poika valitsi itselleen vaaleanpunaiset syyskengät..

Kävin hakee lapsille coretex lenkkarit kunläheinen kenkäkauppa lopettaa ja niitä oli -50%.
Lasten koossa oli violettia ja vaaleanpunaista (kiiltelee vielä oikein hienosti valossa :D). Isompi otti violetit, juniorista ne oli tyttöjn, ja päätyi siis hienoihin kiiltäviin kenkiin mielummin. Mulle aivan sama, ei värillä väliä jos lapsi tykkää.

Lähdetiin sit etenemään, vein esikoisen mummolaan pariksi tuntia, kuopuksen kanssa tultiin kotio syömään ja lähdetään kuopuksen asioille vielä uudelleen..
Esikoista vein, niin mummo oli hoitolasten kanssa jossain perhekerhossa tms. ja mentiin sinne pihaan.

Joku lapsi totesi junnulle, et sulla on tyttöjen kengät. Johon juniori tokaisi "oot vaan kateellinen kun mulla on näin hienot uudet lenkkarit!" Eipä enää
tulltu vastakommenttia. Pojalla itsetunto kohdillaan ainakin kun ei välitä yleisestä ajattelumallista vaan valitsi semmoset kengät mistä tykkää ;)

Mutta siis, annatteko poikienne pitää vaaleanpunaista, tai tyttöjenne sinistä, jos lapsi niin tahtoo?
Mulle asia on aivan sama, on tuolla jotain hello kitty paitojakin kaapissa... Jos tytön joskus saan, saa pitää sinistä autopaitaa tai mitä ikinä tahtoo, ei kai nää asiat oo niin sukupuolisidonnaisia.

• Tykkää
Reactions: felina
Huom harmaana
Tänä aamuna itse asiassa hämmästyin kun poika valitsi koulukuvaan uuden paidan, jossa on suurimmaksi osaksi värinä pinkki. On kyllä poikien paita, ostettu Zarasta Roomasta, mutta tarjolla olisi ollut väreiltään ns. poikamaisempiakin vaihtoehtoja. Poika totesi että "tämä on hienoin".

hieno itsetunto pojallasi - ja sanavalmis.

• Tykkää
Reactions: kikatus
meak
Sehän on muotia että pojilla on vaaleanpunaista. Oma poika (9v) harrastaa jääkiekkoa, ja jäällä sen oikein huomaa. Lähes joka pojalla on varusteissaan jotain vaaleanpunaista: luistinten nauhat, erkkarit mailassa... Vaaleanpunaiset ja pinkit kännykät on selvästi myös poikien suosiossa.

"..."
Meidän poika on pitänyt aina vaaleanpunaisesta ja monesta muusta väristä. Ihan pienenä jo jos sai valita (esim lelusta) otti aina vaaleanpunaisen. Mikäs yksinoikeus tytöllä johonkin väriin olisi! Nyt jos saa valita vaikka paidan, haluaa aina sen värikkäimmän.

Olisi halunnut vaaleanpunaisen tyttöjen pyörän, mutta ostettiin sitten oranssi... Ja ikää on 5 v.

Tyttöä(8v) harmitti kun toissapäivänä luultiin kahteen otteeseen pojaksi, mutta vaatevalintoihin se ei vaikuta.En oikein osaisi kuvitella neitiä missään prinsessaunelmassa...
Teinipojat ovat tosi tarkkoja että on miesten/poikien vaatteet, mutta väreinä kelpaa kyllä punainen, liila ja vaaleanpunainenkin.
Kuopus tykästyy useinkin tyttöjen vaatteisiin, on niin hoikka että istuvat jotenkin paremmin.

Mua jotenkin huvittaa kans se, että ne tummanvioletit oli hänestä "tyttöjen", esikoisesta ei, ja nimenomaan otti ne pinkit sen vuoksi (ja esikoinenkin oli kuitenkin vähän katkera, kun hänele ei ollu niitä kimalluskenkiä :D)

Musta on kiva opettaa lapset siihen että mikään väri ei oo tyttöjen tai poikien, tok en osta mitään hörhelöpaitaa pojalle, mutta kuitenkin, tyttöjen mallistosta löytyy noille hoikkeleille mm parhaat farkut :D

"vieras"
Pinkkejä kenkiä en suostu enää kenellekään ostamaan, tytölle olen erehtynyt ostamaan ja ne on pinkit vain 5 minuuttia :headwall: Tytölle ostan mieluiten juuri sinisiä tai mustia kenkiä, ne sopivat melkein minkä kanssa vaan, toisin kuin pinkit tai lilat, mitä on jatkuvasti tytöille tarjolla.

Pojat eivät ole koskaan halunneet mitään pinkkiä, toinen pojista on halunnut kirkkaanpunaisen haalarin pienenä. Ei löydetty sopivaa, missä ei olisi ollut frilloja tai tyttömäisiä kirjailuja silloin.

"..."
Meilläkään ei ole opetettu mihinkään tyttöjen ja poikien väreihin. Mitehän sitten kun tuo menee kouluun... pitääkö alkaa pukemaa tummansiniseen ja mustan, ettei erotu liikaa joukosta? Masentava ajatus...

Kyllä mä senvertaa paska mutsi olen, etten ostaisi pojalleni pinkkejä hilekenkiä, jotka on selvästi suunnatu tytöille. Eikä saisi tyttökään selvästi pojille suunnattuja monsterikenkiä.

Voin kyllä ostaa tytölle monsterileluja ja pojalle barbeja, mutta vaatetuksessa suosin tytölle tyttömäistä ja pojalle poikamaista-periaatetta. En itseasiassa hirmuisesti pidä edes unisex-vaatteista, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Huom harmaana
Kyllä mä senvertaa paska mutsi olen, etten ostaisi pojalleni pinkkejä hilekenkiä, jotka on selvästi suunnatu tytöille. Eikä saisi tyttökään selvästi pojille suunnattuja monsterikenkiä.

Voin kyllä ostaa tytölle monsterileluja ja pojalle barbeja, mutta vaatetuksessa suosin tytölle tyttömäistä ja pojalle poikamaista-periaatetta. En itseasiassa hirmuisesti pidä edes unisex-vaatteista, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Ei kai tämä ollut mikään "vuoden paskin mutsi" -kisa?
Itseäni vaan usein pännii aikuisten ajattelumaailman jämähtyneisyys ja tiukka jako "tyttömäisiin" ja "poikamaisiin" vaatteisiin. Tytöille hello kittya ja pojille autoja, yöks sentään. Lapset kun eivät yleensä ole itse niin rajoittuneita ellei heitä siihen opeta.

Ei kai tämä ollut mikään "vuoden paskin mutsi" -kisa?
Itseäni vaan usein pännii aikuisten ajattelumaailman jämähtyneisyys ja tiukka jako "tyttömäisiin" ja "poikamaisiin" vaatteisiin. Tytöille hello kittya ja pojille autoja, yöks sentään. Lapset kun eivät yleensä ole itse niin rajoittuneita ellei heitä siihen opeta.
näimpä.
Ja kun ne kengät on valittu niin niillä sit kävellään ja piste. Jos mun nyt olis pitän valita sinisten kesälenkkareiden tai noiden pinkkien coretexien väliltä, jälkimmäiset voittaa satanolla, ominaisuuksiensa puolesta : P

"..."
Minä kudoin juuri pojalle vaalenapunaiset villasukat, koska lapsi niitä itse toivoi. Meillä on lapset puettu pienestä asti väreihin, oli tyttö tahi poika. Ja vaatteet ostan niin, että menevät sitten tytöille ja pojille mahdollisimman moni, olisi hulluutta haaskata rahaa menemään vain, koska joku ei muka voi pitää tiettyä väriä. Mielestäni on sääli, että monet vaatteet ja kengät tehdään nimenomaan vain toiselle sukupuolelle. Käyttäväthän aikuisetkin ihmiset useita värejä, miksi lasten pitäisi käyttää vain sinistä tai vaalenapunaista? Ihana aloitus ja ihailtava itsetunto ap.n lapsella!

Meillä esikoinen on aina tykännyt kovasti punaisesta väristä ja onkin valinnut aina mieluiten punaista vaatetta ja kenkää jos on ollut tarjolla.

Mua harmitti tosi paljon pojan puolesta kun viime syksynä päikyssä saman ryhmän yksi tyttö oli tokaissut että "sulla on tyttöjen lenkkarit" kun pojalla oli punaiset lenkkarit (siis ihan kirkkaanpunaiset) eikä poika sitten halunnut laittaa kenkiä muutomaan viikkoon ollenkaan jalkaan : /
Me ollaan itse koitettu opettaa että ei oo mitään tyttöjen ja poikien värejä, mutta tuolta päiväkoti maailmasta on pojan päähän iskostunut värien jaottelu. mua ottaa päähän sellanen, musta kun ihan jokainen voi tykätä ihan kaiken värisistä asioista ja tuotteista eikä siitä asiasta tartteisi alkaa ketään pilkkaamaan.

"vieras"
Mulla melkein aika pian 6 v. käyttää niitä ns. tyttöjen värejä; haluaa niitä itse pitää. Kesällä oli sellanen kauluspaita, jossa oli paljon vaaleanpunaista, mutta myös muuta väriä.Itse valitsi. Vaalenpunaisia kenkiä harkitsisin, koska ovat heti aivan likaiset, mutta en siksi, että ovat ns. tyttöjen väriä. Sitä paitsi; poikien värit ovat äärettömän tylsiä, lenkkaritkin aina jotain mustia tai harmaita. Miksi en ostaisi vaikka punaisia???

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24640317]poikien värit ovat äärettömän tylsiä, lenkkaritkin aina jotain mustia tai harmaita.[/QUOTE]

Tästä olen NIIIIIIN samaa mieltä. Synkkiä ja ankeita värejä ja rumia printtejä. Onneksi ns. retrovaatteissa tyyliin Po.P, Ej Sikke Lej, Nanoou jne on värikkäitä pojallekin sopivia printtejä ilman glittereitä.

Ihanaa, että joissakin perheissä lapset ovat kasvaneet noin laaja-alaisiksi väreissä. Ei sillä, että pakolla koittaisi sotkea ns. tyttö- ja poikavärejä sukupuolten välillä, mutta että lapsi haluaa ja saa valita oman mieltymyksensä mukaiset värit. Aika rajoittunutta, jos ei ostettaisi lapselle jotain vaatetta sen takia, että oletetaan päiväkodissa/koulussa kiusattavan värin takia, vaikka lapsi itse tähän olisi mieltynyt.

Yhteistyössä