Poika ei osaa leikkiä yhtään yksin

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Ei sillä, en mie valita, mutta tuli mieleen tuossa, että pitäiskö ton reilu 2,5-vuotiaan jo osata heken aikaa leikkiä yksinkin?

Mein herra ei kerta kaikkiaan osaa. Koko ajan pitää joko leikkiä sen kanssa, tai vähintäänkin se selostaa mulle, mitä tekee milloinkin. Samanlainen se oli jo ihan vauvana, juurikaan ei viihtynyt lattialla/sitterissä katselemassa tai tutkailemassa leluja itsekseen, vaati aina äitiä viihdyttäjäksi.

Onkohan toi ihan normaalia ;)?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Leikki on lapsen työtä:
Lyhyesti: ei ole mun mielestä normaalia. Perusteluja tuskin kukaan kaipaa.

Kyllä mä ainakin kaipaan. Kerrohan!

Eikö sen jo järki sano, että lapsen on hyvä leikkiä toisen kanssa, mutta myös itsekseen? Eihän noin suuri riippuvaisuus toisesta voi olla hyväksi, noin pitemmän päälle. Mutta onhan näitä äitejä nähty, jotka rakentavat lapselle junarataa ja lapsi pomottaa viedessä "Ajeluta sitä junaa nyt" ja itse penska on vieressä kuin H Moilanen...

Alkuperäinen kirjoittaja Leikki on lapsen...:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Leikki on lapsen työtä:
Lyhyesti: ei ole mun mielestä normaalia. Perusteluja tuskin kukaan kaipaa.

Kyllä mä ainakin kaipaan. Kerrohan!

Eikö sen jo järki sano, että lapsen on hyvä leikkiä toisen kanssa, mutta myös itsekseen? Eihän noin suuri riippuvaisuus toisesta voi olla hyväksi, noin pitemmän päälle. Mutta onhan näitä äitejä nähty, jotka rakentavat lapselle junarataa ja lapsi pomottaa viedessä "Ajeluta sitä junaa nyt" ja itse penska on vieressä kuin H Moilanen...

Ei meidän poika mikään hoomoilanen ole :D. Enkä me miehen kanssa olla mitään pääasiallisia viihdtysjoukkoja, vaikka toki välillä leikitään pojan kanssa. Enemmän toi on sellaista selittämistä koko ajan: äiti, katso nyt mä teen näin, äiti, mikä tuo on, äiti, pelataan näin. Jne.

Ehkä toi sälli vaan on yltiösosiaalinen?

Pöh, ihan normaalia mahtaa olla. Ihmiset on erilaisia, sun lapses käsittelee asioita tollai sosiaalisesti. Tai sit se vaan on tommoisessa kehitysvaiheessa. Ei meidänkään 3,5-vuotias mahdottomasti itsekseen leiki. Tosi paljon pyörii mun kintereillä.

Kuulostaa ihan normaalilta, siis tuo että poika tulee kertomaan mitä tekee, näyttämään sitä sun tätä, jne.
Meillä tehdään samaa, ja ainakin päiväkodin tätien mukaan meidän poitsu on ryhmänsä lahjakkain leikkijä, siis osaa ihan oikeasti leikkiä eikä vaan tehdä jotain. Ei poitsu jatkuvasti tuollaista tee, mutta se taas johtunee siitä että hänellä on kaverinaan tuo esikoinen. Poika osaa myös keskittyä pitkiäkin aikoja johonkin asiaan halutessaan, ja se kai on tärkeää, sillä jos lapsi vaan sinkoilee paikasta toiseen eikä keskity mihinkään hissukseen niin kyse voi olla ylivilkkaudesta.

Eräs tuttu psykologi kerran sanoi, että kaksi ja puolivuotiaana lapsi on maailman napa. Kaikki pyörii hänen ympärillään, ja kehuja & huomiota kalastellaan jatkuvasti. Mun muksujen kohdalla tuo on ainakin pitänyt paikkansa :)

Ja meillä toinen lapsista oli vauvana ja taaperona just sellainen, ettei viihtynyt paljon itsekseen katselemassa. Toinen taas viihtyi paljon paremmin. Että erilaisia voivat olla. Eikä ole mitään diagnooseja tulossa.

No meijän likalla taas on ongelman,ettei oikein osaa muiden kaa leikkii,ku ei oo koskaan ollut samanikäsii kavereita..nyt hoidossa on yrittänyt kuulemma jo,mutta niin tiivis porukka niillä kolmella muulla muksulla,etteivät heti tuppaa ottaa uutta tyttöö leikkeihinsä..
Jokainen lapsi on kuitenkin ihan oma tapauksensa..en mä huolestuis..jos mielummin tykkää leikkii niin et äiti tai joku muu on mukana:)
Ooksä töissä??
Onko poika hoidossa??
Jos vaan kaipaa huomioo? :)

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
No meijän likalla taas on ongelman,ettei oikein osaa muiden kaa leikkii,ku ei oo koskaan ollut samanikäsii kavereita..nyt hoidossa on yrittänyt kuulemma jo,mutta niin tiivis porukka niillä kolmella muulla muksulla,etteivät heti tuppaa ottaa uutta tyttöö leikkeihinsä..
Jokainen lapsi on kuitenkin ihan oma tapauksensa..en mä huolestuis..jos mielummin tykkää leikkii niin et äiti tai joku muu on mukana:)
Ooksä töissä??
Onko poika hoidossa??
Jos vaan kaipaa huomioo? :)

Joo oon töissä, ja poika hoidossa. Varmasti osaltaan kyseessä on huomiontarvekin, mutta samanlainen se oli kesällä, kun oltiin kotona. Koko ajan suuna päänä kohkaamassa ;) :heart:

Ei meidänkään Ainuri mielellään itsekseen leiki. Vähintäänkin se tulee mun kanssa samaan tilaan leluineen ja vähän väliä pyytää katsomaan mitä hän leikkii jne. =) Ja kaikkein mieluiten tietenkin leikkis mun kanssani, pyytää rakentamaan junarataa ja leikkimään kauppaa...

Noo mun pikkusiskokin on ihan samanlainen..pikkuveli taas leikkii omiaan ja mielummin viihtyy yksinään:)
Lapset on niin erilaisia..
Mä jopa välillä toivon,et toi neiti jaksais enempi viihtyy äitin ja isin kaa tai leikkis meijän kaa..:D
Mä kun koitan mennä leikkii taskukoirilla tms ni neiti tokasee " mee pois ei isot osaa leikkii" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ei meidänkään Ainuri mielellään itsekseen leiki. Vähintäänkin se tulee mun kanssa samaan tilaan leluineen ja vähän väliä pyytää katsomaan mitä hän leikkii jne. =) Ja kaikkein mieluiten tietenkin leikkis mun kanssani, pyytää rakentamaan junarataa ja leikkimään kauppaa...

Juu, Pote on ihan samanlainen!

Mun mielipide on, että olet totuttanut sellaiseksi.

Meillä esikoinen on totutettu tuollaiseksi. KUopukselle ei enää ollut samalla tavalla aikaa, ja on kyllä aivan pikkuvauvasta saakka ollut itsekseen ja 1v ja 2v ja edelleen. ja mielikuvitus ja leikkimisen taidot ihan eri tasoa kuin esikoisella.

On se kumma että ton ikäsen pitäs viihtyä yksinään? Ei tietenkään. Se on aikuisten laiskuutta että lapset pitäis opettaa leikkimään yksinään, ettei ite tarvi osallistua. Lapset on vaan erilaisia, ilman mitään diagnooseja. Nauti sosiaalisesta lapsestasi ja hauskoja leikkejä!

Alkuperäinen kirjoittaja yks tsykologi vaan:
On se kumma että ton ikäsen pitäs viihtyä yksinään? Ei tietenkään. Se on aikuisten laiskuutta että lapset pitäis opettaa leikkimään yksinään, ettei ite tarvi osallistua. Lapset on vaan erilaisia, ilman mitään diagnooseja. Nauti sosiaalisesta lapsestasi ja hauskoja leikkejä!

En mie sanonut, että sen PITÄISI viihtyä yksin, etä että en HALUAISI osallistua leikkeihin. J atoden totta: mä nautin sosiaalisesta ipanastani ihan täysillä :heart:

Yhteistyössä