Poika ei edes yrittänyt pelastautua :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KoleaQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KoleaQ

Aktiivinen jäsen
13.04.2008
2 781
0
36
Oltiin tänään koko perheen voimin uimassa. Meidän 2,5-vuotias poika kiipeili monitoimialtaan veteenjohtavilla rapuilla ja me muut oltiin siinä vieressä.

Pieneen hetkeen en katsonu poikaan päin ja kun sitten katsoin, oli tämä istumassa portaalla nenä ja suu veden alla, vain silmät ja päälaki veden pinnalla. Ajattelin, että hän harjoittelee sukeltamista, mutta vielä mitä: Siinä poika oli hukkumassa ihan meidän silmien alla tyynen rauhallisesti! Ainoastaan silmistä näki, miten kauhuissaan poika oli, muuten hän ei tehnyt elettäkään noustakseen vedestä ja pelastaakseen itsensä! :o

Mitä hittoa tämä oli, kuulostaako normaalilta?!
 
Joo. Alle 3v "jähmettyy" naaman joutuessa veden alle, eikä ymmärrä nousta siitä ylös. SIksi pieni lapsi hukkuu ihan helposti vaikka pesuvatiin naamalleen, tai omaan kylpyammeeseen vähäänkin veteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo. Alle 3v "jähmettyy" naaman joutuessa veden alle, eikä ymmärrä nousta siitä ylös. SIksi pieni lapsi hukkuu ihan helposti vaikka pesuvatiin naamalleen, tai omaan kylpyammeeseen vähäänkin veteen.

Kiitos tästä tiedosta. Itse nyt jouduin tuon oppimaan ns. kantapään kautta. :( Onneksi oltiin ihan siinä vieressä! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo. Alle 3v "jähmettyy" naaman joutuessa veden alle, eikä ymmärrä nousta siitä ylös. SIksi pieni lapsi hukkuu ihan helposti vaikka pesuvatiin naamalleen, tai omaan kylpyammeeseen vähäänkin veteen.

Tästä puhuttiin just vauvauinnin infotilaisuudessa, että pieni ei tajua nostaa päätä ylös.
 
Pienet lapset eivät pysty saamaan itseään pinnan alta pois, meillä olen useammankin lapsista nostanut uimarannalla tai uimahallissa pystyyn, eivät he itse sieltä veden alta kaaduttuaan olisi päässeet pois. Vielä nelivuotiaanakin on käynyt näin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Shokki:
Säikähdys. Meidän kolmevuotias likka kompastui itseään polveen yltävässä rantavedessä ja jähmettyi kellumaan kasvot vedessä. Ei edes räpiköinyt.

Meidänkin parivuotiaalle kävi aikanaan näin. Ei mitenkään kyennyt reagoimaan, huutamaan, sätkimään, yrittämään pois sielä ojasta.
 
Meillä 2-vee alkoi kyllä räpiköimään muoviammeessa kun liukastui, mutta ei tosiaan osannut ottaa reunoista kiinni ja nostaa itseään ylös vaikka vettä oli siis vain sen 20 cm. Tosiaan pitää olla tarkkana. Esikoinen (7 v) on nyt oppinut uimaan, muten siltikään luota sen taitoihin ja kyttään koko ajan jos ollaan jossakin.
 
No niin, nyt nukkuvat lapset ja pääsin takas katsomaan tätä ketjua.

Tuo on totta, että tästä varmaan ainakin muutama äiti tai isä oppi uutta. Minä ainakaan en ollut koskaan osannut ajatellakaan, ettei pieni lapsi ymmärrä nostaa kasvojaan veden pinnalle, vaan voi hukkua vaikka ämpäriin. :|

Mitenkähän tuota asiaa voisi opettaa? Koetin jo uimahallissa puhua pojalle, ettei veden alle saa mennä, koska silloin tulee "iso pipi". Ei se tuntunu kuitenkaan auttavan, kun kohta oli taas menossa istumaan sille samalle portaalle, jossa aiemmin olisi voinut käydä huonosti.
 
Mulle kävi noin pienenä. Olin n. 4-5v ja tipuin uimarenkaan päältä pois. Olin kyykyssä veden alla ja siellä oli ikäänkuin hyvä olla. En vaan tajunnut itse nousta vaikka ihan kyykyssä olin matalassa vedessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Mulle kävi noin pienenä. Olin n. 4-5v ja tipuin uimarenkaan päältä pois. Olin kyykyssä veden alla ja siellä oli ikäänkuin hyvä olla. En vaan tajunnut itse nousta vaikka ihan kyykyssä olin matalassa vedessä.

Onneksi sinutkin huomattiin ajoissa kuitenkin! :hug:

"Huvittavinta" tässä meidän tämän päiväisessä tapauksessa on se, ettei me miehen kanssa tosiaan edes ensin tajuttu tilanteen vakavuutta, kun poika niin rauhallisena siinä istui... Huh, jälkeenpäin kyllä hirvittää.
 
Hui kamala, onneksi ei kuitenkaan sattunut pahempaa. Ja kiitos että tulit kertomaan tästä, koska minä en tiennyt tuota ettei pikkulapsi osaa nostaa päätään pois. Olen vain ihmetellyt kun vauvauinnissa niin herkästi sanovat että kasvot on vedessä (siis jos leuka koskettaa vedenpintaa) ja luullut sen johtuvan vain siitä että vauvat ei tykkää vedestä kasvoilla tai alkavat pidättää hengitystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos:
Hui kamala, onneksi ei kuitenkaan sattunut pahempaa. Ja kiitos että tulit kertomaan tästä, koska minä en tiennyt tuota ettei pikkulapsi osaa nostaa päätään pois. Olen vain ihmetellyt kun vauvauinnissa niin herkästi sanovat että kasvot on vedessä (siis jos leuka koskettaa vedenpintaa) ja luullut sen johtuvan vain siitä että vauvat ei tykkää vedestä kasvoilla tai alkavat pidättää hengitystä.

Muistaakseni alle puolivuotiaalla vauvalla on olemassa sellainen refleksi, että hän pidättää hengitystä joutuessaan veden alle (tai esim. peiton alle).
 

Similar threads

Yhteistyössä