Poika 1-v kakkaa noin 7-8krt päivässä..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Oon ihan pihalla, onko ihan normaalia että noin 7-8krt päivässä vaihdan kakkavaipan? On herännyt ajatus, onko tavallinen maito syy tähän. Alotettiin tavallisen maidon antaminen 11kk, eikä silloin tullut tällaista, eikä kuitenkaan mielestäni juo paljon maitoa, mutta joka ruuan jälkeen kakkaa vaippaan ISON löysän kakan. Voiko joku ruoka-aine laittaa vatsan löysälle? Onko kenelläkään kokemusta tallaisesta?

En tiedä, kuinka normaalia on, mutta meidän 1v 4kk vääntää myös vähintään 5 kakat päivässä. Aamulla ensimmäiseksi on kakat ja illalla vielä viimeiseksi, kun on jo menty nukkumaan, niin vielä tekee yhdet. Ja siinä välissä sitten joka kerta, kun johonkin pitäisi lähteä tai mennä päikkäreille tms. niin pakko kakkia...

Onpa tuo kai. Mulla noi molemmat (vieläpä isokokoiset :() mukelot on kakannut USEITA kertoja vielä tossa iässä. Nyt kuopus kohta 2 vee ja kakkaa edelleen 3-4 kertaa päivässä... Kyselin neuvolasta ja täti sitten kyseli vanhempien suolen toiminnasta ja totesi sit vaan olevan periytyvää :D

Meille sanottiin neuvolasta, että "on varmaan normaalia". Ei ollut. Seuraa muita oireita, meillä pojalla vatsa pömpötti tavallista enemmän, joka sekin tosin voi olla normaalia...

Meillä tutkittiin eri allergioita, kun lapsen kakka löysää ja monta kertaa päivässä. Maitoallergia löytyi ja lääkäri sanoi, että ei ole normaalia jos kakkaa niin monta kertaa päivässä. Ja viljakin voi aiheuttaa tuota. Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
maitoa en epäilisi, koska kakkaa joka ruuan jälkeen ittensä vaatteita myöten. Ruualla ei juo maitoa. Voiskohan viljat olla syy?!!

Meillä oli sekä viljat että maito! Kakka oli löysää, kuin hernekeittoa, välillä vihertävää, haisi viemärille, ja sitä valui housunpuntista asti kun ei pysyny vaipassa :( Onneksi syy löytyi, allergiat meni ohi 6v mutta herkkävatsainen on vieläkin.

Meillä lapsi 1 v 3 kk ja ihan sama juttu. Lisäksi kakka on niin löysää että vaatteet pitää vaihtaa monta kertaa päivässä. Tätä on jatkunut kuukauden. Kun googletin niin joku kirjoitti että poskihampaiden tulo voi olla syy siihen. Meidän lapsella on kyllä ne tuloillaan, tiedä sitten johtuuko siitä.

Muutama pvä sitten soitin neuvolaan ja kysyin tuosta vatsan löysyydestä . Siellä kehoittivat vaihtamaan maitotuotteet laktoosittomiin kolmen viikon ajaksi ja sen jälkeen kokeilla tava-maitotuotteita. Lisäksi käskivät antaa Rela-tippoja tai Gefilus-kapseleita. Nyt ollaan annettu 5 päivää noita Rela-tippoja ja kakkaaminen on harventunut ja nyt se ei ole ihan niin löysää. Ja nuo kapselithan tietenki annetaan niin että se jauhe sieltä sisältä sekoitetaan ruokaan.

Mä just yksi päivä puhuin miehelle että miten ton pojan vatsa on "kasvanu" noin suureksi!! Muuten kun on sellainen rimppakinttu!! Voi ei :( Mun täytyy varmaan soittaa neuvolaan ja puhua asiasta. miten tollasta allergia- mahdollisuutta aletaan tutkimaan? Mulla ei oo näistä asioista käsitystä koska en ole ennen joutunut miettimään?

Me jätettiin pojalta maitotuotteet pois reilu 1 vee. kun huomattiin että yöt meni ihan mahdottomiksi ja seuraavana päivänä maitotuotteen nauttimisesta kakki 5-6 krt, kun normaalsiti max 2 krt. Myös soija tuntuu tekevän samaa. Meillä kakka on normaalia koostumukseltaan, mutta sitä tosiaan tulee useammin + sitten ne yöhulinat.

Maidon vaihdoin laktoosittomaan jo, ajattelin kokeilla onko sillä vaikutusta. Tosin vasta alkaen tästä päivästä, että vielä en osaa sanoa,mutta jotenkin vaan epäilen nyt ruoka-aine allergiaa :( Kakka on tosi löysää, sotkee vaatteet, yöllä sängynkin, ihan niinkuin olis "kuralla" kokoajan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä just yksi päivä puhuin miehelle että miten ton pojan vatsa on "kasvanu" noin suureksi!! Muuten kun on sellainen rimppakinttu!! Voi ei :( Mun täytyy varmaan soittaa neuvolaan ja puhua asiasta. miten tollasta allergia- mahdollisuutta aletaan tutkimaan? Mulla ei oo näistä asioista käsitystä koska en ole ennen joutunut miettimään?

Esim. meillä käytiin lastentautien polilla ja siellä otettiin verikokeet ja sit mentiin maitoaltistukseen. Neuvolassa eivät aluksi noteeranneet asiaan vaikka selitin. Soitin sitten itse sinne polille. (meillä muitakin käyntejä siellä oli) joten lääkäri otti heti kaikki kokeet ja tutkivat asiat tarkkaan.

joo, luomuryyneistä täytyy keittää puuro eikä pidä antaa yhtään leipää - niissä kun on niin paljon kaikkea muutakin. Puuroon ei pidä laittaa lapselle pansuolaa ainakaan.

Luomumaitoa rasvaisempana voi käyttää, muita maitoja ei ollenkaan lapselle. Antibioottijäämät ja se teollinen vitamiini voi aiheuttaa vaivan.

Mä varaan heti maanantaina lääkärille ajan. Nyt viikonlopun yli kokeilen tota laktoositonta ruokavalioo, josko maha vähän rauhoittuisi. Haluan kyllä tutkituttaa mahdolliset allergiat!
Kiitos kaikille vastauksista!!!

Yhteistyössä