Pohjois-Karjalan odottajat

Tää ilmoittautuis mukaan jos vielä soppii, tosin lapsettomuusasioita en oo joutunu miettimään :) eli Joensuulainen mamma ja viikkoja täynnä 29 eli LA on tossa kesäkuun alussa. Ensimmäinen siis tulossa. Karsikon neuvolassa käymme ja pakko myöntää, että kun ei oo tämmöstä ennen tarvinnu tehä niin välillä sitä tuntee ittensä tyhmäks!
Huomasin tossa aiemmin, että joku oli ihmetelly, ettei Joensuussa kuulu raskauden seurantaan lääkärikäyntejä. Itsekin ihmettelin, koska kaverini tosta naapurikunnasta kertoi, että heillä käyntejä on kolme. Miksi näin?

Välillä tuntuu, että on ihan oikeesti ulapalla kaikkien näiden vauvaan liittyvien asioiden kanssa! :D nyt viimeisimpänä huolenaiheena vauvan tarvikkeet ja vaatteet...mitä kaikkea pitää olla ja miten paljon??? Sitten kun kaikkien läheisten, joilla on lapsia, mielipiteet eroaa toisistaan ja jokaisella on omat neuvonsa mitä kaikkea kannattaa hankkia ja mitä ei... varsinkin ne mitä "ehdottomasti" tarvitset.

Pikkuhiljaa alkaa myös panikointi synnytyksestä ja siihen liittyvästä :D aika alkaa käydä todella vähiin...

Näyttäis tuo kevät pikkuhiljaa saapuvan, joten mukavaa kevään ja vauvan odotusta kaikille!
 
tänään käyty neuvolassa, hb oli nyt peräti 132, eli noussu tosi hyvin, RR 115/77 eli hyvä. Nappulat molemmat tosi lähekkäin ja päällekkäin tuossa oikeella puolella ja B varsinkin tunkee itteensä niin ylös että meinaa massu ja keuhkot litskaantua. Neuvolantätikin luuli ensin että miulla ois supistus menossa, mutta sanoin että tollanen kova se on aina.. ja kyljistä ja alhaalta massu on ihan pehmyt. Sokerirassariin vielä ensi viikolla, oli täti sen aiemmin unohtanu, sanoi että se on rutiini nykyisin yli 25v ensisynnyttäjille. Hyvä että se tehdään, ei tarvii jänskäillä sitä asiaa, on tässä muutakin jänskättävää.

Olo ollu periaatteessa ihan ok. aamupäivät ihan pirtee, sitten päiväunet on kyllä jo iltapäivällä tarpeen ja iltaisin sitten aika väsynyt ja painava olo.... mutta kuulunee asiaan. alkuyöt hankalia, ei meinaa asentoa löytää, mutta sitten kun saa unen päästä kiinni, niin useemman tunnin olen saanut kerrallaan saanut nukuttua. Turvotusta ollut nyt ekan kerran parina päivänä, taitaa kohta pitää sormuksista luopua..... katsellaan nyt. Painoa tullut nyt lähtöön 10-11kg eli ihan kohtuullisesti.

Jännittää ihan kauheesti miten se kohdunkaulan tilanne on kehittynyt.... sille kun ei voi itse oikeen mitään. Mikään muu tässä hommassa ei nyt kyllä jännitäkkään. kun vaan sais vauvat terveinä ja riittävän myöhään maailmaan.

Mukavaa pääsiäisen aikaa kaikille, kirjoitelkaahan kuulumisia!

soja ja nappulat 30+1
 
Alizah: Tervetuloa =) Varmaan aika hankalaa on etukäteen kaikkia juttuja tietäkään mitä tarvitsee ehdottomasti, kun vauvat on erilaisia niin kuin vanhemmatkin. Pääasia varmaan, että perusjutut on valmiiksi hommatuna. Saahan sitä vauvan synnyttyäkin vielä hankitoja tehtyä.

soja: Miekin varmaan joudun sitten tuohon sokerirasitukseen :p . Mullekaan ei siitä ole mitään neuvollassa vielä mainittu. Toivottavasti kohdunkaula ei ole lyhentynyt ja nappulat malttaa pysyä masussa vielä useamman viikon. Aika hyvinhän sulla alkaa kuitenkin jo onneksi viikkoja olla, mutta aina tietysti parempi mitä lähemmäs laskettua aikaa pääsee.
 
Nyt on liikkeitäkin alkanut jo tuntumaan, aika hentoisia ne vielä on, mutta kyllä ne liikkeiksi tunnistaa :D. Muuten ei mitään ihmeempiä kuulu. Ihanan keväisiä ilmoja ollut nyt viime päivinä. Jotenkin paljon energisempi ja pirteäpi olokin kun aurinko paistaa =)

Pääsiäisenä käytiin anoppilassa yhden yön reissulla ja kaverillakin kävin kylässa. Saadaan heiltä turvakaukalo lainaan pinkeillä tehosteväreillä. Merkkiä en muistanut kysyä, mutta menee meillä varmaan ihan hyvin, kun autoillaan muutenkin varmasti aika vähän kun mies tarvitsee auton työmatkoihin ja näin pienellä kylällä on muutenkin joka paikkaan lyhyt matka =). Pitää vaan toivoa, että vauva viihtyy hyvin vaunuissa =) .

Rakenne ultraankaan ei ole enää kuin parisen viikkoa.

Rosetta ja Lahja 18+3
 
mäkin hyppään tänne mukaan, viikoista en ole ollenkaan varma mutta luulen aika alussa olevani(ehkä vasta viikoilla 5-6 ) :wave: varhaisultraan sain ajan vasta 20 päivä kun se ultraaja oli lomalla =) joensuun lähistöltä löydyn minä :wave:
 
Tervetuloa uudet mukaan!
Täällä on aika hiljasta nyt ollu. Eilen kävin ja yritin kirjottaa, mutta keskeyty ton naperon johdosta! Mutta nyt jos olis hetki aikaa syventyä kirjottamaan.

alizah: Mie en noita joensuun odotusajan lääkärikäyntejä tiedä, mutta meillä täällä 70 kilsan päässä käydään kerran lääkärillä ja se yrittää ultrata ja kattoo kohdunsuun tilanteen.
Ja noista vauvan tarvikkeista...Itellä on aivan liikaa vaatetta vauvalle. Johtunee siitä, kun nyt tulee käyttöön nuo pojan nappulan entiset ja aivan takuulla vielä tuovat rotinoiks lisää ja vielä jotain kirpparilöytöjä olen tehny. Ja aivanhan riippuu siitä miten ahkeraan jaksaa pyykinpesukonetta pyörittää. Itse vaihdan vaatteet vauvalle usein, jos puklailee. Ikävää jos haisee vaatteet. ja voihan niitä hommata ajan saatossa lisää, jos tuntuvat loppuvan.

Sit muista tarvikkeista. Itellä vaunut on ollu tosi hyvät, pinnis,hoitopöytä (meillä on kodinhoitohuoneessa työtaso), sitteri on ollu meillä kans ihan hyvä ostos,ja tietty turvakaukalo. Ja onhan sitä pikkukamaa: tutit, pullot ja harja niille, puhdistuspyyhkeet,vanupuikot,jokin desinfioiva aine (septidin), vaipat, rasvat, talkit mitä nyt ikinä tuntuu et tarvitsee. Ja mieki ostin sitä mukaa mikä tuntu tarpeelliselta!
(Tulipas nyt annettua oikein kunnon lista tavaroista...varmaan sullekki ihan jo itestäänselvyyksiä, mutta siinä oli niitä asioita mitä mie ostin sillon ekaa odottaessa)

Ja ei kannata unohtaa itteensä...siteitä siteitä paljon siteitä!!!!!!
Mulle kaverit sano, et miten kauheita ne sairaalan "lankut" on. Mie kyllä koin ne sairaalan siteet tosi hyviks...eipä tullu vuoto yölläkään läpi.
Kaikillahan on omat mielipiteensä, niinku mullakin.

( . ) Itellä on ankee viikko menossa. Mies läks pohjoseen kavereittensa kans. Oli itelläki tarkotus lähtee mukaan, mutta kun mökki piti varata jo viime syksynä ja sit tuli tää raskaus, niin en viittiny lähtee istumaan autoon yli 12 tunniks. Nyt on toinen päivä menossa, et kaksin poitsun kans ollaan ja vielä kolme edessä. Poika yrittää kovasti kokeilla mun hermoja..ja välillä tuntuu et väsyn niin, että tekis mieli vaan painaa pää tyynyyn. Ihana tuo uhma...mikään ei mene mieliks ja joka asiasta pitää tehdä kauhee numero. Tänä iltana pitää lähtee porukoille vähä lepäämään. Mummo saa hoitaa tuota tuholaista hetken.
Kaikki asiat käy hermoille...neuvolassaki pitää ravata niin usein että tympäsee.

Mutta tässäpä tää mun rauha kirjottaa taas katkeaa, kun terroristi tuli sanomaan, et "Äiti, pitäsköhän meidän tehä jotain kuokaa" (ja ruokahan on jo uunissa)

Palaillaan!! aurinkoista kevään jatkoa kaikille...

Mammu ja poitsukka kai rv 31+2 kai.... :)
 
Heipä hei!

Olen täällä seuraillut keskustelua säännöllisesti, mutta harvoin malttaa pysähtyä kirjoittamaan kuulumisia :) Minun elämääni kuuluu tällä hetkellä graduagraduagradua. Teen sitä parin kanssa ja tavoitteena on saada ainakin jonkinlainen versio valmiiksi ennen Mytyn syntymää. Aika vaan tuntuu etenevän nopeammin kuin gradu. Mitenköhän tässä käy? :ashamed:

Kaksi viimeistä yötä ovat olleet inhottavia. Selkää särkee, masuun sattuu ja koira on uikuttanut ilman syytä (?)molempina öinä. Toisin sanoen oma nukkuminen on ollut tosi katkonaista ja viime yönä meinas tulla epätoivon itkut keskellä yötä. Onneks ennen itkuja nukahdin ja sit nukuinkin melkein kolme tuntia putkeen ja olo on kaikesta huolimatta ihan jees.. Mut tosiaan selkä on alkanut vihoitella, mikä on gradun teon kannalta inhottavaa. Pystyn istumaan aamusta tonne alkuiltapäivään, mut sit alkaa koskea. Masutuki on tulossa, saa nähdä helpottaisko se.

Selkäkipuja taitaa lisätä myös tää liikkumattomuus. Oon ollut hirmuisen laiska liikkuja. Kävelylle lähtö itsekseen teettää aina välillä ongelmia. Ja salikaan ei oikein maistu... :/

Tavaroista... Meillä on nyt kaikki suurimmat hankinnat tehty. Tämän viikon suurin on AUTO. Apua, tässä alkaa tuntea itsensä aikuiseksi, kun kohta on auto, vauva ja vielä viikottainen saunavuorokin :LOL: Vaatteita olen yrittänyt olla ostamatta, mutta huuto.netistä tilasin pienen suloisen setin, kun oli niiiin houkuttelevan näköisiä ja suloisia vaatteita. Pitää tänään hakea se postista. Kummasti on alkanut muuten kertyä noita kovin tyttömäisiä vaatteita. Nyt jos sieltä tuleekin ylläripoika, niin sitten pitää pistää vaatevarastoa uusiksi :) Ihan kamalasti en tosiaan ole vaatteita hankkinut, mutta jotain pientä... Äitiyspakkau pitäisi kohta puolin tilata.

Olipas sekavia kuulumisia... Nyt gradun pariin. Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa kirkastuvaa kevään alkua! :)

A + Mytty 27 + 4
 
Tridian: Mie kans päätin jo tossa aiemmin, että en osta mitään vaatteita tms. Meillä on kuitenki kaikki tarvittava jääny tolta pojalta. Kumminki oon nyt ostanu vaatteita kirpparilta. Mullaki on toi selkäongelma...jos oon pitempään jalkeilla, niin sattuu ihan pirusti tonne oikeelle melkein lavan kohtaa, eli aika ylös (kun viime raskaudessa sattu ihan alaselkään)!
Meillä kaikki vaatteet on sinisiä ja niinku pojille sopivia, mutta sanoin kaverille, jolla on tyttö, et jos meille sittenki se tyttö tulee, niin kaivaa ne tytön vaatteet sieltä varastosta, et ottaisin lainaan. Mutta kaikki on taas masun perusteella veikanneet poikaa ja ultraki lupaili pojua.

Miun piti vaan nostella meitä lähemmäs, ettei kadota hirveen kauas.

Minnes Rosetta, Soja ja Aurinko on kadonnu...kertoilkaas kuulumisia!!!!!
 
Pikaisesti ultra kuulumislla :D

Aamulla oltiin ultrassa ja siellähän se meidän rakas köllötteli. Kaikki rakenteet oli niin kuin pitääkin. Viikojaan oli edellä 3 päivää, np-ultrassa oli 4 päivää edellä eli vastasi viikkoja 21+1 ja painoakin oli jo reilut 400g . Napanuora lähtee istukan reunasta, sen takia käydään ultrassa vielä viikolla 28+, tarkistamassa että Lahja saa riittävästi ravintoa.
Sukupuolikin selvisi, mutta pidetään se salaisuutena vielä vähän aikaa.

Ultrauksen jälkeen käytiin kaupungilla. Mie ostin itselleni uudet tennarit ja H&M:ltä semmoiset rennomat äippähousut. Sitten suunnattiin vaunu ostoksille ja tilattiin Emmaljungan duo edget classic rungolla värinä Dark beige. sattui olemaan joku tarjouskin noissa vaunuissa nyt huhtikuussa.

Rosetta ja Lahja 20+5
 
Mammuliinos: Tukivyö on kyllä ollut suureksi avuksi. Lisäksi oon saanut itseni taas liikkeelle, mikä tuntuu vähentävän kaikenlaisia kolotuksia ja kipuja valtavasti.

Oon niiiin kiitollinen tuosta, että liikkuminen käy vielä ketterästi. Pää tässä hajoaisi, jos ei pystyisi käymään salilla ja lenkillä. Tänään käveltiin koiran kanssa reilu kymppi, minkä jälkeen unet kyllä maistui =) Keli oli mitä mainioin ja tajusin siinä kävellessäni, että elän ehkä tämän astisen elämäni parasta aikaa :heart: Melkoisen tajunnan räjäyttävä oivallus, joka kirvoitti kyyneleetkin silmiin...

Rosetta: Ihana kuulla mukavia ultrakuulumisia! Mun pitäis kanssa tehdä jotain hankintoja myös itselle... Pari keväistä tunikaa jos vaikka löytäis ja ehkä just jotkut rennommat äippähousut.

Omat kuulumiset on aurinkoisia. Oon jotenkin niin sinut nyt tän raskaana olon kanssa, etten parempaa voisi toivoa. Parisuhdekin tuntuu jotenkin liian täydelliseltä :LOL: Näissä fiilareissa aina vaan miettii, et voiko tää totta ollakaan ja meneekö tää sitten niin, että kohta tapahtuu karmeuksia ja kaikki kääntyy pää laelleen :/ Mutta turha kai sitä on miettiä, pitää nauttia nyt tästä hetkestä ja autuaasta olosta. On tämä ihanata.

A + M 29+ 1 (?)
 
Nostelen, et josko tää keskustelu vähä lisääntyisi täällä.

( . ) Oma olo alkaa olla aika valas. Ulkohommia oon yrittäny tehä, mutta heti tulee sellanen "tunne" tuonne alavatsaan, että pakko lopettaa. Muuten on ihan ok. Itelle tulee hirveen hermostunu olo, kun ei jaksa tuon naperon perässä juosta ja tehä kaikkea mitä hän haluaisi. Ja huomaa ihan tuostaki pojasta, et sitä tympii, kun äiti ei jaksa istua tuntikaupalla lattialla ja leikkiä pikkuautoilla.
Enää 1 1/2 kuukautta ja sit saa kuulua POKS täällä suunnalla. Tiedän, että sitten elämä saattaa vasta ollakki rankkaa vauvan ja uhmiksen kans, mutta ainaki pystyn sit enemmän touhuumaan tuon pojan kans ja itelle tulee parempi mieli...oikeesti tuntuu, että jotenki laiminlyön häntä, kun ei jaksa koko aikaa touhuta ja pakko olla päivällä hetki pitkällään.

Ja nyt kattoo tuota kiekkoa....muuten menee kokonaan ohi silmien....

Mammu ja masukki rv. 34 POKS POKS!!!!!!
 
Onpas täällä ollut hiljaasta! :x

Mammuliinoksella ei enää hirmuista matkaa oo laskettuun! Miten vointi?

Täällä vointi on pysyny hyvänä. Tänään tosin lenkillä joutui hieman hidastaa, mut ihan kohtuullista vauhtia pysty pitämään, kävellen toki. Muuten kuuluu haikeeta, kun mies on nyt Balilla. Tulee puolentoista vkon päästä torstaina. Ikävä on järjetön! Mut tää tekee vaan hyvää meille molemmille, oon varma siitä. :)

Neuvola oli to ja kaikki ok. Paino oli mulla pysynyt samassa, noin 7 kiloa on ihan alusta tullut. Mitenköhän noita kiloja mahtaa yleensä loppuraskaudesta tulla? Itselle ei maistu kauhean hyvin ruoka... Toki syön, mutta ei silleen tee erityisesti mitään mieli. Ehkä tää ikäväkin siihen vaikuttaa... :ashamed: Mut en kyllä silti jaksa huolestua- syön tosi monipuolisesti, mutta kevyesti ja melko vähän. Eiköhän Myttynen sen oman enrgiansa jostain tuolta ihroista revi :D

Nyt on alkanut synnytys jo vähän askarruttaa. Pelkään jostain syystä repeämiä. En tiedä, miksi ja mistä se pelko tulee, mutta ne minuu kauhistuttaa. Supistuksia en osaa vielä pelätä, kun ei sitä kipua varmaan etukäteen (onneksi) pysty aavistamaankaan.

Toin vaunut vanhemmilta vihdoin kotia. Pitäs varmaan hakee ne tuolta auton takakontista, mut en millään jaksas... Ja kun ei ne oikeen fiksusti mahdu mihinkään :/ Pitää varmaan huomenna raivata jokin nurkka niille.

Muita viime aikojen kuulumisia: Myttysellä oli tänään eka hikka :) Nyt siivoilemaan, täällä meinaa olla kaaos. Kirjoitelkaahan kuulumisia!!!

A + M 31+1
 
Täällä on tosi hiljasta...

Tridian: Laskettu aika alkaa todellaki olla jo lähellä. Ihan jo jänskättää, et millonka lähtö tulee ja millai synnytys käynnistyy. Itellä kun on kokemuksia vaan käynnistetystä synnytyksestä. olo on ollu ihan hyvä...jos pientä flunssanpoikasta ei lasketa. Tietty vähä ankee olo on, kun kaikki pihatyöt ja puunteot olis ja ei pysty niihin osallistumaan. Inhottaa jättää kaikki miehen harteille. No mutta onhan tässä tullu tehtyä työtä jo monta kuukautta ja pahin homma on vielä edessä, et jos silleen miettii.... =)
Älä pelkää niitä repeämiä...(jos tarkotat synnytyksessä tulevia)...luulen että kätilö mieluummin tekee epparin kun antaa revetä. Näin ainaki miun kohdalla kävi viimeks. Tietty kipeekshän se menee kävi kuinka hyvänsä. :( Supistukset on tosiaan sellasta kipua, jota ei ole aiemmin kokenut (paisti jos on synnyttäny) ja ne kyllä tunnistaa muista kivuista. Ja jotenki miusta tuntuu että niiden kans pystyy kyllä olemaan. (toivoo ettei tarvii mitään selkäydinpuudutuksia)

( o ) Ensviikolla on toinen lääkärinneuvola ja innolla taas odotetaan, et nähdään pienokainen. Painoa on mulle tullu samalla lailla kun viime raskaudessakin...eli lähelle 20 kiloa, mutta neuvolan mukaan se ei haittaa, koska toisille sitä vaan tulee, jos on tullakseen.

Tällä viikolla saan varmaan ostamani tuplarattaat, mitkä ostin etelä suomesta (vauva-lehden sivuilta löydetyt)! Muut vauvan tarvikkeet on jo suurinpiirtein hommattu ja laitettu paikoilleen. Sairaalakassiaki olen jo pakkaillu...vauvan kotiintulovaatteet on valittu! Huh, se tosiaan on jo aka lähellä. Turvakaukalo,sitteri ja sänky odottavat makuuhuoneessa...joten on tällä meijän uhmiksella aikaa totuttautua vauvan tavaroihin. Nyt vielä olen miettiny, et voishan se vauva tuoda jonkin tuliaisen tuolle isolle veljelle, kun saapuu maailmaan. Jos sillä nyt vältyttäisiin suuremmilta alkuvaikeuksilta. Tuollasta 2 vuotista on niin helppo miellyttää uudella lelulla tms.

Mutta nyt pitäis ottaa se ystäväni imuri tuolta kaapista ja imuroida ja lähtee sit kauppaan.
Kirjotelkaa tosiaan kuulumisianne useemminki.....

Mammu ja masukki 35 + 1
 
Tridian: Ihan kun oisin jostain lukenut, että eniten painoa tulis rv17-25. Varmaan aika yksilöllistä tuokin miten painoa tulee. Mulle on tähän mennessä tullut 6 kiloa.

Mammulinos: Eipä ole pitkä aika enää teillä, kun saatte nyytin syliin =)

Äitienpäivän vietosta palattu kotiin ja kaverin tytön 3-vuotis synttäreilläkin kävin viikonloppuna. Sieltä saatiin meille lainaan lilan värinen pinnasänky+patja ja turvakaukalo haalean vaaleanpunaisilla tehosteväreillä . He halusivat saada nuo pois nurkista pyörimästä niin otettiin jo meille, vaikka kootaan tuo pinnis varmaan vasta joskus loppukesästä.
Veljen perhettä nähtiin myös äidin luona ja heiltä saadaan myöhemmin sitteri ja leikkimatto. Tytölle sopivia vaatteita löytyy myös varmasti, kun heillä 3 pientä tytärtä, joista nuorimman ja Lahjan ikäeroksi tulee vähän reilu vuosi. Jännä oli heidän kuopuksen kanssa touhuta ja ajatella, että meidän vauva on samanikäinen ensi äitienpäivänä, niin iso konttaileva tyttö oli jo .
Ihanaa muuten nyt kun on raskaana niin pystyy vierailemaan taas ilman pahaa mieltä pikkulapsiperheissä. Vaikka kyllä mie lapsettomuushoitojen aikanakin yhteyttä pidin ihan yhtälailla, mutta aina ne vierailut synnytti semmoista haikeutta ja tyhjän sylin surua, vaikka miten ois yrittänyt jotain muuta ajatella.

Lahja on ruvennut nyt potkimaan tosi ylös reilusti navan yläpuolelle ja tosi selkeät monotukset tuntuu jo. Pieni serkkutyttökin taisi saada eilen pari monotusta käsilleen, kun taputteli masua sylissä ollessa. Mies ei ole vielä tuntenut liikkeitä, kun Lahja lopettaa heti liikkumisen jos mies laittaa käden masulle. Eilen illalla tuli muuten eka harjoitus supistuskin, masu meni kovaksi, mutta ei sattunut yhtään ja närästystä on myös ollut nyt välillä. Yleisesti ottaen tosi hyvin olen kuitenkin voinut ja nuo pienet potkutukset on kyllä tosi ihania:heart:.

Rosetta ja Lahja 23+2
 
Rosetta: Tiedän tuon tunteen siitä, kun itellä ei ollu vielä lapsia ja joutui vierailemaan lapsiperheessä. Meillä mieheni veli sai ennen meitä kaksi lasta ja he asuvat aika lähellä ja siellä käyminen oli yhtä tuskaa, kun itsellä ei ollut lasta ja toiset niitä vaan tuntui tekevän tosta vaan.
Ei sitten teidänkään tarvii ostella kaikkia vauvatarvikkeita itse, kun kerran saatte kavereilta ja perheeltä. Siinä tosiaan säästää pitkän pennin, kun kelpuuttaa käytettyä tavaraa. Tietysti on kiva ostaa jotain ihan itsekkin...!

ON: Eilen oli lääkärinneuvola. Sanoi kaiken olevan kunnossa...synnytys voi kuulemma alkaa ihan koska vaan. Hienosti näkyi hengitysliikkeet ultrassa ja viisi ihanaa varvasta molemmissa jaloissa. Kohdunsuu on vielä kiinteä ja kiinni,mutta pää on alkanu laskeutua sellasta vauhtia, että muutamana päivänä on ihan sattunu. Ja varmasti nämä helteet ja pojan kans touhuilu edistää oman osansa tätä touhua.
Ja nyt aamukahvin keittoon ja jos sitä kesäkukat sais vihdoin ostettua ja laitettua. Tulee taas niin lämmin päivä, että joutuu osan päivästä olemaan kyllä ihan sisällä, kun on viilempää.

No mutta hommat kutsuu taas..........näkyillään!

Mammu ja masukki 36+3
 
Lämmintä alkukesää kaikille!

On se jaksanu pitää huippukelejä jo hyvän aikaa :D en ois osannu oottaa ihan tämmösiä helteitä, joten jouduin lähtemään ostoksille kesävaatteita hankkimaan. Tänään siis 37 viikkoa täynnä ja olis myöskin viimenen ultra! Hitosti jännittää... :D

Tuli tossa mieleen, kun seurasin tätä keskustelua, kun Mammuliinos ja Rosetta keskusteli tosta, kuinka vaikeeta oli kohdata lapsiperheitä kun itsellä oli toivonut omaa lasta ja sen saaminen ei sitten ollutkaan niin yksinkertaista....itsellä ei ole kyseistä ongelmaa, mutta tiedän että rakas isoveljeni ja hänen vaimonsa ovat toivoneet toista lasta jo parisen vuotta ja joutuneet yhden keskenmenonkin kokemaan... itsestä tuntui pahalta kun kerroimme heille saavamme vauvan, veljen vaimo lähti vessaan itkemään. Pyysi kyllä jälkeenpäin käytöstään anteeksi, mutta sen jälkeen meiän välit on olleet jotenkin viileät. Alkuun olin ehkä hieman vihainenkin siitä käytöksestä, mut ymmärrän toki, että varsinkin tälle veljen vaimolle tämä on kova paikka...mut jotenkin tuntuu, että se on heiltä pois jos minä ja mieheni saadaan lapsi ja he eivät. Mietin, että uskaltaisinko keskustella tän veljen vaimon kanssa asiasta vai olisinko liian tungetteleva, jos tekisin aloitteen tän suuntaiseen keskusteluun? Asia ei ole sinällään salaisuus, että he ovat lasta toivoneet ja perhepiirissä tiedetään tästä keskenmenosta, mut jotenki siitä ei haluta keskustella. Heidän 6-vuotias poika on miun kummipoika ja todella rakas miulle, mut jotenki yhteydenpito on vähentyny, kun on koko ajan kiusaantunut olo heillä käydessä.

Synnytys alkaa olla jo muuten tosi lähellä :D ja alkoi jo todellakin pelottaa.. toisaalta taas, sitä toivoo, että toukka syntyis pian! Mukavaa kesän jatkoa ja odotusta kaikille ihanille mammoille!
 
Josko sitä tänne uskaltaisi siirtyä tuolta lapsettomuuspuolelta...

Meillä on ensimmäinen IUI takana kahden ovulaation induktion jälkeen ja tästä saatiinkin sitten plussa testiin.
Raskauksia on takana kaksi, lapsia nolla. Ensimmäinen oli tuulimuna h7+1 (01/09) ja toinen kaksosraskautena alkanut, kesken spontaanisti h10+1 (12/09).
Keskenmenot on hyvin vahvasti mukana jokapäiväisessä elämässä. On vaikea ajatella, että tässä kävisi paremmin...

Varhaisultra on 3.6. Sitä odotellessa... Jännittää ja pelottaa niin maan perkeleesti. :/

Kipinä ja Kippana 5+1
 
Mammulinos: Jännät paikat alkaa olla kohta siellä :D.

Kipinäkenkä: Hurjasti onnea plussasta. Huomasinkin tuolta toiselta puolelta, mutta en kehdannut sinne onnitteluja laittaa. Varmasti tuolla sinun taustalla alkuraskaus pelottaa ja jännittä ihan eritavalla, vaikka kyllä minuakin ennen ultraa jännitti kovasti näkyykö siellä mitään, kun ei oikein oireitakaan ollut. Sydämestäni toivon, että nyt kaikki menee hyvin. Jaksamisia ultran odotteluun.

Alizah: Sielläkin aletaan olla jo ihan loppumetreillä :D.
Jos veljen vaimo ei teille ole aikaisemmin lapsensaanti vaikeuksista juurikaan puhunut niin ehkä viisampi olla ottamatta asiaa esille tai mulle ainakin asiasta puhuminen oli tosi vaikeaa ja mieluummin otin itse asian esille ja kerroin niille ihmisille kelle halusin asiasta puhua. Meillä hoidoista ja lapsettomuudesta tiesi/tietää minun ja miehen vanhemmat ja yhden läheisimmän kaverin perhe. Voi olla että veljen perhekin ehkä tietää jos isä on niille jotain sanonut, mutta itse en ole ottanut heillä asiaa puheeksi. Ei se veljen vaimo varmaan ajatellutkaan, että teidän raskaus ois heiltä pois ja varmasti on ihan iloinenkin teidän puolesta, kun on asiaa sulatellut. Kyllä mullekin itku tuli kun kun kuulin viime keväänä, että veljen perheeseen odotetaan vauvaa onneksi kuulin sen isältä niin kerkisin tottua ajatukseen ennen kuin veljen perhettä näin. Itsellä oli tuossa vaiheessa inseminaatio päättynyt pettymykseen ja senkin takia surullinen mieli. Nuo vauvauutiset vaan tuo tehokkaasti tunteet pintaan ja surun omasta tilanteesta, eikä niille tunteille voi mitään ne vaan tulee vaikka kuinka yrittäisi esittää muuta. En minä hetkeäkään ajatellut että veljen perheen raskaus ois minulta pois, vaan se vaan konreettisesti heittää silmille sen mitä meiltä puuttui ja onhan se vaikeaa siinä vaiheessa kun ei tiedä tuleeko itse raskaaksi ikinä.
Veljen lapset on kuitenkin aina olleet mulle hirmuisen tärkeitä ja aika paljon tyhjempää ois minunkin elämä ollut jos heillä ei noita kolmea neitiä olisi :heart:

Tänne ei muuten mitään ihmeempiä kuulu. Raskaus etenee omalla painollaan, eikä ole oikein mitään isompia vaivoja ollut, massu vaan paisuu kovasti =).

Rosetta ja Lahja 24+6
 
Jep jep......

Kipinäkengälle onnittelut plussasta. Ja onnea tähän raskauteen, toivotaan, että kolmas kerta toden sanoo ja saisitte vauvan syliin tällä kertaa :heart:

OMAA NAPAA: Voihan ******* ruppee nää kotiolot tuntumaan aika ahtailta. Oon yirttäny kylätellä ja touhuta vointini mukaan tuon naperon kanssa jotta päivät kuluis nopeesti, mutta ei auta. Nyt alkaa toden teolla seinät kaatumaan päälle! Riitaa tulee tuon nappulan kans joka päivä...millon mistäkin. Mutta onneks ne tilanteet menee nopeesti ohi ja saadaan sopu aikaan =)
Nyt meillä on sit myös alkanu tää kodin jakaminen...Poika sano yhtenä aamuna, kun oli tullu yöllä viereen nukkumaan, että " Pekka-vauva nukkuu tuossa omassa sängyssä ja minä nukun äitin vieressä" !!! :LOL: En voinu muuta kun nauraa...poika, joka on nukkunu nelikuisesta asti omassa huoneessa ja aina omassa sängyssä...no odotettavissahan tuo oliki...kun onhan se aika iso muutos hänenki elämään.
Mutta nyt on otettava vaihteeks imuri käteen ja sit lähettävä rattailemaan ja toivottava ettei ala satamaan...

Mammu ja Pekka-vauva rv 37+5
 
Mammulinos: Sullahan alkaa laskettu aika olla ihan näinä päivinä =) . Jaksuja viimeisiin päiviin ison masun kanssa :D

Kipinäkenkä: Miten siellä ultrassa meni? Toivottavasti kaikki hyvin....

Meille tuli äitiyspakkaus tällä viikolla :D . Mukavaa hypistellä pieniä vaatteita, enkä millään malttaisi odottaa, että pääsen pesemään pikkuruisia vaatteita ja järjestelemään kaappiin. Veljeltä saatiin viikonloppuna sitteri ja leikkimatto. Vaunutkin on jo liikkeeseen tullut, mutta haetaan ne kotiin varmaan vasta joskus heinäkuun lopussa.
Töitäkään ei olis enää kuin 11 aamua jäljellä B). Vointikin on ollut ihan hyvä, sunonenvedot vaan aamuisin vaivaa.

Rosetta ja Lahja 27+5 (viimeinen kolmannes täälläkin jo menossa :eek: )
 
Kipinäkengän kuulumisia kaipaillaan täälläkin. Toivottavasti kaikki on hyvin :heart:

Rosetta: Sie sait varmaankin sen uuden ä-pakkauksen? Mie tykkäsin tästä uudesta enemmän kun edellisestä, kun kuvia kattelin kelan sivuilta. Onhan ne luonnossa paljon söpömpiä.....
Mie kun en pakkausta ottanu, niin en päässy hypistelee...oon sit työnnelly ja katellu noita tuplarattaita jotkä äippäavustuksella ostin. :LOL:
Selaamatta taaksepäin muistelen että päädyitte Emmaljungan vaunuihin???? Muistanko ihan väärin?? Mulla on vanhemmat emmaljungat ja aivan tosi tyytyväinen! Näissä mun vaunuissa on yks aino puute...heittoaisaa ei ole! Joskus aurinko paistaa niin kovaa, että olis kiva kääntää lapsi auringosta pois. Mutta mutta näillä mennään...!
kivennäisvesi auttaa suonenvetoihin.....(asiasta toiseen) =)

ON: Joo tosiaan yhdessä palassa täällä vielä köllötellään. Miun paikat on muurattu umpeen...jotain kiputuntemuksia alavatsassa/alapäässä on ollu muutama iltana, mutta ei sen kummempaa ja ne on hävinneet pois. Kovasti masussa on elämää...en yhtään ihmettelis jos joku päivä vaan jalka putkahtas esille nahan läpi, niin kovaa pieni potkii. Ja sattuu niiiiin paljon!

Huomenna taas neuvolaan..rupee jo tympimään sielläki käynti. Toivottavasti jo saan ajan saikulle! Vaakaan en halua edes nousta...on taas paino noussu niin paljon, että on hommaa saada ittensä kuntoon.

Nyt mulle tuli tähän pikku apulainen, joten pittää lähtee enneku tuhoaa tään mun tekstin...

Voikaas leidit paksusti :LOL:

Mammu rv 39+4
 
Mammulinos: Juu, uusi pakkaus tuli ja miustakin se oli kivempi kuin se edellinen pakkaus =).
Emmaljungan duo edget tosiaan tilattiin ja otettiin classic rungolla niin eipä ole heittoaisaa meilläkään. Sport rungossa ois ollut, mutta hintaakin ois ollut 200? enemmän, eikän niin paljoa raaski heittoaisasta maksaa. Muuten kun vaunuilla ei eroja juurikaan ollut.
Toivottavasti se huominen neuvolakäynti oiskin sitten viimeinen yhdessä koossa

Mie mietinkin tässä joskus että mahtaa tuntua loppuajasta "mukavalle" vauvan mylttäykset kun nytkin sattuu välillä kun puskee kylkeä vasten kunnolla. Mutta pääasia tietysti että masussa voidaan hyvin :D. Ja kaipa senkin tänne uskaltaa paljastaa, että rakenneultran mukaan neiti on masussa. Ihan satavarmaksi eivät tosin luvanneet niin kuin usein tyttöjen kohdalla käy, koska sukupuoli ei luonnollisesti näy niin selkeästi kuin pojilla.
 
Ei ole jaksanut juurikaan palstoilla pyöriä viime aikoina, koittanu vähän saada etäisyyttä aiheeseen ettei koko ajan pyöri mielessä...

Ultrakuulumisia viikon takaa: Löytyi alkio ja syke. Ainoa MINNUU huolettava asia oli sen koko, joka vastasi h6+4, inssistä laskien ois pitäny olla h7+1. Esa ei kyllä lainkaan ollu huolissaan mutta miun kommentit tais saada sen olemaan samaa mieltä miun kanssa, eli uus ultra ens maanantaina.

Oireita on ollu enemmän mitä kahdessa aiemmassa raskaudessa yhteensä ja paha olo/oksetus on ollu nyt reilun viikon riesana. Mutta eihän ne mitään takaa, joten aika varovaisin mielin kuitenkin sinne ultraan olen menossa. Parempi pessimisti...

Neuvola miula ois sitten tiistaina. Uskalsin sen kuitenkin varata... Toivottavasti sinne pääsisin.

mammulle toivottelen pikaista poksahtamista. =) Ilmeisesti oisit jo valmis saamaan vauvan syliin asti sieltä masusta potkimasta! ;)

rosettakin jo noin pitkällä! Mihin aika on vierähtänyt? Tosin, itsellä se tuntuu nyt m a t e l e v a n....
 
Kipinäkenkä: Ihania kuulumisia!!!!!!!!!!!
Juu, alussa aika kuluu hitaasti. Muistan kyllä hyvin :). Ei minusta kuulosta ollenkaan huolestuttavalta tuo parin päivän heitto ultrassa. Meillä vauva on ollut koko ajan 3-4 päivää edellä viikkoja, vaikka ei mitenkään voi olla oikeasti semmoista heittoa, koska hedelmöityspäivä on tarkasti tiedossa :D . Saa nähdä minkä kokoinen on muutaman viikon päästä kun käyn polilla kasvukontrollissa. Napanuora lähtee istukan reunasta niin sen takia ylimääräinen ultra polilla, tarkistavat että saa riittävästi ravintoa.
 

Yhteistyössä