Pohjois-Karjalan odottajat

Aloitan tänne uuden ketjun jatkoksi tuolla Lapseetomuuspuolella olevalle =). Muutkin kuin lapsettomuus taustaiset Pohjois-Karjalaiset voi tulla mukaan keskusteluun jos kiinnostaa =).


Tänään oli se eka neuvolakäynti ja ihan kivasti meni. Siellä oli joku terveydenhoitaja opiskelijakin mukana. Sain vinon pinon kaikenlaista matskua ja pari Vauva lehteäkin, kun niille tulee neuvolaan ilmaisnumeroita =) . Ompahan jotain lukemista illaksi.
Paino oli noussut 2kg :eek: , luulen kyllä että toinen kilo on tullut jo ennen raskautta. Aika normaalisti mie oon kyllä syönyt omasta mielestäni, enkä ole herkutellutkaan. Ruoka kyllä maistuu normaalia paremmin ja nälkä tuntuu olevan vähän väliä. Hemoglobiini ja verenpaine oli hyvät.
Maanantaina meen verikokeisiin otetaan hiv/kuppa yms. veriseula ja sitten TSH, kun mulla on se ollut viiterajan hujakoissa ja raskaudenaikana se saattaa helposti nousta ylöspäin.
Sydänääniä ei kuuneltu, eipä ne kyllä varmaan kuuluisikaan niin minusta ihan hyvä ettei edes yritetty niin ei tarvitse sitä sitten murehtia. Seuraava neuvola onkin sitten vasta rv 16+. Onneksi on se np-ultra tässä välissä.

Olo on ollut ihan hyvä ei ole tarvinnut yrjöilläkään vähään aikaan :D. Rintsikoitten kuppikoko vaihtui B:stä C:hen ja masukin on kai vähän pyöristynyt, vai liekö läskiä vaan. Kokeilin nimittäin sitä lomareissua varteen pellavahousuja ja capreja, mutta eipä mene enää vetoketju ja napit kiinni. Täytyy katsoa löytyisikö jostain jo kesäisempiä äippä housuja.

Rosetta ja Lahja 9+4 (keksittiin työnimi pienelle ;) )


 
Rosetta: Sieltä neuvolasta tosiaan saa paljon luettavaa ekalla kerralla. Kaveri sanokin siitä harjottelijasta...saas nähä onko vielä ens viikolla kun mie meen. Niin ja tosta sydänäänien kuuntelusta...meijän neukuntäti on kiva siinäkin mielessä, kun aletaan kuunnella sydänääniä, ja jos ne ei heti löydy, hän kyllä muistaa sanoa, että "kyllä ne sieltä löytyy...ja kyllä hän siellä on älä hätäile." ainahan se on jännä paikka alussa, että kuuluukohan ne nyt sieltä yms. Mie ainaki tunsin sen asian tosi tärkeeks, et hän sanoo vauvan siellä olevan. Ja jos ne ei rupea kuulumaan, niin niitä haetaan niin kauan kunnes löytyvät, eikä jätetä asiaa siihen.

( . ) Tosiaan ens viikolla taas neuvolaan...jokohan nappula pysyis paikallaan, et ois helpompi kuunnella sydänääniä. (Viimeks kun meni kauan ennenkun jonkun aikaa saatiin kuunnella). Nyt jo ahistaa hypätä vaakaan...on varmaan tullu kiloja enemmän kun tarpeeks. Oon kyllä karkin syönnin jättäny...ja muut herkut, mutta tuntuu, että kyllä muutama kilo on tullu.
Ja nyt ulkovaatteet päälle ja mäenlaskuun...
 
Heip! :wave:
Saiskos hypätä kyytiin viimemetreillä? Vaikka en ole lapsettomuuspuolella ollutkaan? Mulla on rv37 täynnä tänään. Joensuusta olen.

Kovasti jo odotan että saisin vauvan syliin, alkaa olla tosi tukala olo.. Meillä on esikoinen vajaa 5v, joka myös odottaa pikkuista kovasti. Poikaa on meille nyt parissa ultrassa lupailtu, eli valmistaudun kahden pojan äitiyteen =)
 
Heips tännekin!

Mukavaa kun muitakin tältäpäin olevia löytyy mukaan! Tervetuloa Varanikki ja kalamama!

Kalamama, sulla ei olekaan enää pitkä aika odottaa, tsemppiä viime metreille, olo on varmasti sellainen että vauva olisi jo makavampi siinä sylissä olla :)

Varanikki, onko ensimmäinen lääkärineuvola joensuulaisilla tuossa vaiheessa? Kun ei oo meillä puhetta ollu et missä vaiheessa lääkäri kattoo. Nyt tietysti oon käyny tuon selän takia ja kohdunsuu tarkistettiin ja hyvä oli.

Rosetta: Joo, painon nousu kuulostaa tutulle. Vaikuttaahan ne hormonit jokaiseen omalla tavallaan ja ´pahoinvointi ainakin mulla sai reilun parin kilon nousun just tuossa vaiheilla.. ja siitä se sitten lähti :p No pieniä murheitahan nuo. Kiva että pääsit neuvolassa nyt käymään. milloinkas sulla se 12 vk ultra olikaan? helmikuun lopussa? Sama pää kun on kesät talvet.. Ja rinnoista, niin juu, kasvu oli siinä aika alussa ainakin mulla ikamoista.. Nyt nuo sentään tuohon D/E vaiheeseen jäi. Aattelinkin että huh huh jos tällä menolla jatkuu
:LOL: Voihan hyvin ja nähdään toivottavasti pian. Ootko jo lomalla puolentoista viikon päästä viikonloppuna?

Mammuliinos, voiha hyvin siellä pulkkamäessä.

ON: Joo-o, sairaslomalla ollaan. Tämä harmillinen selkäkipu meni siihen pisteeseen että... Ens viikolla meen kuntoneuvolassa käymään jos saittuis fyssareilla olla jotain lisävinkkiä. JA tukivyöhän mulla jo onkin. Kaveri kehui semmosta palloa jossa on nystyröitä, että se tuntuu kivalle kipeää selkää hieroa. Täytyy sitäkin kokeilla. Liikun sopivsti päivittäin, ei tää makoilulla parane varmasti. Mutta nyt pystyy säätelemään tuota rasitusta, ettei 8 tuntia tarvii jaloillaan olla yhtäsoittoa. Kahen viikon saikun neuvolalääkäri kirjoitti ja varattiin seuraava aika sinne 16.2. et tarkistetaan tilanne ja mietitään jatkanko sairaslomaa vai miten tehdään. Toivon että pääsisin töihin jo sitten, mutta aika näyttää. Pieni voi ilmeisen hyvin, ja liikkuu jo ihanan paljon. Se on tosi rauhoittavaa kun tuntee liikkeet. Vielä ne ei nimittäin koske, tuntuu vaan mukavalle, ainakin enimmäkseen. Päivä kerrallaan mennään ja katsellaan. Naapuriinkin on tulossa vauva, 2 kk meidän jälkeen on laskettu aika. Mukavaa seuraa,0 kun ei ollakaan tarkemmin tutustuttu aiemmin, vaikka ollaan jo useampi vuosi asuttukin tässä. Ihana pikkukoirakin on :)

Jaahas, lähden oikeisemaan selkää ja lukemaan hetkeksi. Sitten voisi käydä kaupassa ja leipoa Frederikan piirasta, on runebergin tortun tyyppistä mut paljo parempaa ja tulee pellille. Olis vieraille tarjottavaa sitten. JA hedelmäsalaattia ajattelin tehdä.

Aurinko 24+2
 
kalamama: Tervetuloa! Sulla ei olekaan enää pitkä aika odotettavana. :D Ja onnittelut poika
lupauksesta :flower:

Varanikki: Tervetuloa =). Miekään en ole Joensuusta vaan naapuri kunnasta.

Mammulinos: Mie oon jostain syystä ollut ihmeen luottavainen sen suhteen että kaikki menee hyvin =) . Ennen tätä raskautta luulin että panikoisin enemmän, jos joskus tulisin raskaaksi. Toisaalta eipä siihen itse voi juuri vaikuttaakaan meneekö kaikki hyvin vai, se on otettava mitä annetaan niin kuin tähänkin asti. Miedän neuvolantäti on tosiaan mukava ja sekin hienoa että on sitten sama täti kouluikään asti =).

Just kun kerkesin kehua ettei ole tarvinnut yrjötä niin heti tänä aamuna kostautu. Eipä tuo yrjöily pahemmin haittaa kun on vaan aamuisin ja pahaa oloa ei onneksi ole.
 
Tuosta lääkärineuvolasta, mä vähän ihmettelin kun mulle sanottiin tässä keskustan neuvolassa että uudelleensynnyttäjille ei ole tarjolla yhtään lääkärintarkastusta koko raskausaikana. Kolme ultraa kyllä, mutta nekin voi tehdä joku muu kuin lääkäri. No, mulla on ollu kaikenlaista kremppaa tässä niin olen saanu lääkäriä tavata muutenkin, mutta kyllä minusta uudelleensynnyttäjäkin varmaan arvostais yhtä tapaamista lääkärin kanssa ihan neuvolan puolesta!
 
Aurinko: Olitkin ollut samaan aikaan kirjottelemassa :D. Aika ikävältä kuulostaa tuo siun selkä, toivottavasti kuntoneuvolasta löytyisi jotain lisävinkkejä että saisit sen paremmaksi vielä =). Liikkeet on varmasti ihania, varsinkin tuossa vaiheessa kun ne ei vielä hirmuisen voimakkaita ole =). Me ollaan seuraavat kaksi viikonloppua siellä reissussa eli ei varmaan olla kotona silloin, kun seuraavan kerran tuutte, mutta toisella kertaa sitten. Ultra mulla on viikolla 8, ei ollenkaan pitkä aika enää. Jos oot silloin vielä saikulla tai sopivassa työvuorossa voidaan nähdä vaikka sillä reissulla.

Mie kävin viikonloppuna äippä vaateita shoppaamassa ja henkka maukalla sattuikin sopivasti olemaan äippä vaatteita alennuksessa. Löysin sieltä sortsit ja paidan matkalle ja sitten vielä semmoiset lököhousut. Masukin on pullahtanut nyt enempi näkyviin, mieskin sanoi viikonloppuna kesävaatteita sovitellessa, että selvästi näkyy jo. Tuosta painonnoususta vielä, että kotona meidän vaaka näytti samaa lukemaa kuin ennenkin, joten en tiiä onko se nyt oikeasti noussut vai ei, mutta eipä tuolla ole väliäkään. Terveelisesti yritän syödä ja paino nousee sen minkä nousee. Rupesin töissäkin käymään nyt lounaalla ruokalassa että tulis syötyä paremmin.

10+2
 
*POKS* 38vkoa täynnä! neuvola oli tänään, mukava käynti. Tosin minusta se meidän Anneli-täti on ollut joka kerta tosi mukava ja hyvällä tuulella, itsekin aina rentoutuu niillä käynneillä ja jaksaa taas näitä "oloja" pikkasen paremmin. Se kai neuvolakäynneissä olis tavoitteena, muukin kuin "viralliset" jutut eli mittaukset jne.

Jaksamisia ja leudompia pakkasia kaikille :wave:
 
Heippa!

Minäkin hyppään uutena ketjuun mukaan. Asustelen Joensuussa ja esikoista odotellaan, viikkoja nyt tasan 19 eli puoliväli lähenee vauhdilla :) Raskaus on sujunut tosi mukavasti alun äklötyspahoinvointeja ja kovia vatsakipuja lukuun ottamatta.

Viimeksi kävin neuvolassa ke ja muuten oli kiva käynti, mutta vaikka kuinka yritän olla ahdistelemattaa, niin ahdistaa tuo painonnousu :( 5 kiloa on humpsahtanut jo lisää, vaikka liikun aktviisesti ja olen automaattinen kalorilaskuri :LOL: No, nyt aion vielä enemmän kiinnittää huomiota siihen, mitä suuhuni pistän, jotta nousu vähän tasaantuisi.

Liikkeet tuntuu jo hipaisuina ja muljahteluina. Tuntui itse asiassa ihan tosi aikaisin jo. Niin ja masua en edes yritä enää peitellä... Se kun vaan on alkanut käydä jo mahdottomaksi

Seuraava etappi on rakenneultra, joka on reilu viikon päästä maanantaina. Ihanaa :heart: Isä tulee mukaan ensimmäistä kertaa ja odotan innolla myös Mytyn ja iskän ensitapaamista.

=) Onpa kiva, että löytyy mammoja samalta suunnalta! Onko kukaan muuten teistä tulossa maaliskuun mammajumppaan? Sinne oli ainakin n. viikko sitten vielä tilaakin. Itse ilmoittauduin, kun oon niin edullinenkin.

Aurinkoista vkonloppua!

T: A ja Mytty
 
Hups...tännehhän on tullunna paljon ihmisiä...ja tekstiä ettei nyt taas pysty sisäsitämään kaikkea lukemaansa kerralla!

Se on kalamamalla kohta aika kivuta sinne saikun kolmoskerrokseen...vai joko on nyytti sylissä?

Tridian: Mulla kans tuli tuota painoa ihan huomaamatta, vaikka oon kattonu mitä suuhuni laitan. Aiemmin söin esim. karkkia aika paljonki, mutta nyt vain lauantaisin oon antanu itelleni luvan syödä herkkuja ja silitikin on paino noussu samalla tavalla kun ekassa raskaudessa. Neuvolantäti ei ollu kovinkaan huolissaan painonnoususta, mutta itestä se tuntuu ikävältä.

ON: Neuvolassa kävin viime viikolla ja eipä siellä muuta ihmeellistä ollu kun se hurja painonnousu (mun mielestä)! sydänäänet on ok ja muutenki kaikki hyvin. Obsidan-rautaa sain hakea apteekista ja niitä oon yrittäny muistaa napostella.
Rupesin tossa kikkailemaan ompelukoneen kans ja päädyin sit ompelemaan vauvalle sänkyyn niitä suojia, jos pissit tulee vaipasta ohi/läpi. Pojalla oli ihan vaan niitä "muoveja" sellaisenaan, mutta nyt kun on aikaa, niin ompelen niiden päälle kivat kankaat, niin ovat mukavan näköiset. Ja sit aattelin vielä ommella pinnasuojan ja syöttikseen pehmusteen. Yks pinnasuoja mulla on tuolla varastossa, mutta se on niin jotenki sellanen "löysä" ja ei pysy kuosissa, niin jos sitä onnistuis tuossa projektissa, niin sais uuden ja tietysti paremman :LOL:

No mutta täytyy vielä jatkaa tuota ompeluharrastusta ennenkun poika ja mies tulevat kotiin ja sit ei saa langat ja neulat olla rauhassa....

Mammu & Pekkapööpö rv 23+5
 
Hei, olipas tämä tippunut alas, hyvä kun Mammuliinos nostit niin muistan kirjoittaa!
Eli ei täällä vielä ole nyytti sylissä.. Aika kärsimätön alan kyllä jo olla. Tänään on nuo supistukset muttuneet kipeämmäksi ja kestävät noin minuutin, mutta eivät ole vielä millään lailla säännöllisiä, todella harvakseltaan tulevat. Mutta voisin toivoa että niistä olisi jotakin iloa tuolla "alakerrassa".

Mulla oli neuvola taas tänään, ja näin taas ultrassa pikkuiseni. Kivaa kun on se kiertävä pikku-ultra ollut tossa neuvolalla nyt muutaman kerran. Verenpaineisiin mulla nyt kiinnitetään huomiota, maanantaille sain äitipolille lähetteen, ja neuvon mennä sinne heti jos viikonlopun aikana olo huononee. No, toivotaan että ei, mieluummin menisin sinne synnyttämään kuin raskausmyrkytysoireiden takia!

Tänne ei muuta, pakkaset sais jo lauhtua, maaliskuussa pitää olla jo kevättä ilmassa, eiks niin! =)

T:Kalamama ja Papu rv39+1
 
Mammuliinos: Mulla on vähän sama fiilis, että paino nousee vaikka tarkkailiskin syömisiä. En oo käynyt vaa'alla puoleentoista viikkoon, joten en onneksi tiedä, missä nyt mennään :whistle: Mutta tulee, mikä tulee, eipä sille hirveästi mitään itse mahda, kun ravinnot ja liikunnat on kunnossa.

Voi kun mullakin olis ompelukone. En oo mikään käsityöihminen, mut nyt ois kiva väkertää jotain pieniä suloisuuksia :) Tai jos sitä vihdoin opettelis pikkuhiljaa tuota neulomista ja alottais vaikka pikkusista sukista...

Kalamamalle tsemppiä viime metreihin! Itse näin toissa yönä kolmannen unen synnytyksestä ja oli kyllä taas niin järjetön, että oksat pois :LOL: Toivotaan, et oikea synnytys menee vähän toisella kaavalla!

Ylihuomenna nään taas Myttysen, kun ois rakenneultra. Voi, miten jännää :heart: Jos kaikki on kunnossa, tilaan sen kunniaksi pinnasängyn, kun uuteen kotiinkin päästään muuttamaan ensi viikonloppuna. Kuulin vaan jo etukäteen, että tuleva naapuri on kamala ja äänekäs :( Toiv. ei tuu mitään suurempia ongelmia tän suhteen eteen. Niin ja pakkanen sais nyt oikeasti jo hellittää!! Ei mahdu takit päälle ja tän viikon pyöräilin sijaisopeksi miehen takki ja toppikset päällä. Vähänhän mie meinasin niihin hukkua, mut ainakin tarkeni. Kyllä muuten tuntu 7 kilsan polkeminen suuntaansa raskaalta noilla pakkasilla. Jäi illalla salille menemättä, kun tuntui et tuo pyöräily vei jo mehut pois.

Ihanaa odotusta kaikille! Gradun pariin, jotta se valmistus ennen Myttystä :)

A ja Myttynen 20 + (?)
 
Äyh, 30+1 ja isoisomaha :wave:

Saisiko tilata vähemmän pakkasta tänne? Ja tuultakin sitten samlla vähemmäksi. Eilenhän oli täällä meilläpäin tuo talvitapahtuma koulukeskuksella ja sieltä oli kaikki kiva peruttu pakkasen takia :kieh: No tänään olis vähemmän pakkasta, mutta tuulee sitten taas.. :headwall:

Parempi keli olisi toivottua jotta sais tämäkin möhömaha vähän liikuntaa =)

Kalamama olikin jo toivonut hyviä kelejä, joten lauhtumista luvassa

:D :D Koitahan jaksella, sulla hyvin vähän enää :hug:
 
Mäkin hyppäilen mukaan!! Tosin täälläkin oikeestaan loppumetreillä, mut kuitenkin. Kiva jutella muiden p-karjalaisten kanssa ja tiedä jos sais joskus aikaan mammakokoontumista :D Mulla menossa rv 35+6 eli kohta taas viikot poksuu. Ihan Joensuussa asutaan. Käyn ite karsikon neuvolassa.

Viimeks käyty neuvolas tiistaina ja kaikki oli ok. Kävin äitipolillä perjantaina 12.2, jossa todettiin et vauva on jo laskeutunu lantioon ja neuvolas veikkasivat et tulee parin viikon sisään jopa mut ite vaan naureskelin et joo joo :D Supistelee välil kyl ja kipeestikin mut jotenki oon asennoitunu et kyl tää täällä jonkin aika vielä köllii.. Ite heitin miehelle veikkauksen 38+2 tulee meidän baby :D Toi perustuu siihen et ku viimeks ä-polilla tekivät sisätutkimuksen niin supisteli kauheesti koko päivän vaik kokeili vaan kohdunsuuta. 8.3 mul on ä-polille kontrolli (38+0) ja kokeilevat lantiota ja tutkivat sillon muutenki tarkemmin niin jospa se käynnistäis synnytyksen!

LM & Pirpana 35+6
 
Hei, minäkin voisin tähän ryhmään liittyä. Eli Joensuussa asutaan vielä viikko tässä ja sit muutetaan Lehmon puolelle.
Nyt rv 18+3 menossa :heart:

Erittäin tyhmä kysymys, mut mulle tuli toi rakenneultra lappu ja siinä lukee et ultraus suoritetaan pkssk - synpkl, eli onhan toi nyt sitten tuolla keskussairaalalla ja missäkähän talossa, kun ei tuossa lue kovin tarkasti..?

Huh ens perjantaina alkas muutto ja sitä seuraavana perjantaina oiski jo toi ultra, pääsee pikkusta taas kattomaan :)

Laura ja vauveli rv 18+3
 
Tänne on tullut niin paljon kommenttia etten oikein osaa mihinään kommentoida :p

Kalamamalla alkaa olla kohta jo jännät paikat :D

mammulinos: Hienoja neuvola kuulumisia =) Itsekin vois jotain kokeilla ommella, vaikka mulla on kyllä aika lailla peukalo keskellä kämmentä ompeluhommien suhteen.

Me tultiin sunnuntaina kotiin teneriffan reissulta tai viikonloppu oltiin Helsingissä, mukava ja rentouttava loma oli. Olokin oli koko loman ajan tosi hyvä. Tänään taas piti aamulla yrjötä, mie jo luulin että se loppui kokonaan, mutta iloitsin näköjään turhan aikaisin. Viikonloppuna ostin Helsingistä ekat pikkuruiset vaatteet ja itselle myös jotain äippävaatteita, kun on vähän paremmat valikoimat kuin täällä meillä. Tulevalta ukilta saatiin semmoinen söpö ankka-potta, saadaan tosin vähän aikaa odotella pottaharjoituksia :LOL:.

Huomenna ois sitten np-ultra, ihanaa päästä näkemään pikkuista pitkästä aikaa :heart:

Rosetta ja Lahja 12+3
 
onpas täällä paljon mukavia juttuja, kiva lueskella erivaiheissa olevien tunnelmia.

Rosetan tän päivän ultra kuulumisa erityisesti oottelen?

tridianilla on kans ollu just ultra?

oma täällä siis odotellaan hedelmöityshoidon tuloksena kaksosia, varsin hyvin olen voinut. ja samoin vauvat. nyt 25+0 ja seuranta on tuolla äippäpolilla. Hb oli laskenu ja rautaa oon nyt sit syön jo kohta 3vkoa, mut hillitön väsymys vaan vaivaa... sairaslomalla olin toissa viikolla pari päivää ja tänään jäin taas loppuviikoksi sairaslomalle, kun olo on kurja/krapulainen/kuumeinen ja kaikkee muuta. ens viikoks vielä yritän töihin... Uinti ja muu kevyt liikunta parantaa oloa, mutta työt nyt ei oo sellasta omassa tahdissa arauhallista liiikkumista, niin pakko antaa itselleen lupa levätä.

Mukavaa, aurinkoista viikon jatkoa kaikille!

soja ja nappulat 25+0

niin, ja tästä 15km päästä joensuusta ollaan...
 
Soja: Mukavaa kuulla kuulumisia =). Kurjalta kuulostaa sinun olo, kannattaa tosiaan suosiolla olla saikulla ja tehdä semmoisia juttuja mitkä hyvältä tuntuu. Miekin ootelen, että uimahalli aukeasi remontin jäljiltä niin pääsisi polskimaan.

No niin nytpä on ultrassa käyty.
Pikkuiset jalat ja kädet siellä viuhtoi kovasti ja ihan vauvan näköinen oli jo. On se kyllä ihan uskomatonta, että minun sisällä asustaa tuommoinen pieni ihanuus, ihan rakastunut olen kyllä jo nyt. Pää perämitta Lahjalla oli vajaat 7cm ja niskaturvotus oli 1,5 mikä oli ok. Viikot vastasi 13+1 vaikka 12+4 on menossa . Kätilö sanoi, että yksilöllinen kasvu alkaa jo tässä vaiheessa näkyä eli ilmeisesti vähän nopeampi kasvuinen kaveri sitten. Muutenkin tosi mukava kätilö sattui tutkimusta tekemään, pitkään saatiin pientä ihailla ja tarkkaan kertoi mitä siellä näkyy, sydänäänetkin saatiin kuulla tänään ensimmäistä kertaa. Kolme kuvaa saatiin myös mukaan, mistä olin vähän yllättynyt, kun luulin että saadaan vaan yksi kuva.
Jokohan nyt alkaa oikeasti tuntumaan siltä että oikeasti on vauva tulossa, kun tähän asti on ollut aika epätodellisen tuntuista. Huomenna aion viedä töihin kakkua ja kertoa iloiset uutiset :)

Rosetta ja Lahja 12+4

:heart:
 
Mä muuten haluisin kysyä teiltä (kun osa ainakin on lapsettomuuspuolelta tänne siirtynyt) että onko joku ollut hoidoissa kilpirauhasongelmien takia? Kysyn siksi kun mun sisko on harkinnut lapsettomuushoitoja nyt kun puolitoista vuotta ovat yrittäneet, ja hänellä on kilpirauhassairaus. Onko lapsettomuuspolilla (vai mikä sen paikan nimi on :ashamed: ) joku lääkäri joka ihan oikeasti tietää kilpirauhasasioista, sisko kun ei tahdo terveyskeskuksesta eikä yksityiseltäkään saada asiallista hoitoa/tietoa.
 
Kalamama: Mie epäilin ennen kuin lapsettomuus tutkimuksiin mentiin, että saattaisi olla kilpirauhas arvoissa häikkää kun Kilpirauhasarvot (TSH) ollut viitearvojen ylärajoilla eli vitosen tuntumassa ja äidillä vajaatoimintaa. Netistäkin, kun silloin asiasta etsin tietoa oli monessa paikassa tietoa, että tuon arvon pitäs olla alle kaksi, jos yrittää tulla raskaaksi. Lapsettomuuslääkärin kanssakin juttelin noista arvoista ja kysyin tuosta että pitäskö oikeasti olla alle kaksi sen arvon. Se sanoi ettei voi yksinään sitä TSH arvoa katsoa vaan lisäksi pitää ottaa se T4V ja verrata niitten suhdetta toisiinsa. Multa otettiin nuo arvot sitten uusiksi ja ne oli ok eli en saanut lääkitystä ja sen jälkeen luotinkin siihen, että asia kunnossa ja ilmeisesti olikin koska olen nyt raskaana :D. Meiellä lapsettomuuden syy miehessä ja aika helposti loppujen lopuksi raskauduin koeputkihedelmöityksen toisella alkion siirrolla. En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta suosittelen kyllä lämpimästi lapsettomuustutkimuksiin hakeutumista, jos alkaa yli vuosi olla yritystä takana. Siitä ne asiat lähtee selkenemään ja helpottaa omaa oloakin kun asialle tehdään jotain tai näin ainakin minulla =)
 
Kyllä kannattaa hakeutua tutkimuksiin! miulla ei ees ikinä selvää syytä ovuloimattomuuteen selvinny, mutta kaikki mahdollinen kyllä tuolla polilla tutkittiin, ja sieltä konsultoitiin sisätauteja ihan kiitettävästi. Kävin mm. pikkuaivojen MRI:ssäkin!

Tutkimuksiin ja hoitoihin lähteminen vaatii rohkeutta, mutta kyllä se voi palkitakin, olipa tulos mikä tahansa. Mutta voimia se tulee vaatimaan. Odottaminen on kaikkein pahinta, mutta jos asia ei kotona hoidu, ja haluaa lapsen niin hoidot yksi vaihtoehto. Toki adoptio on sitten toinen vaihtoehto, ja meillä sekin oli vakavasti harkinnassa.

tälläsiä ajatuksia
 

Yhteistyössä