Pk:ssa lapsen täytyy kätellä hoitajaa lähtiessä ja sanoa "kiitos tästä päivästä"! Muualla samaa?

• Viestiketjun aloittaja naurettavaa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihan loistava tapa! En olekaan kuullut että tuollaista harrastetaan. :)

Olisi itsellänikin tullut tarpeeseen tuollainen kättelykulttuuriharjoitus, oli pieni tapashokki kun asiakkaat alkoivat olla pitkälti saksalaisia ja ne kun rakastavat ojentaa sitä kättään ihan jokaväliin. :D
Silloin tajusin miten harvinaista kättely Suomessa on...

Minä olin tulossa sanomaan sitä mitä moni jo edellä maininnut,
minun mielestäni tuo kuuluu jokseenkiin tapa-kasvatukseen.
Tuossa myöhemmin moni taisi mainita siitä, ettei huonona päivänä varmaan lapsen tekisi paljon mieli kiitellä..ei tekisi varmasti, mutta onhan se kohteliasta.
Kyllä meilläkin töissä illan päätteeksi vuoron vastuuhenkilö yleensä huikkaa "kiitos kaikille, että jaksoitte" tms. eikä tuo ole minusta sen ihmeempää.
Kolmivuotiaani myös kylästä lähtiessä osaa vielä ovella huikata "kiitos pillimehusta" tms mitä milloinkin sanoo, tai "voikaa hyvin :D ".
Mielestäni tuo päiväkodissa kättely on kiva juttu.

Meidän kerhossa sama käytäntö. Onko se nyt sitten niin kertakaikkisen kamalaa että opetellaan sitä kättelyä ja käytöstapoja siinä sivussa kun "vastuu vaihdetaan" turvallisesti? Kun pienestä aloittaa niin kättelystä, kiittämisestä, hyvästelystä sekä tervehtimisestä tulee luontevaa.

Vai mitä hemmetin matoja te haluatte lapsistanne tulevan? :kieh:

Viimeksi muokattu:
=)
Meillä on ekaluokkalaiselle tuollainen käytäntö, päivän lopuksi kättelevät opettajaa ja kiittävät päivästä ja sanovat heipat. Perjantaina toivottavat hyvää viikonloppua!

Minusta ihana asia - lapset oppivat kättelemään ja kiittämään. Hyvät tavat ovat hyväksi kaikille! =)

"..."
No ehkä tuo kättely on turhaa, mutta muuten ihan kiva tapa. Suomalaiset ovat pääsääntöisesti niin juntteja ja huonokäytöksisiä, että ihan hyvä, että päiväkodissa opettavat lapset käyttäytymään paremmin kuin mitä vanhemmat.

????????
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26973916:
Meillä päiväkodissa ja eskarissa on tapana että lähtiessä lapsi kättelee eli sanoo "käsiheipat" hoitajalle.
Miten joku voi tehdä tästäkin jonkun ongelman? :headwall:
Kaikesta, siis AIVAN KAIKESTA voi joku saada ongelman. Sehän on täällä 2+:lla nähty!!

Ap, kokeeko lapsesi asian ongelmaksi vai sinä?

"vieras"
Voi kauheeta, siis onhan se ihan hirveän väärin et lapsille opetetaan käytöstapoja..

Joo, meillä kätellään, sanotaan kiitos ja heihei lähtiessä ja kyseessä srk:n kerho. Ei ole ongelma mulle, eikä lapsille, enkä tajua miten jolleikkin voi olla.

'Meidän' pk:ssa ja eskarissa on aina ollut tapana se, että aamulla kätellään ja kotiinlähtiessä myös. Minusta se on mukavaa. Kättely ja katsotaan silmiin.

Itse sanoimme ala-asteella opettajalle aina 'näkemiin ja kiitos tästä päivästä'. Tekopyhää, jos päivä oli surkea? Ei, vaan kohteliaisuutta ja sanonta vaan, samaan tapaan kuin 'hyvää huomenta' vaikka aamu olisi paska. Ei ihan kirjaimellisesti tartte ottaa... :)

"Äiti minäkin"
Voi kuule.....kyllä vaan näi o käynyt, useita kertoja...jopa senkin jälkeen kun vanhemmille on huomautettu asiasta. Ihan paras oli se mamma, joka huikkasi portilta lapselleen et nyt menoks ja sitten meni autoon istumaan ja oottamaan lasta. Lapsi siis vaihtoi itse vaatteet sisällä ja kaapi hyllystä vaatteet ja tavarat mukaansa, koska oli jäämässä pitkälle lomalle. Pk:n porttihan on tunnetusti lukossa ja lukko korkealla, joten eihän tuo 6-vuotias siihen edes ylettynyt, saatikka olisi tavaroiden kanssa edes saanut hakaa auki. Siinä sitten tyttöä autellessani hän kertoi ettei tulekaan vähään aikaan päiväkotiin....tuumasin sitten, että eiköhän nää ole oikeesti vanhempien asioita hoitaa..lapsen auttaminen ja lomasta tiedottaminen. Sanoin kyllä asiasta jälkeenpäin ko. äidille kun taas raotti porttia ja huikkasi lasta mukaansa ja aikamoinen mulkaisu ja jonkin aikaa jatkunut mykkäkoulu sieltä tuli vastaan.:whistle:
No huhhuh! Se oli varmaa niitä äitejä, joiden mielestä lapsen pitää osata kaikki pienestä pitäen, sellaisetkin asiat, joista vastuu on vanhemmilla..

"Äiti minäkin"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26973916:
Meillä päiväkodissa ja eskarissa on tapana että lähtiessä lapsi kättelee eli sanoo "käsiheipat" hoitajalle.
Miten joku voi tehdä tästäkin jonkun ongelman? :headwall:
Sano muuta. Palsta ei lakkaa koskaan yllättämästä.

"Äiti minäkin"
[QUOTE="a p";26973235]Siis nimenomaan näin, oon samaa mieltä. Se olisi ihan ok jos kätellessä riittäisi vaikka että sanoo sen heippa, mutta toi on kyllä vähän outoa että aina pitää kiittää päivästä! Just jos on huono päivä ni ei varmaan paljon huvita kiitellä päivästä :/[/QUOTE]

No voisko ajatella, että se kurjan päivän tapahtumien purkaminen alkaa kauniista sanasta, eikä sitten jatkettaisi sen kurjan mielen kantamista. Pienillä kauniilla sanoilla on ihmeitä tekevä vaikutus. Suosittelen :)

"Äiti minäkin"
[QUOTE="xxx";26974833]Kättelystä voisi luopua kokonaan. Levittää vain bakteereja ja viruksia. Itse en aiankaan halua ketään kätellä. Tai sitten täytyy heti perään desinfioida kädet.[/QUOTE]

:D

Niiden bakteerien kanssa ei sitten vissiin muualla joudu kosketuksiin..?

"mamma"
En nyt jaksanut kaikkia postauksia lukea.
Minulla tuli ahaa-elämys kun tuossa selalin läpi nuita kirjoituksia. Valkeni miksi me suomalaiset olemme niin jäykkiä sosiaalisissa tilanteissa varsinkin ulomaalaisiin verrattuna. Ulkomaalaiset osaavat sitä niin sanottua "small talk"ia kun me suomalaiset emme edes välitä opetella, ja opettaa lapsillemme, alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Sivistyneesti käyttäytyvä voi sanoa kiitios tai anteeksi vaikka ei olisi ihan syytäkään jotta rauha säilyisi. Minusta ei ole hedelmällistä sellainen että: tänään oli paska päivä EN kiitä, tänään oli ihan ookoo, jätän haukkumatta. Positiivisessa ilmapiirissä saa paljon enmmän aikaiseksi kun kommunikaatio toimii. Se että kuljetaan seinänviertä ja vältellään kontaktia, heipataan vaan lipan alta, on juuri se syy miksi meitä suomalaisia syytetään siitä että olemme juroja ja sisäänpäin kääntyneitä.
Eiköhän olisi ja aika muuttaa tätäkin asiaa, hyvä on aloitta lapsista. Minusta ei tarvitse kätellä mutta silmiin katsominen ja vaikka se kiitoskin on minusta hyvä asia.

Meillä myös eskarissa käteltiin, katsottiin silmiin ja ja sanottiin, että kiitos ja huomisiin /hyvää viikonloppua. Tämä on mielestäni erittäin hyvä tapa, koska näin kukaan lapsi ei lähde sanomatta hoitajille. koulussa tokaluokkalaiset nousee seisomaan ja sanoo yhteen ääneen, että "hyvää huomenta opettaja" aamuisin. Mielestäni erittäin hyvä asia.

Blue
[QUOTE="xxx";26974833]Kättelystä voisi luopua kokonaan. Levittää vain bakteereja ja viruksia. Itse en aiankaan halua ketään kätellä. Tai sitten täytyy heti perään desinfioida kädet.[/QUOTE]

Kas kun eteläeuroppalaiset eivät ole jo kuolleet sukupuuttoon kun heillä on tapana ihan poskipussatakin.

niiin
Meillä oli viime vuonna tämä tapa pväkodissa, nyt vaihtui henkilökunta ja tätä tapaa ei ole. Minusta kurjaa... siellä lapsilauman keskellä niitä lapsia ei kuitenkaan kamalasti huomioida. Se olis kiva, kun edes sen verran lapsia huomioitas, että edelleen sanottais tullessa kädestä huomenta ja lähtiessä kädestä moikka. Ei sen kummempaa. Kiittää ei tarvinnut eikä mun mielestä edes tarvitse.
Itsellä kouluaikoina piti aamulla aina nousta ylös ja opettaja sanoi "hyvää huomenta" ja me oppilaat seisoimme pulpettien vieressä ja sanoimme "hyvää huomenta."
ja ei näistä kouluajoista kauaa ole, alle 20v.

No ei kyllä ole mitään kättelykäytäntöjä. Kuulostaa jotenkin teennäiseltä. Ei kai kukaan vanhempi hae lastaan päiväkodin pihaltaiha livahtamalla vain portista sisään, eikä vaihda muutamaa sanaa hoitajan kanssa??

Nykyaikainen tapa "vaihtaa vastuuta" on Daisy-järjestelmä.
Muuten hakee. Itekki vimetalvena muutamaan kertaan lasta etsiny kun ei hakija tullu sanomaan että hakee lapsen. Kaikilla vanhemmilla ei oo sitä älliä että aina hoitajalle sanotaan kun lähetään. Toiset lykkää aamulla ovesta ja lapsi ilmaantuu yksin sisällä, jotkut nappaavat vain mukaansa.

Lto
On joukko vanhempia, jotka saattavat vain käväistä portilla puhelimeen puhuen ja viittilöidä lapsen mukaansa. Jos olet vaikka juuri lohduttamassa itsensä loukannutta lasta tms, ei ole yhtään mahdottomuus olla huomaamatta tätä jos lähtevät heti. Onpa käynyt niinkin, että lapsi on eteisessä, minä käväisen pikaisesti hakemassa avaimet ja vanhempi on napannut lapsen mukaansa. Näistä on kyllä tiedotettu ja puhuttu...

Siksi kättely on erittäin hyvä. Lapset oppivat sen itse pian ja tulevat kättelemään vaikka vanhempi ei muistaisikaan. JA käytöstavat ovat minusta aina hieno ja tervetullut asia, niitä opitaan siinä samalla. Tuo päivästä kiittäminen tuntuu minusta vähän hassulta, paitsi jos voitaisiin kiittää lasta päivästä. Meillä sanotaan heipat kun kätellään.

Yhteistyössä