Pk-ruoat täysin ala-arvoisia

• Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti
.....
Siis aamupalaksi puuroa, se on ok ja hyvä, mutta aina jotakin vaaleata pullamössöleipää. Sen voisi ihan hyvin vaihtaa tummaan leipään. Lounaalla on samaa ruokaa kuin kouluissakin, eli kumiperunoita ja muuta ruokaa mikä ei yksinkertaisesti maistu miltään. Välpalaksi on yleensä kiisseliä jossa on e-koodeja vaikka muille jakaa... Ja taas sitä pullamössöleipää.

Ja kotiin tulee nälkäinen ja kiukkuinen lapsi. Monikin vanhempi on laittanut palautetta ruoan laadusta mutta ei mitään vaikutusta. Tehdään vain halvinta mahdollista.

"xxx"
Mitä ihmeen kiisseleitä siellä tarjotaan jos niissä on paljon lisäaineita???

Meinaan vaan että yleensähän ne ovat marjoja ja suurustetta...

Mutta muuten on vain jaksettava valittaa. Meidän päiväkodissa onneksi oma keittiö ja aivan ihana keittejä, lapset saavat hyvää, lähes kotitekoista ruokaa, mm kiisselit tekevät osittain omista marjoistaan, välillä tulee ihania yllätyksiä, mm itsetehtyä leipää.

"vieras"
harmi jos teillä noin...meillä taas lasten päiväkodissa oma keittiö ja pullan/sämpylöiden tuoksu houkuttelee syömään :) ja vaikka se peruskaava on aamupalalla puuroa, päiväruualla näkkäriä ja välipala kiisseliä ja sämpylää niin meidän tenavat ainakin tykkäävät ruuasta :)
JA tulevat silti nälkäisinä kotiin, eli peruskulutus on niin hurjaa että hyväkään satsi ruokaa ei kauaa nälkää pidättele (sama kotona), pitää vain varautua kun hakee ettei toisten tarvitse tunteja ruokaa odotella!

"köksä"
olen ollut töissä pk:n keittiössä ja kyllä se ruoka kärsii kun se koululta pk:seen kuskataan ja lämpölaatikossa seisoo.Kauheen pienet on kyllä määrärahat ruokaan,muistaakseni jotai 70cnt annos.Meiän kunnassa ainakin ruuat pitää tehdä listan mukaan,mikä on "ylemmällä taholla" suunniteltu ja sovitut ruokaainekset tilattava määrätyistä paikoita,ei niihin voi tavallinen köksä vaikuttaa.Mä olen aina tehnyt itse kiisselit,mistä niihin sitä E:etä tulee? liian kalliita (ja pahoja) olis niitä valmiskiisseleitä tilata.Vaaleaa leipää ainakin meillä usein sen takia et se on edullista,kun sen voi tehdä itse.Laitan kyllä yleensä leseitä ja hiutaleita ja muutakin kuin vehnäjauhoa.

"vieras"
Hoida kotona ja tee itse ruoat lapsellesi. Ehkä joku nälkäpäiväkeräys täytyisi teillekin aloittaa. Tai voitte tietysti alkaa maksaa kunnon lounaasta sen käyvän hinnan 10-15,- €/ateria.

"juu"
Eiköhän monessa pk:ssa tarjota nykyään ihan samaa kuin kouluissa. Kustannussyistä. Meillä osa lapsista pk:ssa ja osa koulussa, joten samaa syövät sitten joka paikassa ;-D Joskus haukkuvat kyllä ruokaa, mutta ovat kuitenkin syöneet jotakin. Eivät onneksi ole nirsoilijoita ja sääliksi käykin niitä, jotka eivät saa murustakaan alas :( Ihan perusruokaa se on ja halvalla tehtyä, mutta kyllä Suomessa saadaan olla onnellisia siitä, että lapset saavat kouluissakin ilmaista ruokaa vielä. Jos menee maksulliseksi niin varmasti laatukin paranisi, mutta kuinka moni on valmis maksamaan pilttiensä koulu/pk -ruoasta?

eskarilaisen äiti
Minun mielestäni ihan hyviä! Tytöllä on nälkä kotiin tullessa, touhutessa tulee nälkä eikä se ruoka oli samantien valmis kotiin tullessa. Vaalean leivän tarjontaa paheksun kylläkin.
Tämä voi olla vahvasti kunta kohtanen asia, ole aktiivinen ja anna asiallisesti palautetta ruokahuoltoon, tämän keskustelupalstan kautta tuskin pystyt vaikuttamaan asiaan.

"niin"
Lähinnä mua välipalat ärsyttää kun usein on grahampiirakkaa, lettuja, pullaa, suklaakiisseliä, jäätelöä, lihapiirakkaa, mehusta suurustettua kiisseliä tai makeita leivonnaisia. Ihan leipä+hedelmä/vihannes olisi minusta paras sekä marjakiisseli ja esim. hedelmärahka. Pääruuat meillä sen sijaan on suhteellisen hyviä, joskin liikaa eineksiä on ja melko usein esim. nakkeja tai nakkikastiketta, nugetteja tai seitiä vaikka listassa sanotaan lohikeitto jne.

"vieras"
Meillä töissä kumiperunat katosivat sen jälkeen, kun siirryttiin valmiiksi kuorittuihin perunoihin. Eiköhän useimmassa koulussa/päiväkodissa ole jo kuoritut potut.

mun täti on päiväkodin keittiössä ja huolehtii ruuasta ja ostaa raaka-aineet. Käytettävissä on tietty määrä kuukaudessa jolla täytyy saada niin aamupalat, välipalat ja pääruuat. siihen lisätään tietyt kriteerit esim. heillä ei saa käyttää oikeaa voita eikä kermaa ruuanlaitossa.

sano et se on aikamoinen haaste koittaa keksiä MONIPUOLISTA ja terveellistä ruokaa, mutta on kuinkin oltava edullista jottei kuukausibudjetti ylity.

varmaan siksi on paljon puuroa ja kiisseleitä koska ne on edullisia tehdä, seiti on edullista kalaa ja vaaleampi leipä on edullisempaa kuin tumma.

Meilläpäin ruuat tehdään edellisenä päivänä ja lämmitetään vaan äkkiä ennen tarjoilua, se on ainoa mikä minua harmittaa. Muuten olen kyllä ollut tyytyväinen, itselleni ainakin on maistunut siloin kun olen tarhassa työskennellyt eikä poikakaan valita. Meidän kunnassa ovat koulu/tarharuuat muutenkin parantuneet verrattuna siihen mitä olivat omana kouluaikanani.
Halvallahan ruuat on pakko tehdä mutta monipuolisia ovat silti.

totuuden toinen puoli
E-koodien parjaajat voisivat joskus perehtyä noiden koodien takaa löytyviin tietoihin. Voisitte tulla yllättyneiksi, että kotimainen metsästä poimittu puolukkakin on yhtä E-koodia! Suurin osa E-koodien takaa löytyvistä asioista on siis ihan luonnontuotteita eikä mitään epämääräistä kemiallista "säilöntäainetta!

Ja meidän kunnan päiväkodin ruoka on todella hyvää ja laadukasta! Kannattaa aina antaa palautetta sinne, missä asiaan voidaa vaikuttaa!

Best Regards
[QUOTE="vieras";22394587]Hoida kotona ja tee itse ruoat lapsellesi. Ehkä joku nälkäpäiväkeräys täytyisi teillekin aloittaa. Tai voitte tietysti alkaa maksaa kunnon lounaasta sen käyvän hinnan 10-15,- €/ateria.[/QUOTE]

Käypä hinta on n. 7 €, sillä ainakin ravintolat myyvät lounasta. Ja siinä on kate mukana.

Best Regards
E-koodien parjaajat voisivat joskus perehtyä noiden koodien takaa löytyviin tietoihin. Voisitte tulla yllättyneiksi, että kotimainen metsästä poimittu puolukkakin on yhtä E-koodia! Suurin osa E-koodien takaa löytyvistä asioista on siis ihan luonnontuotteita eikä mitään epämääräistä kemiallista "säilöntäainetta!

Ja meidän kunnan päiväkodin ruoka on todella hyvää ja laadukasta! Kannattaa aina antaa palautetta sinne, missä asiaan voidaa vaikuttaa!
Puolukka E-koodia? Perustelisitko?

"nih"
meillä on päiväkodissa / eskarissa mielestäni oikein hyvät ruuat, välipalalla on tosin usein myös kiisseleitä, rahkoja yms. tarjolla mutta oma lapseni ei syö makeita välipaloja ja aina on myös leipää tarjolla leikkeleen kera. Ja siis lapsi ei itse tahdo makeaa välipalaa, äiti ei ole kieltänyt - äitille kyllä ne maistuis :D

Yhteistyössä