pitkäkö työmatka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian töihin

Vieras
Miten muut joilla menee työmatkaan lähemmäs tunti olette jaksaneet? Kun aamulla pitäisi lähteä ennen seitsemää että ehtii viedä lapset hoitoon ja itse 8 töihin. Ja illalla olisi 5 aikoihin hakemassa lapsia hoidosta. Onko liian pitkä päivä lapsille päiväkodissa? Ovat jo useamman vuoden ikäisiä. Ja miten sitä itse jaksaa ajella autolla edestakaisin tuon työmatkan...
Isi tekee reissutyötä joten juuri nyt ei ole auttamassa hoitoon kuskaamisessa. :/

Hei,

Päivä vaikuttaa melko pitkältä, 10 tunnin "työpäivä" lapsillasi.

Meillä on mies 3- vuorotyössä, joten lapset ovat osa-aikahoidossa, hoidossa n. 15 päivää kuukaudessa. Lisäksi itse teen 7 tunnin työpäivää ja minulla on liukuva työaika 7-17 välillä. Näin lasten hoitopäivä alkaa useimmiten n. 8-10 aikaan ja päättyy viimeistään 15.30. Jos on minun vuoro hakea lapset lähden töistä klo. 15.

Jos joskus on päivä pidempi on ilta heti tosi lyhyt ja kiire sada ruoka pöytään yms.

Se on niin yksilöllistä miten se arki lähtee sujumaan, mutta jaksamista sinulta kyllä vaaditaan. Aikainen aamuherätys vaatii kuitenkin sen, että myös illalla mennään ajoissa nukkumaan, ja se ilta on todella lyhyt, jos käyt esim. kaupassakim vielä viiden jälkeen.

Lyhennettyyn työaikaan olet oikeutettu siihen asti kun nuorin lapsi on käynyt tokaluokan loppuun. Näistä kannattaa neuvotella ennen töihinpaluuta, silloin se on kokemusteni mukaan helpompaa.

Mulla työmatkaa 58 km, johon kuluu sellaiset 50 - 55 min riippuen kelistä. Jos vien lapset, aikaa kuluu enemmänkin. Eli jos minä vien pojat niin lähtö viimeistään klo 7.00. Normaalisti lähden 6.45. Yleensä mies vie pojat vasta klo 8.45 muttei se aina onnistu. Hoidosta pois haku siinä 16.45 - 17.00 ja kotona jotain 17.20-17.30 eli meillä suht pitkä hoitopäivä.

Olen nyt puolitoista vuotta ajanut työmatkaa eikä vielä kyllästytä. Helpottaa kun mies voi viedä pojat. Pojat nukkuvat vielä kun minä lähden. Hoitopaikkaan matka kestää puoli tuntia, koska asumme maalla ja perhepäivähoito on kirkonkylällä. Hyvin lapset ovat tottuneet tähän reissaamiseen, eiköhän se teilläkin ala sujumaan pikkuhiljaa.

onko sijainen oikeutettu lyhennettyyn työaikaan? menen tekemään pitkää sijaisuutta. haastattelussa ei oikein ottaneet kantaa tuohon työajan lyhennykseen...

Mulla työmatka 62 km ja matkaan menee noin tunti, talvella enemmän, kun poikkeaa matkan varrella päiväkodissa. Kyllähän se tietää aikaisia ylösnousuja ja paljon autossa istumista. Tosin työkin on sellainen, että on parempi kun ei ole töissä kotipaikkakunnalla.

Minulla vielä pitempi työmatka noin 120km eli ajan 1.5 tuntia aamulla ja saman verran illalla 2 v poika hoidossa pahimillaan 6.30 -17 mutta hyvin on mennyt onneksi isä voi hakea joinain päivinä aiemmin. Ajomatka kyllä välillä väsyttää ja saa nähdä jaksaako talvella kun huonot kelit alkaa.