Pitkä kierto ja mahdollisuus raskautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiituska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiituska

Vieras
Hei!

Kysyn täältä teidän odottajien puolelta asiaa, koska toivoisin, että täältä löytyisi kohtalotovereita ja samassa tilanteessa jossain vaiheessa olleita nyt jo äitinä olevia :) Eli mitähän täytyisi tehdä sen kanssa, että kuukautiskiertoni on ollut pillereiden jättämisen jälkeen 38-45 pv, pillerit lopetin 8 kk sitten. Olen käynyt yksityisellä gynekologillakin juttelemassa ja mainitsin kyllä tämän pitkän kiertoni ja mahdollisen ovuloimattomuuteni. Gynekologi sanoi vain, että vuoden jälkeen sitten jos ei ala kuulua ryhdytään tutkimaan asiaa. Olen kyllä kuullut, että jos riesana on aina ollut (ennen pillereiden syömistäkin) tämä pitkä kierto, niin tutkimuksiin pitäisi päästä jo aikaisemminkin kuin vuoden yrittämisen jälkeen? Turhauttaa vuosi yrittää, jos ei ole edes mitenkään mahdollista raskautuminen ovuloimattomuuden vuoksi... Täytyisikö mennä toiselle lääkärille, joka mahdollisesti alkaisi tutkia hormonitilannettani jo nyt tarkemmin? Vai onko täällä ketään, joka voisi lohduttaa minua asiassa ja olisi raskautunut näinkin pitkästä kierrosta huolimatta kuin mitä minulla on? Kertokaahan mielipiteitänne asiasta, kiitos jo näin etukäteen!

Itselläni menkat pillereiden jälkeen ihan hukassa. Söin teroluteja yms. Kun lopetin ne menkkoja ei tullut ja kierto venyi n. 60 päivään. Tällä kierrolla tulin kuitenkin raskaaksi, vaikken sitä uskonutkaan. Nyt rv 23+4. Kyllä mun mielestä jo nyt sulle vois tehdä tarkempia tutkimuksia, esim. keltarauhashormonimittauksen tms. jolla saadaan tieto ovuloitko.

Meillä keskussairaalan lapsettomuustutkimuksiin on vuoden yritysraja. Kuitenkin jo aikaisemmin voitiin terveyskeskuslääkärin kanssa valmistella keskussairaalaan toimitettavan lähetteen liitteeksi tarvittavat perustutkimukset: pari verikoetta (keltarauhashormooni)) ja miehen sperma-analyysi, joka oli pakko tehdä yksityisellä. Kun vuosi yritystä oli ummessa niin lähete oli jo perillä ja päästiin ripeästi "oikeisiin" lapsettomuustutkimuksiin ja hoitoihin keskussairaalaan. Nyt rv 25.

Omaa ovulaatiota/ovuloimattomuutta voi selvittää myös seuraamalla omaa aamulämpöään tai ovulaatiotesteillä.

Jos ette jaksa odottaa niin voitte hakeutua yksityiselle. Ja sen spermatestin voitte joka tapauksessa tehdä jo valmiiksi, n.80 €. Se on ainakin täällä Päijät-Hämeessä teettettävä aina yksityisellä ja ehdoton edellytys jotta naista edes tutkittaisiin perusteellisemmin.

Minulla on aina ollut pitkä kiero ja epäsäännölliset menkat. Ilman pillereitä 31-melkein 80 pv. Raskaaksi tulin ekasta yrityskierrosta! ei siis meillä ainkaan ollut este.

Hei!
Kiitos kaikille vastauksista. Kävin todellakin yksityisellä gynekologilla n. kuukausi sitten ja mihinkään testeihin hän ei vielä minua valitettavasti laittanut, vaikka tein kyllä selväksi tämän pitkän kiertoni ja mahdollisen ovuloimattomuuteni. Olen n. neljänä kuukautena tehnyt kaupasta ostettavan ovulaatiotestin, mutta kertaakaan en ole siihen plussaa saanut. Harmittaa kyllä, kun tuo gynekologi ei heti ottanut asiaa tosissaan, vaan taas täytyy lähteä uudestaan lääkäriin ja toivoa, että jotain voitaisiin jo ryhtyä tekemään asian suhteen. Ei se yksityisellä lääkärillä käynti mitään halvinta huvia ole...

Niin, tätä raskautumisasiaa tiedustelin täältä odottajien puolelta ihan sen vuoksi, että täältä löytyisi tsemppaajia ja sellaisia henkilöitä, joilla tämä sama "ongelma" on joskus ollut, mutta ovat siitä huolimatta onnellisesti raskautuneet ja nyt sitten odottavat perheenlisäystä syntyväksi. Kyllä se näyttää siis siltä, että uudestaan on pian marssittava lääkäriin...Kiva oli kyllä myös kuulla, että on myös joillakin onnistunut tuo raskautuminen pitkästä kierrosta huolimatta ja ilman lääkitystä.

Minulla oli sama ongelma kun lopetin pillerit, marssin heti ensimmäisessä kierrossa yksityiselle lääkäriin kun tiesin ongelman jo entuudestaan. Sain kyllä heti Terolutit käyttöön ja progesteronikin katsottiin aika pian, jja osoittautuikin etten ovuloi luonnostaan. Sen jälkeen söin clomifeeniä, tosin tuloksetta (ja ilman mitään ultraseurantaa). Sitten vasta älysin siirtyä varsinaiselle lapsettomuusklinikalle ja lopulta muutaman inssin ja yhden ivf:n jälkeen tuli pas-kierrosta plussa. Eli vähän pitemmän kaavan mukaan mentiin täällä.. Minä suosittelisin jo perustutkimustenkin tekoa lapsettomuuteen erikoistuneella lääkärillä, silloin ainakin tehdään perusteellisesti tutkimukset. Onnea matkaan!

Tsemppiä vaan yritykseen! Minulla kierto oli n. 3 vuotta epäsäännöllinen. Kävin lääkärissä kun menkkoja ei kuulunut puoleen vuoteen ja lääkäri sanoi vain että odotellaan, kyllä ne joskus alkavat!! Tämän jälkeen kierrot heittelivät 33-60 välillä. Tästä ajasta viimeiset 1 ½ vuotta oli "yritys" päällä ja olinkin ihan varma että tärppiä ei tule ikinä, mutta kuinkas kävikään! Ilmeisesti minulla oli tulossa yksi normaali kierto josta tulin raskaaksi eli lasketunajan voi laskea kierron 26 mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja neuvo:
Kannattaa mennä tonne haaveilijoiden puolelle!Siellä on muita samassa tilanteessa olevia, me ollaan jo onnellisesti raskaana;)

Olipas rakentava kommentti heti alkuunsa )= Jos haluat olla vain onnellisesti raskaana, niin jätä vastaamatta näihin haaveilijoiden kysymyksiin. Itse hoidoilla (onneksi ns. "kevyillä hoidoilla") raskautuneena muistan kyllä vielä nuo epätoivon ja toivon vaihtelut yritysaikana ja jaan mielelläni kokemuksia.

Mulla on kans ennen pillereitä ollut aina epäsäännöllinen kierto, pillereillä säännöllinen ja taas pillereiden lopetuksen jälkeen epäsäännöllinen.
Itse hakeuduin yksityiselle gynekologille 8 kk:n yrityksen jälkeen (tosin siellä sanoin, että yritystä on takana n. vuosi - mistäpä ne sen tietää... (; ), kun kiertokin pyöri välillä jo n. 100 vrk:ssa!!! Omista tuntemuksista olin päätellyt, että en ovuloinut kuin pari kertaa heti pillereiden lopetuksen jälkeen.

PCO-diagnoosi tuli heti eka lääkärireissulla ja samalla sain mukaan Terolutit kuukautisten palauttamiseen ja Clomifenit. Sittemmin testailin ovulaatiotesteillä ja mulla ne taas näytti aina plussaa ilmeisesti PCO:sta johtuen, joten täysin hyödyttömiä tikkuja olivat. Clomifenitkaan eivät mulla kiertoja juuri lyhentäneet (pysyivät yli 50 vrk), eikä ultran mukaan ovulaatiota tapahtunut. Clomit lopetettiin n. puolen vuoden jälkeen ja jäimme odottamaan julkisen puolen lapsettomuuspoliaikaa.

Kuinka ollakaan siinä odotellessani tupsahtikin se plussa kiertopäivänä 59. Samassa kierrossa oli ultrattu mahdollista ovulaatiota kp 14 ja silloin ei näkynyt vielä mitään. Ovisoireet tunnistin itse (runsastunut limaneritys) n. kp 35, mikä sopii yksiin tuon plussatestin ja sittemmin ultran todentamien raskausviikkojen kanssa (kuukautisista laskettu aika tietysti heitti n. kuukaudella)

Nyt olen onnellinen odottaja viikolla 27+1, mitä nyt raskausdiabeteksen sain riesakseni.

Eli kyllä ainakin meillä raskauduttiin todella pitkillä ja epäsäännöllisillä kierroilla, joskin se otti aikaa 1v 4kk ja useamman lääkärireissun.

Suosittelen kyllä hakeutumaan yksityiselle gynekologilla, joka voi ainakin ultrata munasarjat PCO:n (monirakkulaiset munasarjat ja siitä johtuva ovuloimattomuus) varalta. Yksityisellä ei liene niin suurta merkitystä, kauanko on yritystä takana.

Plussatuulia!

"Olipas rakentava kommentti heti alkuunsa )= Jos haluat olla vain onnellisesti raskaana, niin jätä vastaamatta näihin haaveilijoiden kysymyksiin."

En toki tarkoittanut tätä millään pahalla!! Mutta aina löytyy joku joka ottaa asiat pahalla! Tarkoitin vain että tuolla haaveilijoissa on muita samassa tilanteessa olevia, joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia. Ja eikös tuolla lue selkeästi mikä palsta on millekin alueelle? No tehdään tästä haaveilijoiden palsta:) Ei minua haittaa olleskaan;)

Mä suosittelen kanssa menemään suoraan lapsettomuusklinikalle. Mulla ei tullut pillereiden lopettamisen jälkeen ilman lääkitystä menkkoja ollenkaan. Enenn pillereitäkään kierrot eivät ollet koskaan säännölliset. (Epänormaaleina pidetään yli 35 vrk kiertoja.) Sain ensin Terolutit yhteen kiertoon ihan työterveyslääkäriltä, mutta kun ne eivät normalisoineet kiertoa, menin lapsettomuusklinikalle. Soitin sitä ennen tavalliselle yksityiselle gynelle, joka käski odottaa vuoden. Onneksi en odottanut, vaan menin todellakin ihan asiantuntijalle. Heidän neuvonsa oli, että heti vain tutkimuksiin, jos kierroissa on häikkää. Minulla paljastui myös pco, vaikkei mitkään ulkoiset merkit viitanneetkaan siihen. Ensin kokeiltiin pari kiertoa Clomeja, jotka eivät auttaneet. Sen jälkeen siirryttiin pistoshoitoihin ja inssiin (piikit niin kalliita, että halusimme maksimoida onnistumisen). Olen onnellisesti rakaana viikolla 27 ensimmäisestä inssistä ja vasta nyt minut olisi huolittu julkiselle tutkimuksiin.

Mieheltä ei vaadittu heti spermatestiä, koska yksi syy oli niin selvästi minun ovuloimattomuudessani. Yhden Clomi-kierron jälkeen mieskin testattiin, koska 30% lapsettomuustapauksista syy on molemmissa (30% vain naisessa ja 30% vain miehessä).

Vaikket hoitoja vielä haluaisikaan, niin ehdottomasti kannattaa käydä tarkistuttamassa munasarjojen tilanne ultraäänellä gynekologilla.

Onnea raskautumiseen!

Hei! Minulla heitteli kk-kierto pillereiden lopettamisen jälkeen välillä 28 - 43vrk. Raskaaksi tulin vasta 11 kk pillereiden lopettamisen jälkeen.
Itse en asian kanssa pahemmin hermoillut, koska kätilö-ystäväni oli kertonut, että pillereiden jälkeen voi kulua aikaa, ennenkuin raskaus tärppää. (Varmaan olisin kyllä mennyt lääkäríin, ellei raskautta olisi alkanut kuulua vuoden yrittämisen jälkeenkään.)
Sellainen kokemus minulla. Onnea sinulle yritykseen!

Hei! Minulla heitteli kk-kierto pillereiden lopettamisen jälkeen välillä 28 - 43vrk. Raskaaksi tulin vasta 11 kk pillereiden lopettamisen jälkeen.
Itse en asian kanssa pahemmin hermoillut, koska kätilö-ystäväni oli kertonut, että pillereiden jälkeen voi kulua aikaa, ennenkuin raskaus tärppää. (Varmaan olisin kyllä mennyt lääkäríin, ellei raskautta olisi alkanut kuulua vuoden yrittämisen jälkeenkään.)
Sellainen kokemus minulla. Onnea sinulle yritykseen!

Kärsin myös pitkistä kierroista ja ovuloimattomuudesta, syyksi selvisi PCO. Esikoista yritimme TJOT-periaattella 2,5 vuotta ja toista vuoden aktiiviyrityksellä, jossa mukana oli myös glomifenit 4 kierron ajan. Nyt rv 7+6. Toivo todellakin on meinannut loppua yrittäessä, mutta on vaan uskottava että se on mahdollista. Suosittelen kuitenkin tutkimuksiin menoa heti, yrittäminen on henkisesti niin rankkaa...

Hei taas!

"neuvo":lle haluan vain tässä kommentoida, että tarkoitus oli siis ihan tiedostetusti esittää tämä kysymykseni täällä jo raskautuneiden puolella, koska halusin täältä rohkaisua tilanteeseeni. Halusin kuulla, kuinka pian jo raskautuneet, pitkän kuukautiskierron omaavat henkilöt ovat esim. hakeutuneet hoitoihin asiansa kanssa tai ovatko he ihan luomusti raskautuneet, pitkästä kierrosta huolimatta. Olen kyllä käynyt paljon haaveilijoiden puolella jutustelemassa, mutta tämä kysymys täytyi esittää täällä :)

Tosiaan, silloin kun kävin n. kk sitten siellä yksityisellä gynellä, niin ultrasi munasarjat, eikä löytänyt sieltä mitään epämääräistä. Tympeä gyne (mies) oli, eikä todellakaan kannustanut asiassa.

Haluaisinkin siis suoraan mennä sellaisen lääkärin luo, joka on erikoistunut juuri lapsettomuusasioihin. Voinkohan ottaa yhteyttä jo tässä vaiheessa (8kk yritystä takana) vaiheessa paikkakuntani lapsettomuuspoliklinikalle asiassa? Kun kuitenkin tiedän jo nyt, että tämä epäsäännöllinen ja pitkä kierto on ongelmana ja mahdollinen PCO? Vai tyrmäävätköhän he heti, kun ilmoitan tuon yrittämämme ajan...

Kiitos vielä kerran kaikille, jotka ovat asiaan jaksaneet/kehdanneet kommentoida. Kiva vaihtaa ajatuksia. Ja niin ihanaa kuulla niistä, jotka ovat jo onnellisesti raskaana! Antaa minullekin toivoa yritykseen :)

Hei!
Gynekologini totesi minulle muutama vuosi sitten, että minulla saattaisi olla "multikystiset ovariot" (katsoi ultralla kohdun ja munasarjat) ja että niinä kuukausina jolloin kierto on kovin pitkä en välttämättä olisi ovuloinut ollenkaan. Silloin ei raskautta yritettykään, mutta hän sanoi, että "älä sitten 3-4kk enempää siihen yrittämiseen hukkaan vaan tule käymään, niin saadaan asiat lääkkeillä kuntoon". Ja toinen juttu, hän sanoi, että touhuun sitten viimeistään 34-vuotiaana!! Nyt olen 33v. ja ekasta mahdollisuudesta raskaaksi tullut, viikkoja tosin vasta 8+5.
Älä siis enää odottele! Jos menet julkiselle puolelle, niin valehtele vaikka että yritystä on jo vuosi, mistäpä ne sitä voivat tietää!

Heips
Juu ei kannata liian pitkään odotella. Minä kärsin pitkistä ja epäsännöllisistä kierroista lähes vuoden (siis lopetettuani pillerit) ennen kuin hankkiuduin yksityselle gynelle. En luottanut kunnallisella puolella pääseväni hoitoon, siksi yksityinen. Kalliiltahan se tuntui silloin, mutta mitäpä en olisi tehnyt raskautuakseni!! Gyne otti verikokeet, papan ja tutki. Diaknoosiksi tuli oman hormoonitoiminnan uinuminen. Sain puoleksi vuodeksi Terolut-kuurin, jonka kiltisti söin ilman tulosta. Sitten tulikin parisuhdekriisi ja yrityskin jätettiin asteelle tulee, jos on tullakseen.. Siinä sitten oma hormonitoimintani heräsi ja yllättäen olin raskaana!
Kaksi vuotta siihen vaadittiin. Minusta ihan liian pitkä aika, jos apuakin voi saada.

Minulla on aina ollut pitkä kierto (35-42 päivää) ja koskaan en ole pillereitä enkä muitakaan kemiallisia ehkäisyjä käyttänyt. Luotimme keskeytettyyn yhdyntään mieheni kanssa useiden vuosien ajan kunnes viime syksynä olimme valmiita vauvan tuloon. Arvelin että homma kestää varmaan pitkään juuri pitkän ja epäsäännöllisen kiertoni takia, mutta tulinkin raskaaksi jo toisesta yrityskierrosta. Luultavasti kyllä jo ensimmäisestä, koska mulla oli selvät keskenmenon merkit sen kierron jälkeen ja ns. ylimääräiset kuukautiset näiden kahden kierron välissä.

Nyt on raskauden viimeiset päivät menossa :)

Hei taas!

Niin, se voi olla, että pillereiden jälkeen tosiaan tuohon hormonitason normalisoitumiseen menee oma-aikansa. Todella huojentavaa on kuulla teidän pitkäkiertolaisten onnistuneista raskautumisista, antaa mukavasti toivoa minullekin! Oikein paljon onnea synnytykseen ja ihanaa vauva-aikaa perheellenne!

Heippa, mulla kanssa yli 10v pillereita takana, aikanaan aloitettu nimenomaan todella epasaannollisten menkkojen takia. Nyt sitten viime marraskuun alussa lopetin ihan vain kehoa puhdistaakseni, oli yhdet menkat valissa ja pamahdin raskaaksi tammikuun lopulla..ei suunnitellusti kyllakaan, olimme huolimattomia ehkaisyn kanssa nimenomaan siina luulossa etten vahaan aikaan raskaaksi tule kuitenkaan

Etta sellasta meilla, monenlaisia kokemuksia nayttaa ihmisilla olevan joten onnea matkaan kaikille yrittajille :-)

Moi, mulla jäi kanssa mekat ihan kokonaan pois sillon pillereiden lopettamisen yhteydessä, parin kk kuluttua sain terolutteja omalta lekurilta, mutta ku taas parin kk:n päästä tulin saman vaivan kanssa takasin, sain lähetteen gynelle, joka tekee lapsettomuustutkimuksia ja "kevyitä" -hoitoja. Heti ensi tapaamiselta se tuumaili, että mulla varmaanki on PCO, ku näytän siltä: keskivartalolihavuus ja huono iho juorusi heti. Siskollani kun on sama ongelma, osasin odottaa diagnoosia, ja sen kun sai, oli aika helpottunu olo. Mies tutkittiin kanssa, ennenku alettiin hoidot, ihan varmuuden vuoksi, ja lopulta käytiin 3 inseminaatiohoitoo läpi - tuloksetta... Ajateltiin vielä pari kertaa ukon kanssa kokeilla, mutta väliin tuli lomamatka, ja sen jälkeen tulinki ihan spontaanisti raskaaksi, vaikka gyne oli sanonu moisen olevan hyvin epätodennäköistä, varsinki ku en ikiaikoihin ollu saanu menkkoja ilman jotain hormoneita. Eli meillä kävi mäihä ja tulipa todistettua, että ovuloin sittenki, ainaki kerran vuodessa ;)

Onpa mielenkiintoinen tämä ketju! Minulla on samoja ongelmia kuin edellisellä kirjoittajalla eli PCO enkä valitettavasti ole raskautunut luomusti ja yritystä meillä on takana 9kk. Kertoilkaahan luomustiraskautuneet onnistuneista kokemuksistanne :)

Yhteistyössä