Pitäiskö heti kerto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älkääs nyt kovin moralisoiko mireilleä! Jos nämä mireille-pikkurouvat heittäytyisivät seksilakkoon salarakkaidensa kanssa, jäisi meiltä alan miehiltä sadat panot panematta ;((

Älkää pikkurouvat jääkö kitumaan arkiseen ja tylsään parisuhteeseen. Meitä viriileitä panomiehiä on maailma pullollaan!

""Jos kummatkin ovat yhtä neuvottomia eivätkä keksi mitään ulospääsyä ja toinen ajautuu uskottomuuteen, onko syy yksin hänessä?""

Kyllä on. Jokainen on vastuussa omista valinnoistaan, joten vastuu uskottomuudesta on nimenomaan sillä pettävällä osapuolella.

Parisuhteen ongelmiin on lähes poikkeuksetta kaksi osapuolta, ja niistä ovat molemmat vastuussa. Mutta petettyä on turha syyttää omasta uskottomuudestaan. Jokainen tekee itse päätöksensä ja vastaa itse teoistaan.

En heiluttele hyveellisyyden lippua, enkä kuvittele, etteikö petetyillä minkäänlaista osaa ja arpaa oman parisuhteensa ongelmiin ole. Mutta petetyt harvemmin ovat toista pettämään kehottaneet, joten heitä ei sellaisesta voi vastuuttaakaan. Toki se ""viatonkin"" olisi voinut jonkin konstin keksiä, silloin hän olisi ollut vastuussa siitä konstista. Petturi keksi oman konstinsa ja on täysin vastuullinen omista keksinnöistään.

Se, jos vain ajautuu pettämään, ei poista aikuisen ihmisen vastuuta tapahtuneesta. Lopputulos on kuitenkin sama. Minä petettynä syytin kyllä itseänikin parisuhteemme ongelmista, jotka lopulta johtivat pettämiseen. Otin opikseni ja maksoin oppirahani korkeampina kuin olisin kuvitellutkaan. Mutta itse uskottomuudesta en vastuuta pettäneen mieheni puolesta ottanut, eikä hän edes sellaista pyytänyt. Se oli yksin hänen tekonsa ja hänen ratkaisunsa, ei minun.

""Katkeroituminen ja kaikkien syyttely ei auta ketään""

Ei autakaan. Mitään ei hyödytä myöskään petetyn vastuuttaminen omasta uskottomuudestaan. Jos täysvastuu omista teoistaan on niin raskas kantaa, ei kannata pettääkään.

Omalla kohdallani kyseessä ovat aidot tunteet eivätkä heijastuma pakoa todellisuudesta. Olen myös pohtinut sitä, selitänkö itselleni puolustaakseni käyttäytmistäni. Ei, ei se ole sitä. Voin ihan hyvin avioliitossani. Mieheni on huomaavainen ja rakastava, lisäksi hänellä on myös näköä ja kokoa...kaksi viimeistä ovat minusta vähemmän tärkeitä. SIlti tunteeni toista kohtaan ovat myös aidota ja kumpuavat sydämestä. Hieno mies hänkin. Eikä kyse ole pelkästään seksisuhteesta, niinkuin monet näyttävät ajattelevan.

Sen toki myönnän, että tilanteeni ei ole normaali ja se rasittaa ajoittain myös itseäni. Olen joskus niin väsynyt, että haluaisin vain nukkua enkä jaksa paljon tavata ystäviäni, sillä nämä kaksi herraa täyttävät päiväni. En kuitenkaan tunne itseinhoa enkä häpeää, sillä en minä ole tietoisesti suunnitellut itselleni tällaista elämää. Enkä jaksaiskaan, ellei ei-laillinen lemmitty tukisi minua ja oma mies olisi niin upea.

Nyt lopetat hyvä nainen itsesi tuhoamisen ja muiden loukkaamisen. Valitset toisen miehen tai et kumpaakaan ja alat elämään ihmisarvoista elämää.
Se on yksi päätös.

""En kuitenkaan tunne itseinhoa enkä häpeää, sillä en minä ole tietoisesti suunnitellut itselleni tällaista elämää.""

Mutta ihan tietoisesti ja suunnitellusti sellaista elämää kuitenkin elät ja ylläpidät. Vai tiedostamattasiko sinä petät miestäsi kerta toisensa jälkeen?

Mutta perustelu tuokin. Hyväksyisit varmaan vaikka raiskauksenkin, jos raiskaaja ihan vaan ajattelemattaan ajautuu raiskaamaan toisen? Ja ihan vaan ajautuu tekemään sen toistuvasti?

Nyt ennen kuin kukaan hihkaisee, että pettämisen vertaaminen rikokseen on huonoa, niin sen tiedän. Pointti on vaan se, että kuinka suunnittelematonta ja ei tietoista on pettäminenkään enää siinä vaiheessa, kun on jo muodostanut rakkaussuhteen toiseen ihmiseen? Ei tällaiset perustelut yksinkertaisesti päde. Miksei voi olla rehellinen edes itselleen, ja myöntää se, että kyllä minä tietentahtoen loukkaan puolisoani, ihmistä, jolle olen ihan muuta aikanani luvannut, ja kyllä, teen hirveän väärin ja vastaan omasta harkiten tehdystä petoksestani ihan itse...

Yhteistyössä