Pitäisikö sterilisaation ikäraja laskea 30:stä 25:teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä olette?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saisi laskea. Kyllä ärsytti 4 vuotta odottaa vaikka päivänselvä asia oli jo vuosia ollut että kaksi lasta on se meidän perheemme määrä ja minun puolestani toisen lapsen synnytyksen yhteydessä olis saanut jo pistää remelit kiinni.
Se olisi suotavaa että perumiset vain yksityisellä mutta uskon että valtaosa pysyy kannassaan.
Kummallista ettei nykypäivänä saa itse tällaisia päättää! Kun mietin niin jonkun sortin ylimääräisten hormonien vaikutuksen alla olen ollut 13 vuotta elämästäni, ihana kun vihdoin keho saa puhdistua ja toimia rauhassa.

Elämä ei aina mene suunnitellusti. Vaikka ajattelisi alle 3-kymppisenä, että perhe on tässä ja elämä jatkuu nykyisellä lapsimäärällä harmosina eteenpäin, voi sattua ikävia asioita. Yleisin katumistilanne on sellainen, että parisuhde kaatuu ja perustetaan vielä uusi perhe, johon halutaankin yhteinen lapsi. Paljon kamalampaakin voi tapahtua, mitäs jos muu perhe tai lapset kuolee onnettomuudessa. Siinä ei varmasti ole ensimmäisenä uudet lapset mielessä, mutta kun vuosia kuluu ja pahin suru laantuu, voi asiasta päästä sen verran eteenpäin, että haluaa vielä uuden perheen perustaa tai kumppaninsa kanssa yrittää vielä lasta. Sillä jos lapsia on aina halunnut, elämä lapsettomana voi tuntua tyhjältä ja vaikka uudet lapset ei menetettyjä korvaa, voisi ne tuoda taas valoa elämään. Jos tragedia kohtaa alle 30-vuotiaana, on vielä tähän hyvin aikaa.

Toinen juttu on nuo hormonit, ei sekään ole mikään luonnollinen tilanne, että hormonit hyrrää vuosikymmeniä täydellä teholla, mutta koskaan ei tule raskaaksi. Minulle gynekologi suositteli nimenomaan yhdistelmäehkäisypillereitä, koska ne vähentävät selvästi munasarjasyövän riskiä. Kyseinen syöpä on harvinaisempi kuin rintasyöpä, mutta ennusteeltaan paljon huonompi. Eli puolensa ja puolensa, ei hormonaalinen ehkäisy aiheuta pelkästään haittoja, vaan siitä on hyötynsäkin. Paitsi tuo munasarjasyövän ehkäisy, myös mm. niukemmat kuukautiset.

Katumistilastot eivät muuten sitten ole yhtenevät sen kanssa, kuinka moni hakeutuu sterilisaation purkuun. Varmasti on paljon ihmisiä, jotka katuu "lievemmin" eli yrittäisivät kyllä lasta jos eivät olisi ehtineet sterilisaatiota hankkia, mutta eivät kuitenkaan viitsi raskaisiin ja epävarmoihin hoitoihin lähteä. Välttämättä ei myöskään sterilisaatiosta seurannutta "lapsettomuutta" hoideta sterilisaation purulla, vaan usein sen sijaan turvaudutaan suoraan IVF-hoitoihin. Kaikkia sterilisaatioita ei voi edes yrittää purkaa (essure).

Jonkinlaista epäsuhtaa on myös siinä, että nykyhallituksen linjausten mukaan 19-vuotiaan lukiolaisen tulisi olla riittävän kypsä päättämään sitovasti loppuiän ammattinsa. Sen sijaan esimerkiksi 25-vuotiasta kahden lapsen äitiä ei pidetä tarpeeksi kypsänä päättämään, että kaksi lasta riittää eikä kolmatta tule.

Jonkinlaista epäsuhtaa on myös siinä, että nykyhallituksen linjausten mukaan 19-vuotiaan lukiolaisen tulisi olla riittävän kypsä päättämään sitovasti loppuiän ammattinsa. Sen sijaan esimerkiksi 25-vuotiasta kahden lapsen äitiä ei pidetä tarpeeksi kypsänä päättämään, että kaksi lasta riittää eikä kolmatta tule.

Tuollaisia asioita on naurettava edes verrata toisiinsa. Opiskella voi vaikka lopun elämäänsä eikä kenenkään tarvitse 19 vuotiaana päättää lopun elämänsä ammattia. Lapsia ei voi saada noin vain ja sterilisaatiota pidetään peruuttamattomana.

On se jännä kuinka ulkopuoliset voivat tulla sanomaan ettei joku toinen ole varma päätöksestään tai ajatuksissaan ennen maagista 30 vuoden ikää.
Mulla ei ole mieli muuttunut 8 vuoden aikana mitenkään tästä lapsiasiasta.
Ja vaikka ois ero tullut tai mies kuollut tai lapset kuolleet niin mikään mahti maailmassa ei minua olisi saanut/saisi enää lasta hankkimaan. Ei todellakaan.
Nyt sterilisaation jälkeen mulla on ihanan vapautunut ja helpottunut olo kun ei tarvii enää miettiä ehkäisyä ja kärsiä niiden aiheuttamista vaivoista. Voi kun vain olisin saanut tämän tilanteen jo neljä vuotta sitten.

Kannatat siis pakkoabortteja alle 30-vuotialle, koska sitä nuorempi ei voi vielä tietää, haluaako lapsia vai ei.

Ei ole mikään pakko hankkia aborttia, mutta se on vaihtoehto, joka on toki ikävä, mutta ei yleensä kovinkaan raskas henkisesti, jos on 100 % varma että lasta ei halua. Silloin abortti aiheuttaa yleensä vain helpotuksen tunteen. Abortti on paljon rankempi kokemus, jos minkäänlaista jossittelua mielessä liikkuu. Mutta näiden epävarmojen ei muutenkaan tulisi sterilisaatiota hankkia. Jos vakaumuksellisista syistä ei aborttia pidä vaihtoehtona, niin onhan vaihtoehtona sekin, että synnyttää lapsen ja antaa sen adoptoitavaksi.

Jopa sterilisaatio voi pettää, todennäköisyys naisen sterilisaation pettämiseen on 0,4 %, joten ei edes aivan tavatonta. Hormonaalinen ehkäisy on suurin piirtein yhtä luotettava tapa ehkäistä raskaudet.

Muuten, löysin tiedon että alle 30-vuotiaina sterilisaation ottaneista kolmasosta katuu toimenpidettä jälkikäteen. Melko suuri osuus, vai mitä? Ja tämä nykyisessä tilanteessa, kun alle 30-vuotiaat saavat sterilisaation vain kun on kolme lasta tai muuten poikkeuksellinen tilanne. Jos kriteerit löystyisivät, katujien osuus kasvaisi oletettavasti entisestään.

Tuohon 30v + 3 lasta ei voi turvautua...On näköjään ylilääkäristäkin kiinni suostuvatko sterilisaatioon vai ei...lääkäriterroria näköjään....Lähipiirissä penskoja enemmän kuin 5 ja ei sitten millään meinattu suostua sterilisaatioon!!
Varsinkin jos alkaa olla vielä uusperheen tuostosta, niin eiköhön sitä pariskunta jo itse tiedä lapsilukunsa eikä lääkäri...Monesti vielä vanhat ukot kantturat päättämässä naisten asioista.....kuvittelevat tietävänsä parhaiten ...
30v ihan sopiva ikä..turhaa laskea...

[QUOTE="Hmh";29990184]Kyllä pitäisi. Hienoa että joku viimein ottaa asian esille! Sitkeässä elää se käsitys että kaikki haluavat lapsia, ei se niin mene. Katujat tosiaan yleensä niitä joilla jo on lapsia. Turhia abortteja tulee
vaan nykykäytännöllä. (Inhoan vihreitä mutta tässä asiassa ovat oikeassa).[/QUOTE]

Kauhean moni 25- vuotias ei vaan välttämättä vielä ole tietoinen siitä, tuleeko se haluamaan joskus lapsia. Mun nähdäkseni tuollaisen päätöksen kerkeää tekemään myöhemminkin, kun kerran on ehkäisykeinojakin.

miksi ei voisi käyttää ehkäisyä? Itse olen saanut lapset 18v. ja 20v. ja nyt ikää 30v. tuntuu, että lapsiluku on täynnä, mutta sterilisaatiota en aio ottaa, jottei sitten kaduta, jos vaikka vielä joskus tahtookin sen kolmannen, ehkäisy on toiminut hyvin, välillä kierukka, välillä kumi ja nyt taas kierukka. Vaikka olen ollut helposti sikiävää sorttia, heti kun ehkäisy jäänyt pois on raskaus alkanut.
Minun mielestäni tuommoiset "vahinkolapset" ei ole "vahinkoja" vaan ihan tietoista ehkäisyn laiminlyöntiä tai väärinkäyttöä.

[QUOTE="Riipputisurupuska";29992823]Tuohon 30v + 3 lasta ei voi turvautua...On näköjään ylilääkäristäkin kiinni suostuvatko sterilisaatioon vai ei...lääkäriterroria näköjään....Lähipiirissä penskoja enemmän kuin 5 ja ei sitten millään meinattu suostua sterilisaatioon!!
Varsinkin jos alkaa olla vielä uusperheen tuostosta, niin eiköhön sitä pariskunta jo itse tiedä lapsilukunsa eikä lääkäri...Monesti vielä vanhat ukot kantturat päättämässä naisten asioista.....kuvittelevat tietävänsä parhaiten ...
30v ihan sopiva ikä..turhaa laskea...[/QUOTE]

Nihkeästi sterilisaatioon suhtautuvat lääkärit ovat ehkä nähneet uransa varralle useita sterilisaatiota katuneita. Uskon, että heillä on ihan hyvä tarkoitus, mutta usein nihkeily aiheuttaa vaan vastareaktion eikä sterilisaatioon päätynyt ole valmis lääkäriä kuuntelemaan.

Minusta olisikin parempi, että sterilisaatioon hakeutuville annettaisiin kattava infopaketti ensi käynnillä kouraan ja jonkinlainen (vaikka 1 kk) harkinta-aika, ennen kuin toimenpide voidaan tehdä. Mutta lääkärin olisi paras olla siinä tilanteessa hiljaa, eikä oma-aloitteisesti näkemyksiään latoa, koska yleensä juuri sillä hetkellä potilas ei ole kuitenkaan vastaanottavainen.

Ihmeellisiä virhekäsityksiä nimittäin esiintyy joka sterilisaation päätyneiden keskuudessa. Kuvitellaan, että sterilisaatio on 100 % varma ja aivan ylivertainen tapa ehkäistä raskaudet, ei tiedetä muista ehkäisymuodoista kuin haitat, ei ollenkaan etuja ja lisäksi luullaan, että katuminen on todella harvinaista eikä ainakaan itselle koskaan voisi näin käydä. Virhekäsityksiä voi esiintyä myös toimenpiteen peruuttamisen mahdollisuuksista. Peruuttaminen on aina epävarmaa ja joissain tapauksissa mahdotonta. Miehen vasektomia aiheuttaa sitä paitsi useimmiten senlaatuisen hedelmättömyyden, ettei edes millään kiertokonsteilla biologisen jälkeläisen hankkiminen onnistu.

Minä olen yleensä itsemääräämisoikeuden puolella ja varmaan vielä 5 vuotta sitten olisin kannattanut sterilisaation alaikärajan laskemista. Mutta niin monesti keskustelupalstoilla näkee sitä, että motiivit sterilisaation hankkimiselle on kyseenalaiset eikä asiasta ole tarpeeksi tietoa edes yli 3-kymppisillä, joten nykyään kannatan näitä rajoituksia. Vaikka jollekin ne tarkottaakin sitä, että toimenpide lykkääntyy turhaan, mutta suurempana tragediana kuin muutamaa lisävuotta toisenlaisilla ehkäisykeinoinoilla pidän sitä, että monet joutuu päätöstään katumaan ja jäävätkin lopulta vastentahtoisesti lapsettomiksi.

Ei pidä laskea. 25-vuotiaana olin 100% varma että inhoan lapsia ja olisin ollut valmis sterilisaatioon. Samoin silloinen poikaystäväni.

Nyt odotan esikoista, 33v. ja mies vaihtunut uuteen (=parempaan). Lisääntymisvietti iski heti kun tapasin tämän komistuksen, nykyisen aviomieheni. Myös exäni joka aina nauroi muille lastenvaunuja lykkiville, hälle syntyi esikoinen 2 vuotta sitten. Nyt on niin niin elämä täynnä lasta ja lasten juttuja että liekö facebookissa mistään muusta kirjoittaakaan!

Älkää koskaan sanoko ei koskaan.

Ne jotka haluaa sterilisaation, niiden purku pitäisi AINA olla yksityisen klinikan asia (=henkilö itse kustantaa).

Kyllä mä uskon että olet kuitenkin vähemmistöä, joiden mieli muuttuu

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäisy kuntoon.;29992846:
miksi ei voisi käyttää ehkäisyä?

Ohhoh, ei olekaan varmaan tullut mieleen kenelläkään! Vähänkö oot guru!

Ihan kuule varmaan siksi, että a) on ihmisiä joille ne muut menetelmät ei sovi tai b) ne ovat ainakin hankalia. Tosi kiva käyttää ehkäisyä "turhaan" vuosikausia, vain siksi, että jotkut luulevat olevansa päteviä päättämään toisten aikuisten asioista.

Minäkin mielellään voisin päättää ketkä on kelvollisia tekemään lapsia, ja määräisin pakkoabortin muille. Ihan vaan siksi, kun oon viisaampi. Eihän esim. kukaan 25-vuotias voi olla varma että oikeasti sen lapsen haluaa, kun silloinhan ollaan vielä niiiiiin lapsellisia. Eikun vaan Neuvosto kokoon ja tuomiolle, että saako lisääntyä vai ei.

Ohhoh, ei olekaan varmaan tullut mieleen kenelläkään! Vähänkö oot guru!

Ihan kuule varmaan siksi, että a) on ihmisiä joille ne muut menetelmät ei sovi tai b) ne ovat ainakin hankalia. Tosi kiva käyttää ehkäisyä "turhaan" vuosikausia, vain siksi, että jotkut luulevat olevansa päteviä päättämään toisten aikuisten asioista.

Minäkin mielellään voisin päättää ketkä on kelvollisia tekemään lapsia, ja määräisin pakkoabortin muille. Ihan vaan siksi, kun oon viisaampi. Eihän esim. kukaan 25-vuotias voi olla varma että oikeasti sen lapsen haluaa, kun silloinhan ollaan vielä niiiiiin lapsellisia. Eikun vaan Neuvosto kokoon ja tuomiolle, että saako lisääntyä vai ei.

Ei kyse varmaankaan ole siitä, että 25- vuotiasta pidettäisiin lapsellisena tai kykenemättömänä päättämään omista asioistaan.
Mun mielestä asia on kuitenkin niin, että monikaan 25- vuotias ei ymmärrä, miten kaikki voi muuttua 10 vuodessa. Mun mielestä on parempi, että kyseinen henkilö odottaa vielä hetken noin suuren päätkösen tekemistä.
Kyllä mun ajatusmaailma on aika erilainen nyt, kuin mitä se oli 25- vuotiaana.

Väitän, että lapsiaan katuvia (tai sellaisia jotka ei kerta kaikkiaan osaa hoitaa lapsiaan oikein) löytyy paljon enemmän kuin strelisisaatiota katuvia.

Tuolla ylempänä oli hyvä pointti siitä, että 25-vuotias ei muka ole kypsä päättämään steristä, mutta äidiksi hän on kelpoinen...?

Miksi olette niin puolueellisia. Antakaa ihmisten päättää OMISTA asioistaan.

Ei kyse varmaankaan ole siitä, että 25- vuotiasta pidettäisiin lapsellisena tai kykenemättömänä päättämään omista asioistaan.
Mun mielestä asia on kuitenkin niin, että monikaan 25- vuotias ei ymmärrä, miten kaikki voi muuttua 10 vuodessa. Mun mielestä on parempi, että kyseinen henkilö odottaa vielä hetken noin suuren päätkösen tekemistä.

Nii-iiin, paljon voi muuttua. Voi tulla avioero, ukko voi paljastua väkivaltaiseksi, lapsi tekee itsarin, sinulle voi tulla tappava syöpä... Ymmärrätkö pointtini, että toimii se toiseenkin suuntaan?

Vastaa nyt sinä, kun kukaan muu ei ole vastannut vaikka on todella monta kertaa kysytty:

Miten se sama 25-vuotias sitten voi olla valmis tekemään päätöksen hankkia lapsia? Se on kuitenkin huomattavasti suurempi ja useampaan ihmiseen vaikuttava päätös kuin sterilisaation hankkiminen. Pitäisikö raskautuminenkin kieltää alle 30-vuotiailta?

Et voi väittää että 25v on kykenemätön suuriin päätöksiin, ja samaan aikaan väittää että hän on kykenevä tekemään lisääntymispäätöksen.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Ikuisuusaihe tällä palstalla!Samaa skeidaa jokaisessa "onko lapsilukusi täynnä", "monelle miehelle lapsia" ketjuissa!
Jos joku erehtyy sanomaan ettei aio enempää lisääntyä/ei aio tehdä lapsia/ei tee niitä kuin yhden miehen kanssa alkaa tasapainoton mammakuoro huutaa miten elämä heittelee ja ei sellaisesta voi ikinä olla varma! Kun se oma elämänhallinta on hukassa niin näkee normaalin perhesuunnittelun outona ja naiivina toimintana. Eihän sitä tiedä jos Rapen kaa menee poikki ja Sepi haluaakin vielä muksun. Kyllä nyt AINA yksi mahtuu sekaan! Tai jos omat lapset kuolee niin ilman muuta niiden tilalle sitten korvaamaan hommataan kaks uutta. Kun ei mene joidenkin jakeluun ettei joku halua kuin yhden tai kaksi lasta ja haluaa tehdä elämässään muutakin kuin kasvattaa eri ikäisiä lapsia. Tai voi olla periaatepäätös ettei tee lapsilleen veli-tai siskopuolia! Joku ei halua lapsia ollenkaan!
Kyllä on olemassa ihmisiä jotka tuntevat itsensä sen verran hyvin että osaavat 25-vuotiaana sanoa mitä elämältään haluavat.

Vastaa nyt sinä, kun kukaan muu ei ole vastannut vaikka on todella monta kertaa kysytty:

Miten se sama 25-vuotias sitten voi olla valmis tekemään päätöksen hankkia lapsia? Se on kuitenkin huomattavasti suurempi ja useampaan ihmiseen vaikuttava päätös kuin sterilisaation hankkiminen. Pitäisikö raskautuminenkin kieltää alle 30-vuotiailta?

Et voi väittää että 25v on kykenemätön suuriin päätöksiin, ja samaan aikaan väittää että hän on kykenevä tekemään lisääntymispäätöksen.

No siis jos multa kysytään, niin kenenkään ei tarviis raskautua alle kolmekymppisenä. Senkin vastuun kerkeää kantamaan sitten vanhempana.

Mutta, mä en ole suoranaisesti sitä mieltä, että 25- vuotias olisi kykenemätön suuriin päätöksiin. Olen vaan sitämieltä, että sen päätkösen voi tehdä vähän myöhemminkin, kun raskauden voi kuitenkin ehkäistä.

Mä en oikeastaan edes tiedä osaanko selittää sen, miksi ajattelen, niinkuin ajattelen. Jotenkin ehkä niin, että vanhemmaksi kasvetaan sen lapsen kanssa. Se on aina kasvuprojekti ja jokainen hyvä ja kykeneväinen äiti tai isä kyllä pitää huolen jälkikasvustaan. Se, että tekee päätöksen olla koskaan tekemättä lapsia (joka kuitenkin tavallaan on "ihmisluonnon" vastaista) jo niin kovin nuorena, on minusta surullista. Surullista siksi, että kymmenen vuotta sitten minä olisin voinut tehdä tuon päätöksen ja voi, miten sitä olisinkaan katunut.

Ei ole mikään pakko hankkia aborttia, mutta se on vaihtoehto, joka on toki ikävä, mutta ei yleensä kovinkaan raskas henkisesti, jos on 100 % varma että lasta ei halua.
Ymmärsit väärin. Tarkoitin, että jos sinusta alle 30-vuotias ei ole kypsä päättämään lastenhankinnasta, hänellä ei ole myöskään oikeutta hankkia lasta ennen tuota ikää. Alle 30-vuotiaat on siis pakotettava käyttämään ehkäisyä, ja tarvittaessa heille on tehtävä abortti väkisin. Tämä on väistämätön seuraus sinun kannastasi.

Muuten, löysin tiedon että alle 30-vuotiaina sterilisaation ottaneista kolmasosta katuu toimenpidettä jälkikäteen.
Lapsettomista sterilisaatiota katuu vain kuusi prosenttia, joten katumisella ei nykylainsäädännön barbariaa pysty ainakaan perustelemaan. Huomattavasti suurempi osa katuu tatuointejaan, ja silti tatuointien ottaminen on täysin sallittua.

Ja siis ei... en ole ehdottomasti sitä vastaan, etteikö joku olisi valmis tekemään tuollaisen päätöksen 25- vuotiaana, mutta se on vaan kovin sääli, jos mieli muuttuukin.

Mutta mikäli lapsia on entuudestaan, niin silloin mun puolesta kuka tahansa voi tehdä sterilisaation vaikka 18- vuotiaana.

Olen vaan sitämieltä, että sen päätkösen voi tehdä vähän myöhemminkin, kun raskauden voi kuitenkin ehkäistä.
Sterilisaatiolainsäädännön ongelmissa ei ole kysymys siitä, minkä ikäisenä kannattaisi päättää olla koskaan hankkimatta lapsia. oku voi haluta lykätä päätöstä kolmevitoseksi, toiselle on tärkeää sterilisaatio kaksikymppisenä. Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, minkä ikäisellä ihmisellä tulee olla oikeus tehdä tämä päätös. Siihen ei ole muuta loogista vaihtoehtoa kuin täysi-ikäisyyden raja, jolloin ihmisellä on muutenkin oikeus hallita omaa kehoaan ja elämäntapavalintojaan.

Yhteistyössä