V
viera.s
Vieras
Saisi laskea. Kyllä ärsytti 4 vuotta odottaa vaikka päivänselvä asia oli jo vuosia ollut että kaksi lasta on se meidän perheemme määrä ja minun puolestani toisen lapsen synnytyksen yhteydessä olis saanut jo pistää remelit kiinni.
Se olisi suotavaa että perumiset vain yksityisellä mutta uskon että valtaosa pysyy kannassaan.
Kummallista ettei nykypäivänä saa itse tällaisia päättää! Kun mietin niin jonkun sortin ylimääräisten hormonien vaikutuksen alla olen ollut 13 vuotta elämästäni, ihana kun vihdoin keho saa puhdistua ja toimia rauhassa.
Elämä ei aina mene suunnitellusti. Vaikka ajattelisi alle 3-kymppisenä, että perhe on tässä ja elämä jatkuu nykyisellä lapsimäärällä harmosina eteenpäin, voi sattua ikävia asioita. Yleisin katumistilanne on sellainen, että parisuhde kaatuu ja perustetaan vielä uusi perhe, johon halutaankin yhteinen lapsi. Paljon kamalampaakin voi tapahtua, mitäs jos muu perhe tai lapset kuolee onnettomuudessa. Siinä ei varmasti ole ensimmäisenä uudet lapset mielessä, mutta kun vuosia kuluu ja pahin suru laantuu, voi asiasta päästä sen verran eteenpäin, että haluaa vielä uuden perheen perustaa tai kumppaninsa kanssa yrittää vielä lasta. Sillä jos lapsia on aina halunnut, elämä lapsettomana voi tuntua tyhjältä ja vaikka uudet lapset ei menetettyjä korvaa, voisi ne tuoda taas valoa elämään. Jos tragedia kohtaa alle 30-vuotiaana, on vielä tähän hyvin aikaa.
Toinen juttu on nuo hormonit, ei sekään ole mikään luonnollinen tilanne, että hormonit hyrrää vuosikymmeniä täydellä teholla, mutta koskaan ei tule raskaaksi. Minulle gynekologi suositteli nimenomaan yhdistelmäehkäisypillereitä, koska ne vähentävät selvästi munasarjasyövän riskiä. Kyseinen syöpä on harvinaisempi kuin rintasyöpä, mutta ennusteeltaan paljon huonompi. Eli puolensa ja puolensa, ei hormonaalinen ehkäisy aiheuta pelkästään haittoja, vaan siitä on hyötynsäkin. Paitsi tuo munasarjasyövän ehkäisy, myös mm. niukemmat kuukautiset.
Katumistilastot eivät muuten sitten ole yhtenevät sen kanssa, kuinka moni hakeutuu sterilisaation purkuun. Varmasti on paljon ihmisiä, jotka katuu "lievemmin" eli yrittäisivät kyllä lasta jos eivät olisi ehtineet sterilisaatiota hankkia, mutta eivät kuitenkaan viitsi raskaisiin ja epävarmoihin hoitoihin lähteä. Välttämättä ei myöskään sterilisaatiosta seurannutta "lapsettomuutta" hoideta sterilisaation purulla, vaan usein sen sijaan turvaudutaan suoraan IVF-hoitoihin. Kaikkia sterilisaatioita ei voi edes yrittää purkaa (essure).