pitäisikö mun hakea apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
Hei, mun on pakko avautua jonnekin. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastata asiallisesti, mitkään ilkeät kommentit ei voi mua enää pahemmin masentaa.

Mulla on nyt 8kk tyttö. Asiat periaatteessa hyvin, oon akateemisesti koulutettu, mulla on hyvä puoliso, taloudellinen tilanne yms perusasiat kunnossa. Synnytyksen jälkeen kärsin jonku sortin masennuksesta, tai oikeastaa se ei ollut masennusta, vaan sellasia pakkoajatuksia... Ne tuli heti kun lapsi syntyi. Pakkoajatuksia ja pelkoja siitä, että satutan lasta. Että pimahdan ja teen sille jotain kamalaa. hirveitä mielikuvia, jossa nään itseni vahingoittamassa rakasta vauvaani. Ne on ihan kamalia, enkä edes halua niitä kuvailla yksityiskohtaisesti. Ne ajatukset masensi mut täysin. Hain apua neuvolasta, josta sitten laittoivat mut jutteleen jollekin psykologin tyyppiselle. Tämä nainen kuunteli silmät pyöreinä, ei oikein ymmärtänyt asian yintä ja ja alkoi ehdottaa jotain perhetyöntekijää.. En suostunut, koska ei mulla ollut ongelmaa lapsen hoidossa. Ystäviäkin on joitakin, mutta en yksinekertaisesti osaa heille puhua tästä, kun tämä on niin outoa.
No, kävin siellä juttelemassa muutaman kerran ja lääkkeitähän mulle oltiin työntämässä. Alotinkin ne - masennuslääkkeet, mutta mitäs hyötyä niistä oli kun en varsinaisesti kärsinyt masennuksesta. Mulle sanottiin, että voin saada kelan tukea yksityiseen terapiaan. No sitten yhtäkkiä sanottiinkin, että ei, sun pitäiski olla ensin 4kk kunnallisen mielenterveystoimiston asiakkaana että voit saada sitä tukea. Ja sinne on hirveät jonot... annettiin ymmärtää, että tuskin edes pääset. lääkkeistä vaan jauhettiin. Se oli ihan sekavaa koko touhu ja taas olis pitäny mennä jollekin uudelle ihmiselle avautumaan. En mennyt, koska edellinenkään ei ymmärtäny... Homma jäi sikseen. Pakkoajatukset helpottivat välillä, mutta ovat nyt palanneet takaisin.
Meillä ei ole nukuttu nyt kolmeen kuukauteen. Hirveitä öitä, tyttö herää sen miljoona kertaa ja välillä menee tunikausia koittaa saada se uudestaan nukkuun. Ja mä oon varustettu aika lyhyillä hermoilla.. mun mies on ihana, se kyllä hoitaa vauvaa ja auttaa.
Mutta viime yö. mies on reissussa viikonlopun, ja oli ekaa kertaa yksin. Yö meni ihan perseelleen, viiteen mennessä en ollu nukkunu yhtään. olin ihan puhki. Ja kitinä vaan jatkui. kaikki keinot on yritetty. Menin miljoonannen kerran ottamaan tyttöä sängystään, kituutti ja huitoi käsillään (on tosi tempperamenttinen luonne). olin menkein raivoissani, päässä kiehui. Kiskaisin peiton tytön alta vihaisesti, en tiedä mitä ajattelin. Tyttö kellahti nurin ja löi nokkansa pinnasängyn pinnoihin. Siihen sattui. Ja mä aiheutin sen, puoliksi tahallani. Olin järkyttynyt ja säikähdin, itkin hysteerisesti, ja ensimmäisen kerran ajattelin, että vosin päättää päiväni. Ihan oikeasti. Ei ollut ketään kenelle soittaa, viideltä yöllä. Miestä en saanut kiinni..
Sain tytön lopulta nukkumaan ja nukkui luojan kiitos loppuyön. Aamu meni ihan hyvin, ei sen kanssa päivällä yleensäkään ole suurempia ongelmia. Nyt se ressukka nukkkuu tuolla päiväunia. Oon niin hajalla kun voi ihminen olla. Tunnen itseni maailman huonoimmaksi äidiksi, mulla ei pitäis olla lasta. Sanokaa, mitä mun pitäisi tehdä. Sanokaa, mitä ajattelette tästä mun tilanteesta. on vähän sekavasti selitetty, niin paljon olis asiaa mutta en halua mitään romaania kirjoittaa että ees joku jaksais lukea.

:hug:
Et sä ole maailman huonoin äiti. Olet väsynyt ja tarvitset tiheämpää tukiverkkoa. Ensimmäinen vuosi on monelle tosia haastava. Mulla oli kaikkein vaikeinta toisen lapsen syntymän jälkeen, eikä niitä aikoja pahemmin halua muistellakaan. Mutta niistä on selvitty, suureksi osaksi ystävien avulla, kun on ollut korva joka kuuntelee.

Ihminen ei kestä mitä vaan. Mitta tulee täyteen asiassa kuin asiassa. Sun pitäisi saada ensin nukkua kunnolla. Vie lapsi jonnekin hoitoon, vaikka vanhemmillesi.

Ala syödä E-Epaa. Moni on saanut siitä apua mm. kaikenlaisiin pään ongelmiin ja ahdistuksiin.

Tsemppiä ja voimia!

Mä tiedän ihan tasan mistä puhut! Mulla tuli nuo ajatukset esikoisen jälkeen, ja olin yksin. En usko että mulla johtui väsymyksestä, koska lapsi nukkui todella hyvin alusta asti. Varmaan se elämänmuutos ja niin suuri vastuu toisesta ihmisestä sai noi pelot mun päähän. Lopulta tilanne meni siihen, etten uskaltanut olla yksin lapseni kanssa, ja mun äiti joutui lähes asumaan meillä. Sain lääkkeet, ja ne auttoi alkuun, olin myös sairaalassa jonkun aikaa. Vaikkei olis masennusta, kannattaa ne lääkkeet ottaa, ne auttaa myös pakkoajatuksiin, ja nuo ajatukset saattaa saada sut masentumaan pahasti jos et mitään tee. Ja kannattaa muistaa, että ne lääkkeet saattaa alkaa vaikuttamaan vasta monen viikon päästä, eli lyhyt kokeilu ei vielä sano mitään. Ei mullekkaan terveyskeskuspsykologista ollut mitään hyötyä. Vuoden päästä lopetin lääkkeet ja tilanne helpottui. Muiden lasten jälkeen mulla ei ole noita ajatuksia ollut, mutta toisinaan mulle edelleen tulee satunnaisesti pakkoajatuksia, etenkin jos olen stressaantunut ja väsynyt.

Hae apua heti nyt!!! t. psyk.sh joka on hoitanu kaltaisiasi synnyksen jälkeiseen masennukseen sairastuneita ihmisiä. Ota lääkkeet ja apu vastaan kaikki minkä saat! Ja oikeesti tilanteesi kuulostaa tosi vakavalta :hug: voimia ja jaksamista. Mut soita vaikka tänään päivystykseen et saat hoitoa tohon.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt nimetön:
Mä tiedän ihan tasan mistä puhut! Mulla tuli nuo ajatukset esikoisen jälkeen, ja olin yksin. En usko että mulla johtui väsymyksestä, koska lapsi nukkui todella hyvin alusta asti. Varmaan se elämänmuutos ja niin suuri vastuu toisesta ihmisestä sai noi pelot mun päähän. Lopulta tilanne meni siihen, etten uskaltanut olla yksin lapseni kanssa, ja mun äiti joutui lähes asumaan meillä. Sain lääkkeet, ja ne auttoi alkuun, olin myös sairaalassa jonkun aikaa. Vaikkei olis masennusta, kannattaa ne lääkkeet ottaa, ne auttaa myös pakkoajatuksiin, ja nuo ajatukset saattaa saada sut masentumaan pahasti jos et mitään tee. Ja kannattaa muistaa, että ne lääkkeet saattaa alkaa vaikuttamaan vasta monen viikon päästä, eli lyhyt kokeilu ei vielä sano mitään. Ei mullekkaan terveyskeskuspsykologista ollut mitään hyötyä. Vuoden päästä lopetin lääkkeet ja tilanne helpottui. Muiden lasten jälkeen mulla ei ole noita ajatuksia ollut, mutta toisinaan mulle edelleen tulee satunnaisesti pakkoajatuksia, etenkin jos olen stressaantunut ja väsynyt.

Voi kun helpottaa lukea että jollain ollu tää sama, vaikkei tätä kellenkään toivoiskaan. Mikä lääke sulla oli? Auttoiko sua siis pelkästän se lääke, vai oliko sulla mitään muita konsteja jolla opit hallitsemaan noita pakkoajatuksia? Mulla ollut myös näitä aiemmin, just näitä perinteisiä että mitä jos yhtäkkiä huudan täysiä kaikille että haistkaa vittu tai ihan mitä tahansa täysin järjetöntä.. oon kyllä lukenut että tällaista on, mutta kun se kohdistuu omaan lapseen niin siinä tulee sellainen olo, kuin olisi jo tehnyt jotain oikeasti. Vaikka ei tieienkään ikinä tekisi mitään, mutta ne ajatukset itsessään jo saa ihan raastavan järkyttävän pahanolon tunteen aikaan... olis mukava jutella sun kanssa lisää asiasta!

mulla tuli kans noita kaameita ajatuksia ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Nyt vasta 12 vuoden jälkeen olen puhunut niistä, terapiassa ku käyn. Ja ne ovat ihan NORMAALEJA hormoneista ja uudesta elämäntilanteesta johtuvia ajatuksia.
Mutta tuohon, että et saa nukutuksi, ota ihmeessä vaikka se perhetyöntekijä avuksi kotiin, hän voi vauvaa sen aikaa hoitaa, jotta saat nukutuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Hae apua heti nyt!!! t. psyk.sh joka on hoitanu kaltaisiasi synnyksen jälkeiseen masennukseen sairastuneita ihmisiä. Ota lääkkeet ja apu vastaan kaikki minkä saat! Ja oikeesti tilanteesi kuulostaa tosi vakavalta :hug: voimia ja jaksamista. Mut soita vaikka tänään päivystykseen et saat hoitoa tohon.

Mä yritän. mutta ymmärrät varmaan, että kun jo yhden kerran otin sen hirveän suuren askeleen ja kerroin asiasta neuvolassa ja sit sille psykologin tyyppiselle, eikä ymmärrystä oikein tullut, niin on hirmu vaikea ottaa se uudestaan, kun meni jotenkin luottamus koko touhuun. tulee vähän sellainen olo, että pitäs jo olla yksi itsemurhayritys takana, että ottavat ihan oikeatsi vakavasti.. että apua saa sitten vasta, kun vahinko on jo tapahtunut ja kaikki on pielessä. Mutta siis, harkitsen noita lääkkeitä vielä, nehän nyt saa vaikka terveyskeskuslääkäriltä.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Luulenpa,että vauvanne ei nuku SUN takiasi. Aistii sun sekavan mielentilan. Jos et muuta keksi, tuo se vauva vaikka meille hoitoon. Mulla ei pinna pala ja lapsi saa arvoisensa kohtelun.

No hieno juttu että sinä olet noin hyvä ihminen, että jaksaisit ja osaisit hoitaa lastani paremmin kuin minä. olet varmasti hieno ihminen.

Vai pakkoajtuksiksi niitä sanotaan. Mullakin on niitä ajoittain. Siis mieleen tulee mitä kauheimpi asioita, mitä lapselleni tekisin. Mutta en missään nimessä niitä aio toteuttaa.

Luulenpa,että vauvanne ei nuku SUN takiasi. Aistii sun sekavan mielentilan. Jos et muuta keksi, tuo se vauva vaikka meille hoitoon. Mulla ei pinna pala ja lapsi saa arvoisensa kohtelun.

Tällaset persoonallisuushäiriöiset omahyväiset paskat sais pysyä poissa tällaisista ketjuista. Menehän sinne ladon taakse ja ammu kiltisti ittes. Ääliö.

Kyllä ymmärrän ja tiedän omastaki kokemuksesta, että jos on oikein siipi maassa eikä jaksaisi apua hakea tai ottaa vastaan ja sitten kun siihen vihdoin rohkaistuu eikä koe tulleensa ymmärretyksi on tosi rankka paikka. Masennukseen liittyy vielä lisäksi sellainen että herkästi tulkitsee negatiivisesti sanomiset/asiat joita ei normaalisti pitäisi negatiivisena kokemuksena. Esim tulkitsee herkästi toisen sanomiset arvosteluksi tms.
Mutta lääkkeillä pääset jo jonkin verran eteenpäin. Onko sulla tukiverkkoa? Jos siitä tossa jo kirjoitit niin ei osunu mulla silmään sorry :)
Tärkeetä olis saada nukkua kunnolla.
Olen ollu töissä osastolla johon sai tulla vauvan kanssa (alle 1 vuotiaan) yhdessä jos oli sen kuntoinen että pystyi itse lasta jonkin verran hoitamaan. Siellä aloitettiin lääkitys ja äiti sai nukkua/levätä ja keskustelua apua. Näitä ei vaan taida olla kovin monia Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmisellä on rajat:
Ihminen ei kestä mitä vaan. Mitta tulee täyteen asiassa kuin asiassa. Sun pitäisi saada ensin nukkua kunnolla. Vie lapsi jonnekin hoitoon, vaikka vanhemmillesi.

Ala syödä E-Epaa. Moni on saanut siitä apua mm. kaikenlaisiin pään ongelmiin ja ahdistuksiin.

Tsemppiä ja voimia!

käyn katsoon linkin, kiitos sulle. Mulla ongelma että tukiverkkoa eikä lapsen hoitopaikkaa ole :(

Kuulostaapa tutulta. Minua auttoi silloin puoliso. Joku jolle voi lykätä lapsen kun oikein ottaa aivoon...Joskus menin vessaan ja laitoin oven kiinni, koska tuntui, että olisin voinut tehdä lapselle jotain.
Lääkkeitä en käyttänyt, ja itselleni parasta olisi ollut uni, lepo. Uskon, että kyseessä on ns. synnytyksen jälkeinen masennus, vaikka et ns. masennusta tunnekkaan. Synnytyksen jälkeen on niin julmetun kova hormoonimyrsky meneillään, että se joillekkin sille taipuvaiselle tekee vaikka sun mitä. Olen iloinen, että olet avoimesti asiasta kertonut ja tännekkin tuntemuksia purkanut, vaikka täältä sitä oikeaa apua et tule saamaankaan.
http://www.aima.fi/linkkeja/ -> katsoppas täältä..olisi tarjolla esim. kirjoja aiheesta, huomaisit miten yleisestä vaivasta on kyse ja mitä apua tarjotaan ja ihmiset ovat saaneet.
Olisiko sinulla jokin ystävä, vanhemmat, aviomies yms. joka voisi tulla ja touhuta lapsen kanssa päivittäin esim. 2h jotta voisit joko nukkua, syödä tms. mitä ikinä haluaisit.
Ja OLETHAN MUISTANUT SYÖDÄ?? Koska valvot paljon, energian tarve on kaksinkertaistunut. Alhainen verensokeri myös altistaa ahdistukselle....
Apua tarvitset tueksi. Hullu et ole, etkä tulossakaan, mutta vaadi itselle apua. Et ole yksin!!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Vai pakkoajtuksiksi niitä sanotaan. Mullakin on niitä ajoittain. Siis mieleen tulee mitä kauheimpi asioita, mitä lapselleni tekisin. Mutta en missään nimessä niitä aio toteuttaa.

Pakkoajatuksia ne ihan viralliselta nimitykseltä on juu. Ja ajatuksista on lyhyt matka tekoihin kun pinna palaa :/ Siksi on syytä hakea jotakin apua tuollaiseen. Eikä se välttämättä tarkoita ammattiapua jos on joku turvallinen ihmissuhde jossa vai asiaa puida muuten ja muutenkin apua saatavilla, ettei se pinna katkea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmisellä on rajat:

Tsemppiä ja voimia!

käyn katsoon linkin, kiitos sulle. Mulla ongelma että tukiverkkoa eikä lapsen hoitopaikkaa ole :(

Varmaan tuosta syystä sulle on sitä perhetyöntekijää ehdotettu, jos siis ei ole sitä tukea omasta takaa.

Kyllä ymmärrän ja tiedän omastaki kokemuksesta, että jos on oikein siipi maassa eikä jaksaisi apua hakea tai ottaa vastaan ja sitten kun siihen vihdoin rohkaistuu eikä koe tulleensa ymmärretyksi on tosi rankka paikka. Masennukseen liittyy vielä lisäksi sellainen että herkästi tulkitsee negatiivisesti sanomiset/asiat joita ei normaalisti pitäisi negatiivisena kokemuksena. Esim tulkitsee herkästi toisen sanomiset arvosteluksi tms.
Mutta lääkkeillä pääset jo jonkin verran eteenpäin. Onko sulla tukiverkkoa? Jos siitä tossa jo kirjoitit niin ei osunu mulla silmään sorry :)
Tärkeetä olis saada nukkua kunnolla.
Olen ollu töissä osastolla johon sai tulla vauvan kanssa (alle 1 vuotiaan) yhdessä jos oli sen kuntoinen että pystyi itse lasta jonkin verran hoitamaan. Siellä aloitettiin lääkitys ja äiti sai nukkua/levätä ja keskustelua apua. Näitä ei vaan taida olla kovin monia Suomessa.

Sukulaiset ja mummolat ihan toisella puolella Suomea, joten hoitoapua ei oikein ole :( kavereita kyllä on aika paljonkin, mutta ihan joka ikisellä niistä on oma vauva - ollaan mammapiireissä tutustuttu - niin ei oikein viitsi/kehtaa heille hoitoon tyrkyttää.. sitäpaitsi tyttö juuri alkanut vierastaa, ka kun nuo yöt ovat mitä ovat, niin en ainakaan yöhoitoon voisi mitenkään heille antaa... jospa ehdotan miehelle, että lähen yöksi vaikka hotelliin nukkumaan joku päivä. Siinäkin vaan se, että olen tosi huono nukkuja itsekkin enkä varsinkaan vieraissa paikoissa oikein nuku vaikka olisin aivan rättiväsynyt...

Väsymykseen ei oikein auta muuta kuin kunnolla nukkuminen useampana yönä. Jos tilanne on jatkuva niin kyllä silloin olisi hyvä laittaa lapsi hoitoon, niin saisi itse nukkua. Lääkkeetkin on tarpeen jos masennustila jatkuu pitkään. Ne auttavat pahimman tilan ohi. Lapsi kyllä vaistoaa äidin pahan olon.

Minullakin on ollut vähän samankaltaista. Hain apua neuvolasta ja pääsin neuvolapsykologille. Hänen mielestään minulla ei ollut mitään hätää, olin vaan liian ankara itselleni! Sanoi vaan että soittele jos tilanne pahenee! Se oli minusta uskomatonta. Olin ottanut ison askeleen, hakenut apua ja kertonut tunteistani. Ja mitä sain, en mitään. Jäin taas yksin. Lopulta sain apua yksityiseltä psykologilta, mutta kallistahan se on. Mutta pystyn sen maksamaan ja siellä puhuminen ja asioiden läpi käyminen on hintansa arvoista.
Mutta ehdottaisin sinulle, että hakisit apua itsellesi perheneuvolasta. Soita ainakin sinne ja kerro tilanteesi. Jos heillä ei ole sinulle sopivaa apua, he osaavat varmasti ohjata sinut eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No hieno juttu että sinä olet noin hyvä ihminen, että jaksaisit ja osaisit hoitaa lastani paremmin kuin minä. olet varmasti hieno ihminen.

Tarkoitus oli herätellä sinua. Kun vielä tiedostat ongelmasi, hae nyt hyvä ihminen apua, lapsesi tähden. Käytä vaikka viimeiset voimasi ja rahasi siihen, että paranet. Ja ei, en ole sen hienompi ihminen kuin kukaan muukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sun kommentit-ketä kiinnostaa!:

Tällaset persoonallisuushäiriöiset omahyväiset paskat sais pysyä poissa tällaisista ketjuista. Menehän sinne ladon taakse ja ammu kiltisti ittes. Ääliö.

Tais osua ja upota.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Pakkoajatuksia ne ihan viralliselta nimitykseltä on juu. Ja ajatuksista on lyhyt matka tekoihin kun pinna palaa :/ Siksi on syytä hakea jotakin apua tuollaiseen. Eikä se välttämättä tarkoita ammattiapua jos on joku turvallinen ihmissuhde jossa vai asiaa puida muuten ja muutenkin apua saatavilla, ettei se pinna katkea.

Joo, niitä ne on. mutta en sanois, että on lyhyt matka tekoihin. Pakkoajatukset usein on ihan hirvittäviä, mutta henkilö ei missään tapauksessa ikinä niitä toteuttaisi. mä ymmärsin, että ap.lla on näitä kyllä, mutta ei varsinaisesti NIITÄ olisi ikinä toteuttamassa vaikka pinna hänellä viime yönä palanutkin.