Pitäisikö kaikkien saada vähintään kaksi lasta? Miksi?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mä itte haluan monta lasta, mutta ymmärrä kyllä ettei kaikki halua kuin yhden lapsen. Ihme jankkaaja tuli tuohon yhteen ketjuun, lapselle kun suurin lahja on kuulemma sisarus. Aivan kuin sitä onnellista lapsuutta ei muuten voisi olla!

Tuollainen jankkaaja ei sitten yhtään ajattele, että kyse voi olla siitäkin ettei sitä toista lasta niin vain tule. Olisi parempi pitää mölyt mahassa, kun ei tiedä mitä on taustalla. Voi olla aika helvetin loukkaavaa, kun kysellään kai tulee lisää lapsia, kun voi olla niin ettei niitä pysty saamaan lisää.

Mä olen ainut lapsi ja omille lapsille sitä en halua. Aina olen toivonut että olisi sisko tai veli. Onnellinen lapsuus kyllä oli mutta jotain puuttui..se sisko tai veli.

Sama juttu. ehdottomasti halusin vähintään kaksi lasta, kun itse olin ainokainen. En koskaan kysele tosielämässä ihmisiltä, milloin tulee toinen, mutta täytyy myöntää, että ärsyttävät ne ihmiset, jotka valitsevat ihan vapaaehtoisesti yhden lapsen perheen ja perustelevat valintaansa omalla jaksamisellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Sama juttu. ehdottomasti halusin vähintään kaksi lasta, kun itse olin ainokainen. En koskaan kysele tosielämässä ihmisiltä, milloin tulee toinen, mutta täytyy myöntää, että ärsyttävät ne ihmiset, jotka valitsevat ihan vapaaehtoisesti yhden lapsen perheen ja perustelevat valintaansa omalla jaksamisellaan.

Mua taas ärsyttää ihmiset, jotka sikiävät yli oman taloudellisen ja henkisen jaksamisensa.

*muoks* ei pitänyt ihan noin painokkaasti tulla..

ärsyttävät ne ihmiset, jotka valitsevat ihan vapaaehtoisesti yhden lapsen perheen ja perustelevat valintaansa omalla jaksamisellaan.

Mutta eikö ole parempi jättää lapsiluku yhteen jos tietää ettei jaksa useampaa lasta? Kun näkee niitä monen lapsen äitejä joilla jaksamisen kanssa vähän niin ja näin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka tulis kertomaan meidän mukuloille, että ne sisarukset on niille "suurin lahja"?

Joo ei teini-ikäisenä mun huoneessa ramppaava alle kouluikäinen pikkuveli tuntunut suurimmalta lahjalta, kun olisin halunnut olla kaverien kanssa rauhassa :whistle: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
ärsyttävät ne ihmiset, jotka valitsevat ihan vapaaehtoisesti yhden lapsen perheen ja perustelevat valintaansa omalla jaksamisellaan.

Mutta eikö ole parempi jättää lapsiluku yhteen jos tietää ettei jaksa useampaa lasta? Kun näkee niitä monen lapsen äitejä joilla jaksamisen kanssa vähän niin ja näin.

Niin ja tällä palstalla on saanut ainakin miljoona kertaa lukea että pitääkö niitä lapsia tehdä jos ei jaksa hoitaa... :headwall:

Samaa "ihmettelyähän" saa teki niin tai näin. Aina on joku järjen jättiläinen kun ihmettelee suureen ääneen miksi teillä noin monta lasta/vain yksi lapsi/ei ollenkaan lapsia jne..

Niinkuin kaiken muunkin kanssa aina :whistle:

Kuinka ihmeessä ketään voi ärsyttää se että joku haluaa vain yhden lapsen. Lapsiluku on ihan oma henk. koht. päätös eikä sitä tarvitse kellekkään selitellä.

Mitäs se sua ärsyttää jos joku haluaa vain yhden lapsen tai perustelee sen omalla jaksamisella? Eikös omien voimavarojen tunnistaminen ole paras lapsellekin? Mitä sitä enempää hankkia mitä jaksaa tai pystyy huolehtimaan. Tämä on todellista lapsen parasta-ajattelua!

No mun mielestä on kivaa, että lapsilla olisi sisarus/sisaruksia. Jotenkin ajattelen, että lapselle olisi hyötyä sisaruksista jo lapsena mutta myös aikuisena. Ja uskon että mitä enemmän sitä parempi. Mutta mutta, ei se tarkoita että ainokaisista ei onnellisia tulisi, tai että heillä olisi huono elämä. Mulla on kavereita jotka on ainoita lapsia (aikuisia) ja he ovat sanoneet että kyllä se on suuri puute kun ei ole sisaruksia ja niiden perheitä elämässä.

Mutta siis, vaikka uskonkin, että sisaruksia ei voi olla liikaa, en silti välttämättä itse aio hankkia enempää kuin 2 lasta. Ihan omien voimavarojeni ja jaksamisen takia....Vaikka uskon,että lapsilleni olisi rikkaus jos vielä vähintään sen yhden lapsen saisimme maailmaan saatettua. Mutta, en tiedä kuin käy...

Ei mua ainakaan kiinnosta toisten ihmisten valinnat.
Jos joku haluaa yhden lapsen niin mikäs siinä.
Itse ainokaisena halusin (toivoin) saavani ainakin 2 lasta.
Miksei sais valittaa väsymystään? Varmasti niitä hyviäkin päiviä on,useimmiten sitä tulee kerrottua niistä huonommista.Raskasta oli kun oli monta pientä,2 on jo koulussa ja nuorin (yli 3v) on päiväkodissa.Ei tää enää niin rankkaa ole (muuta kuin joksu henkisesti,heh)

Mä kannatan ainakin kahden lapsen tekemistä. Kyllä sitä sisaruutta eniten arvostaa aikuisena :heart: Olisin jo tosin lapsena toivonut enemmän kuin yhden veljen vain..
En toki arvostele sellaisia jotka tekevät vain yhden tai eivät saa enempää kuin yhden. Mulla on tää "Ydinperhe, (väh.) kahdella lapsella ja puolikkaalla koiralla mieltymä".

Ei tietenkään tartte. Saakoon jokainen sen verran kun omat henkiset ja taloudelliset resurssit antaa myöten. Totta kai sisarus on tietynlainen lahja, mutta on niitä muitakin ja isompia asioita, jotka siinä lapsuudessa merkkaa. Itse olen elänyt kymmenen vuotta ainokaisena, oikein oli onnellinen lapsuus, enkä mielestäni ole pilalle hemmoteltu. Ja eikö se ole hieno asia, että tiedostaa, että minulle riittää tämä yksi lapsi, eikä jaksamista useampaan ole? Kai se on lapsen kannalta parempi, että tekee niin monta kuin jaksaa oikeasti hoitaa ja huolehtia.

mun mielestä se on jokaisen henkilökohtainen asia montako lasta tekee. ei siihen kukaan voi puuttua. mutta uskallan kuitenkin sanoa, että ihana asia se on jos on sisar tai veli. siinä lapsi oppii monta jaloa taitoa kun kasvaa toisen kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
No ei pitäis, mutta miksi on outoa, jos joku haluaa useamman kuin kolme? :whistle:

Niin tämä on sitten se toinen ääripää. Heti jos on enemmän kuin kolme lasta, niin on pakostakin uskovainen. Nykyään taidetaan pitää suurperheenä, kun on kolme lasta. Mulla on kaksi sisarusta enkä osaa ajatella meitä suurperheenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
No ei pitäis, mutta miksi on outoa, jos joku haluaa useamman kuin kolme? :whistle:

Niin tämä on sitten se toinen ääripää. Heti jos on enemmän kuin kolme lasta, niin on pakostakin uskovainen. Nykyään taidetaan pitää suurperheenä, kun on kolme lasta. Mulla on kaksi sisarusta enkä osaa ajatella meitä suurperheenä.

Täytyy ilmeisesti olla hullu tai hurahtanut, että tahtoo enemmän kuin sen kaksi - mulla on siis kolme lasta ja aina saan siitä kuulla :headwall: Ei mulla ainakaan ole tapana kenenkään lapsiluvusta kysellä tai jankata.

Yhteistyössä