Kaverin tyyli hoitaa sairasta lasta ihmetyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Lapsi oli nielurisa leikkauksessa. Alle kouluikäisestä kyse. Oli heti nukutuksesta herättyä syöttäny lapselle leipää. Ilmeisesti kotonakin saanut lisää.
Nyt sitten harmitteli että kun lapselle maistuu jäätelö muttei ole kuin normaali jäätelöä vaikka lapsi aika tarkka laktoosittomasta ruokavaliosta. Eli lapsella seuraavaksi maha sekaisin. Että varmaan kiva olo kun kurkku kipeä ja maha sekaisin vaan sen takia ettei äiti osaa ostaa oikeanlaista evästä.
Leikkaus ollu tiedossa jo pari kk.

Meillä on ollu itellä 3 lasta nielurisa leikkauksessa ja tiedän mitä sen hoito on. Nopeimmin toipuva söi 1½ viikkoa soseruokia. Hitaimmin toipuva yli 2 viikkoa (oli verenvuotoa pitkään) .

Ja siis kaveri päivittää fb. ta tunnin välein, kuten kaikesta muustakin. Siksi tiedän noin tarkkaan. Jotain jo tuosta leivän syöttämisestä kommentoin, mutta en viittis joka kommenttiin olla neuvomassa jotain.

Säälittää vaan tuo lapsi kun tietää kuin kipeä voi olla.

Meillä tyttö neljävuotiaana leikattiin (molemmat risat). Oli yhden yön sairaalassa ja jo aamulla hoitaja toi aamupalaksi mm. paahtoleipää ja muroja. Reunat leikattiin paahtoleivästä ekana aamuna pois ja näkkäriä tms. ei syöty viikkoon, mutta siinäpä se. Ja minä kun olin varannut mehukeittoja ym. kaapit täyteen ;) Tyttö on vielä tosi kipuarka.

Onko tällä ihmisellä kaikki kotona? Itseltänikin risat leikattu ja oli todella kipeää ainakin pari viikkoa! E tehnyt mieli syödä tai nielaista mitään. Ehkä noin viikon paikkeilla teki mieli leipää, ja pieni pala repi auki kaikki sulkeutumassa olevat haavat - teki aivan järkyttävän kipeetä. Eikä haavat pääse tietenkään paranemaan, jos tätä tapahtuu jatkuvasti. Ja toi laktoosijuttu nyt on todella typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti;29490844:
Meillä tyttö neljävuotiaana leikattiin (molemmat risat). Oli yhden yön sairaalassa ja jo aamulla hoitaja toi aamupalaksi mm. paahtoleipää ja muroja. Reunat leikattiin paahtoleivästä ekana aamuna pois ja näkkäriä tms. ei syöty viikkoon, mutta siinäpä se. Ja minä kun olin varannut mehukeittoja ym. kaapit täyteen ;) Tyttö on vielä tosi kipuarka.

Kait tuo ohjeistus sit vaihtelee sairaala kohtaisesti. Meille annettiin tosi tiukat ohjeet että kaikki pitää olla sosemaista ja haaleaa.
Ja ei tosiaankaan ois meidän lapsilla menny paahtoleipä seuraavana aamuna. meilläkin 4 vuotiaalle yritin 9 pv.n jälkeen raaputtaa lusikalla banaania niin ei saanu syötyä kun sattui.
Toiset ollu sit vähän isompia eli ovat paremmin osanneet ite arvioida nuo syömiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29490854:
Oliko sillä sairaalassa oma leipäpussi mukana :confused:

Ei, siis ihan hoitaja toi aamupalan tietäen, että mikä leikkaus oli takana. Huoneessa oli toinenkin samana päivänä leikattu lapsi ja hänellekin sama aamupala. Ja siis tosiaan kysyin, että voiko muka leipää jo syödä ja hoitaja sanoi, että voi, jos ei satu. Ei sattunut, joten tyttö söi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29490854:
Oliko sillä sairaalassa oma leipäpussi mukana :confused:

No ei. Mutta päiväkirurgisella missä nuo leikataan on muitakin potilaita ja niillekin syötävää.. Eli ainakin meillä sai ite ottaa mitä tarvi eikä hoitajat ollu koko ajan vahtimassa.

[QUOTE="a p";29490861]Kait tuo ohjeistus sit vaihtelee sairaala kohtaisesti. Meille annettiin tosi tiukat ohjeet että kaikki pitää olla sosemaista ja haaleaa.
Ja ei tosiaankaan ois meidän lapsilla menny paahtoleipä seuraavana aamuna. meilläkin 4 vuotiaalle yritin 9 pv.n jälkeen raaputtaa lusikalla banaania niin ei saanu syötyä kun sattui.
Toiset ollu sit vähän isompia eli ovat paremmin osanneet ite arvioida nuo syömiset.[/QUOTE]

On varmaan sairaalakohtaisia ohjeistuksia, mutta itse mietin myös, että voiko leikkaustavassa olla jotain eroa? Olin tosiaan näitä ruokajuttuja kivusta ym. lukenut etukäteen ja valmistautunut, mutta ei sitten mennytkään (onneksi) niin.

[QUOTE="...";29490853]Onko tällä ihmisellä kaikki kotona? Itseltänikin risat leikattu ja oli todella kipeää ainakin pari viikkoa! E tehnyt mieli syödä tai nielaista mitään. Ehkä noin viikon paikkeilla teki mieli leipää, ja pieni pala repi auki kaikki sulkeutumassa olevat haavat - teki aivan järkyttävän kipeetä. Eikä haavat pääse tietenkään paranemaan, jos tätä tapahtuu jatkuvasti. Ja toi laktoosijuttu nyt on todella typerää.[/QUOTE]

Näinpä. Ja kun ite seurannu vierestä kolmen lapsen toipumista niin aika ihmeissäni olen. Ja en minäkään käsitä tuota ettei oikeanlaista jäätelöä edes ole.
Meillä kyl kävi osan kanssa että kun oli monenlaista jäätelöä niin sit vaan kelpas yhdenlainen ja saatto se lemppari jossain vaiheessa loppua ennenku selvis uudestaan kauppaan. Mut vähän eri asia kuitenkin.

Mulla leikattiin pari vuotta sitten ja pari päivää leikkauksen jälkeen söin kakkua ja ajattelin et mikäs tässä on olessa ja turhaa tähän annetaan 2 viikkoa saikkua. No sit ku peitteet alko irtoamaan haavojen päältä niin itkin aamusta iltaa sitä kipua, kuola vaan valu ku ei voinu nielasta.
Et aluks siinä onki ihan ok olo.

Nykyään tuntuu, että ihmiset on tyhmentyneet paljon. Ennen vanhaan jaettiin sitä viisautta ja uskottiin kokeneempia. Nyt terveydenhoito henkilökuntakin panttaa tietojaan, eikä kerro hyviä ohjeita.

Yhteistyössä