En pysty keksimään syytä haluta toista lasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liikaamiettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liikaamiettivä

Vieras
Olen koulutettu ja asioita paljon pohtiva ihminen. Minulla on yksi lapsi ja nuoresta asti tiesin, että haluan kokea vanhemmuuden: lapsen odotuksen, syntymän ja kasvatuksen aikuiseksi. Tuo lapsi alkaa olemaan jo aika iso ja monesti olen pohtinut toisen lapsen yrittämistä. En vain löydä yhtään syytä joka puoltaisi tätä. Koska olen kokenut jo vanhemmuuden, meni se JÄRKEVÄ syy haluta lasta. Ilman lasta en olisi voinut tätä kokea, sain lapsen ja sain kokemukset.
Tälläisiä syitä olen pohtinut, miksi olisi kiva jos saisi vielä toisen lapsen:
- lapsella olisi sisarus
- kuuluisimme "jengiin", yhden lapsen kanssa on melkein lähempänä nollaa kuin kahta lasta... välillä ainakin tuntuu siltä!
- saisin kokea raskauden, synnytyksen ja vauva-ajan uudelleen

Sitten taas mikää noista syistä ei ole mielestäni riittävä. Sisaruksista ei ole välttämättä mitään iloa toisilleen, yhteiskunnan paineille pitää tietenkin viitata kintaalla ja raskaus+synnytys+vauva-aika on parissa vuodessa ohi, jäljelle jää 17 vuotta kovaa kasvatustyötä ja ikuinen huoli aikuisesta lapsesta. Rahaa menisi enemmän, aikaa jäisi itselleen, puolisolle ja lapselle yksilönä vähemmän. Raskaus, synnytys ja vauva-aika voi mennä niin ikään aivan mönkään, lapsi voi olla myös todella sairas fyysisesti tai henkisesti. En jaksaisi erityislasta, sen tiedän.
Meitä on siunattu yhdellä fiksulla, kivalla pojalla. Kukaan lähipiiristäni ei voi käsittää, miksi en halua näitä lisää. Mitään erityisiä traumoja ei todellakaan ole takana. Hyvinä hetkinä en mieti "voi kun olisi useampi lapsi", vaan nautin aidosti siitä. Toisaalta huonoina hetkinä mietin "onneksi ei ole enempää lapsia" ja jaksan ne hetket paremmin.
Ihmettelen, miksei yksilapsisuus ole yleisempää? Kun sen Hesarin artikkelin mukaan osa vanhemmista kuitenkin katuu lapsiaan. Itse en voisi koskaan lastani katua, koska tämä oli YKSI elämäni tärkeimmistä haaveista. Mutta en keksi yhtään hyvää syytä haluta näitä enempää!
Onko muita asiaa pohtineita? Miksi yksi lapsi? Miksi ei enempää?

Mun mielestä muiden mielipiteet pitää jättää omaan arvoonsa.

En ole koskaan ymmärtänyt kenenkään tarvetta puuttua toisten lapsilukuun, oli se sitten 0, 1 tai vaikka 5. Pääasia että lapsia "tehdään" siihen malliin ku itsellä on resursseja niitä hoitaa ja kasvattaa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Täällä myös yksi yhden lapsen äiti ja samoin ajatuksin. Pitkään mietin omaa elämää ja miten sen visioin, voimavaroja, tunteita toisesta lapsesta ja päädyin sterilisaatioon. :)

Voi että, kuinka voi joku ajatella noin samalla tavalla kuin minä. Olen niin onnellinen tytöstäni, enkä kaipaa muuta. Jos vauvakuume joskus todella iskee, niin ehkä sitten. Mutta toisaalta en osaa kuvitella, että niin kävisi. Aika näyttää. Oli ihanaa lukea kirjoituksesi, kiitos siitä.

Ei kukaan halua toista lasta. Lapsia tehdään oman heikon itsetunnon paikkaaniseksi ja ne naiset joilla on esim neljä lasta tai enemmän ovat keskivertoa tyhmempiä, vailla omaa elämää kärsivät hiljaa.

Kukaan ei oikeasti halua kuin max kaksi lasta

Meillä kaksi lasta ja suurin syy toiseen oli se sisaruksen saaminen. Ja toisaalta koen perheemme jotenkin kokonaisemmaksi kun lapsia on kaksi. Kolmaskin olisi ehkä mahdollinen, mutta oma jaksaminen ja taloudellinen puoli epäilyttää joten varmaan kahteen jää.

En oikeasti tunne juurikaan ihmisiä, jotka ei tulisi sisarustensa kanssa toimeen. Useimmille se on tosi tärkeä ihmissuhde ja erityinen. Itselläni on sisko ja miehelläni veli. Ja tietysti lapsuus on aika erilainen jos on sisaruksia verrattuna siihen jos on ainokainen. Me haluttiin enemmän kuin yksi lapsi, ihan lasten aikuistumistakin ajatellen eikä vaan leikkikaveriksi.

Olen aikalailla samoilla linjoilla kuin ap. Kun ei vaan tunnu siltä että haluaisin toisen.
Esikoinen jo 9v, ns kaikin tavoin helppo lapsi ollut aina. Rakastan lastani yli kaiken ja tavallaan suren ettei sisaruksia ole mutta toisaalta en halua enää vauvarumbaan.
En olisi jaksanut kahta pienellä ikäerolla. Nyt kun ikäero olisi suuri, miksi hankkia toista ollenkaan?
Sterilisaatiota olen miettinyt pitkään mutta odotan vielä josko mieli muuttuisi.

[QUOTE="minzki";30795054]Ei kukaan halua toista lasta. Lapsia tehdään oman heikon itsetunnon paikkaaniseksi ja ne naiset joilla on esim neljä lasta tai enemmän ovat keskivertoa tyhmempiä, vailla omaa elämää kärsivät hiljaa.

Kukaan ei oikeasti halua kuin max kaksi lasta[/QUOTE]

Höpö höpö. Olet yhtä tyhmä, ellet jopa paljon tyhmempi kun ne, jotka yrittävät painostaa ap:ta hankkimaan toisen lapsen.

Yhteistyössä