Pitäisi ostaa asunto PK-seudulta. Minne sitä oikein muuttaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole kysynytkään, millaista lainaa mun pitäisi ottaa. Olen kysynyt kivoja alueita, minne muuttaa. Tutustun alueisiin, tarjotaan ja teen sen perusteella sitten päätöksiä, mitä yritetään tavoitella. Jos ei yhtään tiedä, mitä haluaa ostaa, niin on vaikeaa pyytää lainaa.

Ne kivat alueet Espoossa ja Länsi-Helsingissä ovat juuri niitä kaikkein kalleimpia, joista ei asunto irtoa alle puolelle millillä. Jos teillä ei siihen ole varaa, niin sitten on turha edes sellaisia teille ehdotella.

[QUOTE="Hanna";30033596]Kyllä minä ainakin osasin laskea, millaiseen lainaan rahkeemme riittävät. Ihan perusmatikka riittää siihen.[/QUOTE]

No kerro mulle, miten se lasketaan, koska itse en kyllä osaa päättää, miten voi päätellä maksimilainamäärän. Kuullostaa kyllä pelottavalta. Mitä sillä tiedolla sit tekee? Pitäisikö sun mukaan sitten sitä määrää mennä pankista hakemaan? Huh.

No kerro mulle, miten se lasketaan, koska itse en kyllä osaa päättää, miten voi päätellä maksimilainamäärän. Kuullostaa kyllä pelottavalta. Mitä sillä tiedolla sit tekee? Pitäisikö sun mukaan sitten sitä määrää mennä pankista hakemaan? Huh.

Jaa mitä sillä tiedolla tekee? Rajaa oikotieltä esim. hakutulokset hinnan mukaan, jolloin liian kalliit asuinalueet rajautuvat heti pois ja sinulla ei ole niin iso työ etsiä sitä sopivaa asuinaluetta. Kuulostaako järkevältä?

Jaa mitä sillä tiedolla tekee? Rajaa oikotieltä esim. hakutulokset hinnan mukaan, jolloin liian kalliit asuinalueet rajautuvat heti pois ja sinulla ei ole niin iso työ etsiä sitä sopivaa asuinaluetta. Kuulostaako järkevältä?

Kuullostaa järkevältä, jos olisi joku keino päättää maksimihinta. Siihen vaikuttaa aika monet asiat, millaisen hinnan olen valmis maksamaan.
Sen takia pitää ekana tietää kivoja alueita ja hintoja, ennen kun miettiin, millaisen lainan on valmis ottamaan.

Itse ollaan nyt vuosi asuttu Kauklahdessa ja viihdytty tosi hyvin. Kirkkonummelta siis muutettiin. Hintataso kohtuullinen, paljon uusia/uudehkoja asuntoja tarjolla. Toki myös vanhempiakin. Meidänkin vieressä pari tosi kivaa perheasuntoa myynnissä. Ihana kylätunnelma jos sellaisesta tykkää. Kulkuyhteydet loistavat sekä kehä 3:lle, Länärille että rataa pitkinkin. Suosittelen lämpimästi :)

Jos merestä tykkäät niin Meri-Kivenlahti on ainoa oikea! Ihana paikka, kohtuu hintainen, sujuvasti pääsee hesaan, metrokin tulossa aikanaan...

Kivenlahdessa olen käynyt. Pakko sanoa, ettei se miellyttänyt, koska se on täynnä kamalan näköisiä betonikerrostaloja. Luontoa tai puistoa ei pahemmin näe.
Ostari oli siivottoman näköinen. Koko alue tuntuu tosi epämiellyttävältä. Meri toki on lähellä, se on plussaa.

Mä luulin et tuolta Jupperista olisi hyvät yhteydet, kun se on Espoon, Helsingin ja Vantaan yhtymäkohdassa rajalla. Mua ei kyllä muuten mikään "pussinperä" haittaa, siellä kait olsii rauhallista, kun ei sit ole risteävää liikennettä eikä häiriöitä?

Noilla kulmilla kannattaa tsekata lentomelun tilanne....

Musta ainoa oikea tapa ostaa asunto pk-seudulta on ensi pistää hintahaarukka siihen kohtaan, mikä vastaa omaa maksukykyä. Sitten katsoa vähän muita kriteerejä (kulkuyhteydet jne) ja alkaa metsästämään sopivaa.

Täällä on hirveän iso haitari hinnoissa eri alueilla. Jos pääomaa on vähän pohjalla/tulot on pienet tai keskitasoiset, tai ei haluta kerrostaloon, on vaihtoehtoja rajallisesti. Jossain viestissä mainittiin esim. Paloheinä, Pakila kohtuuhintaisiksi. Ne ei ole kohtuuhintaisia vaan kalliimman neliöhinnan alueita. Sama koskee suurta osaa länsi-Helsinkiä.

Kivenlahdessa olen käynyt. Pakko sanoa, ettei se miellyttänyt, koska se on täynnä kamalan näköisiä betonikerrostaloja. Luontoa tai puistoa ei pahemmin näe.
Ostari oli siivottoman näköinen. Koko alue tuntuu tosi epämiellyttävältä. Meri toki on lähellä, se on plussaa.

Et vissiin käyny rannassa tai tyrskyvuoren puolella? Siellä on rivareita, pienkerrostaloja ja luontoa.

[QUOTE="Peekoo";30034880]Noilla kulmilla kannattaa tsekata lentomelun tilanne....

Musta ainoa oikea tapa ostaa asunto pk-seudulta on ensi pistää hintahaarukka siihen kohtaan, mikä vastaa omaa maksukykyä. Sitten katsoa vähän muita kriteerejä (kulkuyhteydet jne) ja alkaa metsästämään sopivaa.

Täällä on hirveän iso haitari hinnoissa eri alueilla. Jos pääomaa on vähän pohjalla/tulot on pienet tai keskitasoiset, tai ei haluta kerrostaloon, on vaihtoehtoja rajallisesti. Jossain viestissä mainittiin esim. Paloheinä, Pakila kohtuuhintaisiksi. Ne ei ole kohtuuhintaisia vaan kalliimman neliöhinnan alueita. Sama koskee suurta osaa länsi-Helsinkiä.[/QUOTE]

Olen asunut Jupperi-Laaksolahti-Rastaala - alueelle vuodesta 1981, enkä ole lentomelusta häiriintynyt koskaan.
Joskus, kun tuulen suunta on sopiva, koukkaa koneet tästä suunnasta Helsinki-Vantaalle, mutt ei ne niin matalalla lennä, että häiritsisi.

Mieluummin kyllä tosin kuuntelenkin lentomelua, kun pelkään että esim lapset tai eläimet jää kaahailevien autojen alle. Täällä ei sitä oikein tarvitse pelätä, vaikka liikenneyhteydet onkin hyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja On siinäkin "ongelma";30034948:
Olen asunut Jupperi-Laaksolahti-Rastaala - alueelle vuodesta 1981, enkä ole lentomelusta häiriintynyt koskaan.
Joskus, kun tuulen suunta on sopiva, koukkaa koneet tästä suunnasta Helsinki-Vantaalle, mutt ei ne niin matalalla lennä, että häiritsisi.

En usko, että häiriinnyn lentomelusta. Pahempaa on jatkuva liikenne tai ohi päristelevät viritetyt mopot, joita ei kyllä oikein voi välttää.

Olen vain huomannut, kun kerran vierailin Kivistössä Vantaalla, että siellä oli aivan kamala meteli, kun vieressä pauhaa mielettömän iso motari, rakennetaan jotain junarataa ja yllä lentää vielä lentokoneet. Siellä tuli tunne, ettei siellä voisi asua.

Esimerkiksi osuuspankin sivuilla on yksinkertainen liukuri asuntolaina sivulla, mistä vedät sen summan kohdalle, minkä kuukaudessa voit laittaa lainanmaksuihin. Sillä näkee äkkiä ja helposti, minkä kokoista lainaa voi ylipäätään ajatella.

Itse voin lämpimästi suositella viruspaikkoja! Hyvänä esimerkkinä Klaukkala, tosin se toimii vain jos on molemmilla omat autot, muuten Lahnus (maalaistyyppinen) tai myyrmäki. Sieltäkin löytyy nättejä alueita!

Ööh miten niin se että tietää kuinka suuren lainan voisi saada ei auta arvioimaan minkä arvoisen asunnon voi ostaa? Tiedät kuinka kallis se maksimissaan voi olla, joten voit alkaa etsimään sopivaa sen hintaista tai halvempaa. Muutama alue Stadissa ja Espoossa on niin kallis että ainakin omakotitalot rajaantuu pois, paitsi tietty jos nyt tiedät että saatte miljoonalainaa.

Itse voin lämpimästi suositella viruspaikkoja! Hyvänä esimerkkinä Klaukkala, tosin se toimii vain jos on molemmilla omat autot, muuten Lahnus (maalaistyyppinen) tai myyrmäki. Sieltäkin löytyy nättejä alueita!

Olen toki miettinyt noita kehyskuntiakin, kuten sanoin aloituksessa. Ongelma niissä vähän on, että ne ovat "pelkkää" metsää. Meillä molemmilla ei ole autoja, joten Klaukkala ei oikein tule kysymykseen. Toki senkin toisen auton voisi ostaa jos oikein haluaa sinne, mutta Klaukkalassa ei ole oikein mitään kauniita maisemia tai puistoja. Siellä on lähinnä vaan se keskusta (jota ei voi oikein sanoa idylliseksi) ja metsää. Kaunista maisemaa on toki peltomaisemat, mutta ne ovat niin kaukana, ettei siellä lapselle ole edes kavereita tai pääse itse päiväkotiin/kouluun.

Lahnuksessa olen myös käynyt muutaman kerran. Se olisi sopivan kaukana keskustasta, mutta kuitenkin pikaiset hyvät kulkuyhteydet autolla. Bussilla sieltä mulla kestäisi töihin noin 1,5h. Se on iso ongelma. Siellä on lähinnä vain synkkää metsää. Monista asuinnoista ei pääse edes kävelytielle. Jos haluaa lähteä kävelylle jonnekin puistoon, niin sitä ei ole, on vain pelkkää metsää.

Myyrmäki mun mielestä on aika ränsistynyttää ja kamalaa aluetta ja sieltä on vaikea päästä töihin ilman autoa. Kestää kauan.

Ööh miten niin se että tietää kuinka suuren lainan voisi saada ei auta arvioimaan minkä arvoisen asunnon voi ostaa? Tiedät kuinka kallis se maksimissaan voi olla, joten voit alkaa etsimään sopivaa sen hintaista tai halvempaa. Muutama alue Stadissa ja Espoossa on niin kallis että ainakin omakotitalot rajaantuu pois, paitsi tietty jos nyt tiedät että saatte miljoonalainaa.

Asunnon ostamiseen on oltava myös omaa rahaa. Se, kuinka paljon sitä tulee olemaan (tai on tarve hankkia), on vielä kysymysmerkki. Se riippuu, kuinka paljon tavoiteltava asunto tulee maksamaan, kun alueen on päättänyt ja tutustunut tarjostaan, niin tietää millaista haluaa etsiä.

Jos otamme ok-talon, se tulee olemaan ihan tavallinen talo, ei mikään kalliimmasta päästä oleva. Pari/rivitaloon emme halua, sen jo tiedämme.

[QUOTE="Tuusula";30037043]Tuusula on mukavasti lähellä / kaukana kaikkea.[/QUOTE]

Mikä paikka siellä olisi sellainen, jossa on hoidettuja puistoja ja kävelyteitä ja kaunis maisema (muutakin kuin metsää)?

[QUOTE="pin";30037304]Eko-Viikki :)[/QUOTE]

Googlasin tuota vähän ja se näyttää ihan hyvältä. Löytyy luontoa ja puistoa ja kasvillisuutta, mutta ei ole metsää ja on hyvät kulkuyhtyedet.

Erikoinen asenne ap:lla rahan suhteen, ilmeiseti siitä ei ole puutetta kun asenoituminen on noin löysä budjetin suhteen, yleensä ihmisillä on aika tiukat raamit ja hyvin tiedosa paljonko on rahaa käytettävissä omasta takaa ja paljonko on järkevää pankista lainaa ottaa (jos saa)... kannattanee lähteä pk-seudulle reissuun ja ajella alueita läpi ja miettiä mikä miellyttää ja mikä itselle logistisesti sopiva alue työpaikkojen suhteen. Myös Google mapsiä (ilmakuvaa) voi hyödyntää etsimällä alueita. Kukaan muu tuskin pystyy sitä vinkkiä antamaan, koska työapikkojen sijainti ja budejtti ei ole tiedossa.
I

Viikin läheisyydessä tarjolla tasan yksi okt: http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8390429

riittääkö rahat?

Ja paljonkin kerrostaloja: kolmion hinta lähtee n. 270 000 eurosta-

Yhteistyössä