Pitäisi ostaa asunto PK-seudulta. Minne sitä oikein muuttaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Merta on idässä, Jollas, Herttoniemen ranta, lauttasaari. Googlaa keskuspuisto. Sen ympärillä paljon viihtyisiä asuinalueita. Vantaalla ei halua kai asua ketään. Luulisi, että tiedät onko rahaa alle vai yli puoli milj. Vai yli milj.? Et halunnut vanhaa taloa, oikotien tämän hetken halvin 2000-luvulla rakennettu omk stadista 378 tuhatta.

Onpas typeriä ehdotuksia ketjussa, jos ap kertoo, että Etelä-Espoossa ja Länsi-Helsingissä pitäisi käydä töissä... Älkää nyt mihinkään Vuosaareen ainakaan muuttako.

Tsekatkaa mieluummin vaikka Matinkylä, Westend, Laajalahti, Munkkiniemi ja Talinranta.

Ei nyt ihan hirveen vakavalla pohjalla voi talonosto olla jos et edes budjettia tiedä yhtään. Hintataso rajaa kuitenkin aluetta ja asunnon kokoa aika paljon. Onko teillä vain yksi lapsi?

Laurinlahti, jos haluatte suoraan rantaan. Lähes ainut kohtuuhintainen pientaloalue rannassa. Tosin hurjan tiiviisti rakennettu! Nöykkiö on viehättävä, eri aikakausien taloja. Latokaski edullisimmasta päästä Länsiväylän varrella, ihan ok!

Lähes kaikki Espoon pientaloalueet on kyllä ok. Enemmän kannattaa miettiä niitä liikenneyhteyksiä ja ehkä hieman koulupiirejä, ettei koulu olekin sitten joku mamulähiön kanssa yhteinen.

Kirkkonummella kannattaa huomioida, että nopeat junat pysähtyy vain keskustassa ja Masalassa, ei väliasemilla. Sisäänajoväylistä Turun motari on ruuhkaisempi kuin Länsiväylä.

Ei nyt ihan hirveen vakavalla pohjalla voi talonosto olla jos et edes budjettia tiedä yhtään. Hintataso rajaa kuitenkin aluetta ja asunnon kokoa aika paljon. Onko teillä vain yksi lapsi?

Ollaan myyty jo vanha asunto, joten eikö tämä ole muka vakavasti? Budjetin voi sitten päättää, kun saa lainatarjouksen pankista. Sitä voi mennä hakemaan, kun tietäisi vähän, mitä/mistä haluaa sitä asuntoa. Sitä en vielä tiedä, joten en osaa arvioida hintoja. Alue vaikuttaa siihen niin paljon. Meillä on vain yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30032946:
Ollaan myyty jo vanha asunto, joten eikö tämä ole muka vakavasti? Budjetin voi sitten päättää, kun saa lainatarjouksen pankista. Sitä voi mennä hakemaan, kun tietäisi vähän, mitä/mistä haluaa sitä asuntoa. Sitä en vielä tiedä, joten en osaa arvioida hintoja. Alue vaikuttaa siihen niin paljon. Meillä on vain yksi lapsi.

Uh. Ok. Luulisi aikuisen ihmisen nyt itse tietävän, millaisen lainan haluaa. Mihin on varaa ja mihin siis haluaa sitoutua. Että ei ainakaan yli xxxxxx euroa maksavaa. Pankki tietenkin joko vahvistaa teidän näkemyksen tai hylkää sen. Toki on vaikea ymmärtää vieraan kaupungin alueita ja hinta-laatu-suhdetta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30032946:

Kait teillä nyt tulotasonne mukaan on nyt joku käsitys, minkä kokoisen lainan pystytte hoitamaan? En voi käsittää noita, että otetaan sen verran kun pankki suinkin myöntää ja sitten mennään katsomaan, mitä sillä saisi.... :D

Mielestäni pk-seudulla aika paljon rajaa jo se, jos osaat sanoa, onko käytettävissä yli vai alle puoli miljoona.

Iirislahti ja Haukilahti ovat kivaa seutua ja meri on ihan lähellä. Mielettömän kivat lenkkimaastot rantaraittia pitkin. Mutta kallista! Soukan ranta-alue ja jonkun jo mainitsema Laurinlahti ovat kivoja myös. Meidän vanha koti oli Laurinlahdessa ja tykkäsin asua siellä tosi paljon! Mies vaan halusi rakentaa meille talon ja se ei sinne ollut mahdollista. Ala-Kivenlahdessa on kivoja ja tilavia kerrostalohuoneistoja. Kaikki tämä siis meren rannalla kalliimmasta huokeampaan. Samalla matka Hkin keskustasta pitenee, Länsiväylä kulkuväylänä. Rantaradan varressa kivoja Kilo, Kauniainen, Koivuhovi ja Kauklahti. Näissä paljon luontoa, mutta merenrantaan niistä matkaa. Hkin puolella vanha Pitäjänmäki on ihana ja Haagan alue, sis. Lassila. Kun kerran miehesi on Länsi-Helsingissä töissä.

Uh. Ok. Luulisi aikuisen ihmisen nyt itse tietävän, millaisen lainan haluaa. Mihin on varaa ja mihin siis haluaa sitoutua. Että ei ainakaan yli xxxxxx euroa maksavaa. Pankki tietenkin joko vahvistaa teidän näkemyksen tai hylkää sen. Toki on vaikea ymmärtää vieraan kaupungin alueita ja hinta-laatu-suhdetta.

Toki mä tiedän, millaisen lainan mä haluaisin pankista: mahdollisimman pienen vaikka 50 000e. Mutta sillä ei taas saa asuntoa niiltä alueita, jonne me halutaan.
Eli ekana pitäisi päättää se alue, jolloin voisi katsoa sen hintatasoa.

Itä-Vantaalla voi ostaa ok-talon 280 000e, kun taas Espoossa pitää laittaa pöytään 500 000e samanlaisesta talosta. Tämä on nyt mun käsitys asiasta.

Ekana pitäisi siis hahmottaa, miltä alueelta haluaa etsiä asuntoa. Katsoa, onko siellä ok-taloja vai kerrostaloja. Sitten päättää, millaista hintatasoa ne asunnot edustavat ja käydä pankissa hakee lainalupaus.

Mä en siis tiedä vielä, pitääkö pankista hakea 100 000e lainaa vai vaikka 400 000e. Mikä on realistinen.

Mä en siis tiedä vielä, pitääkö pankista hakea 100 000e lainaa vai vaikka 400 000e. Mikä on realistinen.

Ei sitä kukaan muukaan voi tietää, mikä on teille realistinen. Riippuu ihan menoistanne, tuloistanne ja kulutustottumuksistanne.

Meille oli aikoinaan 200 000 euron laina realistinen ja sillä saatiin ostettua talo Itä-Vantaalta. Tyytyväisinä ollaan eletty ihanassa kodissamme nyt 8 vuotta. Molemmilla työpaikat itäpuolella, joten myös liikkumisten suhteen sijainti on ideaalinen.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;30033200:
Kait teillä nyt tulotasonne mukaan on nyt joku käsitys, minkä kokoisen lainan pystytte hoitamaan? En voi käsittää noita, että otetaan sen verran kun pankki suinkin myöntää ja sitten mennään katsomaan, mitä sillä saisi.... :D

Mielestäni pk-seudulla aika paljon rajaa jo se, jos osaat sanoa, onko käytettävissä yli vai alle puoli miljoona.

No mä en juuri ole se, joka käy pankista pyytämässä lainaa niin paljon kuin lähtee.
Sen takia selvitän etukäteen, paljonko tarvitsisi lainaa, jotta saisimme asunnon alueelta, josta pidämme. Heti, kun hintataso selvitää, niin sitten voi miettiä taloudellista puolta ja lainan määrää.

En siis tiedä vielä, kuinka paljon on käytettävissä, kun en ole lainaa hakenut. Vai voitko sä kertoa, mistä sen tietäisin?

Länsiväylän reunalta kannattaa noilla kordinaateilla asuntoa katsella. Rahaa mukavaan perheasuntoon tarvitsette ainakin 500000 euroa. Lauttasaari, Tapiola, Haukilahti, Olari, Kaitaa, Nöykkiö, siinä alueita, joista pääsee molempiin mainitsemiisi suuntiin helposti, jos toisella on autokin käytössä. Länsi-Helsinkiä ovat Haaga, Munkka ja Laru, joten tähän tarvitsisi hieman tarkennusta, jotta voisi antaa parempia vinkkejä. Alueet kuitenkin etäällä toisistaan. Omakotitaloon näillä alueilla tarvitaan 700 000-1500000, eikä vielä saa edes luksusta, vaan vanhaa, rapistunutta tuotantoa.

En siis tiedä vielä, kuinka paljon on käytettävissä, kun en ole lainaa hakenut. Vai voitko sä kertoa, mistä sen tietäisin?

Varmaan jokaisen pankin sivuilta löytyy jonkinlainen lainalaskuri, sieltä kannattaa käydä katsomassa, mikä on ylipäätään realisitinen lainamäärä. Ei ne pankit sitä lainaa pohjattomasti anna.

Kai nyt sentään tiedät paljonko teillä jää kuukaudessa lainan maksamiseen? Muista ottaa huomioon sitten vielä asuntoon/taloon menevät kuukauttiset maksut. On paljon helpompi sitä uutta kotia etsiä, kun on realistiset rajat, minkä hintaisia voi ylipäätään katsella. Netin asuntomyyntisivuillahan on yhtenä hakukriteerinä hintakin

Toki mä tiedän, millaisen lainan mä haluaisin pankista: mahdollisimman pienen vaikka 50 000e. Mutta sillä ei taas saa asuntoa niiltä alueita, jonne me halutaan.
Eli ekana pitäisi päättää se alue, jolloin voisi katsoa sen hintatasoa.

Itä-Vantaalla voi ostaa ok-talon 280 000e, kun taas Espoossa pitää laittaa pöytään 500 000e samanlaisesta talosta. Tämä on nyt mun käsitys asiasta.

Ekana pitäisi siis hahmottaa, miltä alueelta haluaa etsiä asuntoa. Katsoa, onko siellä ok-taloja vai kerrostaloja. Sitten päättää, millaista hintatasoa ne asunnot edustavat ja käydä pankissa hakee lainalupaus.

Eipä tunnu sun haaveet realistisilta löytää 400 kilon lainalla kiva ok-talo Espoosta läheltä merta.

No mä en juuri ole se, joka käy pankista pyytämässä lainaa niin paljon kuin lähtee.
Sen takia selvitän etukäteen, paljonko tarvitsisi lainaa, jotta saisimme asunnon alueelta, josta pidämme. Heti, kun hintataso selvitää, niin sitten voi miettiä taloudellista puolta ja lainan määrää.

Kyllä mä tiesin, paljonko minulla on varaa ottaa lainaa jo ennen pankkiin lähtemistä. En oikein tiedä, mitä olisi hyödyttänyt katsoa miljoonakämppää Eirasta ja mennää sitten pankkiin kokeilemaan, saakohan siihen kämppään sen rahoituksen :D Ei olisi saanut ;)

Oli siis huomattavasti helpompi tehdä realistinen laskelma itse, katsoa paljonko haluaa käyttää lainanmaksuun kuukaudessa ja sen mukaan etsiä sopiva alue ja asunto. Taisivat meidän laskelmat olla pankinkin mielestä varsin pätevät, kun tarvittava laina irtosi helposti (tyrkytivät itseasiassa 80te isompaakin lainaa, mutta eipä ollut tarvetta)

Iirislahti ja Haukilahti ovat kivaa seutua ja meri on ihan lähellä. Soukan ranta-alue ja jonkun jo mainitsema Laurinlahti ovat kivoja myös. Meidän vanha koti oli Laurinlahdessa ja tykkäsin asua siellä tosi paljon! Mies vaan halusi rakentaa meille talon ja se ei sinne ollut mahdollista. Ala-Kivenlahdessa on kivoja ja tilavia kerrostalohuoneistoja. Kaikki tämä siis meren rannalla kalliimmasta huokeampaan. Samalla matka Hkin keskustasta pitenee, Länsiväylä kulkuväylänä. Rantaradan varressa kivoja Kilo, Kauniainen, Koivuhovi ja Kauklahti. Näissä paljon luontoa, mutta merenrantaan niistä matkaa. Hkin puolella vanha Pitäjänmäki on ihana ja Haagan alue, sis. Lassila. Kun kerran miehesi on Länsi-Helsingissä töissä.

Laitan korvan taaksen myös noi paikat ja pitää käydä tutustumassa. En ole koskaan edes käynyt kun kerran Haukilahdessa siinä Länsiväylän varressa bensa-asemalla. En edes tiedä, missä on vanha Pitäjänmäki, pitää katsoa kartasta. Lassilassa uskon käyneeni ja mun mielestä siellä oli aika ikävää, vain kerrostaloja ja sellainen "lähiö-tunnelma = 70-luvun betonia". Saatan olla kyllä erhtynyt paikasta.

Minnes te muuten mielenkiinnosta muutitte sitten Laurinlahdesta? Ihan vaan sillä, jos haluaa ok-taloa ja halvemmalta alueelta, niin mikäs alue teille kelpasi?

[QUOTE="Hanna";30033584]Ei sitä kukaan muukaan voi tietää, mikä on teille realistinen. Riippuu ihan menoistanne, tuloistanne ja kulutustottumuksistanne.

Meille oli aikoinaan 200 000 euron laina realistinen ja sillä saatiin ostettua talo Itä-Vantaalta. Tyytyväisinä ollaan eletty ihanassa kodissamme nyt 8 vuotta. Molemmilla työpaikat itäpuolella, joten myös liikkumisten suhteen sijainti on ideaalinen.[/QUOTE]

En ole kysynytkään, millaista lainaa mun pitäisi ottaa. Olen kysynyt kivoja alueita, minne muuttaa. Tutustun alueisiin, tarjotaan ja teen sen perusteella sitten päätöksiä, mitä yritetään tavoitella. Jos ei yhtään tiedä, mitä haluaa ostaa, niin on vaikeaa pyytää lainaa.

Yhteistyössä