Pitäiskö lasten antaa liikkua vapaammin? Videolla hurjaa liikkumista

  • Viestiketjun aloittaja "Nanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Nanna"
Lasten hurjasta temppuvideosta tuli ilmiö - katso! | Fiidi.fi | Iltalehti.fi
Iltalehdessä oli video jonka toivottavasti onnistuin kopioimaan tähän.
Mä oon samaa mieltä että lasten liikkumista rajotetaan liikaa. Varovasti varovasti käskyjä toistellaan leikkipuistoissa jo isoillekin lapsille ihan jossain lällyissä liukumäissäkin. Motorisesti kömpelöitä pullukoita tietokonelapsia tämmösistä voi seurata. Liikkuminen olis tosi tärkeää aivoille ja vanhempien on annettava aiihen mahdollisuus.
 
"Camilla"
Katoin jo aijemmin videon. Taitavia lapsosia. Itse en antais kumminka kiivetä noin korkeelle koivuun. Meillä pihalla on ihan normi tramboliini ja keinut. Lisäksi ollaan kiinnitetty köysi liaaniksi puuhun lapsille.
 
Bluuu
Mulla on vaan tyttöjä ja mun mielestä olis hassua jos ne riekkuis niinku apinat jossain köysiradoilla. Meillä on taloyhtiön pihassa keinut ja tytöt käy kerran kuussa ratsastamassa. Lisäksi koululaisella tietysti koululiikunta. Se saa luvan riittää
 
Mä olen vähän hajamielinen ton käskyttämisen suhteen, eli aika vapaasti on saanut tyttö temmeltää menemään.

Motorisesti tosi lahjakas tyttö on.
Tiedä häntä, onko vain luonnostaan motorisesti lahjakas vai onko vain kasvanut sellaiseksi, kun on aina saanut toteuttaa itseään.
 
Mulla on vaan tyttöjä ja mun mielestä olis hassua jos ne riekkuis niinku apinat jossain köysiradoilla. Meillä on taloyhtiön pihassa keinut ja tytöt käy kerran kuussa ratsastamassa. Lisäksi koululaisella tietysti koululiikunta. Se saa luvan riittää
Ei tuo kyllä riitä liikunnaksi mitenkään.
Huh huh, jos tuo on totta, että liikkuvat ainoastaan sen koululiikunnan (eli 2h/vko) ja jotain välillä keinuskelevat taloyhtiön pihalla.
 
kkfdlk
Aika vapaasti annan lasten kiipeillä, mutta tuossa videossa minua kummastuttaa tuo puuhun kiipeäminen, en ikinä antaisi lapsen kiivetä noin ylös, oksa kun jalan alle katkeaa, niin hengenlähtö on kyllä lähellä.
Omista lapsista esikoine tykkää temppuilla ja kiipeillä, pihalla on yksi pieni puu, jossa kiipeilee, kuopusta ei kiipeily juurikaan kiinnosta.
 
mrk
Aika vapaasti annan lasten kiipeillä, mutta tuossa videossa minua kummastuttaa tuo puuhun kiipeäminen, en ikinä antaisi lapsen kiivetä noin ylös, oksa kun jalan alle katkeaa, niin hengenlähtö on kyllä lähellä.
Omista lapsista esikoine tykkää temppuilla ja kiipeillä, pihalla on yksi pieni puu, jossa kiipeilee, kuopusta ei kiipeily juurikaan kiinnosta.
Aika hyvin ne lapset osaavat kyllä itse arvioida, mitkä oksat kestävät ihmisen painon. Ei terveen oloinen oksa tuosta vain katkea.
 
bnn
Omat taitonsa nuo lapset näyttivät osaavan arvioida. Ohjaus silti minuta on paikallaan. Kaikki nuo temput ei aloittelijalle soveltuisi. Ilman valvontaa/"ominpäin" en noita temppuja antaisi lasten tehdä, enkä ehkä kiivetä noin korkealle puuhun ilman minkäänlaisia varmistuksia/suojia.
 
"..."
Meillä lapset kyllä saavat liikkua aika vapaasti ja kannustan heitä siihen. Mutta kummatkin motorisesti hyvin varovaisia ja kömpelöitäkin, joten minkäs teet. Perintönä varmaan minulta tullut, mutta hyvin olen elämässäni pärjännyt varovaisena liikkujanakin. Joten ei se aina ole kiinni että kiellettäisiin ja varottaisiin. Toisissa osa-alueissa onkin sitten heillä taas vahvuuksia
 
vahti
Itse välitunteja vahtiessani käsken puista alas (koulun säännöt). Sanon samalla, että ymmärrän että harmittaa, mutta me ei siltikään voida ottaa sitä vastuuta että joku tippuu ja loukkaa itsensä.

Olen sanonut että kotona omalla ajalla saavat kiipeillä, jos vanhemmat lupaavat. Vanhemmalla on hieman helpompi ottaa se vastuu ja pitää silmällä omaa lastaan puussa kuin välituntivahdilla, jolla on paljon suurempi katras vahdittavanaan.

Ihan oikeastikin toivon että lapset omalla ajallaan pääsevät kiikkumaan ja liikkumaan! Jokaiselta mustelmalta ja naarmulta ei tarvitse olla suojelemassa, kunhan eivät kovin korkealta ole tippumassa!
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Jos ovat jo pienestä pitäen saaneet tutustua omaan motoriikkaansa kiipeämällä ja hyppimällä ja jopa välillä kaatumalla/tippumalla, niin korkeallekkin voi puuhun kiivetä. Osaavat kyllä hallita kehonsa ja liikkeensä sekä arvioida oksien kestävyydet. Itse aikanaan olen muksuna myös kiivennyt ja keikkunut ties missä ja miten. Korkeallekkin puihin kiivennyt, täysin halliten kehoni sekä osaten varmistaa sen ettei ole yhden oksan varassa. Ne lahjakkuudet liikunnassa tulee nimenomaan sitä kautta että on lapsena oppinut kehonhallintaa, jos aina varotaan ja kielletään, isompana se kehonhallinnan opettelu on tosi työlästä.
 
[QUOTE="Krista";29368414]Olen pph. Mitä mieltä äidit ja isät olisitte jos antaisin lapsenne liikkua noin?[/QUOTE]

Pph:n ei kannata antaa kovin vapaasti liikkua paristakin syystä, joista toinen on se, että jos lapsen ei ole annettu kotona riekkua ja sitten pph yhtäkkiä antaa suuret vapaudet, voi lapselle sattua pahastikin.
 
Mä olen vähän hajamielinen ton käskyttämisen suhteen, eli aika vapaasti on saanut tyttö temmeltää menemään.

Motorisesti tosi lahjakas tyttö on.
Tiedä häntä, onko vain luonnostaan motorisesti lahjakas vai onko vain kasvanut sellaiseksi, kun on aina saanut toteuttaa itseään.
Sama homma. Ja todella ketterä tuo 6v onkin. Saanu kiipeillä siitä asti kun alko itse yrittää ylöspäin. Ei oo välttyny mustelmilta, mutta pahempaa ei oo koskaan sattunu.
Itsekin olin tosi apina lapsena, kiipeilin korkealla ja jokapaikassa minne vaan pääsin. Täytyyhän niiden saada yrittää ja kehittyä. Varotuksilla ja kielloilla se ei onnistu. Etenkin töissä näkee näitäkin rajotettuja joilla ei oo sitte kehittyny kehonhallinta ja itseluottamus sen suhteen että osaa ja pystyy.
 

Yhteistyössä