Pitäisitkö 1,5-vuotiaan päiväkodissa pikkukakkosen syntyessä?

• Viestiketjun aloittaja alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22035611:
Entäs jos se ei nukukaan. Ideaalitilateessa vauva nukkuu kahdet unet ja taapero yhdet. Eli kokoajan toinen nukkuu. Eli ihannepäivänä lapset eivät vietä keskenään aikaa. Ja muunlaisena päivänä äiti stressaantuu, koska asiat eivät mene niinkuin on odottanut...
Meillä vauva 5kk ja taapero 1v7kk nukkuu SAMAAN AIKAAN ekat päikkärit ja tokat nukkuu vain vauva. Jotta kyllä meillä lapset ainakin viettävät keskenään aikaa.

Ja jos äiti on niin stressiherkkä, niin minkä ihmeen takia äiti on mennyt tekemään toisen lapsen? Kyllä täyspäinen ihminen ymmärtää, että yhdynnästä voi tulla raskaaksi, jos ei käytä ehkäisyä.

Toki nyt on turha kitistä, kun pulla on jo uunissa, mutta äiti voisi nyt ryhtyä äidiksi ja asettaa lapsi itsensä edelle. Äiti hakee sitten vaikka lääkityksensä päävikaansa, jotta saa lapset hoidettu, eikä joudu tyrkkäämään pikkutaaperoa pois jaloista kun ei pysty/kykene hoitamaan omia lapsiaan.

alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti;22035628:
No ei tulis mieleenkään edes laittaa ton ikäistä hoitoon! Ja mullakin on ihan hyvä ja vakituinen työ kyllä :) Kyllä ainakin alle 2 vuotiaan paikka on kotona. Itselläni syntyy kohta vauva, isoin lapsi on eskarissa ja kohta 5 vuotias puolipäiväisesti tarhassa, saman ajan kun isompi siellä eskarissa. Mutta ei mulle tullu mieleenkään laittaa esikoista aikanaan hoitoon, kun oli 1,5v toisen syntyessä...
En kysynytkään, olisitko laittanut kotihoidossa olevan esikoisen vauvan syntyessä hoitoon, vaan jatkaisitko jo olemassaolevaa hoitosuhdetta.

"vieras"
Musta ois kyllä todella stressaavaa kuljettaa esikoista kahden kilometrin päähän päiväkotiin joka aamu kun kotona on parin viikonikäinen vauva. Just kun olet saanut taaperon puettua niin vauvalla on nälkä ja kakkahousussa ja kun vauva on hoidettu taapero valittaa kuumissaan, että hänelläkin on pissahätä. Viet lapsen ja tulet vauvan kanssa kotiin ja kyttäät koko ajan kelloa, että koska pitää lähteä hakemaan lasta pois. Ja juuri kun olet lähdössä vauvalla onkin taas nälkä ja likainen vaippa ja muutenkin juuri herännyt päiväunilta, niin ettei suostu makaamaan vaunuissa hetkeäkään. Lähteminen siirtyy tunnilla kaikkien toimenpiteiden vuoksi ja perillä huomaat että taas saisi vaihtaa vaippaa ja olet pukenut eriparikengät.

Minulla on vain yksi lapsi, toinen vasta haaveissa, mutta tuo on se tilanne johon minä varautuisin ennemmin kuin siihen, että esikoisella olisi muka tylsää kotona...

miksmiks
Toki nyt on turha kitistä, kun pulla on jo uunissa, mutta äiti voisi nyt ryhtyä äidiksi ja asettaa lapsi itsensä edelle. Äiti hakee sitten vaikka lääkityksensä päävikaansa, jotta saa lapset hoidettu, eikä joudu tyrkkäämään pikkutaaperoa pois jaloista kun ei pysty/kykene hoitamaan omia lapsiaan.
Samaa mieltä. Ja mikä hemmetin ideaalitilanne ja ihannepäivä?! Kahden noin pienen kanssa ihanne on olla rauhassa kotona, yhdessä aidosti ja rennosti, nukkua kun väsyttää, ei suorittaa yhtään mitään! Pieni lapsi tarvitsee syliä, lämpöä, rakkautta, ruokaa, puhtautta ja unta. Perusjuttuja. Se on se ideaali, ei tietty määrä virikettä tai unet tasan siihen ja siihen aikaan.

?
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22035569:
Kyllä osaa hoitaa ehkäisyn. Esikoisen jälkeen vanhempien yhteinen päätös oli hankkia toinen mahdollisimman pian perään, kumpikaan ei vain parhaimmissa/pahimmissa haaveissaan uskonut sen tapahtuvan näin pian. Pikkukakkosesta tulee perheen kuopus, käyttöön otettava ehkäisy on jo päätetty.
Jos tietää ettei pysty hoitamaan kahta pientä lasta niin silloin olisi pitänyt käyttää sitä ehkäisyä.

"mä"
En pitäisi. en ole virikehoitoa vastaan, mutta mielestäni alle 3v ei tarvitse sen kummempaa virikettä. Kotona saatava virike ja äidin huolenpito riittää. Eri asia sitten jos vanhempi lapsi on vaikkapa 4 tai 5v, silloin voisi hyvinkin olla päiväkodissa osa-aikaisena, kun kaipaa jo kavereita ja enemmän aktiviteettia. Mutta 1,5vuotiaan paikka on siellä missä äitikin on, eli kotona!

Entäs jos se ei nukukaan. Ideaalitilateessa vauva nukkuu kahdet unet ja taapero yhdet. Eli kokoajan toinen nukkuu. Eli ihannepäivänä lapset eivät vietä keskenään aikaa. Ja muunlaisena päivänä äiti stressaantuu, koska asiat eivät mene niinkuin on odottanut...
No sitten ei nuku.
Hyvä nainen, sä olet ÄITI!!
Olisit miettinyt äidiksi ryhtymistä muutaman tovin enemmän, jos työ on se mitä haluat tehdä etkä halua myöskään stressaantua lasten takia.

Henkistä kasvua toivotan sinulle!

En pitäisi.. Jos hoitopaikka olisi erittäin mieluisa ja lapsi viihtyisi siellä mainiosti saattaisin harkita paikan pitämistä "jemmassa" siten, että lapsi olisi muutaman päivän kuukaudessa puolipäiväisenä hoidossa. :)

moneen junaan
Mun mielestä ois ihan HEMMETIN noloa edes viedä jotain 1,5 vuotiasta hoitoon, jos olisin vauvan kanssa kotona... Mietippä, mitä siitä aatellaan siä tarhassa?? Olkoonkin niin, et tekevät siellä työtänsä, eikä niillä oo oikeutta puuttua siihen, kuka lapsensa mitenkäkin hoidatuttaa... Mutta silti se nyt vaan on suhteellisen ala-arvosta, jos perheessä on vauva ja sit joku 1,5v tuodaan hoitoon, kun äiti ei kykene hoitaan molempia yhtäaikaa. Siis jos kyseessä kuiteskin normaali äiti ilman mitään mielenterveys- tms. ongelmia...

alkuperäinen
Mun mielestä ois ihan HEMMETIN noloa edes viedä jotain 1,5 vuotiasta hoitoon, jos olisin vauvan kanssa kotona... Mietippä, mitä siitä aatellaan siä tarhassa?? Olkoonkin niin, et tekevät siellä työtänsä, eikä niillä oo oikeutta puuttua siihen, kuka lapsensa mitenkäkin hoidatuttaa... Mutta silti se nyt vaan on suhteellisen ala-arvosta, jos perheessä on vauva ja sit joku 1,5v tuodaan hoitoon, kun äiti ei kykene hoitaan molempia yhtäaikaa. Siis jos kyseessä kuiteskin normaali äiti ilman mitään mielenterveys- tms. ongelmia...
Kyllähän moni noin kuitenkin tekee... ja mistäs sitä tietää, jos vaikka tulevaisuudessa joku diagnoosi keksittäisi, mutta nyt vielä on terveen paperit...

"mie"
Noin pienen ottaisin kotiin, kun vauva on syntynyt.

Itse pidin 2v3kk hoitopaikan osittaisena (kävi 2 päivää / vko) hoidossa, koska a) isä pystyi viemään aamulla klo 9 ja minä hain päiväunien ja välipalan jälkeen ja b) halusimme ehdottomasti pitää paikan pienessä ihanassa päiväkodissa ja c) tiesin että palaan työelämään, kun kuopus on 1v.

"mie"
Lisään vielä, että tunnistan itseni tuosta kuvailemastasi perfektionismista. Olen myös akateemisesti koulutettu (tohtori) kuten sinäkin, liekö sillä sitten merkitystä. Tuollainen elämäntyyli on oikeasti aika kuluttavaa lasten kanssa, mutta sille ei vaan hirveästi voi tehdä muuta kuin yrittää relata joissain asioissa.

"mamma"
:D:D:D

"vieras"
Kyl nää akateemiset on hienoja ihmisiä, mut lapsiaan eivät pysty hoitamaan.
Miksi niitä lapsia tehdään jos yhteiskunta ne hoitaa? Päiväkoti on laitos lapsen paikka on kotona perheensä luona.

"juu"
[QUOTE="vieras";22036446]Kyl nää akateemiset on hienoja ihmisiä, mut lapsiaan eivät pysty hoitamaan.
Miksi niitä lapsia tehdään jos yhteiskunta ne hoitaa? Päiväkoti on laitos lapsen paikka on kotona perheensä luona.[/QUOTE]

Miten ihmeessä akateemisuus tähän keskusteluun liittyy? Itse pitäisin kyllä lapseni kotona 3v asti, jos siihen olisi vara. Akateemisuus turvaa ainakin meillä lyhyet hoitopäivät.

"vieras"
Itse olin 20 vuotta kotiäitinä ja nyt valmistuin ammattiin.Pääsen ensi kuussa mielipaikkaani töihin ja on ihanaa kun OLEN SAANUT OLLA LASTEN KANSSA KOTONA=) Nyt uusia tuulia elämään!!!

Meillä esikoinen aloitti päiväkodissa pikku kakkosen syntymän jälkeen, ikäeroa 1v5kk.
Meillä on hieman erikoinen tilanne mutta voin sanoa että esikoinen lähtee joka aamu todella innolla päikkäriin. On 5pv/vk 3,5h päivä ja tämä on ollut meille TÄYDELLISTÄ.

Vähän pisti naurattamaan toi sun ideaalitilanne kun toinen nukkuu, voin kertoa että todellisuus on aika kaukana tosta! Tosin mä kyllä yleensä oon pyrkinyt siihen että nukkuisivat mahdollisimman paljon päällekkäin niin että sais itsekin pienen hengähdyksen...

dfdf
[QUOTE="vieras";22035391]Pitäisin hoidossa sairaalasta kotiutumiseen saakka.[/QUOTE]

Peesi.

Tosin otin lähes 2 v esikoisen pois hoidosta pari viikkoa ennen laskettua aikaa, kun isovanhemmat tulivat auttamaan kotiimme.

"vieras"

No kato, sitä se on se kahden lapsen äitiys. Sylettää tollanen ajattelu, että äidin pään takia lapsen parempi olla hoidossa. Siis jos jo etkäteen tietää ettei kykene hoitamaan kahta, niin miksi se toinen pitää edes tehdä?? Ajattele sitä esikoista, ei se päiväkoti ikinä ole yhtä hyvä paikka kun koti (normaalissa perheessä), vaikka lapsi siellä kuinka viihtyis. Tällaset ihmiset ei taida oikeesti tietää millanen asia päivähoito on lapselle, etenkin pienelle. Kyllähän se lapsi sinne mielellään menee, kun on siihen tottunut eikä paremmasta tiedä.

"Höh"
Mä en tajua miksi edes 10 kk on pistetty hoitoon alunperinkään. Saatika toista sitten ruvettu tekeen siihen. Jos en olisi saanut keskenmenoa meidän lapset olisivat olleet samalla ikäerolla, en tosiaan olisi silloin vienyt vanhempaa hoitoon. Nyt ikäeroa on lähes 2,5 v joten esikoinen jatkaa 2 pvää viikossa 6h/pvä päikyssä.

"jeps"
[QUOTE="Mari";22035403]Kysymykseen vastaan: en pitäisi. Itselleni olisi itsestäänselvyys, että hoitaisin molemmat lapset kotona.

Mutta kuvauksesta päätellen ko äidille ei. Hänen tapauksessaan voisi lapsille olla ihan hyväkin, että isompi on siellä päiväkodissa. Ihmiset ovat erilaisia, heidän toimintakykynsä erilainen. Vaikka itse toimin toisin, en silti lähde tuomitsemaan/arvostelemaan toisten ratkaisuja.[/QUOTE]

Peesaan!

Yhteistyössä