Pitäisikö kieliopinnoista päättää a) kansan kokonaisedun mukaan vai b) narsistisen kielivähemmistön vaatimusten mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja a) vai b) ?
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
Jos pääkaupunkiseudulla elää, niin kannattaisi varmaan harkita suomen kielen kielikylpyä. Tämä on niin vahvasti suomenkielistä aluetta (esim. Vantaalla huimat 3% ruotsinkielisiä), että sääliksi käy lasta, joka ei ymmärrä suomea. Jossain länsirannikolla on eri juttu, mutta siellä ne palvelijatkin ovat sitten ruotsinkielisiä.
Espoossa ruotsinkielisiä on 8,2 prosenttia, naapurikunnassa Kauniaisissa 39 prosenttia.

Minä en ymmärrä, miksi pitäisi sääliä lasta, joka ei ymmärrä suomea? Mikä autuaaksi tekevä vaikutus sillä suomenkielellä on? Lapset oppivat sen suomen sitten koulussa. Ja pärjäävät aivan loistavasti ilman suomea, tarvittaessa kaverit tai vanhemmat auttavat. Enkä minä ymmärrä myöskään sitä, miksi lapsi pitäisi laittaa suomenkielen kielikylpyyn, jos lapsi halutaan kielikylpyyn laittaa, eikö sitten juuri kielten oppimisen vuoksi olisi parempi laittaa ihan jonkun muun kielen kielikylpyyn!
 
Mahotonta meininkiä...

Tunnen itseni ihan yhtä suomalaiseksi kun he jotka puhuvat äidinkielenään suomea.. Vaikka en eräiden käsitteiden mukaan ole kuulemma suomalainen, vaikka olen Suomessa syntynyt, kuten vanhempani, heidän vanhemmat jne.. Jos rupeaa käsittelemään sitä että kuka on suomalainen ja kuka ei, niin he jotka itseään kutsuvat suomalaisiksi eivät ole sitä itsekkään, koska Saamelaisethan olivat tässä maassa ennen meitä muita...
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24165004]Ai ruotsia pitää opiskella sen takia kun se on niin älyttömän helppoa.:D[/QUOTE]

Ei vaan mua säälittää ne teinipojat, jotka vastustavat pakkoruotsia, joilla ei ole kielipäätä, ja jotka sitten saavat valita jonkin pakollisen muun kielen. No itärajalla ainoaksi vaihtoehdoksi tulee sitten venäjä, muista kielistä ei synny ryhmää.

Tulos on se, että auttavan ruotsin sijaan nuo pojat eivät osaa edes venäjän alkeita! Ja näin suomalaisten kielitaito paranee! ;-D
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";24165031]Espoossa ruotsinkielisiä on 8,2 prosenttia, naapurikunnassa Kauniaisissa 39 prosenttia.

Minä en ymmärrä, miksi pitäisi sääliä lasta, joka ei ymmärrä suomea? Mikä autuaaksi tekevä vaikutus sillä suomenkielellä on? Lapset oppivat sen suomen sitten koulussa. Ja pärjäävät aivan loistavasti ilman suomea, tarvittaessa kaverit tai vanhemmat auttavat. Enkä minä ymmärrä myöskään sitä, miksi lapsi pitäisi laittaa suomenkielen kielikylpyyn, jos lapsi halutaan kielikylpyyn laittaa, eikö sitten juuri kielten oppimisen vuoksi olisi parempi laittaa ihan jonkun muun kielen kielikylpyyn![/QUOTE]

Vittu sä osaat olla tyhmä ihminen. Miten helvetissä sä luulet ihmisen pärjäävän Suomessa työelämässä jos ei osaa puhua suomea? Närpiössä kasvihuoneellako?
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";24165052]Ei vaan mua säälittää ne teinipojat, jotka vastustavat pakkoruotsia, joilla ei ole kielipäätä, ja jotka sitten saavat valita jonkin pakollisen muun kielen. No itärajalla ainoaksi vaihtoehdoksi tulee sitten venäjä, muista kielistä ei synny ryhmää.

Tulos on se, että auttavan ruotsin sijaan nuo pojat eivät osaa edes venäjän alkeita! Ja näin suomalaisten kielitaito paranee! ;-D[/QUOTE]

Ja sinä sitten "tiedät" senkin miten helposti tai vaikeasti pakkoruotsia vastustavat teinipojat oppivat kieliä koulussa, onko sulla laajempikin tutkimus aiheesta?
 
"vieras"
Mahotonta meininkiä...

Tunnen itseni ihan yhtä suomalaiseksi kun he jotka puhuvat äidinkielenään suomea.. Vaikka en eräiden käsitteiden mukaan ole kuulemma suomalainen, vaikka olen Suomessa syntynyt, kuten vanhempani, heidän vanhemmat jne.. Jos rupeaa käsittelemään sitä että kuka on suomalainen ja kuka ei, niin he jotka itseään kutsuvat suomalaisiksi eivät ole sitä itsekkään, koska Saamelaisethan olivat tässä maassa ennen meitä muita...
Saamelaiset tulivat pohjoisesta Suomeen ja suomalaiset kaakosta, eli eteläisessä Suomessa suomalaiset ovat alkuasukkaita, eivät saamelaiset.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24165058]Vittu sä osaat olla tyhmä ihminen. Miten helvetissä sä luulet ihmisen pärjäävän Suomessa työelämässä jos ei osaa puhua suomea? Närpiössä kasvihuoneellako?[/QUOTE]

Ja kiroilemalla, ja nimittelemällä osoitat itse olevasi juuri sitä mitä kirjoitat minun olevan.

Luuletko sinä, etteivät lapset pääkaupunkiseudulla opi koulussa ruotsinkieltä? Luuletko sinä, että alle kouluikäisen maailma on yhtä suppea kuin vaikkapa yläasteikäisen? Pääkaupunkiseudun suomenruotsalaisten suomenkielen taidosta sun ei tarvitse olla yhtään huolissasi, siitä voit olla huolissasi, että heidän kielitaitonsa todennäköisesti tulee olemaan parempi kuin keskivertosuomenkielisen. Suomenruotsalaiset lapset kun ovat jatkuvassa kielikylvyssä elinpiirinsä kasvaessa toisin kuin suomenkieliset lapset!
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24165069]Ja sinä sitten "tiedät" senkin miten helposti tai vaikeasti pakkoruotsia vastustavat teinipojat oppivat kieliä koulussa, onko sulla laajempikin tutkimus aiheesta?[/QUOTE]

Kerroppa sinä minulle, ketkä valitsevat niitä ylimääräisiä kieliä yläasteella ja lukiossa? Minkälainen on oppilasjakauma? Voisikohan tästä tehdä jotakin päätelmiä?
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";24165095]Ja kiroilemalla, ja nimittelemällä osoitat itse olevasi juuri sitä mitä kirjoitat minun olevan.

Luuletko sinä, etteivät lapset pääkaupunkiseudulla opi koulussa ruotsinkieltä? Luuletko sinä, että alle kouluikäisen maailma on yhtä suppea kuin vaikkapa yläasteikäisen? Pääkaupunkiseudun suomenruotsalaisten suomenkielen taidosta sun ei tarvitse olla yhtään huolissasi, siitä voit olla huolissasi, että heidän kielitaitonsa todennäköisesti tulee olemaan parempi kuin keskivertosuomenkielisen. Suomenruotsalaiset lapset kun ovat jatkuvassa kielikylvyssä elinpiirinsä kasvaessa toisin kuin suomenkieliset lapset![/QUOTE]

Eivätkö suomalaiset lapset ole jatkuvassa kielikylvyssä? Ja en todellakaan ole huolissani rantahurrien kielitaidosta, eikä teidänkään pitäisi olla huolissaan suomalaisten kielitaidosta pakkosyöttämällä ruåtsia.
 
"vieras"
Itseasiassa Saamelaiset asuttivat etelä ja itä suomea ennenkuin "suomalaisest" tulivat paikalle ja Saamelaiset muuttivat pohjoiseen...
"Vanhimmat varmat todisteet ihmisasutuksesta Suomen alueella ovat Lahden Ristolasta ja Orimattilasta noin vuodelta 8700 eaa. Väestö saapui etelän ja kaakon suunnasta."

Saamelaiset tulivat Norjan rannikkoa pitkin pohjoiseen ja siitä sitten valuivat etelään, eli suomalaiset olivat ennen saamelaisia eteläisessä Suomessa.
 
äiti 45 v
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24163928:
Olen edelleen sitä mieltä, että on järjetöntä tuhlata Suomen verorahoja teihin luupäihin, jotka ette ruotsia, yhtä maailman helpoimmista kielistä, opi.
Mikäpä on ruotsinkieli oppiessa, helpompi se todellakin on ja yksinkertaisempi kieliopiltaan kuin suomenkieli. Suomenkieli on vanhempi ja kehittyneempi kuin ruotsi, englanti, saksa tai ranska. Se on ihan fakta ja sen näkee parhaiten kieliopista joka suomenkielessä on varsin kehittynyt verrattuna näihin kehittymättömämpiin ja nuorempiin kielioppeihin/kieliin.

Tiedän että tämä tieto suomenkielen kehittyneisyydestä muutamiin muihin kieliin verrattuna järkyttää suurinta osaa teistä (joille omaan pesään paskominen on olemassaolon oikeutus) mutta näin se nyt valitettavasti vain on. Meillä on hieno, vanha ja hienosti rakentunut äidinkieli käytössämme päivittäin.

Mutta onko tuo nyt sitten joku SYY opiskella ruotsia kun se on niin simppeliäkin? Ja tosiaan, sen verran kalliiksikin pakkoruotsi tulee että ei muuta kuin pois vaan mokoma pakko.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24165182:
Mikäpä on ruotsinkieli oppiessa, helpompi se todellakin on ja yksinkertaisempi kieliopiltaan kuin suomenkieli. Suomenkieli on vanhempi ja kehittyneempi kuin ruotsi, englanti, saksa tai ranska. Se on ihan fakta ja sen näkee parhaiten kieliopista joka suomenkielessä on varsin kehittynyt verrattuna näihin kehittymättömämpiin ja nuorempiin kielioppeihin/kieliin.

Tiedän että tämä tieto suomenkielen kehittyneisyydestä muutamiin muihin kieliin verrattuna järkyttää suurinta osaa teistä (joille omaan pesään paskominen on olemassaolon oikeutus) mutta näin se nyt valitettavasti vain on. Meillä on hieno, vanha ja hienosti rakentunut äidinkieli käytössämme päivittäin.

Mutta onko tuo nyt sitten joku SYY opiskella ruotsia kun se on niin simppeliäkin? Ja tosiaan, sen verran kalliiksikin pakkoruotsi tulee että ei muuta kuin pois vaan mokoma pakko.
Äidillä on hieno suomenkieli mahtavasti hallussa.:)
 
Viilataas pilkkua..

Suomalaisten ja varsinkin karjalaisten historia on poikkeuksellisen lyhyt, selvästi alle 1000 vuotta.

Ensimmäisten "Suomeen" saapuneiden ihmisten geenistöä eli etnisyyttä eli suomalaisten geenipohjaa ei yksinkertaisesti tunneta.

Jääkauden jälkeisestä "Suomen" ensimmäisestä asutusvirrasta kehittynyt väestö on säilynyt omalta osaltaan sellaisenaan nykypäiviin asti.

Jotkut tutkijat ilmaisevat tilanteen niin, että jo ensiasutuksen ihmiset olisivat puhuneet uralilaista ESIkieltä (ei kanta-), eli jonkinlaista alkuesisuomea.
Varhaiskantasuomi sisälsi myös kantasaamenkielen. Kun varhaiskantasuomesta erottuivat kantasaame ja myöhäiskantasuomi, saavutettiin yksi suomenkielen alkumuodoista, mutta näitä puhuttiin Suomea laajemmalla alueella. Tämä kehitysjakso alkoi vasarakirveskulttuurin - n. 3200-2350 cal eKr - vaikutuksesta ja päättyi noin 500 eKr, jolloin ko. pohjoiskantasuomi "Suomessa" oli riittävästi erottunut ympäristöstään.

"Suomen" ensiasutus, ml. Suomusjärven kulttuuri, eli suomalaisten geenipohja, on kotoisin pääosin sekä itäisestä (IPAL) että (pienin osin) läntisestä (LPAL) Euroopan paleoliittisistä asutuslohkoista. Mutta kuinka voimakkaasti se on IPAL-painotteinen, on tietämyksen ulkopuolella. Ja myöhemminhän "suomalaisten" geenistöä sekoittavat useat eri vaikutusaallot, joiden geenivirtojen laatua ja voimakkuutta on lähes mahdotonta tarkemmin selvittää.

Eräs voimakas tapahtuma suomalaisten geneettisessä historiassa oli karkeasti vuonna 0 "Suomen" alueen väestömäärässä tapahtunut voimakas alentuminen, perustuen kovasti alentuneisiin arkeologisten löytömääriin. Eli, oli syntynyt ns. geneettinen pullonkaula, tosin lievä. Tilalle saapui nimenomaan etelästä (="Virosta") ja hiukan lännestä (="Ruotsista") siirtolaisia (ns. 100-luvun siirtolaisuus), joilla oli siten voimakas vaikutus "suomalaisten" geenistöön, selittäen omalta osaltaan suomalaisten geeniperimän läntistä perusvirettä.
 
äiti 45 v
[QUOTE="vieras";24165200]Äidillä on hieno suomenkieli mahtavasti hallussa.:)[/QUOTE]

Äiti kirjoitti muinoin laudaturin sekä ruotsista että suomesta, mutta suomenkieltä äiti rakastaa!! Se on niin vivahteikas ja ilmaisuvoimainen kieli että ihan sääliksi käy kun joskus kuulee jonkun toiskielisen natiivin yrittävän ilmaista jotain kuvailevaa ruotsiksi tai englanniksi ja saa aikaan vain onnettoman tönkköilmaisun. Samanaikaisesti itse tietää lukemattomia tapoja miten tuokin sanottaisiin suomeksi ihan kirjakielellä! Siihen vielä murreilmaisut päälle!

Tämä nyt vähän off topic mutta menköön.

Mutta ihan jo demokratiankin vuoksi, säästöistä puhumattakaan, on pakkoruotsi haudattava!! Saahan sitä halukkaat vapaaehtoisesti senkin jälkeen lukea.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164919]
Suomalainen puhuu äidinkielenään suomea, ruotsalainen ruotsia jne...[/QUOTE]

:LOL:

Hei jotain tasoa nyt tähän keskusteluun. Edes alkeelliset käsitteet voisi opetella, ennen kuin tulee tänne vääntämään.
 
"Vieras"
A.

Minä olen opiskellut Ruotsin aikoinaan vain, että selvittäisn ylppärit. Hyvin meni läpi, mutta saman tien kun kirjoitukset olivat ohi, unohdin minä Ruotsin. En osaa sitä enää lainkaan. Hukkaan meni. Siinä opiskelussa tuhlattiin itseni ja koko Suomen kansan aikaa ja rahaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";24165370]A.

Minä olen opiskellut Ruotsin aikoinaan vain, että selvittäisn ylppärit. Hyvin meni läpi, mutta saman tien kun kirjoitukset olivat ohi, unohdin minä Ruotsin. En osaa sitä enää lainkaan. Hukkaan meni. Siinä opiskelussa tuhlattiin itseni ja koko Suomen kansan aikaa ja rahaa.[/QUOTE]

Sori, tiedän kyllä, että ruotsi kielenä tulisi kirjoittaa pienellä...
 
olisi kiva tietää
Miksi suomenruotsalaiset haluavat pakkosyöttää suomalaisille ruotsia. Kuvaavaa tälle innolle oli uuden hallituksen tiedotustilaisuus, jossa rkp:n puheenjohtaja Stefan Wallin julisti pakkoruotsin "ihanuutta".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24165058]Vittu sä osaat olla tyhmä ihminen. Miten helvetissä sä luulet ihmisen pärjäävän Suomessa työelämässä jos ei osaa puhua suomea? Närpiössä kasvihuoneellako?[/QUOTE]

Miten kuvittelet suomea puhumattomien ulkomaalaisten pärjäävän asiantuntijatöissään suomalaisissa yrityksissä?
 
[QUOTE="vieras";24164919]No montako on sun "monia"?

Suomalainen puhuu äidinkielenään suomea, ruotsalainen ruotsia jne...[/QUOTE]

Entä sitten me joilla on kaksi äidinkieltä, sekä suomi että ruotsi tuntuu omalta? Meitä on paljon, ja määrä kasvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olisi kiva tietää;24165529:
Miksi suomenruotsalaiset haluavat pakkosyöttää suomalaisille ruotsia. Kuvaavaa tälle innolle oli uuden hallituksen tiedotustilaisuus, jossa rkp:n puheenjohtaja Stefan Wallin julisti pakkoruotsin "ihanuutta".
Usko jo, emme halua. RKp ei ole yhtä kuin kaikki suomenruotsalaiset. Moni meistä ei edes äänestä puoluetta. Ilmeisesti aika moni supisuomalainen äänestää kun saavat aina aika hyvin ääniä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24165243:
Mutta ihan jo demokratiankin vuoksi, säästöistä puhumattakaan, on pakkoruotsi haudattava!! Saahan sitä halukkaat vapaaehtoisesti senkin jälkeen lukea.
Ilmeisesti ruotsin sijaan tarjottavan kielivalikoiman (espanja, saksa, ranska, venäjä, kiina, japani, portugali, italia, ruotsi, keksi itse lisää) opettaminen tulisi halvemmaksi?
 
"zorro"
Aika ja resurssit ovat rajallisia sekä oppilailla että oppilaitoksilla. Aivan turha harhailla ajatuksessa etteikö ruotsin pakkosyöttö olisi jostain muusta pois sellaisilla, jotka oikeasti haluavat oppia paljon ja hyvin.

Minulle ruotsin edelle töissä ja vapaa-ajalla menee ainakin suomi, saame, englanti, kiina, japani, korea, saksa, ranska, espanja, portugali, venäjä, arabia, latina ja konttikieli (josta vanhin penska nyt innostui). Kuusi noista on enemmän tai vähemmän hallussa.

Suomessa pärjää suomella. Omalla äidinkielellähän pitää saada palvelua myös vaasassa ja ahvenanmaalla käsittääkseni. Ruotsalaisten kanssa palaveerataan englanniksi. Kellään tulisi mieleenkään ehdottaa mitään muuta.
 

Yhteistyössä