Pitäisikö eutanasia sallia?

Pitäisikö eutanasia sallia?

• Kyllä

Ääniä: 39 97,5%
  • Ei

Ääniä: 2 5,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    40
sh
[QUOTE="vierastus";25724415]Melko kaksinaismoralistista puhua elämän suojelemisesta kun kuitenkin työssään toteuttaa passiivista eutanasiaa. Montako tippaa olet ottanut työssäsi pois kun lääkäri määrää lopettamaan nesteytyksen? Montako lääkitystä olet purkanut pois siksi ettei kannata enää lääkitä? Montako kertaa olet keittiölle soitellut ja perunut ruuan potilaalta jolle sitä ei kannata enää antaa? Montako kertaa olet antanut loppuvaiheessa potilaalle suuria annoksia morkkua lääkärin määräyksestä tietäen sen mahdollisesti nopeuttavan kuolemaa hengityslaman muodossa?
Oletko ollut teholla hoitamassa potilasta jonka elintoimintoja ylläpitävät laitteet on sammutettu jolloin potilas on kuollut?

Mutta tuohan on ihan normaalia hoitotyötä pääasia ettei missään nimessä vain anneta ihmiselle itselleen mahdollisuuttaa päättää omasta lopustaan. Ja sädekehää voi kiillottaa sisar hento valkoinen.[/QUOTE]

En kertaakaan ole purkanut kenenkään nesteytystä, ruokia tosin taas on peruttu, jos potilas ei ole voinut niellä. Mutta silloin on laitettu nenämahaletku ja ravitsemus on mennyt sitten sitä kautta ja suoneen. Enkä kertaakaan ole ollut paikalla, kun hengityskone on sammutettu. Mulla on varmaan ollut sitten hyvä tuuri. Tai ehkä se johtuu siitä, että yliopistosairaalassa ei kovin pitkiä hoitojaksoja potilailla ole, eli eivät sinne monestikaan menehdy vaan vasta päästessään kotikuntansa tk:hon tai muuhun jatkohoitopaikkaan.

Voin kyllä kertoa, etten olis hyväksynyt aktiivista eutanasiaa edes ennen sh-koulutusta ja kokemusta, ei salli mun pääkoppa elämän lopettamista, ei missään nimessä.

sh
[QUOTE="trolli";25724664]:D Joko olet maailman typerin hoitaja tai sitten et ole hoitoalaa nähnytkään. Veikkaan wannabehoitaja joka rakastaa sädekehänsä kiillottamista. :headwall:[/QUOTE]

Mitä sädekehän kiillotusta se on, jos ei pystyis ikinä antamaan toiselle ihmiselle kuolettavaa annosta lääkettä? Kerro nyt ihmeessä, että minäkin ymmärrän.

Ja olen ihan oikea sh, ei se ole ollut koskaan mun haaveammatti eli en todellakaan koskaan väittäisi se olevani, jos en oikeasti olis :D

Cucumber
Tässä taitaa taas muutamalla keskustelijalla mennä turhaksi kärjistämiseksi tämä vaikea asia. Eihän ole kysymyskään siitä, että eutanasian kannattajat olisivat fanaattisia potilaiden tappajia, jotka piikki takataskussa sormet poltellen odottavat, kenet saavat seuraavaksi piikittää kuoliaaksi. Itse kannatan sitä, kun kaikki olemassa olevat keinot on käytetty, ja eläminen aiheuttaa suurta tuskaa. Tämä pitää sisällään myös sen, että sedaation keinoja on kokeiltu.

En usko, että ajattelisin asiasta eri tavalla ilman alan koulutustani sekä vuosien työkokemusta. Mielestäni todellista armoa on päästää ihminen arvokkaasti pois tuskistaan, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, ja ihminen on kuolemassa. Syvästi masentuneelle en sitä kuitenkaan olisi valmis antamaan, sillä minulla ei ole tarpeeksi tietoa ja kokemusta arvioimaan sitä, onko tämä ihminen todella tiensä päässä. Mielenterveyden kokemusta kun minulla ei ole. Syöpäsairaiden kohdalla kokemusta on kuitenkin niin paljon, että pystyisin lääkärin arvion lisäksi luottamaan omaan arvostelukykyyni tässä asiassa.

Työssäni olen kohdannut myös työtovereita, joilla on vaikeuksia kohdata oma kuolevaisuutensa ja elämän lopullisuus. Se estää heitä pääsemästä aidolle vuorovaikutustasolle potilaiden kanssa, sillä potilaat herkästi aistivat, mistä asioista hoitajien kanssa voi puhua, ja mistä ei.

Ja vielä tuosta elämän suojelemisen halusta...tulee väkisinkin mieleen, ettei sh taida nähdä elämää kaikissa sen väreissään. Osa hoitotyöstä kun on muuta, kuin ehdotonta elämän suojelua, ja sen jatkamista hinnalla millä hyvänsä. Itse kunnioitan suunnattomasti enemmän lääkäreitä, jotka pystyvät näkemään, milloin turha elämän pitkittäminen on lopetettava. Surullisen usein tilanne on toinen, ja näitä ihmisraunioita piikitellään ja laitetaan niitä karmeita nenämahaletkuja tai peg-letkuja vain sen vuoksi, ettei kuolemaa haluta kohdata.

Kaipa se, mitä haluan sanoa on, ettei tämä asia ole yksinkertainen, vaikka voinkin suoraan sanoa sen hyväksyväni. Tiettyjä reunaehtoja lienee kuitenkin kaikilla, jotka ovat 'kyllä' vastanneet. Nimimerkillä sh taitaa olla kyllä melkoisesti vielä opittavaa, tai ehkäpä hänen teksteissään näkyy se, ettei kokemusta ole juurikaan muusta. Sen verran rumasti ja tuomitsevasti hän kirjoitti hoitajista, jotka tekevät erittäin arvokasta työtä mm. juurikin siellä tk:n vuodeosastoilla.

"trolli"
Mitä sädekehän kiillotusta se on, jos ei pystyis ikinä antamaan toiselle ihmiselle kuolettavaa annosta lääkettä? Kerro nyt ihmeessä, että minäkin ymmärrän.

Ja olen ihan oikea sh, ei se ole ollut koskaan mun haaveammatti eli en todellakaan koskaan väittäisi se olevani, jos en oikeasti olis :D
Anna mä arvaan, olet myös aborttia vastaan kaikissa tilanteissa ja uskovainen. Kukaan täyspäinen ihminen (tai hoitaja vielä vähemmän) ei vertaisi eutanasiaa johonkin myrkkyhoitajan murhiin..

Siinä ei ole mitään väärää tai ihmeellistä, että itse et halua piikkiä antaa. Mutta jos menee murhat ja eutanasiat sairaanhoitajalla sekaisin niin olisin jo hieman huolissaan.

Cucumber
[QUOTE="trolli";25724818]Anna mä arvaan, olet myös aborttia vastaan kaikissa tilanteissa ja uskovainen. Kukaan täyspäinen ihminen (tai hoitaja vielä vähemmän) ei vertaisi eutanasiaa johonkin myrkkyhoitajan murhiin..[/QUOTE]

PEESI!! Sen verran typerää tekstiä ja argumentteja tulee nyt tämän yhden näppäimistöltä, että vaikea uskoa häntä hoitoalan ammattilaiseksi. Melko kummallista vetää insuliinimurhat tähän, huomaa että on puurot ja vellit sekaisin.

sh
Ja vielä tuosta elämän suojelemisen halusta...tulee väkisinkin mieleen, ettei sh taida nähdä elämää kaikissa sen väreissään. Osa hoitotyöstä kun on muuta, kuin ehdotonta elämän suojelua, ja sen jatkamista hinnalla millä hyvänsä. Itse kunnioitan suunnattomasti enemmän lääkäreitä, jotka pystyvät näkemään, milloin turha elämän pitkittäminen on lopetettava. Surullisen usein tilanne on toinen, ja näitä ihmisraunioita piikitellään ja laitetaan niitä karmeita nenämahaletkuja tai peg-letkuja vain sen vuoksi, ettei kuolemaa haluta kohdata.

Kaipa se, mitä haluan sanoa on, ettei tämä asia ole yksinkertainen, vaikka voinkin suoraan sanoa sen hyväksyväni. Tiettyjä reunaehtoja lienee kuitenkin kaikilla, jotka ovat 'kyllä' vastanneet. Nimimerkillä sh taitaa olla kyllä melkoisesti vielä opittavaa, tai ehkäpä hänen teksteissään näkyy se, ettei kokemusta ole juurikaan muusta. Sen verran rumasti ja tuomitsevasti hän kirjoitti hoitajista, jotka tekevät erittäin arvokasta työtä mm. juurikin siellä tk:n vuodeosastoilla.
Kyllä minä hyväksyn passiivisen eutanasian, kuten olen jo sanonut, mutta aktiivista en. Vaikken siis ole ikinä ollutkaan siinä edesauttamassa, tai jos olenkin niin en tietoisesti (johtuen juuri siitä, ettei hoitojaksot olleet mun työpaikassa niin pitkiä, että olisin siihen ehtinyt mukaan).

Ja rumasti tai ei, pakko oli jotain laittaa kun täällä joku mainitsi, että kyllä useinkin hoitohenkilökunnasta löytyy aktiivisen eutanasian hyväksyjiä. En tunne yhtäkään. Ja hattua nostan kollegoille ja muille, jotka jaksavat tehdä työtänsä raskaimmassa mahdollisessa hommassa, eli tk:n vuodeosastoilla. Minä en siihen työhön pystyisi, onneksi ei ole tarvinnutkaan.

"trolli"
Työssäni olen kohdannut myös työtovereita, joilla on vaikeuksia kohdata oma kuolevaisuutensa ja elämän lopullisuus. Se estää heitä pääsemästä aidolle vuorovaikutustasolle potilaiden kanssa, sillä potilaat herkästi aistivat, mistä asioista hoitajien kanssa voi puhua, ja mistä ei.

:flower:

Erittäin hyvin ilmaistu.

sh
Siinä ei ole mitään väärää tai ihmeellistä, että itse et halua piikkiä antaa. Mutta jos menee murhat ja eutanasiat sairaanhoitajalla sekaisin niin olisin jo hieman huolissaan.
No eikö sen perushoitajan puolustuksena ollut, että ne potilaat halusivat itse päästä pois ja hän vain auttoi heitä? Vielä se on laitonta, mutta jos tollaiset lait tulevat, niin sittenhän se muuttuu lailliseksi. Ei ne mulla sekaisin ole menneet, muilla taas tuntuu olevan vaikeuksia hyväksyä, etten minä pystyis itse mitään kuoliniskuja antamaan. Ikinäkoskaan.

sh
Eli miehet ei ole yhtä kykeneväisiä toimimaan naistentautien osastoilla hoitajina/lääkäreinä? Tai naiset urolla? Sitähän sinä tällä tarkoitat?

Cucumber
Kyllä minä hyväksyn passiivisen eutanasian, kuten olen jo sanonut, mutta aktiivista en. Vaikken siis ole ikinä ollutkaan siinä edesauttamassa, tai jos olenkin niin en tietoisesti (johtuen juuri siitä, ettei hoitojaksot olleet mun työpaikassa niin pitkiä, että olisin siihen ehtinyt mukaan).

Ja rumasti tai ei, pakko oli jotain laittaa kun täällä joku mainitsi, että kyllä useinkin hoitohenkilökunnasta löytyy aktiivisen eutanasian hyväksyjiä. En tunne yhtäkään. Ja hattua nostan kollegoille ja muille, jotka jaksavat tehdä työtänsä raskaimmassa mahdollisessa hommassa, eli tk:n vuodeosastoilla. Minä en siihen työhön pystyisi, onneksi ei ole tarvinnutkaan.
Joo, huomasin kyllä, että olet passiivisen kannalla. Tulipahan vain kirjoitettua kaikki, mitä mieleen tuli, enkä tarkoittanut koko tekstilläni kritisoida juuri sinua. Tk:n vuodeosastoilla tapahtuu iso osa Suomen saattohoitotyöstä, joten voisin kuvitella, että siellä on myöskin sitä tietotaitoa. Itse nykyään olen myös töissä yksikössä, jossa voimme onnekkaasti hoitaa potilaita vain kovin lyhyen ajan, ja vaivojen helpotuttua lähettää sinne tk:een. Itsekin siellä työskennelleenä en koe olevani työhöni kyllästynyt edelleenkään, ja siksi särähti ilkeät sanat kovasti korvaan. Ihan samalla tavalla kuin tämä oman käden oikeutta harrastaneen insuliinimurhaajan rinnastaminen eutanasiaan.

Erilaisia näkökulmia tarvitaan, eihän nämä asiat muuten näin vaikeita olisikaan! Mutta annetaan asioiden puhua puolestaan, eikä vedellä iskuja toisten samaa työtä tekevien vyön alle.

No eikö sen perushoitajan puolustuksena ollut, että ne potilaat halusivat itse päästä pois ja hän vain auttoi heitä? Vielä se on laitonta, mutta jos tollaiset lait tulevat, niin sittenhän se muuttuu lailliseksi. Ei ne mulla sekaisin ole menneet, muilla taas tuntuu olevan vaikeuksia hyväksyä, etten minä pystyis itse mitään kuoliniskuja antamaan. Ikinäkoskaan.
Jos eutanasiasta tulee laillista, potilaat todistettavasti ovat täysissä järjissään halunneet eutanasiaa ja heidän tilaansa on tutkittu ja arvioitu tarkoin. Etkö oikeasti näe mikä tässä on ero siihen, että yksi hullu tappaa potilaita, jotka hänen mukaansa halusivat kuolla?

"trolli"
Ehkä kukaan ei ole tässä pakottamassa "myrkkyneuloja" kenenkään käteen, vaan yrittää avata sun erittäin rajallista hoitokokemusta kuolevista ja maailmankuvaa. Eutanasia ei ole murha, eikä passiivinen eutanasia ole sen parempi kuin aktiivinen, päinvastoin.

sh
Jos eutanasiasta tulee laillista, potilaat todistettavasti ovat täysissä järjissään halunneet eutanasiaa ja heidän tilaansa on tutkittu ja arvioitu tarkoin. Etkö oikeasti näe mikä tässä on ero siihen, että yksi hullu tappaa potilaita, jotka hänen mukaansa halusivat kuolla?
Voi hyvänen aika ÄLÄ TAKERRU! Näen tietenkin eron, kunhan kärjistin. Ethän sinä voi tietää, vaikka sillä hoitsulla joku potilas oliskin ollut ihan järjissään ja halunnut kuolla, eli tekikö hoitaja sitten hänelle palveluksen?

Ja muutenkin, sulla alkaa olla aika fanaattista puhetta tohon ihmisen tappamiseen, kun sitä pyövelin ammattiakin himoitset jo. Pitäiskö käydä vaikka juttelemassa jollekin?

Cucumber
Eli miehet ei ole yhtä kykeneväisiä toimimaan naistentautien osastoilla hoitajina/lääkäreinä? Tai naiset urolla? Sitähän sinä tällä tarkoitat?
Siis täh? Mie en kyllä ihan ymmärrä sinun logiikkaa, ja sie et selvästikään minun. Eihän tällä asialla ole mitään tekemistä näiden virkkeiden kanssa: "Työssäni olen kohdannut myös työtovereita, joilla on vaikeuksia kohdata oma kuolevaisuutensa ja elämän lopullisuus. Se estää heitä pääsemästä aidolle vuorovaikutustasolle potilaiden kanssa, sillä potilaat herkästi aistivat, mistä asioista hoitajien kanssa voi puhua, ja mistä ei." Siis täh vielä kerran? Eihän ihmisen tarvitse itse olla kuolemansairas, jotta voi hyväksyä oman kuolevaisuutensa?! Rinnastat taas ihan kummallisia asioita toisiinsa.

:DDD Hyv yöt vaan!

Voi hyvänen aika ÄLÄ TAKERRU! Näen tietenkin eron, kunhan kärjistin. Ethän sinä voi tietää, vaikka sillä hoitsulla joku potilas oliskin ollut ihan järjissään ja halunnut kuolla, eli tekikö hoitaja sitten hänelle palveluksen?

Ja muutenkin, sulla alkaa olla aika fanaattista puhetta tohon ihmisen tappamiseen, kun sitä pyövelin ammattiakin himoitset jo. Pitäiskö käydä vaikka juttelemassa jollekin?
Ei, sillä eutanasia on laitonta ja sen takia ei ole voitu tehdä kunnon tutkimuksia siitä halusiko potilas oikeasti kuolla vai ei.

En mä himoitse mitään pyövelin ammattia vaan sanoin, että mielelläni voisin auttaa eutanasiassa. Täysin eri asioita.

sh
Siis täh? Mie en kyllä ihan ymmärrä sinun logiikkaa, ja sie et selvästikään minun. Eihän tällä asialla ole mitään tekemistä näiden virkkeiden kanssa: "Työssäni olen kohdannut myös työtovereita, joilla on vaikeuksia kohdata oma kuolevaisuutensa ja elämän lopullisuus. Se estää heitä pääsemästä aidolle vuorovaikutustasolle potilaiden kanssa, sillä potilaat herkästi aistivat, mistä asioista hoitajien kanssa voi puhua, ja mistä ei." Siis täh vielä kerran? Eihän ihmisen tarvitse itse olla kuolemansairas, jotta voi hyväksyä oman kuolevaisuutensa?! Rinnastat taas ihan kummallisia asioita toisiinsa.

:DDD Hyv yöt vaan!
Miksei tänään kukaan tajua, mitä tarkoitan??!! Mikä ihmisiä vaivaa??!! Ymmärsin tosta sun kirjoituksesta, että jos ei ole kohdannut kuolemaa (ei OMAANSA vaan siis läheltä jonkun kuolemaa, omaisen tai potilaan), niin potilaat ei pysty avautumaan samalla tavalla kuin kuoleman kohdanneelle? Mitä ymmärsin väärin?

"trolli"
Armomurha ja itsemurha ovat kyllä eri asioita. Mutta kyllä, "eutanasiahoitaja" olisi mielestäni ammatti muiden joukossa. Sinusta se on järjetöntä, minusta ei.
Eikä siihen tarvita mitään omaa ammattikuntaa, ne hoitajat ketkä kokevat pystyvänsä avustamaan ihmistä hänen viimeisessä toiveessaan tekevät sen. Kuuluu työnkuvaan siinä missä lääkkeenannot, perushoiva jms. asiat. Ei tarvita vuodeosastolle ketään eutanasiahoitajaa erikseen palkata.

"vieras"
Olemme viimepäivät puhuneet työpaikalla paljon ko. aiheesta. Lähes kaikki sallisimme eutanasian.
Ihaninta on tietenkin siirtyä rauhassa nukkuen yläilmoille, mutta aina niin ei vain käy. On kamalaa katsoa viikkojen ajan vanhaa ihmistä, joka on ilmaissut halunsa päästä pois. Mutta näin ei vain käy, hän makaa sängyllään kivuissaan pelokkaana (kyllä kipulääkettä menee suuret annokset!) ei ymmärrä ympäristöstään mitään. Tässä voin sanoa ja toivoa että hän pääsisi pois ja samalla hänen kohdallaan hyväksyisin eutanasian.

"vieras"
[QUOTE="trolli";25725059] Eutanasia ei ole murha[/QUOTE]

Murha on harkittu kuoleman aiheuttaminen toiselle.
Vaikka sen tekisikin hyvällä tahdolla ja potilaan toivomuksesta, ei se silti muuta tosiasiaa, että eutanasiassa potilas tappaa itsensä ja avustaja vie potilaan hengen.

"trolli"
Miksei tänään kukaan tajua, mitä tarkoitan??!! Mikä ihmisiä vaivaa??!! Ymmärsin tosta sun kirjoituksesta, että jos ei ole kohdannut kuolemaa (ei OMAANSA vaan siis läheltä jonkun kuolemaa, omaisen tai potilaan), niin potilaat ei pysty avautumaan samalla tavalla kuin kuoleman kohdanneelle? Mitä ymmärsin väärin?
Käytkö sä ihan täysillä? :D Itse tajusin cucumberin lauseen ihan selvästi, eikä se tota tarkottanut.

Yhteistyössä