Pitääkö menneisyydestä kertoa?

• Viestiketjun aloittaja galluppia
  • Ensimmäinen viesti
galluppia
Jos sinulla tai tulevalla puolisolla olisi rankka menneisyys, pitäisikö siitä kertoa toiselle ennen avioon astumista? Tai jo seurustelun alkuvaiheessa? Kertoisitko kaiken tarkkaan vai ympäripyöreästi?

Mieheni tunsi tarvetta kertoa aika tarkkaan menneisyydestään ennen naimisiinmenoa ja olen ihan hajalla :O onhan noita omiakin asioita, vastaaviakin, mutta en halua häntä niillä satuttaa enkä kaivella. Mitä tekisitte?

Riippuu vähän siitä, mitä rankalla menneisyydellä tarkoitetaan. Itse haluaisin kyllä todellakin tietää, jos puolisoni menneisyyteen on kuulunut esim. rikollisuutta ja vankeustuomioita, päihdeongelmia tms. Seksikumppanien määrään liittyvillä tiedoilla taas en tee mitään.

Riippuu vähän siitä, mitä rankalla menneisyydellä tarkoitetaan. Itse haluaisin kyllä todellakin tietää, jos puolisoni menneisyyteen on kuulunut esim. rikollisuutta ja vankeustuomioita, päihdeongelmia tms. Seksikumppanien määrään liittyvillä tiedoilla taas en tee mitään.
Just näin. Samaa mieltä. Myös jos on kamalasti velkaa tai ulosotossa tuhansia voisi asiasta mainita puolisolle...

Sanoisin että riippuu todella paljon puolisoista. Joillekin on tärkeää tietää 'kaikki' puolisonsa menneisyydestä toisille taas on tärkeää säilyttää yksityisyys myös parisuhteessa eikä halua sen enempää jakaa omaa menneisyyttään kuin kuulla puolisonsakaan. Ja jotkut sitten haluavat ainoastaan jakaa tai ainoastaan tietää toisesta.

Itselle on ollut todella tärkeää tietää mahdollisimman paljon puolisostani (jo suhteen alkuvaiheessa) ja vastaavasti olen halunnut omasta menneisyydestäni kertoa. Kummallakaan ei mitään 'rankkoja asioita' historiasta löydy, mutta olisin halunnut kyllä niistäkin tietää. Toisaalta olen aloittanut kaikki parisuhteeni varsin nuorena, jolloin sitä elettyä elämääkin on ollut takana aika vähän. En tiedä suhtautuisinko erilailla, jos aloittaisin uutta parisuhdetta nyt kolmekymppisenä tai myöhemmin.

joo,ei
Asiat, jotka todennäköisesti kukkuvat tulevaisuudessakin tai tulevat koskettamaan puolisoa jotenkin, pitää kertoa. Asioista, joita ei juuri muutkaan tiedä tai eivät suhteen kannalta ole merkitseviä (seksin myyminen) voi todellakin jättää kertomatta. Ollaan oltu jo 9v yhdessä ja edelleen mulla on omia ajatuksia ja juttuja, joista en raportoi. Iha kieroa ajatella, et pitäis avoimesti kaikki itsestään repiä toisen hämmästeltäväksi

ExPro
Hyi saasta... Ihan järkevääkin olla kertomatta, koska itse en ainakaan kykenisi parisuhteeseen tuollaisen taustan omaavan kanssa. :/
Siinä ei ole mitään hyi saastaa! Minä valitsin itse asiakkani ja näkemättä asiakasta en seksiin suostunut. Itse asiassa monet olivat varsin haluttavia ja jopa ihmettelein, miksi he maksavat seksistä, kun ilmaiseksikin varmasti saisi.

Kuten sanoin, mun kaverit kärvistelee opintolainojen alla ja minä olen täysin velaton. Itse asiassa opiskeluaikoina säästyi niin paljon rahaa, että suunnittelen nyt ensimmäisen vakkaripaikan saatuani oman asunnon ostoa. Revi siitä!

"vieras"
Asiat, joilla voi olla vaikutusta suhteeseen ja joilla on pienikin riski tulla myöhemmin ilmi, on reilua kertoa (esim ulosotot, vankilatuomiot, HIV, lapset aiemmista suhteista jne)

Jos meikäläisen pitäis ihan kaikki historiastani kertoa, niin tänään kertomiseen menis nelkytkuus vuotta. Hieman turhan pitkä monologi?

Puolisoa tai seurustelukumppania ei myöskään saa alistaa miksikään rippipapiksi, jolle synnit tunnustetaan ja saadaan anteeksi. Eli kaikkea paskaa ei tartte toisen niskaan kaataa ainakaan oman omatuntonsa puhdistamisen vuoksi.

Toisaalta meil jokaisella on takana elettyä elämää. Siellä on asioita, jotka on joskus kehdannut tehdä, niin kyllä niistä tarvittaessa pitää kehdata kertoakin. Vaikka olis asioita joista ei olisikaan kovin ylpeä.

Pitää, sillä menneisyys vaikuttaa myös nykyisyyteen ja tulevaan.

Pikku-jutuilla tuskin on niin merkitystä, mutta sellainen asia, josta kahdesti pitää pohtia että kertoakko, vaiko ei...niistä pitää kertoa.

"jaahas"
Juuri näin. Myös esim luottotiedottomuudesta haluaisin tietää, koska se olis itselle ehdoton nounou.

Edellisessä suhteessa tehtiin se virhe, että kerrottiin KAIKKI ja sitten minua syyllistettiin ihan siitä kaikesta, kuin olen huono ihminen. Onneksi virheistä oppii. Jokaisella on menneisyys, ei ne entiset kumppanit vaikuta tulevaan mitenkään.

Toki velat ym. on syytä kertoa.

öämöäp
Kyllä haluaisin tietää onko aviottomia lapsia, päihderiippuuvuutta, vankilatuomioita tai onko mahdollisesti bi-seksuaalinen jos sellaiset tulee vasta aviossa tietoon niin petetyksi tuntisin itseni.

Me ollaan tämän nykyisen miehen kanssa kerrottu toisillemme aika paljon. Molemmilla on ollut periaatteena, että aina täytyy elää niin, että se eletty elämä kestää päivänvaloa. Ja joo, tiedetään kummankin aiempien seksikumppaneiden määrä, mutta eipä niitä montaa ole. Molempien yhteenlasketun summan voi laskea yhden käden sormilla.

[QUOTE="jaahas";28886977]Juuri näin. Myös esim luottotiedottomuudesta haluaisin tietää, koska se olis itselle ehdoton nounou.[/QUOTE]

Jaa. Elämä on valintoja. Maa on täynnä konkurssin tehneitä yrittäjiä ja työttömäksi joutuneita, joilla se oma talous ei ole, eikä pitkään aikaan tule olemaan kunnossa.

Mulla taas nounoun puolelle menee naarasotus jota kiinnostaa lompakkoni paksuus ja luottokelpoisuuteni. Miksi huolisin kalliin amatöörin, kun ammattilaisiakin on saatavilla?

"jaahas"
Jaa. Elämä on valintoja. Maa on täynnä konkurssin tehneitä yrittäjiä ja työttömäksi joutuneita, joilla se oma talous ei ole, eikä pitkään aikaan tule olemaan kunnossa.

Mulla taas nounoun puolelle menee naarasotus jota kiinnostaa lompakkoni paksuus ja luottokelpoisuuteni. Miksi huolisin kalliin amatöörin, kun ammattilaisiakin on saatavilla?
Ei kiinnosta kenenkään lompakko. Mulle luottotiedottomuus kertoo huonosta elämänhallinnasta ja se kyllä kiinnostaa jos aikoo toisen kanssa elää. Mulla on ollut vakityö ja omistusasunto jo kauan ennen miestäni, joten elättäjää en kaipaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28886865]Asiat, joilla voi olla vaikutusta suhteeseen ja joilla on pienikin riski tulla myöhemmin ilmi, on reilua kertoa (esim ulosotot, vankilatuomiot, HIV, lapset aiemmista suhteista jne).[/QUOTE]

Ehdottomasti juuri näin.

Yhteistyössä