Pitääko neuvolassa käynnit korvata ylitöinä?

  • Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
työnantajalla on kuitenkin päätäntävalta asioissa, joissa yritetään mennä ohi työehtosopimusten eli vaatia enemmän, hänhän sen palkan maksaa
Eihän työantaja voi mennä sanelemaan tiukempia ehtoja kuin mitä työehtosopimuksessa on. Ja tämä asia on laissa säädetty, joten työehtosopimuskaan ei voi sitä rajoittaa.

Voiko sinun mielestäsi työntaja alkaa pienentää lomakertymää, koska hänhän se lomarahat maksaa? Tai ilmoittaa että ruokatauko on sitten 10 minuttia entisen 20 minuutin sijaan, työnantajalla menee ihan liikaa rahaa hukkaan kun 20 minuuttia istutaan syömässä. Jne.
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole tosiaan enempää tutkinut, meillä vaan sanottiin, että näin sen voi estää, ettei mene työajalle. Kaikki sellaiset lääkärikäynnit, samoin kuin esim. lapsen kanssa lääkärillä käynnit, jotka eivät ole akuutteja, lukeutuvat meidän työnantajan mukaan tällaisiin, jotka pitäisi järjestää esim. vapaapäivälle, tai sitten tehdä tunnit.
Kannattaa todellakin kysyä luottamusmieheltä asiasta, tai lukea TES:ta.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole tosiaan enempää tutkinut, meillä vaan sanottiin, että näin sen voi estää, ettei mene työajalle. Kaikki sellaiset lääkärikäynnit, samoin kuin esim. lapsen kanssa lääkärillä käynnit, jotka eivät ole akuutteja, lukeutuvat meidän työnantajan mukaan tällaisiin, jotka pitäisi järjestää esim. vapaapäivälle, tai sitten tehdä tunnit.
Raskaudenseurantaan on naisilla laissa säädetty oikeus, ilman palkanmenetystä. Kiireettömät lääkärikäynnit (sekä omat että lapsen) sekä lastenneuvolakäynnit ovat asia erikseen.
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja nora:
äitiysneuvolassa saa käydä työajalla,palkallisesti.Mutta jos vie omaa lastaan työajalla neuvolaan,se on miinustunteja.Näin ainakin mun duunipaikassa.
Mites kun eihän ne neuvolatkaa klo.16 jälkeen oo auki?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
työnantajalla on kuitenkin päätäntävalta asioissa, joissa yritetään mennä ohi työehtosopimusten eli vaatia enemmän, hänhän sen palkan maksaa
Eihän työantaja voi mennä sanelemaan tiukempia ehtoja kuin mitä työehtosopimuksessa on. Ja tämä asia on laissa säädetty, joten työehtosopimuskaan ei voi sitä rajoittaa.

Voiko sinun mielestäsi työntaja alkaa pienentää lomakertymää, koska hänhän se lomarahat maksaa? Tai ilmoittaa että ruokatauko on sitten 10 minuttia entisen 20 minuutin sijaan, työnantajalla menee ihan liikaa rahaa hukkaan kun 20 minuuttia istutaan syömässä. Jne.
JOS työehtospimuksessa ei sanota että neuvolassakäynnit voi hoitaa työajalla, niin silloin ei työnantajan tarvi luvata niitä työajalle.
Tätä tarkoitin, en sitä että mentäisiin työehtosopimusa tiukemmin.
Mikä laki? viitsitkö kaivaa pykälänumerot esille. voi tietty olla että on vajaaseen kymmeneen vuoteen muuttunutkin, mutta faktaa esiin kiitos eikä pelkkiä tunteita
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole tosiaan enempää tutkinut, meillä vaan sanottiin, että näin sen voi estää, ettei mene työajalle. Kaikki sellaiset lääkärikäynnit, samoin kuin esim. lapsen kanssa lääkärillä käynnit, jotka eivät ole akuutteja, lukeutuvat meidän työnantajan mukaan tällaisiin, jotka pitäisi järjestää esim. vapaapäivälle, tai sitten tehdä tunnit.
Raskaudenseurantaan on naisilla laissa säädetty oikeus, ilman palkanmenetystä. Kiireettömät lääkärikäynnit (sekä omat että lapsen) sekä lastenneuvolakäynnit ovat asia erikseen.
Joo voi olla. Mutta siis naisella, EI ISÄLLÄ kai sentään? No mulla oli plussatunteja muutenkin niin paljon että eipä paljon tuntunut vaikka leimasi oma asia - sisään.
 
no jaahas
Miksi työntekijälle pitää maksaa palkkaa, vaikkei hän tee työtä eikä ole työpaikalla? Siksikö, että syy olla pois on ns. hyvä?

Olen kaupungilla töissä ja palkalla saan olla pois vain jos käyn työterveyshuollossa. Jos käyn yksityislääkärillä tai omalla terv.asemalla, se on työajasta pois. Jos käyn lapsen kanssa neuvolassa, se on työajasta pois. Liukuma on tähän asti mahdollistanut asioiden hoidon, tulevaisuudessa työajasta tulee kiinteä joten olen palkattomasti pois kun vien lapsen neuvolaan.
 
Nökö
Suosittelen kutakin immeistä tutustumaan oman alansa tes:iin. Meilläkin pomo oli sitä mieltä, ettei neuvolakäynnit kuulu työaikaan ja että mun olisi ne pitänyt korvata "ylitöillä". Tutustuin siten itse tesiin ja sen jälkeen soitin vielä pääkallonpaikalle ja totuushan oli se, että neuvolakäynnit ynnä muun raskaudenaikaisen seurannan saa tehdä työajalla, jos se ei muulloin ole mahdollista.

Pomo väitti, ettei hän tiennyt asian olevan niin, kun edellisen kerran mun työpaikalla joku oli ollut raskaana tyyliin kymmenen vuotta sitten. Ja ehkä asia olikin niin, en tiedä. Mutta parhaiten siis toimit, kun itse otat asiasta selvää tesistä.
 
no jaahas
Jäi kertomatta, että yksityisiä neuvoloita on, helsingissä Ruusulassa arkisin ja Itäkeskuksen pikkujätissä vastaanotot on sunnuntaisin, pelkkä perus neuvolakäynti ei edes päätä huimaa, jos haluaa asiat näin hoitaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nökö:
Suosittelen kutakin immeistä tutustumaan oman alansa tes:iin. Meilläkin pomo oli sitä mieltä, ettei neuvolakäynnit kuulu työaikaan ja että mun olisi ne pitänyt korvata "ylitöillä". Tutustuin siten itse tesiin ja sen jälkeen soitin vielä pääkallonpaikalle ja totuushan oli se, että neuvolakäynnit ynnä muun raskaudenaikaisen seurannan saa tehdä työajalla, jos se ei muulloin ole mahdollista.

Pomo väitti, ettei hän tiennyt asian olevan niin, kun edellisen kerran mun työpaikalla joku oli ollut raskaana tyyliin kymmenen vuotta sitten. Ja ehkä asia olikin niin, en tiedä. Mutta parhaiten siis toimit, kun itse otat asiasta selvää tesistä.
Jos haluat olla vaikea. Ei niitä tunteja neuvolakäynneistä niin paljon tule, etteikö niitä vois tehdä. Jos yrittää saada aamuaikoja, joita kyllä saa kun varaa ajoissa.
 
vierailija
Tämä tuli ensimmäisenä vastaan:

"Direktiivin 92/85/ETY 9 artiklan mukaan raskaana olevilla naisilla on oikeus saada palkallista vapaa-aikaa kansallisen lainsäädännön ja/tai käytännön mukaisesti synnytystä edeltäviä tutkimuksia varten, jos näitä tutkimuksia ei voida tehdä työajan ulkopuolella."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:51999DC0100:FI:HTML
 
nora
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja nora:
äitiysneuvolassa saa käydä työajalla,palkallisesti.Mutta jos vie omaa lastaan työajalla neuvolaan,se on miinustunteja.Näin ainakin mun duunipaikassa.
Mites kun eihän ne neuvolatkaa klo.16 jälkeen oo auki?
käyn työajalla ja teen nuo tunnit "sisään"
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tämä tuli ensimmäisenä vastaan:

"Direktiivin 92/85/ETY 9 artiklan mukaan raskaana olevilla naisilla on oikeus saada palkallista vapaa-aikaa kansallisen lainsäädännön ja/tai käytännön mukaisesti synnytystä edeltäviä tutkimuksia varten, jos näitä tutkimuksia ei voida tehdä työajan ulkopuolella."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:51999DC0100:FI:HTML
Ne voidaan tehdä työajan ulkopuolella, koska ne ovat tiedossa etukäteen. Se on järjestelykysymys.

Eikä direktiivi ole suoraan sovellettavaa oikeutta Suomessa, siitä pitää säätää kansallisessa laissa.
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tämä tuli ensimmäisenä vastaan:

"Direktiivin 92/85/ETY 9 artiklan mukaan raskaana olevilla naisilla on oikeus saada palkallista vapaa-aikaa kansallisen lainsäädännön ja/tai käytännön mukaisesti synnytystä edeltäviä tutkimuksia varten, jos näitä tutkimuksia ei voida tehdä työajan ulkopuolella."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:51999DC0100:FI:HTML
Ne voidaan tehdä työajan ulkopuolella, koska ne ovat tiedossa etukäteen. Se on järjestelykysymys.

Eikä direktiivi ole suoraan sovellettavaa oikeutta Suomessa, siitä pitää säätää kansallisessa laissa.
Jos olet töissä 7-16, niin missäköhän välissä ne tehdään työajan ulkopuolella?
Lomapäiviä niihin tutkimuksiin EI tarvitse todellakaan käyttää.
 
vierailija
Tässä vielä sitä Suomen lakia:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_HE_108_1994_fi.html

Kaikilla ei työajat ole sellaisia että neuvolaan pääsisi työajan ulkopuolella. Pienillä paikkakunnilla ei ole useimmiten mahdollisuutta päästä neuvolaan kuin 8-16.
 
Oman alan tes
Tää on nyt esimerkiksi vanha kaupan alan tes, kun en tähän hätään netistä jaksanut etsiä uutta. Katso sieltä kohta Poissaolot ja 18 pykälä. Selvää suomenkieltä. Saa käydä neuvolassa työajalla, jos se ei muulloin ole mahdollsita, eikä sitä tarvitse korvata.

http://www.vara-apu.com/pdfs/kaupantyoehtosopimus.pdf
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tässä vielä sitä Suomen lakia:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_HE_108_1994_fi.html

Kaikilla ei työajat ole sellaisia että neuvolaan pääsisi työajan ulkopuolella. Pienillä paikkakunnilla ei ole useimmiten mahdollisuutta päästä neuvolaan kuin 8-16.
Silloin varaa sen klo 8 ajan hyvissä ajoin, käy siellä ja pienellä paikkakunnalla kipaisee nopsaan töihin suoraan sieltä. Ei onneksi mene kuin puoli tuntia yli. Sen voi tehdä illalla takaisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Mulle ei kyllä henk. kohtasesti tulis mieleen olla korvaamatta vaikka ei tarvitsisikaan.... Sen verran on työmoraalia.
:D, ilmeisesti sun työmoraalisi ei salli sun myöskään pitää äitiyslomaa tai vanhempainvapaata...

 
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tämä tuli ensimmäisenä vastaan:

"Direktiivin 92/85/ETY 9 artiklan mukaan raskaana olevilla naisilla on oikeus saada palkallista vapaa-aikaa kansallisen lainsäädännön ja/tai käytännön mukaisesti synnytystä edeltäviä tutkimuksia varten, jos näitä tutkimuksia ei voida tehdä työajan ulkopuolella."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:51999DC0100:FI:HTML
Ne voidaan tehdä työajan ulkopuolella, koska ne ovat tiedossa etukäteen. Se on järjestelykysymys.

Eikä direktiivi ole suoraan sovellettavaa oikeutta Suomessa, siitä pitää säätää kansallisessa laissa.
Jos olet töissä 7-16, niin missäköhän välissä ne tehdään työajan ulkopuolella?
Lomapäiviä niihin tutkimuksiin EI tarvitse todellakaan käyttää.

9 tunnin työpäiva sisältänee tunnin ruokatunnin, jolloin voi poistua työpaikalta ja käväistä vaikka neuvolassakin.
Raskaus on vapaaehtoinen valinta ja on ihme asenne jos kaikki siitä pitäisi palkan kera tulla.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Oman alan tes:
Tää on nyt esimerkiksi vanha kaupan alan tes, kun en tähän hätään netistä jaksanut etsiä uutta. Katso sieltä kohta Poissaolot ja 18 pykälä. Selvää suomenkieltä. Saa käydä neuvolassa työajalla, jos se ei muulloin ole mahdollsita, eikä sitä tarvitse korvata.

http://www.vara-apu.com/pdfs/kaupantyoehtosopimus.pdf
Kyse onkin siitä että JOS se SITTENKIN olisi mahdollista, jos haluaisi ja yrittäisi. Koska sama neuvolan aukioloaikahan se kaikkia koskee. Jotkut vaan yrittävät järjestellä vähän enemmän kuin toiset, jotka ottavat sellaisen ajan, että saavat olla koko päivän tai ainakin puoli päivää poissa töistä neuvolassakäynnin takia.
 
Turkilmas
Mä luin just uuden kaupan alan työehtosopimuksen ja siellä oli maininta: "neuvolassa käynnit saa tehdä työajalla jos se muuten ei ole mahdollista". Eli ainakin kaupan alalla näin voi tehdä. Tämän kommentin voi jättää TÄYSIN omaan arvoonsa:

9 tunnin työpäiva sisältänee tunnin ruokatunnin, jolloin voi poistua työpaikalta ja käväistä vaikka neuvolassakin.
Raskaus on vapaaehtoinen valinta ja on ihme asenne jos kaikki siitä pitäisi palkan kera tulla.
(siis huh huh)

Toki kannattaa koittaa josko niitä aikoja saisi työajan ulkopuolelta. Itse olen aina saanut vaihdettua työvuoroni tai sitten vapaapäivälle ajoittanut neuvolat. Mutta jos se ei vaan ole mahdollista, niin syö ihmeessä lounaasi ja menet kylmästi työajalla neuvolaan. Niitä neuvoloita kun on kuitenkin suhteellisen vähän ja vauvan sekä itsesi hyvinvointi on toki huomattavasti tärkeämpää kuin työnantajasi.
 
Nökö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Oman alan tes:
Tää on nyt esimerkiksi vanha kaupan alan tes, kun en tähän hätään netistä jaksanut etsiä uutta. Katso sieltä kohta Poissaolot ja 18 pykälä. Selvää suomenkieltä. Saa käydä neuvolassa työajalla, jos se ei muulloin ole mahdollsita, eikä sitä tarvitse korvata.

http://www.vara-apu.com/pdfs/kaupantyoehtosopimus.pdf
Kyse onkin siitä että JOS se SITTENKIN olisi mahdollista, jos haluaisi ja yrittäisi. Koska sama neuvolan aukioloaikahan se kaikkia koskee. Jotkut vaan yrittävät järjestellä vähän enemmän kuin toiset, jotka ottavat sellaisen ajan, että saavat olla koko päivän tai ainakin puoli päivää poissa töistä neuvolassakäynnin takia.
Niin tokikin pitää yrittää järjestellä se työajan ulkopuolella, mutta ei se todellakaan ole aina mahdollista. Itselläni työaika arkisin yhdeksästä viiteen ja koska asun sen verran kaukana työpaikastani, niin jokainen neuvolakäynti kyllä "varasti" työaikaani puoli tuntia. Otin siis aina kahdeksan ajan.
 
MINI
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Meillä ainakin kaupallisella alalla raskaudenaikainen neuvolaseuranta kuuluu työaikaan. Tai siis ainakin meiän ketjussa. En tiedä, onko toi yleinen tes. Toki neuvolakäynnit pitää yrittää saada vapaapäiville, mutta jos se ei onnistu, niin saa käydä työajalla, eikä niitä tarvi korvata.
Juuri näin. JA TÄMÄ PÄTEE AIVAN KAIKILLA ALOILLA! Jos työehtosopimuksessa sanotaan toisin, niin siinä on lainvastaisia määräyksiä. Jos äitiysneuvolakäyntiä ei saa järjestettyä työajan ulkopuolella, siellä saa käydä työajalla, ilman palkanmenetystä. Ja tämä koskee kaikkia synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia, ja niitähän tekee terveydenhoitaja ihan jokaisella neuvolakäynnillä.

Kannattaa pitää kiinni omista oikeuksistaan!
peesi......PITÄKÄÄ KIINNI OIKEUKSISTA...TYÖNANTAJAT EIVÄT USEIN NÄITÄ MUISTA MITEN NE MENEE.

 
Raskaana
Jopas tästä on tullut pitkä ketju=)
Olen töissä ma-pe 8-16.
Ainoa milloin voin neuvolaan mennä on työpäivän aikana.
Siksi tilanne onkin kimurantti,koska työnantajani on yksityis henkilö ja meidän alalla ei ole(tiedossani ainakaan)minkäänlaista liittoa.
 

Yhteistyössä