Pitääkö teidän mielestä näihin kysyä puolisolta lupa/ilmoittaa hyvissä ajoin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli esim.

a) Jos haluaisin vaikka ottaa silikonit tai käydä kasvojen kiristyksessä? Pitääkö mielestänne ilmoittaa vai voiko tehdä niin, että tulenkin sitten yksi päivä vaan vähän "hehkeämpänä" kotiin? ;)

b) Jos menen tyttökavereiden kanssa baariin. Onko teidän mielestä ok, että ilmoitan, että "kun sä nyt oot kotona, niin mäpä lähden Hellun ja Tanjan kanssa vähän tuulettumaan" ja lähtisin siis ihan siinä samantien? Vai pitäisikö tällaiseenkin mielestänne pyytää puolison lupa?

c) Mies on luvannut hakea lapset hoidosta töidensä jälkeen. Minä päätän mennä kaverin kanssa vähän shoppailemaan ja kahvittelemaan. Menee ehkä tunti-pari pidempään kuin yleensä. Pitääkö soitella, että nyt mulla vähän kestää, kun kyllähän se mies kuitenkin sitten näkee kun tulen... Kotona on kuitenkin lasten kans joten ei pitäis mitään hätää olla.

Terv. hän joka kaipaa kait vähän omaa vapautta parisuhteessakin

a) Jos on varaa niin siitä vaan, mielellään toki isommista muutoksista keskusteltaisiin ihan ajan kanssa, mutta jos on varma että haluaa niin ei kai siihen lupaa pidä kysyä.

b) Jos ei ole lapsia pelkkä ilmoitus riittää. Jos on lapset (tai mahdollisesti muita "esteitä") niin mieluummin kysyy: "onko ok jos mennään..."

c) Voisi laittaa tekstarin edes, voi myös soittaa. Ei siihen mene kuin 30 sekuntia eikä toista vituta sitten siellä kotona ihmetellä että missä kupataan, jos vaikka penskat kiukuttelee tai on jotakin muuta.

Mitäänhän ei ole mikään pakko, kussakin parisuhteessa sovitaan omat säännöt, mutta noin minun omantuntoni mukaan.

Kaikissa on kohteliasta kysyä lupa. Jos noita kysymyksiä sattuu harvoin niin silloin puolison olisi hyvä antaa lupa. Jos usein niin silloin puolisolla on oikeus esittää omakin kantansa asioihin. Mihinkä lapset meni kohdassa b?

Tuohon ekaan en kyllä viitsi mitään sanoa, mutta noista muista, että ainakin mieheltäni odotan että ilmoittaa, mutta se johtuu suuriltaosin siitä, että olen kova huolehtimaan ja hätäilemään. Heti jos mies on myöhässä alan ajattelemaan kaikkea kauheaa mitä sille on voinut tapahtua.

a) ei tarvi lupaa mielestäni ja jos rahaa on niin miksi ei. Mutta ite kyllä kertoisin miehelle asiasta.

b) oishan se reilua ilmoittaa vähän etukäteen mutta mielestäni joskus voi lähteä myös nopeella varoitusajalla. Toki sama oikeus myös toiselle puolisolle.

c) ite kyllä laittasin viestin ettei perhe esim. odota ruokapöydässä turhaan mutta ei siihen mitään lupia tarvitse kysyä.

[QUOTE="vieras";25178911]a) Jos haluaisin vaikka ottaa silikonit tai käydä kasvojen kiristyksessä? Pitääkö mielestänne ilmoittaa vai voiko tehdä niin, että tulenkin sitten yksi päivä vaan vähän "hehkeämpänä" kotiin? ;) [/QUOTE]
Mielestäni asiasta tulisi keskustella myös puolison kanssa. Meillä mies varmaan olisi todella järkyttynyt jos tekisin tuollaisen muutoksen vartalolleni, enkä varoittaisi etukäteen.

[QUOTE="vieras";25178911]b) Jos menen tyttökavereiden kanssa baariin. Onko teidän mielestä ok, että ilmoitan, että "kun sä nyt oot kotona, niin mäpä lähden Hellun ja Tanjan kanssa vähän tuulettumaan" ja lähtisin siis ihan siinä samantien? Vai pitäisikö tällaiseenkin mielestänne pyytää puolison lupa?[/QUOTE]
Aikuinen ei huvitteluun lupaa tarvitse, toki on asiallista kysyä että sopiiko se myös toiselle. Eli sanon miehelle, että karkaan kaupungille, jos passaa.

[QUOTE="vieras";25178911]c) Mies on luvannut hakea lapset hoidosta töidensä jälkeen. Minä päätän mennä kaverin kanssa vähän shoppailemaan ja kahvittelemaan. Menee ehkä tunti-pari pidempään kuin yleensä. Pitääkö soitella, että nyt mulla vähän kestää, kun kyllähän se mies kuitenkin sitten näkee kun tulen... Kotona on kuitenkin lasten kans joten ei pitäis mitään hätää olla.[/QUOTE]
Yleensä sanon jo lähtiessä että tulen suurinpiirtein tiettyyn kellonaikaan, mutta voi myös venähtää. Jos venähtää oikeasti useita tunteja (olen vaikka sanonut tulevani kuuden aikaan, mutta meneekin kymmeneen), niin laitan txt kotiin, ei siksi että pitää vaan siksi kun haluan.

a) Jo pelkästään huomattavan suuren rahanmenon vuoksi meillä keskusteltaisiin asiasta. Kuten kaikkien isojen menoerien kohdalla. Ja jos puolisoni olisi kovasti vastaan silareita tai muita kauneusoperaatioita, niin ottaisin kyllä hänenkin mielipiteensä huomioon. Hän sitä lopputulosta joutuu kuitenkin katsomaan.

b) Jos meillä kummallakaan ei ole mitään muuta siihen iltaan sovittuna, niin asia on ilmoitusluontoinen. Jos miehellä on jo aiemmin sovittua menoa ja haluaisin silti mennä, niin sitten pitää kysyä, että voisitko mitenkään jättää menemättä jotta mä pääsisin :).

c) Jos kaffettelutreffit on sovittu jo aiemmin, mies tietää että tulen sitten kun tulen. Jos nyt ihan iltamyöhään menee, niin sitten voin pistää viestiä. Jos kaffereissu tulee yllättäin, niin ilmoitan kyllä että olen menossa töiden jälkeen kaupungille.

Ihan noin yleisesti: miksi ihmeessä _en_ ilmoittaisi, että jäänkin vielä kaupoille? Toinenhan saattais huolestua (itse saattaisin). Sitä paitsi lapset kyselee kumminkin, mitä niille pitäis sanoa? "En mä tiedä missä äiti on/koska äiti tulee."

En ymmärrä, miten ilmoittaminen olisi minun vapaudestani pois.

Tohon vikaan kohtaan: kertoisin aiemmin jos olisi tiedossa (miksipä en), jos tilanne tulisi ex-tempore niin huikkaisin tyyliin "mennään kaupungille, on varmaan ok...".

Ekaan kohtaan en osaa samastua, mutta jos rahat on omat niin kehohan on oma.

a) Periaatteessa oma kroppa ja oma asia. Toisaalta rahaa menisi aika paljon tuollaiseen ja mun mielestä isommista, koko perheen talouteen vaikuttavista menoeristä pitäisi aina puolison kanssa jutella hyvissä ajoin etukäteen...

b) Ei pitäis lupaa kysyä, mutta ilmoittaa, että aikoo häippästä illaksi. Jos joskus todella harvoin tulee lähdettyä ihan hetken mielijohteesta kavereiden kanssa, ni voisi tuolleen "kun sä nyt oot kotona, niin mäpä lähden Hellun ja Tanjan kanssa vähän tuulettumaan"- tyyliin ilmoittaa asiasta...
muuten khyl pitäis pyrkiä vähän etukäteen varoittamaan, että toinen osaa järjestää itelleen jotain kivaa tekemistä illaksi, jos haluaa..

c) Tässäkin sitä mieltä, että ilmoittaa pitäis, ettei toinen huolestu tai esim. ala lasten kanssa vääntämään jotain superhienoa yllätyspäivällistä, että äiti sit ilahtuu, kun tulee neljältä kotiin...

Ihan noin yleisesti: miksi ihmeessä _en_ ilmoittaisi, että jäänkin vielä kaupoille? Toinenhan saattais huolestua (itse saattaisin). Sitä paitsi lapset kyselee kumminkin, mitä niille pitäis sanoa? "En mä tiedä missä äiti on/koska äiti tulee."

En ymmärrä, miten ilmoittaminen olisi minun vapaudestani pois.

Tohon vikaan kohtaan: kertoisin aiemmin jos olisi tiedossa (miksipä en), jos tilanne tulisi ex-tempore niin huikkaisin tyyliin "mennään kaupungille, on varmaan ok...".

Ekaan kohtaan en osaa samastua, mutta jos rahat on omat niin kehohan on oma.

Äh, meni järjestys sekaisin: tuo "vikaan kohtaan" olikin siis oikeasti toka.

a) Mielestäni vaatii keskustelua, kun kyse on aika mittavasta taloudellisesta menoerästä ja terveyteen vaikuttavasta asiasta.

b) Meidän suhteessa voi lähteä hetken mielijohteesta. Ja se on sopinut toiselle osapuolelle oikeastaan aina, koska sitä ei tapahdu liian usein.

c) Meidän suhteessa ei tarvitse ilmoittaa, jos "myöhästyy" vain tunnin pari. Ilmoitellaan toki silti aika ajoin. Meillä ei kummallakaan tosin ole mitään säännöllistä 8-16 työaikaa, eikä näinollen myöskään säännöllistä kotiintuloaikaa josta "myöhästyä", eikä tiettyä aikaa jolloin puoliso odottaa toista kotiin tulevaksi.

a) mielestäni niin suuri juttu että vaatisi miehen mielipiteen, keskustelua. mies ei välttämättä pitäisi seksikkäänä/haluttavan näiden toimenpiteiden jälkeen joten miehen mielipide vaikuttaisi suuresti, lisäksi rahan takia jo vaatisi keskustelua.

b) kyllä mun mielestä pitää kysyä että sopiiko/haittaako jos menen

c) meillä kyllä laitellaan viestillä infoa muutoksista ja kysytään että onko ok

Pakko ei ole kuin kuolla.
Kyllä kuitenkin tuollainen salailu ja selän takana toimiminen normaalia parisuhdetta rassaa ja paljon! Ei varmasti puoliso koe olevansa kovin tärkeä tai kunnioitettu, kun toinen tekee mitä lystää yhtään miettimättä tai kysymättä toisen ajatuksia asioista.

1. Suuri taloudellinen ja ajallinen investointi vaatii keskustelua perheessä silloin, kun on lapsia. Ihan sama onko kyseessä naisen naaman kohotus vai miehen moottoripyörä. Jos on parisuhde ilman lapsia ja erilliset rahat niin parisuhteen osapuolet määrittelevät miten asiasta keskustellaan. Itselläni on juurikin näin (s.o. parisuhde ilman yhteisiä lapsia ja erilliset rahat): ajattelen että ilmoittaa on kyllä hyvä, lupia ei tarvitse pyydellä.
2. Kaverien kanssa baariin sovitaan yhdessä oli kyseessä mies tai nainen, silloin kun on yhteisiä huollettavia alaikäisiä lapsia. Taaskin sama juttu; jos ei ole lapsia, ilmoitus minulle itselleni riittää, mutta jollekin toiselle sitten ehkä ei. (Tosin jos toi ukko varsin usein alkaisi baareilla ilman niin ihmettelisin mitä mä koko ukolla sitten enää teen?)
3. Kotiin tulematta jättäminen sovittuna ja toisen olettamana aikana ilman ilmoitusta on edesvastuutonta ja törkeää, erityisesti silloin kun olet lasten vanhempi. Lapsilla on oikeus tietää missä hänen vanhempansa on, ja koska hän tulee tämän seuraavan kerran näkemään. Vaikka et ilmoittaisi parisuhdekaverillesi missä olet ja koska olet nähtävissä, päiväkoti-ikäisille lapsille asia on syytä ilmoittaa. Muuten olen sitä mieltä, että kun yhdessä asutaan olisi aikuisten keskenkin kohteliasta ilmoittaa jos viipyy, ettei toinen suotta huolestu. Jos sitten haluaa sellaisen ei-huolestuvaisen kumppanin niin sitten hankkii sellaisen.

En ymmärrä miksi nämä vapauden haikailijat haluavat elää parisuhteessa tunnollisten huolehtijoiden kanssa. Antaisivat tunnollisten huolehtijoiden etsiä sopivammat kumppanit ja olisivat rauhassa sitten vapaita? Kaikki olis onnellisempia? Asioista pitää vain neuvotella ja neuvotella, ja jos ei yhteinen ymmärrys löydy niin sitten ei olla yhdessä vaan laitetaan kantapäät vastakkain. Neuvottelut olisi sitten btw paras hoitaa ennen kuin on lapset, koira ja asuntolainaa?

ensimmäistä kohtaa meillä ei tule ikinä toteutumaan, mutta nuo kaksi viimeistä on sellaisia että soittaisin/viestillä kysyisin että onko ok. mies on opettanu mulle kun se aina joka hemmetin asiasta soittaa ja kysyy mielipiteen´, oikeesti ärsyttävää kun omathan ne on rahansa ja saa käyttää ne miten tahtoo edellyttäen että rahaa jää sitten meidän ruokkimiseenkin. muuten aivan sama.

Kyllä vastaan kaikkiin. Mua ei haittaa pätkääkään jos mun pitää menoista ja tekemisistä mieheni kanssa puhua. Miksen puhuisi? eihän mulla ole mitään salattavaa.

Mä olen ollut itsenäinen nainen tarpeeks kauan ja mennyt miten tykännyt. Nyt rinnalla puolisko ja tippaakaan ei häiritse olla "tilivelvollinen". Ei multa sitä tosin ole vaadittu miehen toimesta, itse olen aina halunnut kertoa. Mä oon saannut mennä oman navan mukaan jo tarpeeksi!

Ap - saisiko miehesi käydä kiristämässä itseään tai kasvattamassa vehjettään ilman sulle puhumista? Saako miehesi lähteä extempore baareihin tai jäädä töistä tulematta sovittuun aikaan?

a) Jo pelkästään leikkauksien riskit ja toipumisaika olisi aika hemmetin iso syy keskustella asiasta ja ajankohdasta etukäteen.
b) ja c) tietty ilmottaisin, koska normaalisti se olisi ihan ok, mutta on miehen oikeus ja kohtuus tietää missä olen ja jos onkin jotain poikkeavaa kaaosta niin voi suoraan sitten kertoa, jos tänään ei oo hyvä päivä.

a) Kyllä tuosta pitäisi keskustella. Periaatteessa kumpikin päättää itse omasta kropastaan, mutta kun ne kiristykset vaatii sairaalakäyntiä, säiraslomaa ja toipumisaikaa, niin ei niitä lapsiperheessä ilman sopimusta päiväkausiksi saa.

b) Lupaa ei tarvi pyytää, ellei tuo ole tapana ihan viikottain. Mieluiten ilmoitus hyvissä ajoin, mutta jos kyse on jostain harvinaisemmasta, niin ihan ex temporekin voi lähteä ihan ilmoituksella, että hei, mä oon lähdössä sinne ja sinne.

c) Laittaisin viestin tai soittaisin, että meneekin hiukka pidempään. Ihan sillä ettei toinen huolestu.

Mun mielestä tosin parisuhteessa ei kyllä äkkiseltään tule mieleen montaakaan asiaa mihin pitäisi suoranaisesti pyytää lupa. Hyvä olisi kuitenkin sopia menoista yhdessä, tyyliin jos sulla ei oo mitään, niin mä oon menossa... Siis ei siksi että tarvisi toiselta luvan, mutta jos on lapsia, täytyy heidän takia sopia järjestelyistä.

Ensi napataa se puoliso, mieluusti äkkiä. Sitten tehdään pikapikaa muksut, hommataan talot ja autot. JA sit aletaan itkeä oman vapuden perään. Miks? Jäiköhän jotain tekemättä välissä?

a) Jos haluaisin vaikka ottaa silikonit tai käydä kasvojen kiristyksessä? Pitääkö mielestänne ilmoittaa vai voiko tehdä niin, että tulenkin sitten yksi päivä vaan vähän "hehkeämpänä" kotiin?

mun mielestä ei tarvitse kysyä "lupaa" mihinkään mitä omalle keholleen tekee. mutta kyllä mä kertoisin miehelle jos olisin päättänyt itseäni parannella...

b) Jos menen tyttökavereiden kanssa baariin. Onko teidän mielestä ok, että ilmoitan, että "kun sä nyt oot kotona, niin mäpä lähden Hellun ja Tanjan kanssa vähän tuulettumaan" ja lähtisin siis ihan siinä samantien? Vai pitäisikö tällaiseenkin mielestänne pyytää puolison lupa?

no jos tuota ei tapahdu usein niin miksei, tietysti olettaen ettei miehellä ole mitään sovittua menoa. itse ilmoitan aina hyvissä ajoin jos olen johonkin lähtemässä.

c) Mies on luvannut hakea lapset hoidosta töidensä jälkeen. Minä päätän mennä kaverin kanssa vähän shoppailemaan ja kahvittelemaan. Menee ehkä tunti-pari pidempään kuin yleensä. Pitääkö soitella, että nyt mulla vähän kestää, kun kyllähän se mies kuitenkin sitten näkee kun tulen... Kotona on kuitenkin lasten kans joten ei pitäis mitään hätää olla

kyllä mun mielestä tollasessa tilanteessa on ainakin kohteliasta ilmoittaa että venähtää.

ekasta mielestäni tarvii keskustella.. mutta kahdesta viimisestä ei ilmottais enkä kyselis, ku ei sekää multa.. nytki luuhaa jossain. piti tulla 4 tuntia sitte.. h*lvetin miehet..

Yhteistyössä