Pitääkö puistossa lainata omia leluja muille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puistokoodi hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puistokoodi hukassa

Vieras
Kävimme puistossa ja oma lapseni oli ottanut hiekkalelun mukaan, jolla halusi leikkiä puiston hiekkalaatikolla. Laatikolla oli myös pari vuotta vanhempi poika, joka otti lelun miltei heti lapseni kädestä, koska halusi "näyttää miten sillä leikitään". Lapseni oli vähän ihmeissään, mutta seurasi kuitenkin kiinnostuneena pojan leikkiä. Kohta hän kuitenkin tuli itkua tihrustaen sanomaan, että olisi halunnut leikkiä omalla lelullaan. Kehotin häntä pyytämään lelun takaisin, ja poika antoikin sen heti pyydettäessä. Pian hän kuitenkin alkoi kysellä, milloin saa lelun taas vuorostaan itselleen. Pojan äiti alkoi kuuluvalla äänellä selvittää, että puistossa pitää leikkiä leluilla vuorotellen, ja kohta olisi taas pojan vuoro. Menin itse vähän hämilleni, kun mielestäni omaa mukana tuotua lelua ei ole pakko antaa muille jos ei halua. Päiväkodissa tai vaikkapa jollain ravintolan leikkipaikalla pitää tietenkin vuorotella, mutta ei kai nyt omaa lelua tarvitse antaa muille? Eiväthän aikuisetkaan pyydä toisiltaa puistossa vaikka toisen piknik-eväitä. Luulin että minulla on hyvät käytöstavat, mulla olenkin vissiin ihan moukka . Selitin siinä sitten jotain, että lapseni toi lelun kotoaan, ja ajatteli että saa leikkiä sillä vähän pidempään. Vieras poika vetosi edelleen äitiinsä ja he edelleen korostivat, että ppitää vuorotella. Lopulta sanoin, että vuorottelu on toki hyvä tapa. Olisiko vaan pitänyt sanoa, että kaikki ei tietenbkään ole yhteistä?

Ei minusta tuossa tilanteessa pidä antaa, se oli teidän lelu ja teidän poika sillä leikki parhaillaan.

Noin muuten kannatan periaatetta että kaikki lelut mitkä hiekkiksellä on, niillä saa leikkiä. Muiden leluja ei viedä hiekkikseltä pois, ettei katoa tms. Ja jos meidän leluista joku on VAPAANA ja vieras lapsi sen ottaa, niin silloin vieras lapsi saa sillä leikkiä vaikka meidän oma lapsi saisi päähänsä että haluaa just nyt sen lelun; sillon sanoin että tyttö/poika leikkii sillä nyt, sä voit ottaa jonkun muun lelun sillä aikaa kunnes se vapautuu taas.

Minusta jokainen saa itse päättää lainaako lelujaan vai ei, ei ole pakko, jos lapsi haluaa itse leikkiä omalla lelullaan, varsinkin jos on kyse vain yhdestä lelusta. Jos siis lapsellani olisi vaikka oma kaivuri tms. mukana kuten monesti on, eikä muuta, kyllä hän saa sillä leikkiä ihan niin kauan kuten itse haluaa, eikä sitä tarvitse antaa toiselle lainaksi jos ei lapsi halua.

Jos taas meillä on iso kassillinen hiekkaleluja ja kumoan ne hiekkalaatikkoon tullessamme, niillä saa kyllä kaikki leikkiä, korjaamme ne pois lähtiessämme. Lapsen nimi lukee leluissa.

• Tykkää
Reactions: erinys
no mä olen yrittänyt tätä puistokoodia ja etikettiä selvittää ja meidän puistossa lelut laitetaan yhteiselle hiekkakasalle ja ne lelut, joilla ei haluta toisten leikkivän, pidetään itsellä (mulla ei tällaisia ole) siinä voi lainata toisten omia, aina kohteliaasti asiasta mainitaan, mutta lapsen OMAT lelut annetaan hänelle heti takaisin, jos hän ne haluaa, vaikka kesken leikin. näin meillä. on myös olemassa terroristeja, jotka joko haalivat kaikki lelut omalle lapselleen/eivät huolehdi omien lastensa käytöksestä (eli että kädestä ei viedä) ja sitten niitä, jotka honottavat "nämä on meidän jessicanassican lelut, ei näihin saa koskea", samalla kun mainittu tytteli leikkii toisten leluilla...
eli ei ole helppoa, hiekkalaatikkoleikit on haaste!

Ei ole pakko, mutta se olisi ihan kohteliasta. Tosin, olisi myös kohteliasta olla olettamatta, että toinen automaattisesti jakaa omat lelunsa, ja sen olisi pitänyt toisen pojan äidin tietää.

Minusta jokainen saa itse päättää lainaako lelujaan vai ei, ei ole pakko, jos lapsi haluaa itse leikkiä omalla lelullaan, varsinkin jos on kyse vain yhdestä lelusta. Jos siis lapsellani olisi vaikka oma kaivuri tms. mukana kuten monesti on, eikä muuta, kyllä hän saa sillä leikkiä ihan niin kauan kuten itse haluaa, eikä sitä tarvitse antaa toiselle lainaksi jos ei lapsi halua.

Jos taas meillä on iso kassillinen hiekkaleluja ja kumoan ne hiekkalaatikkoon tullessamme, niillä saa kyllä kaikki leikkiä, korjaamme ne pois lähtiessämme. Lapsen nimi lukee leluissa.

Juu, näin mikäkin ajattelisin, että jos mukana on useampia leluja, niin ei niitä ytarvitse kaikkia omia itselleen, mutta jos yksi ainoa on mukana... En vissiin sitten ole kohtelias ihminen :). Mutta minusta tuo on verrattavissa siihen, että pitäisi vaikka omaa piknik-vilttiä lainailla vuorotellen, kun jollakin on voinut jäädä kotiin :D.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="sarah";26743320]Ei ole pakko, mutta se olisi ihan kohteliasta. Tosin, olisi myös kohteliasta olla olettamatta, että toinen automaattisesti jakaa omat lelunsa, ja sen olisi pitänyt toisen pojan äidin tietää.[/QUOTE]

Näin.

Itse joskus menen pojan viereen vahtimaan, että hän saa leikkiä leikkinsä rauhassa, sillä leikkipuistossa käy yksi lapsi vanhempansa kanssa joka aina veisi kaikki lelut pois. Meidän ja muidenkin, lainaa tai siis ottaa lelut, kuljettaa ties minne ja jättää sille tielleen. Ärsyttävä tapaus.

Juu, näin mikäkin ajattelisin, että jos mukana on useampia leluja, niin ei niitä ytarvitse kaikkia omia itselleen, mutta jos yksi ainoa on mukana... En vissiin sitten ole kohtelias ihminen :). Mutta minusta tuo on verrattavissa siihen, että pitäisi vaikka omaa piknik-vilttiä lainailla vuorotellen, kun jollakin on voinut jäädä kotiin :D.

No minusta ei voi verrata siinä mielessä, että nyt puhutaan lasten leluista, eikä ihan pienet lapset edes ymmärrä että tuo lelu on ton toisen ja siihen ei saa koskea ja tämä vaan on mun (siis vaikka tämmöiset 1-vuotiaat). Minusta se on vähän kurjaa silloin jos täytyy koko ajan lapselta ottaa leluja pois koska ne ei ole omia, vaikka siinä nokan edessä vapaana ovat.

Sen ymmärrän että on yksi oma lelu mukana ja sitä ei lainaa, koska sillä leikkii. Ja toisen kädestä ei oteta, sen pitäisi olla kaikille selvää.

Se taas että on kasa leluja mukana levitettynä siihen hiekkikselle, eikä niitä saa kukaan lainata tai jos lainaa niin se pitää heti palauttaa kun lapsi niin vaatii, on minusta toisten lasten kiusaamista. Näitä kyllä näkyy jotka haalii niitä leluja itselleen ja kukaan ei saisi niillä leikkiä. Toisten lelut kelpaa näille yleensä silti myös....

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Ei.

Ja jos haluaa toisen leluja lainata niin on kohteliasta kysyä ensin onko lelu vapaana/saako lainata.
Samoiten niitä leluja ei kuljetelle ympäriinsä ja kiitetään lainasta.

Ja jokainen varmasti tuntee lapsensa sen verran hyvin että tietää haluaako hän puistosa leikkiä leluilla ja sen mukaan ottaa niitä omia leluja sille lapselle mukaan eikä olettaa että eiköhän siellä joku lapsi ole omien lelujensa kanssa jolta voi sitten lainata.

Jos mun lapsella olisi yksi lelu mukana jolla leikkii siellä niin tasan tarkkaan hänen ei sitä tarvitse lainata eikä siinä auta toisten vanhempien palopuheet vuorottelusta.

Meillä on aina niin paljon leluja matkassa että riittää lainaksi asti. Mutta itsekään en tykkäisi siitä että jos lapsellani on jokin lelu niin joku muu tulee sitä siihen "vaanimaan". Jos on vapaana niin voi lainata kysyttyään luvan, mutta jos lapsellani on jokin lelu kädessä niin hän leikkiköön sillä niin pitkään kuin haluaa. Ja sanonkin vieraalle lapselle tuollaisessa tilanteessa että voit lainata sitten jos/kun se on vapaana tai voi neuvotella haluaako lapseni vaihtaa johonkin toiseen, mutta kokoaikisesta kinuamisesta en tykkää.

Ja mitä tulee tuohon eväiden kerjäämiseen... kyllä niitäkin aikuisia on jonka mielestä leikkipuistossa ei saa syödä kun jannica-pannicalle tulee paha mieli. Onpa suoraan ehdotettu että voisimmeko jakaa voileivän ja mehun jonkun toisen piltin kanssa tai voisinko minä antaa oman jäätelöni pikku J-P:lle kun hänelle tulee muuten niin paha mieli. Kehotin menemään kotiin syömään tai hakemaan läheisestä kaupasta itse jäätelöt, sieltä mekin ne haimme :)

Meillä on aina niin paljon leluja matkassa että riittää lainaksi asti. Mutta itsekään en tykkäisi siitä että jos lapsellani on jokin lelu niin joku muu tulee sitä siihen "vaanimaan". Jos on vapaana niin voi lainata kysyttyään luvan, mutta jos lapsellani on jokin lelu kädessä niin hän leikkiköön sillä niin pitkään kuin haluaa. Ja sanonkin vieraalle lapselle tuollaisessa tilanteessa että voit lainata sitten jos/kun se on vapaana tai voi neuvotella haluaako lapseni vaihtaa johonkin toiseen, mutta kokoaikisesta kinuamisesta en tykkää.

Ja mitä tulee tuohon eväiden kerjäämiseen... kyllä niitäkin aikuisia on jonka mielestä leikkipuistossa ei saa syödä kun jannica-pannicalle tulee paha mieli. Onpa suoraan ehdotettu että voisimmeko jakaa voileivän ja mehun jonkun toisen piltin kanssa tai voisinko minä antaa oman jäätelöni pikku J-P:lle kun hänelle tulee muuten niin paha mieli. Kehotin menemään kotiin syömään tai hakemaan läheisestä kaupasta itse jäätelöt, sieltä mekin ne haimme :)

Ohohoh, aikamoisia vanhempia kyllä! Täytyy myöntää, että jos jäätelöäni tultaisiin ruinaamaan, niin varmaan sanoisin suorat sanat. Ei jäisi sekavaan muminaan niinkuin nyt hiekkalelun yhteydessä, kun oikeasti jäin miettimään, olenko vain joku tahditon moukka, kun en vuorottelukäytäntöä tajua :).

Ihmetouhua alkaa toisen lapsen kädestä hänen omaa lapiotaan vaanimaan ja vaatimaan. En ymmärrä. En muutenkan sitä että lasten tavarat olisivat jotenkin automaattisesti yhteisiä.

Mun tennismaila on mulle rakas ja tärkeä vaikka rahallinen arvo lienee lähes nolla. Se on van niin rakas, koska harrastus on tärkeä. En halua toisten lainaavan sitä. Samoin lapsille leikkiminen on tärkeää.

en ymmärrä tuota että vaaditaan toisten leluja. Kysyä voi ja saa ja lainata saa jos joku kohteliaasti kysyy. Mutta tuollainen vaatiminen leikkipuistossa on mielestäni röyhkeää ja häikäilemätöntä.

Ei pidä. Itse kyllä annan muiden lapsien lainata lapiota, kakkumuotteja tms., jos niitä on mukana useampia. "Etuoikeus" leikkimiseen on kuitenkin omalla lapsellani, koska hänen lelut ovat. Jos lapseni haluaa leikkiä jonkun toisen lelulla, kysyn toki lapselta itseltään ja vanhemmalta, sopiiko että lapseni hetken leikkii sillä. Kädestä ottamisesta en tykkää, teki niin sitten toinen lapsi tai oma lapseni - kohteliaisuus ja käytöstavat kunniaan.

No eihän niitä omia tavaroita oo pakko lainata kenelekkään jos ei halua.
Meidän lelut on poikkeuksetta kaikkien käytettävissä jos niitä puistoon otetaan, mutta lapsilla ei olekaan hiekkaleluissa mitään suosikkeja. Mutta en silti oleta, että kaikkien muiden lelut olisi vapaata riistaa, vaikka meidän omat onkin. Olen pyrkinyt ohjeistamaan ipanoita kysymään saako jotain lainata ennen sen ottamista (ja usein nuo huutaakin jo kaukaa, että meidän leluja saa siten muutkin ottaa leikkeihinsä).

Kädestä viemiseen mä kyllä puutun, oli sitten miten vieras muksu tahansa joka kädestä vie (tai oma).

Jos joku kuntosalin pukkarissa nappailisi kyselemättä mun dödöjä ja meikkejä koska "ne nyt on siinä vapaana" olisin aika hämilläni.

Miksei lapsille voi opettaa samoja (oikeita) sääntöjä millä maailmassa pelataan?

• Tykkää
Reactions: Coeur de Glace
Mä en ole tätä lainauskultuuria ymmärtänyt koskaan, miksi jokainen ei vaan voi hommata itse niitä omia kamoja? Mä käyn töissä jotta mulla on rahaa ostaa mitä haluan ja sitten pitäsi alkaa muillekin lainaamaan leluja ja pyöriä ja ties mitä palstan mukaan. Ostakaa omat shittinne.

Yhteistyössä