P
puistokoodi hukassa
Vieras
Kävimme puistossa ja oma lapseni oli ottanut hiekkalelun mukaan, jolla halusi leikkiä puiston hiekkalaatikolla. Laatikolla oli myös pari vuotta vanhempi poika, joka otti lelun miltei heti lapseni kädestä, koska halusi "näyttää miten sillä leikitään". Lapseni oli vähän ihmeissään, mutta seurasi kuitenkin kiinnostuneena pojan leikkiä. Kohta hän kuitenkin tuli itkua tihrustaen sanomaan, että olisi halunnut leikkiä omalla lelullaan. Kehotin häntä pyytämään lelun takaisin, ja poika antoikin sen heti pyydettäessä. Pian hän kuitenkin alkoi kysellä, milloin saa lelun taas vuorostaan itselleen. Pojan äiti alkoi kuuluvalla äänellä selvittää, että puistossa pitää leikkiä leluilla vuorotellen, ja kohta olisi taas pojan vuoro. Menin itse vähän hämilleni, kun mielestäni omaa mukana tuotua lelua ei ole pakko antaa muille jos ei halua. Päiväkodissa tai vaikkapa jollain ravintolan leikkipaikalla pitää tietenkin vuorotella, mutta ei kai nyt omaa lelua tarvitse antaa muille? Eiväthän aikuisetkaan pyydä toisiltaa puistossa vaikka toisen piknik-eväitä. Luulin että minulla on hyvät käytöstavat, mulla olenkin vissiin ihan moukka . Selitin siinä sitten jotain, että lapseni toi lelun kotoaan, ja ajatteli että saa leikkiä sillä vähän pidempään. Vieras poika vetosi edelleen äitiinsä ja he edelleen korostivat, että ppitää vuorotella. Lopulta sanoin, että vuorottelu on toki hyvä tapa. Olisiko vaan pitänyt sanoa, että kaikki ei tietenbkään ole yhteistä?