Pitääkö n. 3-vuotiaan lapsen olla vaipaton päiväkotiin mennessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Kuivaksi oppiminen

Virtsarakon säätelyjärjestelmän ja yödiureesin kypsyminen ja rakon hallinnan saavuttaminen ovat monimutkaisia, aikaa vieviä tapahtumasarjoja, joissa tärkeätä on virtsaelinten normaali rakenne, hermoratojen oikea toiminta ja keskushermoston kypsyys. Tieto rakon venytyksestä ja täyttöasteesta välittyy rakon ja uretran lihaksistolta ja limakalvolta hermoratoja pitkin selkäytimeen, aivorunkoon ja aivokuoreen, joista käsin virtsaamismekanismi sitten laukeaa automaattisesti tai kontrolloidusti. Keskimäärin vasta 4-5 -vuotiaalla lapsella rakon säätelyjärjestelmä on niin kehittynyt, että lapsi kykenee pidättämään ja aloittamaan virtsaamisen rakon täyttöasteesta riippumatta."
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lasten_kastelu

[QUOTE="hipp";23881796]itseasissa jos perehtyisit lapsen kuivaksi opetteluun ja siihen että se on kytköksissä hermoston kehitykseen ja siihen että normaali ikä kuivaksi oppimisille on 2-4vuotta.Sun ei tarvitsisi kirjoittaa noin pitkää pätkää tekstiä,jolla ei ole painoarvoa.[/QUOTE]

No mun omissa lapsissa on sit varmaan jotain vikaa, kun molemmat oppivat ilman ongelmia kuivaksi ennen kuin täyttivät 2. 3-vuotiaina kävivät jo itsenäisesti pytyllä tai no pyyhkimiseen tarvittiin apua, mut ei varsinaisiin vessakäynteihin muuten, vaan lapset osasivat itse huolehtia koska on hätä. Juu eikä ole tarvinnut ikinä pakottaa potalle tai kysellä suostuisitteko vessaan vai ette. Jos katsoo vaikka vaippafirmojen sivuja, niin yllättäen niillä on siellä jotain tutkimuksia, joiden mukaan lapset eivät voi mitenkään oppia kuivaksi niin kauan kuin vaan suinkin vaippafirman valmistamat vaipat mahtuu jalkaan. Vähän maalaisjärkeä voisi käyttää. Ei lapset ennenkään olleet vaipoissa 3-v, vaan oli jotenki outoa, jos joku ei oppinut normaalii aikaan kuivaksi.

En usko, että mitään tällasta sääntöä on olemassa, "ei pääse päiväkotiin, jos käyttää vaippoja" :D Mutta eri asia on se, miten asian itse haluaa tehdä / miten sen haluaisi olevan.

Silloin kun oma tyttöni siirtyi "isojen puolelle" 3-5-vuotiaiden ryhmään, en muista, että siellä olisi ollut enää kenelläkään vaippoja. Luulisin, että siinä 3-vuotiaana varmaan luonnostaan aletaan olla päiväkuivia (viimeistään).

Ja mikä vielä tärkeämpää, miltä lapsesta tuntuu. Lapsi joka hallitsee pottahommat on jo paljon itsenäisempi ja tuntee itsensä vähemmän avuttomaksi päiväkodissa ilman äidin apua. Hienoa on jos lapsi vasta aloittaa päivähoidon kun homma hanskassa, siis lapsen kannalta.

No mun omissa lapsissa on sit varmaan jotain vikaa, kun molemmat oppivat ilman ongelmia kuivaksi ennen kuin täyttivät 2. 3-vuotiaina kävivät jo itsenäisesti pytyllä tai no pyyhkimiseen tarvittiin apua, mut ei varsinaisiin vessakäynteihin muuten, vaan lapset osasivat itse huolehtia koska on hätä. Juu eikä ole tarvinnut ikinä pakottaa potalle tai kysellä suostuisitteko vessaan vai ette. Jos katsoo vaikka vaippafirmojen sivuja, niin yllättäen niillä on siellä jotain tutkimuksia, joiden mukaan lapset eivät voi mitenkään oppia kuivaksi niin kauan kuin vaan suinkin vaippafirman valmistamat vaipat mahtuu jalkaan. Vähän maalaisjärkeä voisi käyttää. Ei lapset ennenkään olleet vaipoissa 3-v, vaan oli jotenki outoa, jos joku ei oppinut normaalii aikaan kuivaksi.

lapset on erillaisia, eikä kaikki tee samoja asioita samaan aikaan sinun lastesi kanssa.Suo se heille.
Ja kyllä mä olen ihan muualla perehtynyt asiaan kuin vaippavalmistajien sivuilla.

Meillä poitsu ei suostunut ennen 2 ikävuotta edes menemään potalle, vasta viime syksynä reilu 2-vuotiaana alkoi potta jo kiinnostaa ja nyt käy siis oma-aloitteisesti usein potalla tässä kotona, kun on ilman housuja, mutta ei mitenkään vielä ilmoita pissahädästään ja vielä vähemmän kakkahädästään. Kehistystä siis asiassa on ollut kuitenkin.
Itse olen kuitenkin ottanut kannan, että kyllä tuo vaipattomaksi oppii, tiedän monta muutakin, jotka ovat oppineet vasta reilu 3-vuotiaana vaipattomiksi.

Hah. Tutun muksu meni päiväkotiin 3 vuotiaana ja äiti ei ollut kertaakaan edes potalla käyttänyt kun oli niin laiska! Päiväkotitädit opetti potalle ja pois vaipoista ja oli kuiva noin 4 vuotiaana!

Tottakai voi mennä hoitoon vaikka olis vaipat 3veenä!

Kun meidän 3,5 vuotias meni hoitoon niin kysyivät että onko vielä vaipat?
Mä olin vähän :O kun poika oli ollut kuiva ainakin vuoden verran. Mutta olisivat kaiketi ottaneet pojan hoitoonm kumminkin...

no mä en ainakaan ole koskaan kuullut, että isojen ryhmään ois tollasia vaatimuksia. Tai että pitäis kävellä osata pk:iin tullessaan. Meidän pk:ssa ja meidän kunnassa hoidetaan ne lapset, jotka hoitoon tulee, sellaisina kuin ne tulee. Osas sitten kävellä tai ei, osas puhua tai ei, osas pissata pottaan tai ei, ihan sama, kaikki hoitoon otetaan ja hoidetaan yhtä hyvin taidoista riippumatta. Ja olen 4-vuotiaankin kakkapyllyä pessyt, enkä nää siinä mitään kummallista. Lapset on kaikki erilaisia ja oppii eri asioita eri aikaan, myöskin riippumatta vanhempien aktiivisuudesta. Tosin silläkin voi olla oma vaikutuksensa, mutta voi olla että ei. Mutta tietenkään en kaikkien päiväkotien tavoista tiedä, mutta omassa hoitopaikassa kannattaa ottaa puheeksi, jos jokin asia mietityttää.

No meillä lapsi on menossa yksityiseen päiväkotiin, ns leikkikouluun, jossa on vain 3-6 vuotiaita, ja sinne tullessa pitää olla jo kokonaan kuiva. Mutta tässä tapauksessa tuskin siitä kyse. Tuo isompien ryhmä-juttu kuulostaa järkevältä, mutten usko, että täyskuivuutta edellyttävät? Ehkä pikemminkin sitä, että ollaan jo pitkälle edetty, ja pk:ssa vaipat sitten jäävät muutamassa viikossa pois.

Omasta mielestäni kyllä 3-vuotias on aika vanha ollakseen vaipoissa. Mutta ei tuo nyt mikään maailman kauhein rikos ole.

Meidän lasten päiväkodissa 3-5-vuotiaiden ryhmän tiloissa ei ole edes pottaa, saatikka paikkaa missä pestä kakkapyllyä. Tämän perusteella voisin kuvitella, että ryhmään pääsee vasta sitten kun homma hoituu. 1-3-vuotiaden vauvaryhmässä on pottia rivissä ja pyllynpesupaikka plus hyllyt, joissa säilytetään vaippoja.

Ja se on muuten jännä juttu, et moni lapsi, joka on täysin vaipoissa päivähoitoon mennessään, oppii hetkessä kuivaksi päiväkodissa. En usko, että kyse on vain ja ainoastaan muiden lasten mallista, vaan ihan yksinkertaisesti siitä, että päiväkodissa hoitajat viitsivät panostaa siihen lapsen oppimiseen. Tuskin on niin, että lapsi yhtäkkiä kehittyy ja kypsyy tässä asiassa ihan sattumalta yhtä aikaa päivähoidon aloittamisen kanssa. Päiväkodissa ei kysellä haluaako Nico-Pecca mahdolisestik käydä potalla vai ei, vaan sinne laitetaan kaikki riviin istumaan ja kas Nico-Pecca ei laitakaan hanttiin, vaan oppii kuivaksi, vaikka kotona ei ole vielä kertaakaan edes pottaa nähnyt...

[QUOTE="vieras";23880305]Miksi 3v käy potalla? Eikö pytty olisi jo parempi juttu tuossa iässä...

ps. en tunne yhtäkään 3v lasta joka kävisi vielä potalla[/QUOTE]

Kyllä meidän 3vee käy potalla. Ei uskalla pissata pönttöön, ja ei edes pääse siihen kiipeämään.

Aina tätä samaa soopaa. Ei ne lääkäritkään kaikkea tiedä. Esim. tämä sivu on täyttä roskaa: Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

Joo, eihän se nerutologit, jotka ovat lapsen kehitykseen erikoistuneita, eihän ne mistään mitään tiedä.

On mullakin kaveri joka selitti, että heidä Nico-Petter on kuiva. Silti housuun tuli pissat joka päivä ainakin kaksi kertaa. Oli joo päiväkuiva...

No kyllä meillä edelleen 3v. käy potalla, kun pöntölle ei uskalla mennä.. sekin varmasti pian edessä! Ja kyllä meillä käydään tiuhaan tahtiin tietyssä päivärytmissä koko ajan potalla, mut ei ole siltikään päiväkuiva.. Ilman vaippaa housut kastuu vaikka 10min välein vien pissille potalle. Ja sitten kun on vaippa ja käytän yhtä ahkeraan samassa rytmissä, saattaa vaippa useastikin olla kuiva.. Minusta ei siis aina johdu siitä, että vanhemmat ei laita lasta potalle!! Vaan kyllä sillä mallioppimisella on ISO merkitys!! Ainakin meillä on huomattu, kun käy vanhempia lapsia leikkimässä lapsen kanssa, niin heti ollaan niin "isoa" että :)

[QUOTE="...";23882032]Hah. Tutun muksu meni päiväkotiin 3 vuotiaana ja äiti ei ollut kertaakaan edes potalla käyttänyt kun oli niin laiska! Päiväkotitädit opetti potalle ja pois vaipoista ja oli kuiva noin 4 vuotiaana![/QUOTE]

Kyllä kolmevuotias on aika onneton jos hommaan ei olla kiinnitetty vanhempien taholta huomiota. Lapsen kasvu ja kehitys tarvitsee vanhempien apuaja tukea eri vaiheissa. Pottaharjottelun aloitusaika on kehityksellisesti keskimäärin 1-1½v. Silloin lapsella on halua mutta ei vielä osaamista. Auttaminen ei kuitenkaan ole"treenausta" tai pakottamista vaan kannustamista ja lapsen oman innon säilyttämistä opettelun suhteen.Mikä riemu kun sitten lopulta onnistutaan "ihan itse"!

[QUOTE="vieras";23883005]Kyllä kolmevuotias on aika onneton jos hommaan ei olla kiinnitetty vanhempien taholta huomiota. Lapsen kasvu ja kehitys tarvitsee vanhempien apuaja tukea eri vaiheissa. Pottaharjottelun aloitusaika on kehityksellisesti keskimäärin 1-1½v. Silloin lapsella on halua mutta ei vielä osaamista. Auttaminen ei kuitenkaan ole"treenausta" tai pakottamista vaan kannustamista ja lapsen oman innon säilyttämistä opettelun suhteen.Mikä riemu kun sitten lopulta onnistutaan "ihan itse"![/QUOTE]

Meillä ei esikoisella ollut mitään haluja käydä potalla alle 2-vuotiaana, viime talven aikana homma onkin sitten edennyt, mutta vaipattomuus ei vielä onnistu, enkä minä siitä paineita ota, kun nyt kuitenkin käy ihan oma-aloitteisesti potalla, kun ei ole mitään housuja jalassa.

[QUOTE="shihtzu";23884300]Meillä ei esikoisella ollut mitään haluja käydä potalla alle 2-vuotiaana, viime talven aikana homma onkin sitten edennyt, mutta vaipattomuus ei vielä onnistu, enkä minä siitä paineita ota, kun nyt kuitenkin käy ihan oma-aloitteisesti potalla, kun ei ole mitään housuja jalassa.[/QUOTE]

Ei siitä paineita kannatakaan ottaa. Tärkeä vaan ettei jätä lasta yksin homman kanssa. Tarvitsee äitiä kannustamaan ja miettimään miltä tuntuu kun on pissa -hätä tai kakka- hätä ja sitten miettiä miten ehtiä sitten potalle. Vaikka aina ei heti onnistukaan niin hiljalleen. Kun sitten vahinkoja tulee antaa lapselle mahdollisuuden tuntea että on osallisena pesuun ja uusien housujen hakemiseen jne. Näin asteittain asian hallinta kehittyy mutta äidin kannustus ja lapsen yritysten ihailu on keskeisen tärkeää.

Pienten puolella toki suurimmalla osalla vaipat, mutta kun isojen puolelle siirrytään (3-vuotiaana), niin taitaa suurin osa päiväkodeista olettaa että lapsi on päiväkuiva.

Ja eikös nyt muutenkin normaali 3-vuotias ole jo päiväkuiva? Ja jos ei ole, niin oli sitten menossa päiväkotiin tai ei, niin taitas olla viimeistään aika...

Yhteistyössä