Pitääkö mun kertoa työkavereille, että olen raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen vaan

Vieras
Viides kuu on aluillaan ja toinen lapsi on meille tulossa. Paino on noussut n. viisi kiloa (160cm ja paino 56 =>61kg ) Tasaisesti kilot tullut joka puolelle, ei pelkästään mahaaan. Muutama työkaveri tietää ja työnantaja. Meitä on noin 20 ihmistä töissä ja kaikkien kanssa tulen juttuun. Viime syksynä mulla oli keskenmeno ja silloin tiesi kaksi työkaveria raskaudesta ja km.sta. Nyt en alussa luottanut, että kaikki menisi hyvin, pieni pelko persiisssä oli koko ajan. Edelleenkään kukaan joka ei tiedä raskaudesta, ei sanonut asiasta mitään vaikka mielestäni näkyy jo. Pitääkö mun mennä kertomaan heille, hei mä olen sit raskaana. Mitä tekisit itse? Tai jos näkisit, että työkaveri on raskaana, niin ottaisitko asian puheeksi?

En ottaisi puheeksi jos epäilisin toisen olevan raskaana, kyse voisi olla muustakin. Voithan sopivassa völissä todeta esim että täytyisi kai alkaa suunnittelemaan työnjakoa äitiyslomaa ajatellen tms jotenkin luontevasti. En ehkä erikseen vaan ilmottaisi että olen raskaana. Kai. Riippuu työpaikasta ja -kavereista.

Onnea :flower:

Jos olisin varma että on raskaana niin sitten puhuisin työkaverille, muuten en uskaltaisi...

Mutta pakkohan ei sun oo kertoa. En mäkään aikoinaan kaikille laulanut et hei oon raskaana. Kyllä jutut aika nopeasti kiirivät, kun parille työkaverille sanoin että odotan eikä asia ole salaisuus.

Mä kerroin eka tietty esimiehelle, mutta sitten myöhemmin kaikille kahvitunnilla. Jotenki se tuntui reilummalta niin kaikkia kohtaan.. Meitä n.15henkilöä divisioonassa..

Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Mä kerroin eka tietty esimiehelle, mutta sitten myöhemmin kaikille kahvitunnilla. Jotenki se tuntui reilummalta niin kaikkia kohtaan.. Meitä n.15henkilöä divisioonassa..

Meillä ei saa olla kuin yksi työntekijä kerrallaan tauolla..... Esimiehelle kerroin ihan ensimmäisenä, jo silloin kun testi näytti plussaa, hän on mun hyvä ystävä.

Mä haluaisin kertoa kun musta tuntuu että ihmiset arvaa. Mutta 12 viikkoa on vasta ensi viikolla täynnä! Mun ongelma on vaan se, että masu on kasvanut aika näkyväksi. Mä en oikein ymmärrä miten voi ekassa raskaudessa näkyä näin selvästi?

Painoni on kuitenkin laskenut. Joudun jo käyttämään äitiyshousujakin ja kaikenlaisia pussittavia paitoja. Kerron varmaan muutamalle työkaverille parin viikon kuluttua ja sitten luotan että juttu vaan leviää..

Ei sinun tarvitse kertoa ennen kuin olet itse valmis. Ymmärrän hyvin tuon km:n jälkeen. Minä annoin vain mahan näkyä (oli vähän ankea työpaikka, asiatonta juoruilua, joten ei ollut halua kertoa omista asioista), tosin juorut olivat levittäneet asian ennen sitä, mm. tj oli juorunnut.

Jos näkisin selvästi mahasta että työkaveri on raskaana niin sanoisin hänelle, kun olisihan se vähän tyhmää olla sanomatta mitään jos oikein selväsi näkyy, kun onhan kyse isosta ja yleensä myös tosi iloisesta asiasta. Paremman työkaverin kanssa voisin kysyä, jos jo "epäilen", mutta yleensä olen sitä mieltä, että antaa asian näkyä "omasta puolestaan" eli mahan kasvusta, sillä näihin asioihin saattaa liittyä kipeitäkin juttuja, vaikka yleensä on tosi iloinen juttu. Kannattaa ajatella sitäkin, että helposti työuhteisössä on monta kymmentä kysyjää tms eli jos liian aikaisin kysellään niin aiheuttaa vähän ns. "stressiä".

syksyllä olin kertoa useammalle, ihan sillä viikolla kun sitten tuli keskenmeno, en vaan saanut sanottua asiaa silloinja nyt oli pelko alkuraskaudesta. Nyt varmaan jo näkeevät, mutta... odotan aina seuraavaa neuvola aikaa, että voi kuunnella, onko kaikki hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoa ilmoittaa:
Ei sinun tarvitse kertoa ennen kuin olet itse valmis. Ymmärrän hyvin tuon km:n jälkeen. Minä annoin vain mahan näkyä (oli vähän ankea työpaikka, asiatonta juoruilua, joten ei ollut halua kertoa omista asioista), tosin juorut olivat levittäneet asian ennen sitä, mm. tj oli juorunnut.

Jos näkisin selvästi mahasta että työkaveri on raskaana niin sanoisin hänelle, kun olisihan se vähän tyhmää olla sanomatta mitään jos oikein selväsi näkyy, kun onhan kyse isosta ja yleensä myös tosi iloisesta asiasta. Paremman työkaverin kanssa voisin kysyä, jos jo "epäilen", mutta yleensä olen sitä mieltä, että antaa asian näkyä "omasta puolestaan" eli mahan kasvusta, sillä näihin asioihin saattaa liittyä kipeitäkin juttuja, vaikka yleensä on tosi iloinen juttu. Kannattaa ajatella sitäkin, että helposti työuhteisössä on monta kymmentä kysyjää tms eli jos liian aikaisin kysellään niin aiheuttaa vähän ns. "stressiä".

Mä juurikin ajattelin, etten halua ihmisten vihjailuja ja puheita. Kerron mieluummin itse. Meidän työpaikalla on paljon naisia, jotka ovat saaneet lapsia viime vuosina, joten luulenpa että kommentit tulevat olemaan mukavia ja itse asiassa varmaan aika antoisiakin keskusteluja voidaan käydä. Tiedän muuten tapauksen, jossa naista onniteltiin tulevasta vauvasta, kun maha oli selkeästi pyöreä. Nainen ei kuitenkaan ollut raskaana (vaikka olisi voinut vannoa!), vaan hänellä oli vaan iso pömppis.. :) Tilanne oli kauhea.. Nainen oli aivan tyrmistynyt, että hänelle sellaista sanottiin..

Yhteistyössä