Saako työnantaja kysyä tai onko minun pakko kertoa työhaastattelussa, että suunnittelen raskautta/olen raskaana??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minää

Vieras
Olen hakenut kiinnostavaa työpaikkaa. Kutsua haastatteluun ei ole vielä kuulunut, mutta toivon kovasti sen tulevan.

Perheenlisäys on myös mielessä. Siis yritämme koko ajan toista lasta, vielä ei ole tärpännyt.

Jos pääsen haastatteluun, pitääkö minun kertoa, että suunnittelen raskautta tai jos vaikka oelnkin jo silloin raskaana? Ja voiko työnantaja kysyä ja onko pakko puhua totta??

Ei missään tapauksessa tarvi kertoa eikä työnantaja saa kysyä. Se on ihan laissa määrätty.

Työnantaja ottaa aina tietoisen riskin palkatessaan hedelmällisessä iässä olevan naisen.

Lain mukaan ei saa kysyä eikä tarvitse kertoa.Tietysti jos on pitkällä raskaana niin asia on aika ilmiselvä mutta jos alle 10 viikkoa on niin tunikaa vaan päälle ja haastatteluun.
Ei ehkä reilua työnantajaa kohtaan mutta tosi käytetty keino on.

Lain mukaan ei saa kysyä. Ja jos kysyy niin sulla ei ole mitään velvollisuutta puhua totta. Jos siis olisi niin typerä haastattelija että tollasta kysyisi niin voit vallan hyvin sanoa, että eipä oo juuri nyt suunnitelmissa =) etkä voi joutua mihinkään vastuuseen vaikka tulisit raskaaksi samantien koska tuollaista ei ihan oikeesti saa kysyä.

Potkut tulee koeajalla, jos raskaana oot. Ei kai sillä oo väliikään, kun kerran tuollalailla aiot menetellä. Aina voi sitten myöhemmin kertoa, että ei ollut tiedossa, tai ei ollut suunnitelmissa. Eihän sitä saisi lain mukaan kysellä, mutta aina ne kysyy kumminkin. Ja sitte ne kysyy, onko mahdollisesti usein jäämässä sairaan lapsen kanssa kotiin hoitamaan tätä. Siihenkin voi keksiä/puhua totta, että mummi hoitaa, mutta jätäppä oksentava/ripuloiva jollekin ulkopuoliselle, ei tuu mittäää, vai...

Ei tarvitse oma-aloitteisesti kertoa. Ja jos kysytään, niin voi vastata niin, ettei suoranaisesti valehtele. Multa on aina kysytty työhaastattelussa, että onko perheenlisäys suunnitelmissa. Viime haastattelussa vastasin, että olen kolmekymppinen ja menossa naimisiin, että siitä voi vetää sellaiset johtopäätökset mitä haluaa. Ja sain paikan.

Valehtelu ei sen sijaan kannata. Jos sanoo ei ja on kohta maha pystyssä, niin työnantajalla ei sen jälkeen ole varmastikaan paljoa luottamusta sinua kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Potkut tulee koeajalla, jos raskaana oot.

Ei tää nyt oo mikään fakta. On olemassa fiksujakin työnantajia. Onhan siinä aina se vaara, että työntekijä raskaaksi tulee, jos palkaa lapsentekoiässä olevan naisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Wili:
Ei tarvitse oma-aloitteisesti kertoa. Ja jos kysytään, niin voi vastata niin, ettei suoranaisesti valehtele. Multa on aina kysytty työhaastattelussa, että onko perheenlisäys suunnitelmissa. Viime haastattelussa vastasin, että olen kolmekymppinen ja menossa naimisiin, että siitä voi vetää sellaiset johtopäätökset mitä haluaa. Ja sain paikan.

Valehtelu ei sen sijaan kannata. Jos sanoo ei ja on kohta maha pystyssä, niin työnantajalla ei sen jälkeen ole varmastikaan paljoa luottamusta sinua kohtaan.

Hyvä idea tuo sinun, ei siinä mitään. Mutta mitä merkitystä on työnantajan luottamuksella siinä kohtaa, jos työnantaja kysyy asiaa, jonka kysyminen työhaastattelussa ei ole sallittua? Lapsenteko on hyvin henkilökohtainen asia, ja niinkuin tuolla joku sanoikin, eihän se työnantajalle kuulu, missä vaiheessa ja miten on tullut raskaaksi (voihan se olla vahinkokin, eikä sitäkään tarvitse alkaa selittämään).

Ja työnantaja ei joka tapauksessakaan saa perustaa luottamisiaan tuollaisiin asioihin, eli ei saa alkaa syrjiä työntekijää sillä perusteella, että "nyt se on raskaana, vaikkei pitänyt lapsia tehdä, nyt en voi luottaa siihen missään asiassa".

Äläkä varsinkaan ite mene asiasta kertomaan esim. kun haastattelussa kysytään tulevaisuuden suunnitelmista. He ovat kiinnostuneita, mitä odotat työelämältä!

Joskus haastattelin naista, jolta kysyttiin jotain tyyliin "mitkä ovat tavoitteesi 5 vuoden kuluessa", ja hän ilmoitti olevansa kotona hoitamassa paria lasta... :D
Ihan kiva vastaus, etenkin kun kuitenkin haettiin tiimiin asiantuntijaa, jonka työhön perehtymiseen menee vuosi ainakin.

Yhteistyössä