Pitääkö lapsen kanssa leikkiä aina ku pyytää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syyllisyyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syyllisyyttä

Vieras
50 000 syytä potea huonoa omaatuntoa ja nyt lapsen kasvaessa yks lisää.

Tyttö on nyt 3, ainut lapsi. Käy pph:lla, jossa 3 muuta tyttöä.
Kotona ollessa haluaa, että leikin hänen kanssaan, ja leikinkin. Välillä pidempään ja välillä lyhyempään, mutta päivittäin. On lisäksi mukana kaikissa arkihommissa tiskarin tyhjennyksestä roskien vientiin. Välillä rasittaa toimia jatkuvana viihdetaiteilijana ja kehotan häntä menemään leikkimään yksin. Sit tietty pyytää että leiki mun kanssa ja mulle tulee paha mieli ku en mitenkää viitsis. Kuitenkin ajattelen, että mullaki on lupa relata ja vaan olla, joten olen sitten sanonut että nyt meillä molemmilla on oma hetki. Sitten hän joko leikkii yksin tai kiukuttelee.

Kysymys kuuluukin, että leikittekö lastenne kanssa ja kuinka paljon?

En kauheasti leiki. Mulla on tytöt 7,5v ja 2,5v. Esikoisen kanssa tuli ehkä enemmänkin leikittyä. Esim duploilla rakentelua, kotileikkiä, jollain leikkihahmoilla leikkimistä. Tämä nuorempi on kova tekemään palapelejä ja on monta kertaa päivässä pyytämässä mua ja isäänsä tekemään palapelejä. Niitä tehdään päivittäin ja joskus rakennellaan duploilla muttei oikeastaan muuta. Tytöt leikkivät jo yhdessäkin aika paljon. Nytkin isompi askarteli molemmille paperista "siivet" ja tytöt harjoittelevat "lentämistä" (juosten edestakaisin).

Niin ja piti vielä lisätä, että kun tyttö pyytää leikkimään enkä heti kerkeä, niin tyytyy yleensä siihen, että lupaan leikkiä kun oles tehnyt jonkin homman loppuun tai sitten niin päin, että tehdään vaikka yksi palapeli ja sitten sanon, että nyt ei kerkeä enempää kun pitää ruveta ruokaa tekemään tms.
Isomman kanssa ei kauheasti tarvitse enää leikkiä. Joskus haluaa, että leikitään vaikka kampaajaa niin, että hän saa laittaa mun hiuksiani tai tehdä jotain "kauneushoitoja" leikisti naamaan tai vaikka jalkahierontaa tätä olen joskus leikin varjolla pyytänytkin ;) .

• Tykkää
Reactions: erinys
no mä teen lyhennettyä työviikkoa, eli hiukan enemmän vapaata pojan, kohta 3v, kanssa koton. enkä leiki aina, kun haluaa koko ajan huomiota ja häröilee jne, kuten ton ikäiset tekee. meil on selkee rytmi vapaapäivinä, vähintään kaks tuntia ulkoilua säällä, kuin säällä ja näin paskoilla keleillä ollaan illat sisällä. pikkukakkosen ajan sanon, että nyt on sen ohjelman aika, sitten leikitään, pidän itselläni sen tunnin. legot, palapelit, leivonta näin loppuvuodesta, muutaman minuutin hetkellinen kiinnnostus piirtämiseen, mielikuvitusleikit, niistä ne meidän illat koostuu. on hyvin vilkas ja liikunnallinen poika, kuten minäkin, onneksi. joskus illat on tosi kestämistä, jos on jouduttu olemaan sisällä tms. jätkä juoksee kirjaimellisesti pitkin seiniä, eikä jaksa keskittyä mihinkään. hermokin menee aika usein, kun sitten häröilee ja käyttäytyy huonosti ja istutaan jäähyllä yhdessä.
MUTTA mä näen asian niin, ettei ole koko ajan pakko leikkiä, vaan tehdään se aika sille leikille ja myös omaa aikaa vanhemmalle. kolmevuotiaan suht normin lapsen täytyy osata touhuta itsekseenkin jo jotain.
ja mä annan katsoa aamulla piirretyt, mut aika paljon apsi touhuilee itsekseen. samoin viideltä pikkukakkosen. ja illalla, jos on käyttäytynyt hyvin, saa katsoa esim. yhden 10min jakson nalle puhia koneelta tai yhden jakson muumia iltapalan päälle. vastaavasti sitten luetaan paljon pitkin päivää, ulkoillaan se muutama tunti päivässä. en koe syyllisyyttä lastenohjelmista, kun muutakin tehdään.

Äiti ei ole lapsen leikkikaveri vaan äiti.
Hoidossa lapset saavat leikkiä todella paljon kavereiden kanssa.
Iltaisin mielestäni äidin ei tarvi leikkiä.
Pelit ja palapelit on hyviä illanviettoja. Yhdessä voi myös katsoa pikku kakkosta.

[QUOTE="Vieras.";29325402]Äiti ei ole lapsen leikkikaveri vaan äiti.
Hoidossa lapset saavat leikkiä todella paljon kavereiden kanssa.
Iltaisin mielestäni äidin ei tarvi leikkiä.
Pelit ja palapelit on hyviä illanviettoja. Yhdessä voi myös katsoa pikku kakkosta.[/QUOTE]

Just joo! 3v ei vielä kovasti osaa pelata pelejä, eikä varsinkaan yksin, eikä tarvitsekaan. 3v. tarvitsee aikuisen seuraa ainakin jonkin verran ja yleensä riittää, se, että vähän aikaa istuu lapsen seurana.

Ravintolaleikki on monille lapsille mieluinen leikki ja aikuiselle helppo, kun voi vaan istua ja lapsi kantaa sulle ruokia eteen. Siinä voi kyllä ihan samalla rentoutua ja viettää aikaa lapsen kanssa.

Liian usein me aikuiset sanotaan lapselle että "ei nyt" tai "ihan kohta". Se tulee tavaksi ja jos alkaa miettiä kuinka paljon lapsen kanssa todella leikkii ja on lapsen ehdoilla, niin pelkäänpä että liian vähän. Ainakin joka toisella kertaa voisi sanoa, että "hyvä, tulen leikkimään kanssasi" ja itsestäkin tuntuu paljon paremmalta.

Yhteistyössä