Pitääkö kertoa ystävälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen ystävä

Vieras
Olen joutunut seuraamaan sivusta epämiellyttävää tilannetta... Ystäväni alkoi seurustella miehen kanssa, joka seurusteli vielä, mutta erosi tyttöystävästään. Nyt kahden kuukauden päästä olen saanut selville, että mies on pettänyt ystävääni entisen tyttöystävänsä kanssa. Ystäväni on kuitenkin todella rakastunut, mieskin vaikuttaa olevan, mutta en sitten tiedä. Pitäiskö siis kerota ystävälleni vai uskoa, että pettäminen oli kerran hairahdus "vanhojen kunniaksi"?

Kokemuksesta voisin sanoa, että jos kerrot, ystäväsi ei kuitenkaan usko. Hänen välinsä sinuun alkavat viiletä, hän luulee sinun vaan olevan kateellinen tai kuvittelevan olemattomia.
Jos taas et kerro ja asia tulee ilmi myöhemmin, saat haukut kun et ole kertonut vaikka olet tiennyt.

Joten suosittelen olemaan puhumatta mitään ja jos/kun asia tulee joskus ilmi, et ole sitten tietävinäsi mitään vaan olet yhtä hämmästynyt ja loukkaantunut kuin ystäväsi.

Täällä toinen kokemuksen rintaääni ja täysin samalla linjoilla Anjun kanssa. Eli jos haluat säilyttää välisi ystävään ÄLÄ KERRO. Ainakaan suoraan... Mies pystyy kuitenkin todennäköisesti puhumaan rakastuneen ystäväsi uskomaan häntä ja kääntämään tilanteen sinua vastaan tyyliin: olet vain kateellinen tai olet itse yrittänyt iskeä ystäväsi miestä tms. Ja rakastunut ystäväsi uskoo.

Jos haluat saattaa asian ystäväsi tietoon, laita hänelle nimetön jäljittämätön viesti. Äläkä koskaan tunnusta, että olet tiennyt pettämisestä ennen häntä. Ilman sinuakin asia kyllä varmasti tulee ennemmin tai myöhemmin paljastumaan. Niin käy aina.

Pointti tässä jutussa onkin se, että en usko ystäväni koskaan saavan tietää syrjähypystä. Ehkä silloin pitää vain painaa villaisella koko asia ja toivoa, että se oli ainoa kerta ja hairahdus. Itse en tunne miehen exää enkä tiedä heidän suhteestaan mitään, mutta pakkohan siinä oli ongelmia olla kun mies lennosta vaihtoi.

Samoilla linjoilla kuin kaikki muutkin. Älä kerro, ainakaan tälle ystävällesi. Viestintuoja ammutaan aina. Kokemusta on.

Joskus voit ohimennen hyvin hienovaraisesti kahden kesken vihjaista miehelle että ehkä tiedät jotain. Kertokoon itse jos katsoo aiheelliseksi, tai kärsiköön tunnontuskissa.
Äläkä koskaan paljasta että tiesit asiasta ennen ystävääsi!

Haluaisitko, että sinulle kerrotaan? Mitä tekisit, jos sinulle tuollaisesta asiasta kerrottaisiin/ei kerrottaisi? Jos ystäväsi saa asian tietää myöhemmin ja saa tietää, että sinä olet tiennyt asian koko ajan, voi hän loukkaantua siitä ettet kertonut. Olin itse epämukavassa tilanteessa muutama vuosi sitten, kun ystäväni poikaystävä yritti lähennellä minua. En kertonut asiasta kaverille, mutta muille kavereille kyllä. kaveri sai asiasta tietää myöhemmin, mutta ei kyllä suuttunut minulle. Silti olisin toivonut, että olisin ottanut asian puheeksi hänen kanssaan jo aiemmin. Ystävän kuuluu tietää, jos häntä petetään (jos asiasta todella on faktatietoa).

Mielestäni ei kannata kertoa. Syystä, että usein kun erotaan, harrastetaan vielä seksiä "kerta kiellon päälle", eikö totta? Mies voi aidosti rakastaa uutta tyttöystäväänä, tilaisuus vain teki varkaan ja tuskin seksi exän kanssa merkitsee mitään! Jos ei vain ole vielä päässyt aivan samalle tutulle tasolle seksin suhteen uuden kanssa, niin saattaahan sitä seksiä exän kanssa aivat varsinkin jos se on toiminut hyvin!

Tuota, nyt vähän kiinnostaa, että mistä olet saanut tuon tietoosi. Koska et ilmeisesti tunne ystäväsi miestä, etkä tuota ex-naista. Kuinka monen mutkan kautta tuo "pettämistieto" tulee. Ja kuinka tarkasti olet kuullut, että mies harrasti seksiä exän kanssa, vielä eroamisensa jälkeen.

Kun joka tapauksessa tässä on suhteet menneet päällekkäin. Ei se eron tekeminen ole aina niin helppoa. Voi tuossa erotessa jopa päätyä harrastamaan seksiäkin.

Älä nyt ihmeessä kerro. Anna olla. Harkitse kertomista vasta jos näyttää, että mies pitäisi vispilänkauppaa exänsä kanssa vielä myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen ystävä:
Olen joutunut seuraamaan sivusta epämiellyttävää tilannetta... Ystäväni alkoi seurustella miehen kanssa, joka seurusteli vielä, mutta erosi tyttöystävästään. Nyt kahden kuukauden päästä olen saanut selville, että mies on pettänyt ystävääni entisen tyttöystävänsä kanssa. Ystäväni on kuitenkin todella rakastunut, mieskin vaikuttaa olevan, mutta en sitten tiedä. Pitäiskö siis kerota ystävälleni vai uskoa, että pettäminen oli kerran hairahdus "vanhojen kunniaksi"?

Kolmoisdraamat ovat aina hankalia! Tässäkin aloitus oli sellainen päällekkäissuhde. Kuvauksesta ei selviä kuka aloitti. Alkoiko ystäsväsi seurustella varatun miehen kanssa vai alkoiko mies seurustella ystäväsi kanssa toisen suhteen lomassa? Voi olla olennainen kysymys.

Jos ystäväsi tunki väliin, niin ihan oikein, että petettiin häntäkin. Ja jos miehen entinen tyttöystävä syystä tai toisesta lopetti suhteen, niin voisi kysyä, onko mies ikäänkuin pakkorakosessa joutunut eroamaan ja rakastumaan ystävääsi, vaikka olisi halunnut jatkaa entistä suhdetta. Joskus sellaistakin sattuu.

Sain tosiaan tietää asiasta aika monen mutkan kautta, työkaverini välityksellä joka tuntee ystäväni miehen exän. Ystäväni ja hänen miehensä alkoivat seurstella kun miehellä oli kriisi edellisessä suhteessaan ja he olivat "harkinta tauolla".

Ystäväni ei kuitenkaan ainakaan mielestään tunkenut väliin, vaan he miehen kanssa aidosti rakastuivat toisiinsa. Mies oli kyllä ilmeisesti ollut myös rakastunut exäänsä, mutta tunteet viilenneet kaikkien sotkujen ja kriisien seurauksena. Helppoa heidän seurustelunsa ei kuulemma ollut...

Joten taidan vaan toivoa, että mies on aidosti rakastunut ystävääni, ainakin he tällä hetkellä ovat kuin paita ja peppu ja kuulemma "tuntevat kuuluvansa yhteen", ovat vihdoinkin löytäneet sielunkumppaninsa.