Pitääkö isovanhemmille ja sisaruksille maksaa lasten vahtimisesta?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Tuli tämä mieleen tuosta yhdestä alootuksesta kun joku kehtaa olettaa, että isovanhemmat hoitaa ilmaaseksi lapsia vanhempien risteilyn ajan.

No tuota noin, mun mielestä ei todellakaan tarvitte maksaa mitään isovanhemmille tai omille sisaruksilleen siitä, että hoitaa lapsia.

Meillä ainakin on monesti niin, että äiti tai mun sisko kysyy koska voivat ottaa likan. Että tuolloon homma olis ilmaanen, mutta jos mä kysyn voiko ottaa likan niin pitääs maksaa? Miksi pitääs joillekin maksaa siitä, että ovat oman lapsenlapsensa tai kummilapsen (mun sisko on likan kummitäti ) kanssa? Kun itte kuitenkin haluavat aikaa viettää likan kanssa.

Eipä ole exän sisaruksetkaan mitään maksua ottaneet jos likka heillä on ollut. Se on vastavuoroista koska onhan exä hoitanut heidän lapsiaan.

Eikä ole mulle tullut mieleen pyytää rahaa siitä kun pari kertaa hoidin exän ja nykyysensä lasta. Enkä pyytääsi rahaa nytkään jos hoitoapua pyydettääs.

Meillä ei tällaista tilannetta ole ollut, mutta jos olisi ollut, niin jos minulla olisi ollut vaikka itseäni kymmenen vuotta nuorempi opiskelijasisar ja itselläni suht hyvä taloudellinen tilanne, niin olisin maksanut saamastani lastenhoitoavusta.

No jos mun äitini pyytää lapset kylään luokseen, niin tokikaan ei siinä rahaa vaihdeta.

Mutta jos minä pyydän että voisitko ens viikonloppuna ottaa mukulat hoitoon, niin tottahan toki haluan siitä palveluksesta maksaa JOSSAIN MUODOSSA (ei sen tartte välttämättä olla kahisevaa rahaa, voi vaikka tehdä vastapalveluksen jossain asiassa). En pidä mitenkään selviönä että kukaan hoitaa mun lapsia tai koiria ilmaiseksi aina kun keksin pyytää, vaikka he minun lapsista pitävätkin ja pyytävät heitä joskus kylään.

No ei, mutta jollain tapaa voi kiittää, jos kyseessä on pidempi aika. Ihan päivän vahtimisista tms. ei mun mielestä tarttee muuta kuin sanallinen kiitos.

Mutta omalle äidilleni ostin lasten nimissä korvakorut, kun oli meillä vahtimassa esikoista (ja muutenkin huushollerskana) sen aikaa, kun olin synnärillä vauvan kanssa. Siis kiitoksena, en niinkään "palkkiona".

Voin maksaa lapsista ruokarahaa, sillä siskoni elää pienillä rahoilla, mutta en maksa hoidosta lähisukulaiselle. Jos ei omaa halua löydy hoitamiseen, niin ei tartte hoitaa. Hoidatan lapset sitten muualla :)

Voin maksaa lapsista ruokarahaa, sillä siskoni elää pienillä rahoilla, mutta en maksa hoidosta lähisukulaiselle. Jos ei omaa halua löydy hoitamiseen, niin ei tartte hoitaa. Hoidatan lapset sitten muualla :)

Itse en ymmärrä miksi voidaan mieluusti maksaa vieraalle hoitajalle, mutta ei missään nimessä sukulaiselle. Etenkin kun se sukulainen elää pienillä rahoilla. Oma siskoni on opiskelija ja maksan hänelle aina pienen korvaussumman kun hoitaa lapsia tai koiria; minä saan lastenhoitoapua ja hän saa vähän rahaa. Ja siskoni ei sitä pyydä, mutta minun oikeustaju sanoo niin.

Ei kuulu meidän suvussa tapoihin. Mutta oikeastaan kun lähdin ajattelemaan tarkemmin, voisin teini-ikäiselle sukulaistytölle maksaakin =) Mun mielestä se tuntuisi reilulta ja luontevalta. Katsotaanhan nyt kun hän ensin täyttää 15 vuotta, että uskaltaa jättää lapset hoitoon muutamaksi tunniksi.

Ei pidä. Onni on tietysti isovanhemmat, jotka rakastaa lapsiamme ja haluavat heitä nähdä usein. :) Sisarusten kanssa vastavuoroisuus-periaate toimii meidän kohdalla. Toki kun itse hoidin monet illat teininä isosiskon lapsia sain välillä palkaksi 5-10markkaa. Enimmäkseen kyllä vahdin lapsia ihan ilmaiseksi, itse en siis rahaa ikinä pyytänyt.

[QUOTE="vieras";24283058]Itse en ymmärrä miksi voidaan mieluusti maksaa vieraalle hoitajalle, mutta ei missään nimessä sukulaiselle. Etenkin kun se sukulainen elää pienillä rahoilla. Oma siskoni on opiskelija ja maksan hänelle aina pienen korvaussumman kun hoitaa lapsia tai koiria; minä saan lastenhoitoapua ja hän saa vähän rahaa. Ja siskoni ei sitä pyydä, mutta minun oikeustaju sanoo niin.[/QUOTE]

No mun pointtina olikin lähinnä se, että jos sisko pyytää, eli hän kokisi lasteni hoidon duunina. Ja mä saan ne lapset hoidatettua ilmaiseksi muuallakin, eli en maksa muuallekaan mitään.

Enkä sanonut, etten voisi vastapalveluksena hoitaa sitten siskon muksuja. Jos ollaan tasapuolisia, niin eikö molemmat soitten maksa molemmille...eli kierrätetään niitä samoja seteleistä siskolta mulle ja takaisin. Mitä järkeä?

En mä lasten isovanhemmille mitään maksa, mutta teen sit vastapalveluksia tietenkin.
Esim, mulla on nyt äitin muutamat housut jotka pitäis korjata. Äiti tulee maanantai aamuna kattomaan lapsia pariks tuntia, ja ajattelin tässä viikonlopun aikana hoitaa ne housut kuntoon, niin on sitten antaa jotain takaisin, kun tulee lapsia katsomaan.

Sisaruksille maksan jotain pientä. En oo tainnu koskaan rahaa antaa, mutta menoistani tullessani ostanu matkalla jonku röökiaskin ja antanu sen "palkaksi".

Ei ole kyllä tullut mieleenkään, että maksaisin isovanhemmille :o Tosin eipä tuota ole tapahtunutkaan kuin kerran pari vuodessa, johtuen välimatkasta. Itse ovat usein kyselleet, voisivatko lapset mennä lomalla heille pidemmäksi aikaa ja ovat joskus tarjoutuneet maksamaan matkatkin. Eikä minun vanhempani todellakaan aikanaa maksaneet minun ja sisarieni hoidosta meidän isovanhemmille, vaikka minäkin oli käytännössä kaikki kesät ja viikonloput mummolassa ennen kuin muutettiin isäpuolen luo.
Pikkusiskolleni olen tavallaan maksanut lasten hoitamisesta niin, että olen maksanut junaliput ja ostanut ruuat (on vegaani ja tarvii omat sapuskat) jos on meillä käydessään lapsia katsonut jonkun aikaa.

No mun pointtina olikin lähinnä se, että jos sisko pyytää, eli hän kokisi lasteni hoidon duunina. Ja mä saan ne lapset hoidatettua ilmaiseksi muuallakin, eli en maksa muuallekaan mitään.

Enkä sanonut, etten voisi vastapalveluksena hoitaa sitten siskon muksuja. Jos ollaan tasapuolisia, niin eikö molemmat soitten maksa molemmille...eli kierrätetään niitä samoja seteleistä siskolta mulle ja takaisin. Mitä järkeä?

Et sanonut niin, joten en voinut tietää. Sanoinkin itse aiemmin että ei tarvitse maksaa rahana, vaan vastapalveluksetkin minusta käy. Mutta esim. siskolleni jolla ei ole lapsia, paras kiitos tai palkka (miten sen nyt tahtoo sanoa) on se raha.

Mun mielestä näissä jutuissa on vastavuoroisuus pointtina. Puolin ja toisin autellaan siinä mitä osataan ilmaiseksi, miksi lapset olisi jokin poikkeus? Ei mun mieskään veloita siitä että korjailee mun vanhempien tietokonetta, vaikka joskus joihinkin asennuksiin on mennyt useampia tunteja.

Teille yksi kysymys, joiden mielestä pitäisi maksaa. Mitä sitten kun vanhempanne ovat niin vanhoja että tarvitsevat apua. Veloitatteko kaupassa käynnistä, ruuan laitosta, lääkkeitten jaosta ja muusta?

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä näissä jutuissa on vastavuoroisuus pointtina. Puolin ja toisin autellaan siinä mitä osataan ilmaiseksi, miksi lapset olisi jokin poikkeus? Ei mun mieskään veloita siitä että korjailee mun vanhempien tietokonetta, vaikka joskus joihinkin asennuksiin on mennyt useampia tunteja.

Teille yksi kysymys, joiden mielestä pitäisi maksaa. Mitä sitten kun vanhempanne ovat niin vanhoja että tarvitsevat apua. Veloitatteko kaupassa käynnistä, ruuan laitosta, lääkkeitten jaosta ja muusta?

Mielestäni asia on hieman eri, ainakin minun kohdalla, kun tarvitsemme lastenhoitoapua lähinnä omiin hurvituksiin. Toisaalta, onhan meidän vanhemmat jo hoitaneet meitä koko ikänsä eli eiköhän sitten ole meidän vuoro hoitaa heidät kun ovat vanhoja. ja kyllähän kaikille ainakin perintö aina kelpaa, pitäköön sitä sitten palkkana jos tykkää. hahah

Mulla on yks käsittämätön juttu;

Mun siskoni miehellä on sisko, jonka pitää joka talvi päästä KUUKAUDEKSI etelään. Milloin minnekkin. Sillä on kaksi kouluikästä lasta.
Ne lapset asui sen kuukauden siskoni ja sen miehen luona. Ei puhettakaan että rahaa olis annettu ruokaa varten. Eli penniäkään ei se akka antanut lastensa elatukseen. Ei ennen eikä jälkeen matkansa.
Mun sisko pyysi, että miehen sisko tois sieltä reissusta hälle hajuveden. Ja se akka PYYSI MAKSUN SIITÄ HAJUVEDESTÄ mun siskoltani.

Arvatkaa ottaako ne enää niitä lapsia hoitoon sen emännännetelän reissujen ajaksi. Not!

[QUOTE="vieras";24283242]Mielestäni asia on hieman eri, ainakin minun kohdalla, kun tarvitsemme lastenhoitoapua lähinnä omiin hurvituksiin. Toisaalta, onhan meidän vanhemmat jo hoitaneet meitä koko ikänsä eli eiköhän sitten ole meidän vuoro hoitaa heidät kun ovat vanhoja. ja kyllähän kaikille ainakin perintö aina kelpaa, pitäköön sitä sitten palkkana jos tykkää. hahah[/QUOTE]

No ei munkaan vanhemmat töitä kotoa käsin tee. Eli enemmän menee "hurvitus"osastolle sekin. ;) Kummallakin mahdollisuus käyttää töissä konetta joten siinähän laskujen maksu ja muukin sujuisi.

Onko siis niin että omia lapsia ei tarvitse auttaa enää sitten kun he ovat aikuisia?

Musta olis aika normaalia, et jos esim. kolmekymppinen hyvin toimeentuleva pariskunta saa lapsenvahtiapua vaikka äidin 21-vuotiaalta opiskelijaveljeltä (jolla saattaisi olla muutakin tekemistä kuin lapsenlikkana oleminen), niin tälle veljelle vois antaa vaikka parikymppiä, tai viinipullon tms.

Meidän mummi on maailman ihanin ja aina lapsille on aikaa mutta;

En kehtaisi lapsia sinne tunkea ilmaiseksi. Anoppi on ollut koko elämän kotona omien lastensa kanssa ja mies taas totaalisen työkyvytön, eikä siis kumpikaan koskaan ole ollut töissä. Anoppi elää ihan minimieläkkeellä vuokratalossa. Ja lapsenlapsia on useampi.

Jos anoppi haluaa lapset ottaa ( ja usein haluaakin) maksan mielelläni enemmän kuin ruhtinaallisesti, koska mummi on sen ansainnut.

**Aika kamala mummi joo, kun rahaa ottaa...

Meillä on oikeasti maailman ihanin mummi!!!

Isovanhemmille ei makseta ja meidän sisaruksilla ei lapsia hoidateta.
Sen sijaan esikoinen (14v) hoitaa kyllä pienempiä (8v, 5, 3v) pientä maksua vastaan. Haki mm. tuota viime vuoden ekaluokkalaista välillä IP-kerhosta ja nyt kesälomalla on katsonut perään. Olen maksanut sellaista edullisehkoa hintaa (esim. 2e/kerta kun hakeaa IP:stä tai 5e/päivä kun katsoo perään vanhempien ollessa töissä). Ostelee niillä rahoilla jotain kivaa itselleen.

Scarlett tarkoitti ilmeisesti ainakin minua ja osasi tämänkin vääntää toisin kuin se oli sanottu. Mielestäni ei PIDÄ maksaa mutta ei myöskään pidä olettaa että isovanhemmat tai varsinkaan kummit ja muut sukulaiset jne hoitavat varmasti ilmaiseksi.
Esimerkiksi meillä kummit on pienituloisia. Olisi kohtuutonta ensin hoidattaa ilmaiseksi ja vielä ilmaiseksi syötättää ja juotattaa kun heillä itselläänkin on tiukkaa. Ja tällä ei ole yhtään mitään tekemistä rakkauden tai välittämisen kanssa. Tosipalstalainen ei toki olisi tietenkään köyhää kummia edes ottanut ;) Viimeksi jätin ruokarahat ja niin aion tehdä nytkin koska ei opiskelijoilla se raha puussa kasva.

Yhteistyössä