Pitääkö 5v neuvolassa olla molemmat vanhemmat paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tehtiin 5 vee tarkastus elokuussa eikä kukaan ainakaan mulle sanonut, et molempien pitäisi olla paikalla. Eikä 4 vee neuvolassakaan. Kai tääkin on sellainen, joka vaihtelee kunnittain.

Ei mun lastan neuvolaan oo ollu mitään erityistoivetta molemmista vanhemmista ikinä :O aina oon käyny itsekseni lasten kanssa. Miks siellä pitäis olla molemmat?

No eiköhän se jokatapauksessa ole plekkä toivomus, että molemmat olisivat paikalla. Ei kai sellaista nyt sentään vaatia voi?? Mikä on seuraamus jos molemmat eivät saavu paikalle? Sakko? Lapsen huostaanotto? Meillä mies on yrittäjä ja tuollaiseen neuvolakäyntiin uppoaa vähintään pari tuntia matkoineen ja se on aika iso summa tilipussista pois. Eli joutuvat neuvolassa tyytymään yhden vanhemman tapaamiseen.

[QUOTE="vieras";29156487]Ei mun lastan neuvolaan oo ollu mitään erityistoivetta molemmista vanhemmista ikinä :O aina oon käyny itsekseni lasten kanssa. Miks siellä pitäis olla molemmat?[/QUOTE]

En tiedä mutta ainakin 4v neuvolassa täälläpäin piti olla molemmat vanhemmat paikalla.

[QUOTE="aloittaja";29156494]En tiedä mutta ainakin 4v neuvolassa täälläpäin piti olla molemmat vanhemmat paikalla.[/QUOTE]

Olisiko ne hakeneet paikalle, jos toinen ei olisi mennyt tai kirjoittaneet sakon?

[QUOTE="vieras";29156502]Olisiko ne hakeneet paikalle, jos toinen ei olisi mennyt tai kirjoittaneet sakon?[/QUOTE]

No meille siitä tuli huomautus asiasta kun terkkaneuvola oli ekaksi eri päivänä kuin se lääkärikäynti niin terkkari huomautti että sitten lääkärillä pitää olla molemmat vanhemmat paikalla.

Toivottiin, että 4-v neuvolassa olisi molemmat paikalla, mutta se oli aivan turhaa. Siihenhän kuului vielä kaksi käyntiä. Ensimmäisellä kerralla molemmat istuttiin odotushuoneessa suurimman osan aikaa. Toisella kerralla oli lääkärintarkastus, lapsi siinä normaalisti mitattiin ja tutkittiin ja molemmat vanhemmat vaan katseli vierestä.'

Tosin ensimmäisellä kerralla meille annettiin täytettäväksi joku perheen voimavarat -kysely ja ne alkoholinkäyttötestit. Luulin, että niitä olisi ollut tarkoitus seuraavalla kerralla käydä läpi, mutta ei niitä edes katsottu. Onneksi, en minä nyt lapsen lääkärintarkastuksessa olisi mistään parisuhdeasioista yms. halunnutkaan puhua.

No joka tapauksessa siis tässä laajassa tarkastuksessakin oli molempien läsnäolo turhaa, että ei kai nyt ainakaan tavalliseen 5-v neuvolaan tarvi miestä saada mukaan.

[QUOTE="aloittaja";29156511]No meille siitä tuli huomautus asiasta kun terkkaneuvola oli ekaksi eri päivänä kuin se lääkärikäynti niin terkkari huomautti että sitten lääkärillä pitää olla molemmat vanhemmat paikalla.[/QUOTE]

Just joo, jos oikeasti olet noin kaiken tosissasi ottava, niin olet varmaan rasittavaa seuraa.

Vastaat tähän: No en ole, olen tosi kiva ja mukava jne.

[QUOTE="aloittaja";29156511]No meille siitä tuli huomautus asiasta kun terkkaneuvola oli ekaksi eri päivänä kuin se lääkärikäynti niin terkkari huomautti että sitten lääkärillä pitää olla molemmat vanhemmat paikalla.[/QUOTE]

Minä taas huomauttaisin terkalle, että kaikkien miehet eivät ole pitkin päivää kotona työttmänä ja että joissain perheissä esim. lasten kotihoito rahoitetaan yksinomaan sen miehen tuloilla, eikä silloin ole varaa ottaa ylimääräisiä vapaita.

Meillä ei ole ikinä ollut neuvolassa mitään niin tärkeää ja oleellista asiaa, etteikö yksi silmä-ja korvapari siitä selvityisi. Osaan kyllä miehelle raportoida tärkeimmät kotona.

[QUOTE="aloittaja";29156394]Ok kun 4v neuvolassa piti olla molemmat vanhemmatkin mukana.[/QUOTE]

Meillä ei ainakaan kukaan kaivannut isää 4v neuvolaan paikalle. Kaksin olin lapsen kanssa eikä missään vaiheessa (aikaa varatessa tai neuvolakäynnillä) kukaan kaivannut isää paikalle. Toki meillä isä on koko lapsen neuvolahistoriassa ollut paikalla noin 95% käynneistä.

Samoin täällä on väitetty, että 4v neuvolassa lapsi on keskenään terveydenhoitajam kanssa tutkimuksen aikana. Meillä ei ollut niinkään. Paikalla olin koko ajan, niinkuin aina ennekin.

Mutta 5v neuvolasta en osaa sanoa, eikähän ne sieltä aikaa varatessa asiasta mainitse. Eikä se siltikään voi olla mikään pakko, ehkä suositus tai toive.

[QUOTE="Vieras";29156859]Ei kait. Mutten haluaisi olla miehen kanssa joka ei tule lapsensa kans neuvolaan...ei ainakaan mun rahoittamiseksi tarttisi olla töissä.[/QUOTE]

Ei se rahapulan takia ole töissä vaan kun on kiireaika.

Yhteistyössä