Onko kenelläkään näin lyhyttä taaperoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myttis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myttis

Vieras
Käytiin eilen pojan kanssa 1½-vuotisneuvolassa ja pituutta oli vain 77cm! Syntyessään oli 49cm pitkä. Pituuskasvua nyt sitten seuraillaan vähän tarkemmin, mutta ei ne olleet neuvolassa kovin huolissaan. Minä kyllä olen, me vanhemmat kun ei olla mitään pieniä, itse olen 173cm ja mies 185. Miten teillä muilla?

Heippa!
Meidän taapero ei ole ehtinyt vielä 1,5 vuotiaaksi. Mutta 1-vuotiaana oli 71 cm pitkä. Eli aika lyhyt.
Tasaisesti kasvanut kokoajan joten ei miyään huolta. Syntyissään oli 47 cm.
Nyt typy on 1 v 2 kk ja 74 cm bodyt, housut ja sukkahousut sopivat vielä mainiosti. Mekoissa käytän jo 80 cm kokoa.

Jos haluat seurata lapsesi kasvua ja "käyrillä" pysymistä, niin tämä linkki on mielestäni mainio siihen.
Syöttämällä lapsen pituuksia ja painoja kenttiin, ohjelma piirtää lapsesi kasvukäyrän.
Itse käytän tätä kun asun ulkomailla, eikä minulla ole Suomen neuvolasta saatavia kasvukäyriä.
Tärkeintä on mielestäni se, että lapsi kasvaa tasaisesti, vaikka pituutta tai painoa olisikin vähän. Jos käyriin tulee notkahduksia, niin silloin on mielestäni aikaa huolestua seurata tilannetta tarkemmin.

Meillä tyttö syntyessään 3350 g ja 48 cm. Nyt 1,5 vuoden iässä 79cm ja 10,5 kg. Neuvolalääkäri totesi vaan, että kasvaa nätisti omalla miinuskäyrälllään eikä tarvetta mihinkään seurantaan ole. Minä olen 173 cm ja mies 178 cm. Minun äitini on tosin 149 cm, äidinäiti 143 cm ja äidinäidinäiti 138 cm.. Että voi olla sieltäkin tuo pienuus peräisin. Toivon, että tässä kuussa syntuvä poika olisi isompi, mutta toivottavasti ei yli nelikiloinen jööti kuitenkaan (itse olen ollut 3700 g ja mies 4500 g syntyessämme).

Poika oli 1v nlassa 72cm ja 1,5v nlassa 76cm...
Tyttö taas 1v nlassa 75,6cm ja 1,5v nlassa 82cm..

Ja poika oli syntyessään isompi kuin tyttö, tyttö menee keskikäyrällä nykyään ja aina mennyt, poika omaa miinuskäyräänsä tasaiseen tahtiin..

Meillä on myös lapsi joka kasvaa hitaasti miinus 20 käyrällä. Syytä ei ole löytynyt, tosin eipä ole juuri muuten tutkittu kuin kontrolloimalla. Tuumivat neuvolassa että kasvaa omalla käyrällään ja kun pituutta kuitenkin tulee, vaikkakin hitaasti, ei ole syytä huoleen. Jossain vaiheessa tajusimme miehen koulukuvista, että hänkin oli vielä alaluokilla luokkansa lyhyimpiä, mutta otti hurjan kasvupyrähdyksen murrosiässä ja nykyään hän on lähes 190 cm. Onko teillä samanlaista taustaa? Meillä tuota pidettiin neuvolassa hyvinkin selittävänä tekijänä ja mahdollisesti myös lapsi kasvaa noin. Nykyään neuvoloissa ei juurikaan tehdä pituuskasvuennustuksia juuri tuon takia, että lapset eivät kasva suoraviivaisesti, vaan välillä pituutta tulee enemmän ja välillä vähemmän. Miehesihän ei varsinaisesti muuten ole mikään hurjan pitkä, taitaa jäädä keskipituuden alapuolelle.

Yhteistyössä