pistin ihon alle ilmaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjelppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oon ihan hermoheikkona täällä :D
koko ajan tutkiskelen, et sattuuko johonkin tms.. olin varma, että nyt kuolen, kun äsken tuli suonenveto jalkaan. :D

toivottavasti tosiaan ei haittaa mitään. ja eihän sitä ilmaa niin älyttömiä määriä ollut..

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ei kai se ihon alla tai rasvakerroksessa niin, suonessa kai pahempi homma jos oon oikein katsonut sairaalasarjani...

No aika monta putkellista joutuis pistämään mihin tahansa, että kannattais edes miettiä...

Kyllä se natsitutkija Mengel joskus testasi, että suoneenkin saa laittaa monta kymmentä milliä ilmaa, ennen kuin on vaarallista. Ihon alle vielä vaarattomampaa. Pistetäänhän hepariininkin mukana aina pikku kupla ilmaa, kun sitä ruiskua ei tartte ilmata...

Alkuperäinen kirjoittaja ulla:
Mihin tää legenda sit perustuu?

Ilmeisesti siihen väärään tietoon, että jos pistää suoneen ilmaa niin se kulkeutuu sydämeen aiheuttaen sydänpysähdyksen. Aika monta ruiskullista saa ilmaa käsittääkseni pistää, ennen kuin mitään tapahtuu - jos tapahtuu. Aikoinani päivystin eräässä auttavassa puhelimessa johon soitti henkilö, jolla oli vakaa aikomus ottaa henki itseltään juuri tällä tavalla. Eipä onnistunut.

Mä pistän joka ilta klexanea ja ohjeessa sanotaan, että ilmaa ei saa pistää pois ruiskusta vaan se on pistettävä ihon alle.. kutakuinkin näin. Eli vaaratonta on pistää ihon alle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oon ihan hermoheikkona täällä :D
koko ajan tutkiskelen, et sattuuko johonkin tms.. olin varma, että nyt kuolen, kun äsken tuli suonenveto jalkaan. :D

toivottavasti tosiaan ei haittaa mitään. ja eihän sitä ilmaa niin älyttömiä määriä ollut..

voi luoja. sähän oot yhtä hysteerinen ku mä :D ihanaa etten oo ainut :D

vaikka ilmaa menisi suoneen, se ei ole vaarallista jos määrät ovat pieniä. ihan tavallista on että esimerkiksi tiputuksessa ollessa siellä letkussa menee myös ilmakuplia

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mihin se ilma sitten menee sieltä suonista?

sydän pysähtyy, ku "lyö" tyhjää

eikö toi ole aika vaarallista, tuo että sydän pysähtyy?

En mä nyt tätä tarkoittanut. Jos siis ilman pistäminen suoraan suoneen ei ole erityisen vaarallista, ellei sitä mene paljon, niin mistä ja mtien se ilma sieltä suonesta sitten poistuu? Ei kai se sinnekään jää?

En mä nyt tätä tarkoittanut. Jos siis ilman pistäminen suoraan suoneen ei ole erityisen vaarallista, ellei sitä mene paljon, niin mistä ja mtien se ilma sieltä suonesta sitten poistuu? Ei kai se sinnekään jää?

Tuo eksoottinen sana "mtie" ja ja se sanojen välissä tarkoittaa sanaa miten.

kyllä se ihan sekoittuu siihen vereen samalla tavalla kuin kaikki muukin suoneen pistettävä aine kuten esimerkiksi lääkkeet

mutta jos verenkiertoon mennee paljon ilmaa voi tulla ilmaembolia, joka on tappava. lääkäri voi koittaa imeä ilmat pois sydämestä mut aika usein ei onnistu.

oon kuullu sellasen jutun että lääkärit keskitysleireillä testaili näitä juttuja juutalaisilla, ja ainakin letkullinen (20ml) pitää mennä sitä ilmaa, että kuolee. mutta uskon että vähempikin riittäs. mutta muutama kupla ei tee mitään :)

Yhteistyössä