pinoon hyviä, helppoja, maukkaita, nopeita, kohtuu terveellisiä arkiruokia

Aloitan itse, meillä siis syödään paljon perinteistä makkarakeittoa, ja kinkkukiusausta,

ja sit täältä joskus bongasin ohjeen jauhelihakeittoon, eli teen jauhelihakeiton perunasipulisekoituksesta ja spagettipätkistä ja keittojuureksista ja hernemaissipaprikasta, melko paljon mausteita lihalientä cayannepippuria jne :p
 
Minäkin haluun! Meillä pyörii AINA ne samat 10 ruokaa:

- jauhelihakastike (ihanaa vaihtelua saa raastamalla porkkanaa joukkoon REILUSTI tai lisäämällä oman makuinen tuorejuustopuolikas mukaan)
- lihamakaronilaatikko
- kinkkukiusaus
- pinaattiletut
- maksalaatikko
- jauhelihakeitto
- nakkikeitto
- nakkikastike
- siskonmakkarakeitto
- ranskalaiset milloin milläkin
- eri makuisia kanakastikkeita

Mä siis kaipaisin sellaisia puolvaikeita, hyväksi koettuja ruokia Mein äidiltä sain jo yhen mahtavan ohjeen, kanakastiketta johon tullee mm. mandariinilohkoja (purkista), fetaa, viinirypälepuolikkaita jne. :p ja yhden ohjeen löydettiin kokeilemalla, oli mahtavaa. Porsaan sisäfileestä, nuijitaan hyvin: joiden sisään hiukan aurajuustoa -> kääritään rullalle ja päälle rullataan vielä pekonisiivu, hammastikulla kiinni ja keitetään mausteliemessä ja sitten vielä uuniin :p
 
Tämä on helppo ja lapsetkin tykkää:
marinoituja broikun koipia
7dl vettä, yksi vihannes ja 1 kanaliemikuutio
3dl riisiä
pieni purkki ananasrenkaita

Voitele vuoka, laita riisi pohjalle, pyyhityt koivet sinne, ananakset mehuineen päälle ja lopuksi liemi päälle.
Kaikki uuniin noin tunniksi, 200 astetta.
 
Ai juu en ookaan pitkään aikaan tehny kanawokkia, se on niin hyvää :p

Eli pannulla ensin kanasuikaleet ja sipulisuikaleet öljyssä, sitten oman maun mukaan wokki- yms vihanneksia joko tuoreena tai pakkasesta, sitten ruokakermaa purkillinen ja sekaan nuudeleita, jos laittaa nuudelit kovana ne imee kovasti kermaa ja on rasvasia ja hyviä, jos kiehauttaa niitä ensin vedessä ne on silti hyviä mut ei niin rasvasia.
 
Kana-nuudelikeitto ( pakastebroiskusta ), uunilohi+muusi, pinaattikeitto, sieni-pekoni-risotto, tai risotto noin yleensä, pastasörsselit ( tummaan pastaan kun tekee, niin on terveellisempää ), kalapuikot :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Kaalilaatikko ja lapsille voi tarjota lisäksi keitettyä pottua.

Hernekittoa nakeilla.

Broilerimakaroonilaatikkoa

Kanakeittoa (kanafileita, suikalejuureksia pakasteesta, maissia herneitä )
kaalilaatikkoa teenkin huomenna :p + perunoita ja ruskeaa kastiketta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Mua ottaa aivoon kun tuo mies on niiiiin ranttu!

Ei kasviksia, ei mielellään kanaa, kalasta puhumattakaan :headwall:

Tees siinä sitten vuoropäivin makkarasta ja jauhelihasta sekä eineksistä jotain.. :/
Ukko joko syö mitä tehdään tai tekee itse. Ja jos ei kelpaa siirtyy sitten ulkoruokintaan tai on nälissään. ;) Näin meillä.
 
Makaronilaatikko
Peruna-jauhelihavuoka
Jauhelihakeitto
Broilerikeitto
Valkosipuli-kermaperunat + jauhelihapihvit
Muussi + lihapullat
Makkarakastike + perunat
Kalaa kermakastikkeessa + riisiä / perunaa + kasviksia
Broileria + riisiä + kasviksia
Jauhelihakastike + spagetti
Riisi-tonnikalavuoka

Nää on meillä lemppareita ja helppoja :)
Kaikkee muutakin kyllä viikottain.
 
Me tykätään jauheliha-perunavuoasta.

kuoritut perunat viipaleiksi, raa'asta jauhelihasta painellaan/muotoillaan pikku pihvejä, pihvien päälle mausteet ja paistetaan pannulla, sit pihvit ja potut sekasin vuokaan kermaa ja mausteita + suolaa päälle, ja uuniin. On hyvää ja ihan siis tuollasta perinteistä. Makua voi muunnella tuorejuustoilla ja lisäämällä joukkoon erilaisia kasviksia.
 
Edellisenä päivänä keitetystä riisistä saa aivan ihania ruokia.

Pannuun paistumaan esim. kanasuikaleita (itse leikkaan aina fileet isoiksi suikaleiksi), sipulia, valkosipulia ja porkkanaa. Kun nämä ovat kypsiä (porkkanat saa jäädä rapeiksi), mukaan edellispäivän riisijämät. Ennen näiden paistamista tai toisessa pannussa voi paistaa vielä muutaman kananmunan, jotka sitten leikataan soiroiksi ja laitetaan sekaan. Vähän pippuria sekaan ja pöydässä makeaa chilisoosia päälle, niin jopas menee kielikin mukana :p

Mä keitän nykyään aina tuplasatsin riisiä, kun teen jotakin riisisafkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Mua ottaa aivoon kun tuo mies on niiiiin ranttu!

Ei kasviksia, ei mielellään kanaa, kalasta puhumattakaan :headwall:

Tees siinä sitten vuoropäivin makkarasta ja jauhelihasta sekä eineksistä jotain.. :/
Ukko joko syö mitä tehdään tai tekee itse. Ja jos ei kelpaa siirtyy sitten ulkoruokintaan tai on nälissään. ;) Näin meillä.
Välillä menee leipä tai mitä nyt satut kaapista löytämään eväillä kun me lasten kanssa syödään jotain meidän herkkua =)

Onneksi on tyytväinen vaikka munakkaaseen joka tulee tarvittaessa siinä sivussa kun muille vaikka kalaa paistelen
 
No sieni-pekonirisotto:

150 g pekonia ruskistetaan
herkkusieniä tai suppilovahveroita oman maun mukaan, ruskistetaan

3 dl risottoriisiä
1 kanaliemikuutio + litra vettä keitettynä ( eli kuumaa )
sopiva määrä grana padanoa raastettuna ( n. 200g )
1 iso purjo

Riisit ruskistan kattilassa ja sitten "oikealla" hetkellä lisään kanaliemen sinne pienissä erissä. Samalla myös purjot. Sitten kun riisi kypsää, lisään pekonin ja sienet, annan hetken hautua ja sitten lisään juustoa. Jää sellaseksi suht löysäksi, mutta ei kuitenkaan lusikalla syötäväksi ( vaikka "oikea" risotto sellaista olisikin ). Päälle ja sekaan sitten vielä silputtua persiljaa, kuivattukin käynee. NAM! Ai juu, ja pippurisekoitusta myllystä oon kanssa turjautellu mukaan. Ei muita mausteita, suolaa tulee kanaliemestä ja juustosta ja muuten sienet ja pekoni antaa kyllä makua.
 
Erilaisia kalaohjeita myös kiitos. Oon ihan käsi kalan kanssa.

Me syödään ainoastaan kalapuikkoja, lohta uunissa kypsennettynä (päälle sitruunan mehu ja suolaa ja pippuria), ja seitifileet on mahottoman hyviä kun ne on pyöritetty jauho-mauste-seoksessa ja paistettu rasvassa pannulla. Kala syödään aina perunoiden tai muusin ja kermaviilikastikkeen kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Edellisenä päivänä keitetystä riisistä saa aivan ihania ruokia.

Pannuun paistumaan esim. kanasuikaleita (itse leikkaan aina fileet isoiksi suikaleiksi), sipulia, valkosipulia ja porkkanaa. Kun nämä ovat kypsiä (porkkanat saa jäädä rapeiksi), mukaan edellispäivän riisijämät. Ennen näiden paistamista tai toisessa pannussa voi paistaa vielä muutaman kananmunan, jotka sitten leikataan soiroiksi ja laitetaan sekaan. Vähän pippuria sekaan ja pöydässä makeaa chilisoosia päälle, niin jopas menee kielikin mukana :p

Mä keitän nykyään aina tuplasatsin riisiä, kun teen jotakin riisisafkaa.
Kuulostaa hyvältä, paitsi tuo kana. Meillä ei kukaan syö kanaa. Milläköhän sen vois korvata? Tai siis millä vaan voi, mut mikäköhän sopis parhaiten?
 

Yhteistyössä