kannanpa oman korteni kekoon tähän ketjuun kun en silloin omana raskaus aikana paljoa tästä aiheesta löytänyt.
Elikkäs meillä on nyt 2kk oleva poika ja tyttö 1v4kk. Päivää vaille 1v2kk siis on ikäeroa.
Aluksi kun vauva syntyi ja kotiuduttiin sairaalasta niin tuntui aika mahdottomalta et miten me ikinä tullaan pärjäämään lasten kanssa kotona kun mies palaa isyyslomalta töihin.
Esikoinen kun on kuiten kohtuu vilkas tapaus niin pelotti et miten saan valvottua molempia siten et säilyvät ylipäänsä hengissä. No mies onneksi oli isyyslomalla heti sen 3 viikkoa ja hoiti esikoisen kaikki tarpeet silloin aluksi. Heräs tytön kanssa aamuisin joten mie sain sit vauvan kanssa nukkua. Se olikin tosi tärkeää et sain luotua suhteen vauvaan ja opeteltua tuntemaan sitä hieman. Aikaa kun kului niin aloin jo tottumaan kahden hoitoon ja sit miehen viimeisen isyyslomaviikon loppupuolella jo minusta alkoi tuntuun et ok... kyllä me pärjätään.
Esikoinen on onneksi kävelly jo 10kk:sta asti joten kantaa häntä ei tarvinut kantaa ja muutenkin oikein reipas ja osaava tyttö.
Suosittelen et kaikki muutokset esikoisen osalta tapahtuis viimeistään 2kk enne vauvan laskettua aikaa niin kerkiää sit tottumaan esim. sängyn vaihtoon ym uuteen. Meillä vierotettiin tyttö tutista n.3kk ennen vauvan syntymää niin eipä tuo ole osannu kaivata sitä ollenkaan.
Mustasukkaisuutta en ole huomannu ollenkaan. Kovasti vauvasta tykkää ja mun kanssa sitä hoitaa. Rajat meillä asetettiin heti siihen et mitä vauvan kanssa saa tehdä, mitä ei saa tehdä ja mitä tehdään vain äitin avulla. Nopeesti kyllä oppi ja tottu niihin "sääntöihin". Hetkeksikkään en heille kyllä uskalla selkää kääntää koska koskaan ei kuitenkaan voi olla varma.
Imetyksen aikaan olen luvannu tytön tulla mun kanssa sohvalle kainaloon istumaan. tai laitan videolta pyöriin siksi aikaa huvituttia jos meinaa kovin kärsimätön olla.
Sängyssä en päiväs aikaan imetä ollenkaan koska silloin esikoinen haluais tulla kans sinne ja sitten hän ei malta köllöttää ja rupeaa riehumaan ja soppa on valmis.
Meillä kaikki nukkuvat omassa huoneissaan joten perhepetiasiasta mulla ei oo tietoa.
Rattaat ostin lastentarvikeliikkeestä emma jule twinnit ja olen tykänny tosi paljon. Ne on markkinoiden kapeimmat, emman kantokassilla saa vauvan sinne kivasti ja ne on markkinoiden halvimmat myös. ne on nelirenkaiset ja etupyörät on kääntyvät niin pyörähtää näppärämmin pienessä tilassa kun mitä mun emmaljungan yksösten rattaat. Hyvin kulkee pehmeälläkin hiekalla joten oletan myös toimivan lumessa. Tosi pieneen kasaan myös menevät niin mahtuu hyvin ainakin meillä peräkonttiin.
Kantoliinaa suosittelen kans kaikille. Meillä on pitkä trikoinen liina. Tänäänkin sitasin kaupan parkkiksella liinan päälle, vauva sinne, esikoinen ostoskärryihin ja kauppaan... Puistossa toi liina on aivan ehdoton kun meillä tuo vauva ei välttis rattaissa sit viihdy jos sattuu heräämään. Laitan vauvan liinaan niin saan kädet vapaaksi nostella esikkoa keinuun ja silleen.
Mitään ongelmaa tästä ikäerosta en sen kummemmin oo huomannu. Kaks lasta on aina kaks lasta joten tekemistä kyllä riittää. Ehkä tää on hieman työläämpää kun vanhempaa lasta kuiten tarvii auttaa joka asiassa, mut se on niin vähän aikaa mitä nää on pieniä.
Parisuhteelta tää toisen lapsen syntymä on vaatinu melkeinpä enemmän kuin ekan, koska nyt on tilanteita missä omat kädet tai jaksaminen ei vain riitä niin silloin tarvitaan sitä kumppaniakin siihen enemmän auttamaan. Yhteispelillä ja puhumalla se sit onnistuu.
Ihanaa odotus aikaa kaikille ja kassillinen kärsivällisyyttä sit sinne alkuviikoille
Kojo, Noora 1v4kk ja Timo 2kk