Hannele: Listeriaan pätee ulkomailla samat säännöt kuin Suomessa, eli pitää välttää pastöroimattomia maitotuotteita, käytännössä siis pehmeitä ja homejuustoja ja maito pitää joko kuumentaa tai sitten olla pastöroitua. Esim. Italiassa myydään vain pastöroitua maitoa (itse en ainakaan ole koskaan nähnyt kaupassa pastöroimatonta), jotenkin luulisi, että näin myös Kanarialla ja Espanjassa.
Lisäksi pitää miettiä toksoplasmoosia, eli pitää välttää raakaa ja huonosti kypsytettyä lihaa (ei siis mitään salameita, chorizoa tai ilmakuivattuja kinkkuja), samoin kuin raakoja kasviksia, koska mitä etelämmäksi mennään, sitä paremmin tokso viihtyy maaperässä ja kastelevuvedessä, eli kasvikset pitää pestä tosi huolellisesti, vaan kuka tietää miten ne ravintolassa on pesty?
Itse kyllä matkustelen ihan rauhallisin mielin, ja matka etelään on harkinnassa myös rv25 tienoilla, koska kyllä ravintoloista aina löytyy pastaa, risottoa, kalaa ja lihaa, jonka voi pyytää kypsentämään oikein hyvin, voi myös näyttää mahaa ja selittää raskaudesta, Italiassa ainakin useimmat ravintoloitsijat tietävät jopa, että mitä raskaana olevalle voi tarjota ja mitä ei. Kuorimaveitsi matkalaukkuun, niin voi itse ostaa kuorittavia hedelmiä, niin siitä saa kyllä päivän vitamiinit sitten, vaikkei salaattia ravintolassa söisikään.
Eilenillalla olimme esim. lapsettoman pariskunnan järjestämillä illallisilla, ja emännästä oli hyvin luonnollista selittää minulle oma-aloitteisesti kaikki käyttämänsä ruoka-aineet ja kysyä niin minulta kuin väliin mieheltäni, että voinko syödä tätä tai tuota, ja monista asioista tiesikin, että voin tai en voi. Kun niin monilla on kuitenkin ollut raskaana olevia sukulaisia, ja täällä tosiaan koko suku osallistuu raskauteen ja siten oppii myös näistä ruokarajoitteista.
Muutenkin olin kyllä koko illan keskipiste masuni kanssa, Italiassa ollaan raskaudesta aina tosi innoissaan (on aika alhainen syntyvyys, mä olen täällä ihan oikeasti NUORI synnyttäjä), ja esim. lailla taataan raskaana olevan naisen oikeus etuilla posteissa jne., kaupassakin on oma pikakassa vanhuksille, vammaisille ja raskaana oleville
Käytän mieluusti hyväkseni
Talvis: Tuo on aika jännä tuo d-vitamiinijuttu, neuvolassa varmaan osataan sanoa tarkemmin, itsellä ei tietenkään ole mitään d-vitamiinilisiä (ei ehkä edes raskausvitskuissa, pitääpä tarkistaa), kun täällä Italiassa toi d-vitamiini saadaan auringosta. Eli tuskin siitä yliannosta kovin helposti ainakaan voi saada, muutenhan kaikki aurinkoisissa maissa asuvat kärsisivät yliannostuksesta jatkuvasti. Vai järkeilenkö nyt ihan väärin? Kun d-vitamiiniahan kutsutaan vitamiiniksi vain historiallisista syistä, oikeasti se on hormooni, jota luonnollisesti muodustuu ihossa auringonvalon vaikutuksesta. Sen tiedän, että normaalille ihmiselle pitäisi riittää 15 minuuttia aurinkoa päivässä kasvoille ja käsiin, mutta Italiassa saavat kyllä kaikki paaaljon sitä enemmän, myös raskaana olevat naiset.