Pino hysteerisille ruuan tarkkailijoille -kaikkiruokaiset älköön vaivautuko

Ihana pino! :D
Luin mielenkiinnolla noita juttuja omegoista, esikoisen odotusaikana en niitä popsinut mutta nyt tässä raskaudessa ajattelin, että voisin kokeilla. Voin sitten kymmenen vuoden kuluttua tulla kertomaan miten esikoinen ja kuopus eroavat toisistaan :LOL:

Tässä raskaudessa olen syönyt foolihappoa yrityskierron alusta lähtien aina näihin päiviin saakka, mutta ajattelin pikkuhiljaa vaihtaa tilalle jotkut monivitamiinit. Hemppa on mulla ollut hyvä, niin en sen vuoksi ole alkanut vielä syömään rautaa sisältäviä odotusajan vitamiineja, mutta täytyy katsoa uudestaan sitten jos se hb alkaa laskemaan.

Muistaako kukaan, oliko niin, että sillä foolihapolla ei n. ekan kolmanneksen jälkeen ole enää merkittävää vaikutusta? Muistelen lukeneeni näin "jostain".

Toi suklaajuttu oli tosi hyvä uutinen, mielelläni edistän odotusajan terveyttäni sillä tavalla :D

Kesis ja pikkuinen 12+6
 
Kärppis: mä en muista tarkkaa suhdetta, mutta muistaakseni kuitenkin tyyliin, että omega-3 pitäisi saada kolminkertainen määrä omega-6 verrattuna. Luin kuitenkin, että omega-6 on ruokavaliossamme periaatteessa liikaakin, eli yleensä tuo suhde 3:1 sijaan tyyliin 1:3! Eli omega-6 ei yleensä ole puutetta, sitä on tosi paljon ainakin kasvirasvoissa. Sen sijaan jos syö omega-6 esim. ennen raskautumista (itsekin käytin niitä kapseleita hetken, kunnes suomalainen gyne tästä syystä kielsi), pitää ehdottomasti huolehtia omega-3 saannista, ettei tuo rasvahappojen suhde vääristy entisestään. Mutta siis yleensä tosiaan niin päin, että omega-6 liikaa suhteessa omega-3.

kesis: foolihapon tarve alkuraskaudessa olisi 400mikrogrammaa, toisen raskauskolmanneksen aikana 300 mikrogrammaa, ja muistaakseni loppuraskaudessa laskee jopa siihen 200 mikrogrammaan, mikä on ennen raskauttakin. Mutta mua on suositeltu syömään raskausvitskuja joissa on tuo 400 mikrogrammaa jopa imettäessä, kun ei siitä haittaakaan ole noilla lukemilla. Kun viime vuonna aloimme yrittämään, niin mun gyne jopa määräsi mulle 800 mikrogramman tehokuurin varmuuden vuoksi! Jos on ollut edellisissä raskauksissa sitten foolihapon puutteesta johtuvia ongelmia, niin uuden raskauden alkaessa määrätään jopa 1500 mikrogramman päiväannoksia! Tällaista tietoa italialaiselta gyneltä siis ja myös netistä.
 
Hmm, eli foolihapot mulla on jo kehissä ja nyt pitänee ostaa noita maitohappobakteereita jos niistä vaikka oiskin sitten apuja tulevan vauvan osalta. Ja unohtamatta tuota suklaatia :p
Tarvitsee lukea ketju uudestaan, kun meni noi omegat hieman ohi.

Mutta hyvää infoa. :flower:

Ja hei, kun Lentis jaksaa laittaa italialaiset suositukset esim foolihapon osalta niin oisko kellään antaa suosituksia suomen osalta ? Ois hyvä vertailla....
 
Jeps: Apteekkarilehdestä poimin tällaisen jutun:

Foolihappo ja
raskaus

Folaatin tarve raskauden myötä kaksinkertaistuu,
ja foolihapon saanniksi suositellaan
0,4 mg vuorokaudessa. Useat tutkimukset
ovat osoittaneet, että äidin foolihapon puutteella
on yhteys sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöihin.
Ne ovat vaikeita synnynnäisiä
epämuodostumia, joista tavallisimmat
ovat selkärankahalkio (spina bifida) ja aivottomuus
(anenkefalia). Niiden tarkkaa syntymekanismia
ei tunneta, mutta ilmeisesti
taustalla on foolihapon vähäinen saanti
tai foolihappoaineenvaihdunnan geneettinen
poikkeavuus.
Maissa, joissa hermostoputken sulkeutumishäiriöstä
johtuvat synnynnäiset epämuodostumat
ovat yleisiä, on foolihappolisä (400
µg - 4 mg/vrk) ennen raskautta ja raskauden
aikana vähentänyt epämuodostumien ilmaantuvuutta.
Suomessa hermostoputken
sulkeutumishäiriöt ovat harvinaisia.
Foolihapposuositus tavallisissa raskauksissa
on 0,4 mg/vrk, jonka monipuolinen ja
riittävä ravinto yleensä turvaa. Foolihappolisä
tabletteina (0,4 mg/vrk) on tarpeen naisille,
joilla foolihapon puutetta saattavat aiheuttaa
tietyt lääkkeet (epilepsialääkkeet,
pitkäaikainen sulfalääkitys), imeytymishäiriöt,
runsas alkoholin käyttö tai kovin yksipuolinen
ravinto.
Foolihappolisää harkitaan myös, jos äidillä
on insuliinihoitoinen diabetes tai klomifeenihoito
ja jos kaukaisilla sukulaisilla
on esiintynyt hermostoputken sulkeutumishäiriötä.
4 mg:n foolihappolisää suositellaan
äideille, joilla on suuri riski saada hermostoputken
sulkeutumishäiriötä sairastava
lapsi, perheessä on ollut aiemmin häiriötä
sairastava lapsi tai vanhemmilla itsellään
on häiriö.
Foolihappolisä aloitetaan viimeistään niiden kuukautisten aikana, joiden jälkeen raskauden
toivotaan alkavan, ja jatketaan 12.
raskausviikolle asti. Foolihappolisä on havaittu
turvalliseksi: keskenmenoriskiä ei
ole, koska suuriinkaan foolihappoannoksiin
ei näyttäisi liittyvän toksisuutta.
 
Mä muistan lukeneeni jostain, että foolihappoa pitäisi alkaa syödä jo siinä vaiheessa kun raskautta suunnitellaan...siis ilmeisesti kuukausia aikaisemmin kuin varsinainen hedelmöitys tapahtuu. No mä en kyllä tajunnut aloittaa ns tarpeeksi ajoissa.
 
Suuret kiitokset lentoemo-76! :flower: :)

Mikä on muuten teidän käsitys mozzarellasta? Olen ollut lukevinani, että suomalaista pastöroitua mozzarellaa saisi syödä, mutta miten on sen aidon italialaisen laita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mä muistan lukeneeni jostain, että foolihappoa pitäisi alkaa syödä jo siinä vaiheessa kun raskautta suunnitellaan...siis ilmeisesti kuukausia aikaisemmin kuin varsinainen hedelmöitys tapahtuu. No mä en kyllä tajunnut aloittaa ns tarpeeksi ajoissa.
Tämä on totta. Tai siis mulle keskenmenon aikaan lääkäri näin neuvoi (titteliltään professori, jotta kai se jotain tiesi.. :xmas: ). Siis käski alottaa foolihapon jo silloin heti kaavinnan jälkeen. Sanoi, että sitä pitäs syödä jo (muistaakseni) 3 kk ennen raskautumista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kesis:
Suuret kiitokset lentoemo-76! :flower: :)

Mikä on muuten teidän käsitys mozzarellasta? Olen ollut lukevinani, että suomalaista pastöroitua mozzarellaa saisi syödä, mutta miten on sen aidon italialaisen laita?
Mä muistelen jotta tuota aitoa italialaista ei sais syödä... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mä muistan lukeneeni jostain, että foolihappoa pitäisi alkaa syödä jo siinä vaiheessa kun raskautta suunnitellaan...siis ilmeisesti kuukausia aikaisemmin kuin varsinainen hedelmöitys tapahtuu. No mä en kyllä tajunnut aloittaa ns tarpeeksi ajoissa.
Tämä on totta. Tai siis mulle keskenmenon aikaan lääkäri näin neuvoi (titteliltään professori, jotta kai se jotain tiesi.. :xmas: ). Siis käski alottaa foolihapon jo silloin heti kaavinnan jälkeen. Sanoi, että sitä pitäs syödä jo (muistaakseni) 3 kk ennen raskautumista.
Ja jotta kohdun limakalvojenpinta ois mahdollisimman suotuisa kiinnitysalusta munikselle niin kannattaa jättää kaikki hiilihappopitoiset juomat pois. Hiilihappo kuulemma tuhoaa limakalvojen kiinnittymispintaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Ja jotta kohdun limakalvojenpinta ois mahdollisimman suotuisa kiinnitysalusta munikselle niin kannattaa jättää kaikki hiilihappopitoiset juomat pois. Hiilihappo kuulemma tuhoaa limakalvojen kiinnittymispintaa...
No tolla ei ollu mulla vaikutusta, sillä olin melkoisessa cokis-koukussa raskaaksi tullessani... :D :snotty: :ashamed: Ja vichyäkin meni (syytän hirmuista työurakkaa, joka silloin oli alla). Kaikenkaikkiaan siis enemmän hiilihappojuomia kuin mitään muuta (ja hampaat tykkää.. :ashamed: ). (T. raskaaksi kaksi kertaa putkeen ekasta mahdollisuudesta :xmas: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesis:
Suuret kiitokset lentoemo-76! :flower: :)

Mikä on muuten teidän käsitys mozzarellasta? Olen ollut lukevinani, että suomalaista pastöroitua mozzarellaa saisi syödä, mutta miten on sen aidon italialaisen laita?
Mä muistelen jotta tuota aitoa italialaista ei sais syödä... :ashamed:
Mun mielestä lenttis on myös sanonut aiemmin, et ei saa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Laala oli vaan pakko tulla kertoo, että oon arnoldissa töissä, ja monet mammat siellä ostaa paahtopaistia yms. :D Ja onhan niissä bageleissä se tuorejuusto myös...
Eiks täällä jo sanottu että "kaikkiruokaiset älkööt vaivautuko"? :LOL:
Mä vasta syömisen jälkeen tajusin että en olis saanu syödä sitä tuorejuustoakaan... No jos ens viikolla tulee huonoja tuloksia nt-ultrasta niin tulen sitten Arnoldsiin vaahtoamaan. :LOL:

Ei vais...

Mut siis se on kummaa miten sitä saa itsensä neuroottiseksi.

Ja siis mozzarellaa ei varmaan saa syödä.
Muutenki juustoista saa syödä vaan Valiota ja jotain.. arlaa tai ingmannia, en muista ikinä kumpaa, joten syön vain valiota. :LOL:

 
Arnoldsista tuli mieleen...

Meikäläinen piipahti eilen Arnoldsissa ja kaikessa donitsinhimoissani pystyin välttämään kuitenkin donitsin ja otin tilalle terveellisen, raikkaan vadelma-mango-mansikka-smoothien. :eek: Kun olin puolessa välissä, hokasin et juomassahan on "nöllejä", siis marjoja. JA MITÄKÖHÄN MARJOJA tähän aikaan vuodesta? Ettei vaan tossa kiellettyjen listalla olevia ULKOMAISIA pakastevadelmia- ja mansikoita? :headwall: :headwall:

...kele, kun vaaraa piilee kaikkialla!!! Mä kun olen hillittömästä pirtelö-himostani huolimatta jättänyt mansikkapirtelöt tekemättä, kun pakkasessa ei ole kuin puolalalaisia mansikoita!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Ja jotta kohdun limakalvojenpinta ois mahdollisimman suotuisa kiinnitysalusta munikselle niin kannattaa jättää kaikki hiilihappopitoiset juomat pois. Hiilihappo kuulemma tuhoaa limakalvojen kiinnittymispintaa...
No tolla ei ollu mulla vaikutusta, sillä olin melkoisessa cokis-koukussa raskaaksi tullessani... :D :snotty: :ashamed: Ja vichyäkin meni (syytän hirmuista työurakkaa, joka silloin oli alla). Kaikenkaikkiaan siis enemmän hiilihappojuomia kuin mitään muuta (ja hampaat tykkää.. :ashamed: ). (T. raskaaksi kaksi kertaa putkeen ekasta mahdollisuudesta :xmas: )
Ok, mulla vaan on ollut just ongelmia tuon kiinnittymisen kanssa ja johan tärppäsi kun lopetin limut ja aloitin foolit. Ja toki aloitin ivf-hoidotkin.... mutta niissä on käyty jo aiemminkin eikä tahtonut kiinnittyä.
 
Heips!

Tulin tänne kommentoimaan tuota foolihappoa. Itse syön reseptilääkkeenä foolihappoa 5 mg/vrk, sillä ensimmäisellä vauvalla oli neuraaliputken sulkeumahäiriön kaikki muodot. Tuota lääkettä kuuluu nauttia (vähintään) kuukausi ennen raskauden alkua ja kolmannen raskauskuukauden loppuun. Eli se annostus meillä "ongelmatapauksilla" on tosiaan huomattavasti suurempi kuin ns. tavallisessa raskaudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesis:
Suuret kiitokset lentoemo-76! :flower: :)

Mikä on muuten teidän käsitys mozzarellasta? Olen ollut lukevinani, että suomalaista pastöroitua mozzarellaa saisi syödä, mutta miten on sen aidon italialaisen laita?
Mä muistelen jotta tuota aitoa italialaista ei sais syödä... :ashamed:
Ei tààllà Italiassa mozzarella ole kiellettyjen listalla raskaana oleville... Onneksi! :D
 
Mä huomaan, että olen jokseenkin hysteerinen tuosta foolihaposta. Edellisessä raskaudessa aloitin raskausvitamiinien syömisen vasta eka neuvolakäynnin jälkeen. Söin niitä vitamiineja yli puolen välin ainakin. Terve tyttö syntyi.

Sitä edeltävissä raskauksissa en ole edes syönyt mitään muuta kuin d-vitamiinia ja rautaa tarpeen mukaan. Terveet lapset ovat noistakin raskauksista. No, onhan mulla sydämen päällä surukin. Viime keväänä raskaus päättyi kromosomivirheen vuoksi. Tosin siinäkään ei ollut mitään tekemistä foolihapolla.

Niin siis asiaan. Olen syönyt viime joulukuusta lähtien raskausvitamiinia (vain 1 per päivä). Tähän mennessä on tullut kaksi noin kuukauden taukoa. Tämä toinen tauko olikin just ennen tätä nykyistä raskautta. Aloitin beroccan nauttimisen vasta vähän reilu viikko sitten. Olen yrittänyt järkeillä, että kai sitä joku hyöty on ollut noista aikaisemmin syödyistä vitamiineista, vaikka nyt just taukoa vähän tulikin. Harmittaa, että en hakenut heti uusia vitamiineja. Mä kun en uskonut millään tärpin olevan mahdollinen :headwall:

Sen verran hermoheikko olin, että kun positiivisen testin tein, piti heti soittaa teratologiseen tietopalveluun ja varmistaa, että beroccaa saa turvallisin mielin syödä...

Mun pitää tässä perehtyä paremmin tuohon omega-3 juttuun. Saako sitä erikseen vai onko se jossain esim. raskausvitamiinissa lisänä?

Tieto lisää tuskaa. Kunpa saavuttaisi sen euforisen tilan, mikä oli kun esikoista odotin. En osannut hermoilla mistään, kun en tiennyt raskaana olemisesta mitään :LOL:

Helmiina
 
Niin, ei kai se vika ole mozzarellassa itsessään vaan siinä, että monet italialaiset pehmeät juustot tehdään pastöroimattomasta maidosta. Ravintolasta sen voi kysäistä ja mozzapakkauksissa useimmissa lukee, onko pastöroidusta maidosta vai ei. Juustonystävä puolustaa mozzaa :D

Asiasta / juustosta toiseen: voin olla täysin väärässä, mutta kovien juustojen suhteen elän ja syön siinä uskossa, että pitkään kypsytettyjä pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja saa surutta popsia, vaikka olisivatkin muualta kuin kotomaasta peräisin.

Mun "ruokapelkoni" liittyy ravintolisiin :/ Maitohappobakteerien ja d-vitamiinin lisäksi en syö muita, pelkään meneväni annostuksien ja päällekkäisyyksien kanssa sekaisin! Syön paljon tuoretta ja elän muutenkin mahdollisimman terveellisesti, samaan malliin kuin ennen raskautta.

Hyvät yöt ja terveelliset aamiaiset! :wave:
 
Moikka,

Komppaan myös tuota tumman suklaan syöntiä, olen lukenut samaisesta tutkimuksesta ja kuulluut myös muutaman äipän positiivisia kokemuksista!

Joku sanoi, että Mölleriin on lisätty A:ta? Kun siitäkin on monia versioita, niin onkohan tuo lisäys kuitenkin vain siinä Tupla versiossa? Minulla on perusmölleriä, en syö sitä säännöllisesti, mutta silloin tällöin kuitenkin....Täytyykin tarkistaa purkin kyljestä.

Minä uskon monien täällä mainittujen hyvien juttujen lisäksi kookosöljyn kaikkivoipaisuuteen, lisään sitä ruokalusikallisen aamusmoothieeni ja käytän sitä myös ruoanvalmistuksessa silloin tällöin.

Bantsku :wave:
 
Mozzarellasta: Aivan raskauden alussa hylkäsin mozzarellan samoin kuin kaikki muut pastöroimattomat juustot juuri sen vuoksi, että ovat pastöroimattomia. Lisäksi alkukesän mozzarellaskandaali siivitti päätöstä :D Mutta tein sitten tarkempaa "tutkimustyötä" netissä, ja italiankielisillä sivuilla annettiin synninpäästö niin mozzarellalle kuin ´monille muillekin juustoille (kuten parmigiano reggianolle) joita ei ole tehty pastöroimattomasta juustosta, koska listeria ei kuulemma tartu tuollaiseen pitkäsäikeiseen juustoon, vaan sen pitäisi olla just sellaista homejuustoa tai sitten tosi pehmeitä juustoja. Eli kyllä sitä mozzarellaa syödään Italiassa kuumentamattomanakin, vaikka itse en ensin syönytkään, tosin pyrin ostamaan sellaista, joka on tehty pastöroidusta juustosta, kun sellaistakin löytyy Italiasta. Mutta kyllä siinäkin se riski teoriassa taitaa olla senkin vuoksi, että juustoihin ja muihin se listeria saattaa tulla myös tuotannon myöhemmässä vaiheessa, eli ei välttämättä edes liity itse juustoon vaan lähinnä säilytysolosuhteisiin. Esim. ravintolassa en ole mozzarellaa tästä syystä syönyt kuin pizzan päällä, kun Italiassa sitä on tapana pitää huoneenlämmössä tuntikausia ennen tarjoilua, itse taas pidän vain jääkaaapissa.

Esim. ricotta-juustoa syön vain kuumennettuna, vaikka sitä Italiassa oikein suositellaan kalsiumin ja vähärasvaisuuden vuoksi raskaana oleville. Enkä osta mitään ihania juustoja pienten kauppojen juustohyllyiltä, vaan ainoastaan tunnetujen valmistajien tehtaallisesti pakattuja, niissä ne hygieniastandardit ovat kuitenkin eri luokkaa kuin pienillä valmistajilla, niinhän kehotetaan tekemään myös Suomessa.

Sen sijaan tiramisua en syö vieläkään siksi, että mascarponea en ole löytänyt sallittujen juustojen listalta, ja lisäksi siinä on sitä raakaa kananmunaa.

Itse olen kanssa miettinyt noita smoothieita, mutta tähän mennessä olen juonut vain sellaisia kaupanhyllyltä, jotka on jotekin iskukuumennettu tai pastöroitu.
 
Niin siis lyhyesti mozzarellasta: se on just tuollainen kuinka paljon haluaa riskeerata -juttu, Italiassa sitä ei pidetä "vaarallisena", mutta useimmiten sitä ei ole tehty pastöroidusta maidosta, niin että oman mielenrauhan vuoksi varmaan kannattaa syödä vaan sellaista pastöroitua. Italiassakin jotkut syö ja jotkut ei syö.
 
Osallistumpas minäkin. Täällä on ollut puhetta tuosta maitohappobakteerien syömisestä vikalla kolmanneksella. Varmaan kaikki kuitenkin tiedämme, ettei ole ihan yhdentekevää mitä valmistetta napsii, kun kaikissa on eri kantoja. Olen lukenut nyt tutkimustietoja, ja mitä ilmeisemmin L. rhamnosus (LGG) olisi se mistä on tutkitusti eniten iloa? Sitä löytyy ainakin Tohtori Tolosen Maitohappobakteeritabuista, mutta muista en ole sitä bongannut. Mitäs valmistetta te olette syöneet tai suunnitelleet ostavanne? Ärsyttävää kun yrität nettikaupoista katsella, niin yleensä mainitaan vaan että eri "Lactobacillus -kantoja". No AIJAA, ylläri että maitohappobakteerivalmisteesta löytyy eri maitohappobakteerikantoja. Täsmentävää tietoa tälle neuroottiselle ruokavalionsa kyttääjälle kiitos |O

Kalaöljyistä oli myös keskustelua. Montako kertaa viikossa riittää että syö kalaa, jotta saa tarpeeksi ilman ravintolisää? Syön kalaa 3-4 krt/vkossa, eli aikas paljon. Sillä mietinkin, että tuskin mun kannattaa enää lisäksi alkaa tuommoisia napsimaan..

DD ja potkurineiti 29+2 :heart:
 

Yhteistyössä