Pino alkuraskauden hermoilijoille

ElinaMaria Hienoa että olet täällä :) Olen joskus lukenut edelleen sitä KM:n jälkeen kuumeilevat -pinoa kun itsekin siellä olin, aina mukavaa että sieltä siirtyy porukkaa tänne :)

liikkeistä En oo vielä tuntenut liikkeitä, välillä on ollut joku "poksahdus", mutta todennäköisesti se on ollut jotain suoliston juttuja ;) Mutta ei kai tässä mitään hätää vielä ole kun vielä esikoisesta on kyse. Neuvolassa ei ainakaan panikoitu asian suhteen mitenkään.

ON.. Mulla on selkä ihan *¤/#&¤(&*# :kieh: , alaselkä siis. Iskias vissiin vihoittelee oikein kunnolla. Välillä tuntuu että oon aivan jumissa, kun nousen sohvalta niin köpöttelen kuin vanha mummo.. hah. Lisäksi polvet on tosi kipeenä.. Mukavaa ajatella että kun tää paino vielä tästä nousee niin oon ihan jumi koko nainen.. Ei muuten paino oo onneks noussu oikeesti niin paljon kuin se neuvolan vaaka väitti, lähempänä on reilu pari kiloa kuin se neljä.. mikä lie turvotus ollu päällä silloin..

Mukavaa viikon alkua!

t. Jonniina 16+5
 
Tänään tunsin jonkun kuplinnan tuolla suht alhaalla, navan alapuolella. Oiskohan.. No, jospa pian kuitenkin tuntisi pikkuisen. :heart:

lääkärineuvolassa käyty. ja kaikki hyvin. :heart: Painoa tullut noin 200g/viikko. pikkuisen sydämen lyönti oli noin 150. :heart: olipa ihanaa kuulla se jumputus. :heart: hb:kin oli hyvä joten ei mun ankara väsymys siitä johdukkaan. muuten vaan väsynyt, tietty raskaus väsyttää ja mulla se "ihana" tilanne että molemmat pojat yhä edelleen huhuilee äitiä öisin. eli yöheräämisistä ei ole päästy täällä vieläkään. No onpahan sitten tuttua tuo yöherääminen kun vauva syntyy... :LOL:
 
Onnea sadee hyvistä neuvolakuulumisista. Kyllä ne liikkeet varmaan pian tuntuu. :D

Kiitos kärppis ja jonniina. :) Niin olikin jo aika! :saint:
Vaikka tietysti pelottaa että saako tämän syliin asti ja mitä kaikkea voikaan tapahtua... pitäisi vaan yrittää ajatella positiivisesti. :snotty: alavatsa on iltaisin ihan pallo. =) levossa usein jomottaa ja polttelee masua, sehän vaan tarkoittaa että siellä jotain tapahtuu. Se on hyvä, eikös vain. :D

AINIIN Jonniina, mulla siinä ekassa raskaudessa oli kans noita issiaskipuja. Mulla autto kaikki pakaravenytykset ja alaselän venytykset siihen kipuun. Ja sit se et makoili vähän aikaa jalat 90 asteen kulmassa et nostaa ne vaikka tuolin päälle. Mut niitä venytyksiä pitäis tehä joka päivä et ne auttaa. :) En tiiä ootko jo kokeillu. Mut jos et nii laita googlen kuvahakuun pakaravenytys nii sielt tulee ihan hyviä.

 
Onnittelut Aurora! :flower: Odotus palkittiin...odotuksella. :LOL:

Kiva kuulla että kärppiksellä kaikki on hyvin. Hyvä että kiirettä pitää, niin ei ehdikään niin paljon hermoilemaan.

Jonniina En oo minäkään tuntenut minäänlaisia mönkiäsen liikkeitä. Esikoisesta muistaakseni näillä viikoilla tunsin ekat puplinnat, sellaista elohiirimäistä. En oo vielä ehtinyt asiaa murehtimaan ja onneks tällä viikolla on neuvola.

kimallus 15+5
 
Onnea Aurora! :D

KYSYMYS: omega3 -kapselit, voiko syödä raskaanaollessa? en syö paljon kalaa ja mietin että voinko jatkaa niiden syömistä. Neuvolasta sanottiin että jos ei niissä ole a-vitamiinia niin on ok. Mitäs mieltä? Onko kokemuksia?

Nyt telkkua katsomaan! :wave:
 
Jahans ja mä en sitten tänään nukukaan... Piti sit tulla nettiin kurkkasemaan. :whistle:

ElinaMarialle mulla on ainakin nuo KalaÖLJY (huom! Ei kalanmaksaöljy) kapselit semmoisia, joita saa ja kantsiikin ottaa (mäkään en syö kalaa).

Auroralle onnea. :D :flower:

(.) Mäkään en ole vielä tuntenut liikkeitä. Ainakaan en tunnusta. Pari kertaa on tuntunut semmoista outoa "kuplintaa" tuossa samassa kohdassa yläreunassa, mutta navan alapuolella (siis n. kohdun yläreunassa), mut ne saattaa olla suolenkin liikkeitä... Mut mulla on istukkakin etuseinässä, joten en oletakaan, et ihan het tuntuu mitään. Ja muutenkin nuo kuplinnat on tosiaan tuntuneet pari kertaa eikä edes samalla viikolla. B)
 
Jopas on tullu tekstiä taas! :) osan vaan lukasin läpi kun väsyneenä ei nyt oikeen jaksa keskittyä, aattelinki siks vaan tulla tällai pikaseen näyttäytymässä. ;) Taidan olla ainut joka kuikuilee vielä hereillä tääl. x) Hei, pikaseen tällanen galluppi taas. :p

Onko muut alkanu jo kirjotteleen (tai ylipäätäänsä aijotteko) "päiväkirjaa" raskaudestaan? Ite kävin tänään ostamassa sellasen söpön päiväkirjan tiimarista, nyt saanki ruveta kirjottelemaan kaikkea kivaa, sitte voi näyttää lapselle sitä sit ku se on isompi. ^_^ En kyl oikeen muutenkaan kirjottele kyl päiväkirjaan ja jos kirjottelen ni ehkä hyvällä säkällä 1 kahdessa kuukaudessa! :LOL: Mut toivottavasti ees saisin kirjotettua niistä kerroista ku tapahtuu kaikkee uutta ja jännittävää! :)

Omasta navasta: No eipä tässä hirveesti oo mitään uudenveroista tapahtunu. Kävin tänään hammaslääkärissä, mulla tehään iensiirtoleikkaus, kun on ikenet lähteny karkaamaan kahen alaetuhampaan kohdalta.. :( Onko kellään minkäänlaisia kokemuksia iensiirtoleikkauksista? :/ Pelottaa ihan kauheesti! :(

En oo sen yhen kerran jälkeen tuntenu niitä ihme kuplia mahassa, jos se oli pikkunen ni miksi en enää tunne lastani.. :/ Tänään on ollu kahteen kertaan kauhee maha kipu, kohdun alueella, se on ollu sellasta vähän ehkä vihlovaa kipua ja se on kestäny aika kauan. En sitte tiiä olisko se vaan suolistossa vai voisko se kertoa jotain keskenmenosta.. :( :O

Tervetuloa uudet ja onnea plussasta! Ultrassa ja neuvolassa käyneille onnea kans! ^_^

Eternal-life ja plankton 13+6
 
Onnea aurora!! :heart:

Mä oon tehnyt joka raskaudessa sellasen kansion. Sinne oon kirjotellut tuntemuksia, neuvolakuulumisia, hankinnoista, laitellut ultrakuvia, masukuvia... :heart:

On kyllä taas hyvä fiilis eilisen neuvolan jälkeen. Kun kuuli ne sydänäänet. nyt ei tartte hermoilla. Ainakaan taas pariin päivään. :LOL:

lentämisestä. sain lääkäriltä eilen todistuksen että saan lentää. Mutta reissu on vasta lokakuun ekana viikonloppuna. eli tietääkö kukaan pitääkö sen todistuksen olla tuoreempi vai kelpaakohan toi? ja sitten niistä lentosukista. mistä niitä saa? ihan tavallisista kaupoistako, siis esim prisma..?

sade80 16+1 :heart:
 
Enternal: älä nyt heti pelkää keskenmenoa. Meillä ensikertalaisilla (etkös säkin ole) on kuulemma aika normaalia noi viiltävät kivut, kun kohtu nyt alkaa venumaan. Luultavasti se on ihan normaalia.
Aurooralle :flower:
Kiva kuulla kärppiksestäkin, pitkästä aikaa.
Sade: lentosukkia saa ainakin sokoksesta, voi saada ihan prismastakin.
(.) no niin, siskolle tuli kerrottua, se alkoi pesemään kastemekkoa.
Haastattelukin on takana, en kertonut raskaudesta, viikon sisällä pitäs sit tietää, pääsenkö töihin. Hiukan on kyllä semmonen olo, että ei tärpännyt. :|
Liikkeistä: en osaa sanoa, viikonloppuna oli semmonen olo, kun olisin tuntenut jotain, mut sit kun keskityin oikein tunnustelemaan, ni ei mitään.

Finttu 15+6
 
sadee, pitääkö noin aikasin olla se todistus? Mä oon aina kuvitellu että sen tarvii vasta viimeisellä kolmanneksella. :eek: En usko että on mitään ongelmaa tuossa sinun matkustamisessa. Silloin ekassa raskaudessa mun oli tarkotus lähteä reissuun rv 24 muistaakseni. Eikä siihenkään olis tarvinnu lupakirjaa... :/

Eternal, älä nyt heti pahinta epäile. Ei tuossa vaiheessa vielä edes välttämättä tai siis todennänköisesti tunne lapsen liikkeitä. Jos olet oikein huolissasi niin voithan soittaa neuvolaan. :hug:

Kärppis, mulla on sellasia omega3-tabuja kun... Friggs Omega-3 extra. :p "luontaista kalaöljyä + vitamiineja ja magnesiumia. (foolihappo, B6, B12, E-vitamiini) Tuo on varmaan ihan ok.

Ihmeellisiä tuntemuksia... Nyt aamulla on sellainen olo että en usko olevani raskaana. :ashamed: :LOL: Hitto kun on tyhmää tämä tällainen. Pitäisiköhän sitä lopettaa netissä pyöriminen ihan täysin. Pitää yrittää takoa avioihinsa: "Suurin osa raskauksista sujuu hyvin ja normaalisti loppuun saakka". Miksi se on vaan niin vaikea uskoa? :ashamed:
 
Mä en tiedä noista todistuksista lentoa varten. Kerroin lääkärille matkustamisesta ja se oli sitä mieltä että todistus tarvitaan. Voihan se olla ettei sitä tosiaan edes tarvitse näin aikaisessa vaiheessa. pitääkin käydä finnairin sivuilta vilkaisemassa, jos sieltä löytyisi tietoa asiasta . =)
 
Lääkärintodistus "raskauden normaalista kulusta" tarttee joskus rv 27-28 jälkeen muistaakseni. Kaiketi myös vaihtelee lentoyhtiöittäin. Jos on "isomahainen", ei varmaan haittaa jos on todistus aikaisemmillakin viikoilla, jos eivät usko että raskaus ei oo alle ton määrätyn ajan... (täytyyki miettiin tarttisko itsekin mukaan kun näill'näkymin olen lentämässa rv 24-25 tienoilla :eek: ).
 
Hui kamala mikä päivä taas... Oon asunut puhelimessa eri virastojen välillä. :| Mä en enää koskaan tahdo kuulla jonotusmusiikkia! :LOL:

ElinaMaria: Kyllä tuo muuten kuulostaa ihan hyvältä (siis sallitulta), mut muista, jos otat jostain muualta vitamiineja, et et saa tiettyjä liikaa. B-vitamiineista esim. liikaa saatuna värjäytyy pissi kivan neonvihreäksi (sitä ei sit kantsi ainakaan pelästyä.. :whistle: ). Magnesiumista ei ole haittaa, vaik saakin vähän liikaa. Foolihappokaan ei sinänsä pitäs olla pahitteeksi ainakaan alkuraskaudesta (joidenkin uusien tutkimusten mukaan sen määrää pitäs vähentää keskiraskaudessa. Mut toisaalta kun kyseessä on aine, jota saa vihreistä kasviksista, niin enpä oikein tiedä tuosta... Ja tähän asti on sanottu, et sen tarve vaan kasvaa. Joten kunhan sitä jostain saa, niin mycket bra vaan. B) )

Ja eternal ei heti ajattele pahinta. Ehkä ne tunteet ei ollukaan edes liikkeitä. Ja sit muutenkin alussa niitä ei "kuulukaan" kuulua koko ajan. ...ja sullakin on viikkoja sen verran vähän, et jos istukka esim. on eessä, no hätä vielä. :hug:

Lentämisestä: voi kun ehtis/pääsis/saiskin lähteä jonnekin. :| Mii niid a holidei. :p

Eniveis kulkaas, se on taas tältä päivältä nettikiintiö käytetty. Vaikka tänään on kyllä tosi hyvä istumapäivä. ...ja tosiaan kun en noihin vihlaisuihin aina voi oikein vaikuttaa (joskus ne tulee istumisesta, joskus seisomisesta, joskus makaamisesta niin ota niistä selvää).

Mut nyt vois olla teetauko... :xmas:

T. Kärppä ja kultarakaspieni papunen 15+3 B)
 
Kiitos teille jotka rauhottelitte mua, en ois kyl tienny mitä oisin tehny jos ette ois sanonu nuita sanoja.. :ashamed:

Oon täällä nyt sössiny jotain kun laskettiin että pikkunen olis tasan 14 viikkoa tänään, eli samana päivänä kun mieheni synttärit, mutta huomasin että elän täällä tänään viikkoa 13+6 :S Sekoilen kai jotain, mut siis viikot on tänään tasan 14+0 :D

eternal-life a plankton 14+0 (korjattu) ;)
 
hei taas :wave:
tänään sitten oli neuvola lääkärin aika ja kaikki oli hyvin. toukan sydänäänetkin löydettiin tällä kertaa :heart:
sadee80!
mulla on ollut ihan samanlaisia muljahduksia ylempänä vatsassa tai siellä se tuntuu. vähän kun sydän löisi tyhjää. kysyin tänään sitä lääkäriltä ja minulla on rytmihäiriöitä.
ei ole kuulemma mitään vakavaa kun ei mistään ahdista. johtuu kaiketi siitä kun kilpirauhas arvot on laskenut ja nyt muutettiin lääkkeiden annostusta minkä pitäisi poistaa myös nuo rytmihäiriöt. minäkin ensin luulin että toukka se siellä touhuaa vatsassa ;)
minä en ole ihan varma olenko toukan liikkeet jo tuntenut. eilen tuntui kun joku oisi kunnolla venyttänyt koipea ja neuvolan täti meinas että kyllä se taitoi toukka olla =)
sanoi myös että ne kuplat mitkä tuntuvat ennen liikkeitä ei välttämättä tunnu ollenkaan eli rupee suoraan tuntumaan kunnon potkut.
täytyy itsekkin vielä varmistaa tuosta lentämisestä tarvitaanko jotain lappua.
vielä kuusi viikkoa ja sitten pääsee lomailee B)
niin ja laskettu aika siirtyi päivällä eteenpäin. neuvolan mukaan ois 2.3. ultran 5.3 ja tyksin 3.3 eli on nyt sitten 3.3. en ihan ymmärtänyt kun selitti miksi menee tuo tyksin laskujen mukaan.

cadillac ja toukka 15+0
 
Aurora; paljon paljon onnea! :heart: Samoin Elinamarialle! :heart:

Kärppis: no jo oli aikakin, että täällä ilmottaudut, aivan täällä saa huolehtia, että ootko meidät kokonaan unohtanut :D

Eternal: mulla on ollut niitä kipuja koko ajan, mutta kaikki vaikuttaa olevan ihan hyvin. Kärppis, mulla on ollut nyt pari päivää niin, ettei ole enää ollut niitä kovia vihlontoja. Oonkin liikkunut melkein normaalisti, ja innostuin maalaamaan sienellä koko eteisen/lapsenhuoneen, meillä kun ne ovat yksi ja sama :D Tänään sen sijaan on supistellut pari kertaa, eli taas huomaan, että pitää riehua hiukan vähemmän :ashamed:

Noista lääkärintodistuksista lentäessä: riippuu ihan yhtiöstä, että koska sellaista tarvitaan, useimmat yhtiät haluavat sen kuitenkin viikolta 24 lähtien, ja jos on tosiaan tuota mahaa, niin taatusti kysytään jo aiemmin. Itse ajattelin tulla Suomeen syyskuun lopulla, ja mietin just, että pitäisköhän se hankkia varmuuden vuoksi jo nyt. Vaan millä kielellä? :LOL:

Kuka kysyi omega-3 -tableteista? Ne nimittäin eivät ole ainoastaan sallittuja, vaan jopa EU suosittelee omega-3 lisiä kaikille odottaville äideille. Ei ainoastaan paranna lapsen psykomotorista kehitystä, vaan vähentää myös ennenaikaisen synnytyksen riskiä ja synnytyksen jälkeistä masennusta. Englanniksi löytyy tosi paljon tietoa googlettamalla. Mutta huom! Siis kalaöljy, eli kalanMAKSAöljy. Kalaöljyt on muuten suodatettu niin hyvin, että niissä on vähemmän raskasmetalleja kuin itse kalassa! Itse vannon Orionin omegaliven nimeen, siitä on apteekin tädin mukan tutkittu myös hiukkaspitoisuudet, jotka olivat niin pieniä, ettei niitä saanut edes mitattua!

Nyt olikin eka kerta, kun paino ei ole viikossa noussut lainkaan, jipii! Mun jäätelölakko näköjään toimii ;)
:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 16+2 :heart:
 

sadee80:
ihana kuulla että neuvola meni hyvin:heart:
Mulla on kahdet semmoiset lentosukat. Anoppi osti semmoiset mulle ja osti ne ihan normaali marketista.(en tietenkään muista mistä ) Apteekistakin kuuleman saa, mutta maksaa ihan hirveesti.

ElinaMaria:mä syön just noita samoja vitamiineja "sydämelle"...:D no silloin kun muistan.:ashamed:


täällä voidaan pahoin ja väsymyskin kiusana.. :| tulin vain pikaisesti, kohta takas sohvalle.

TinyAngel 6+5
 
hei kaikille! voisin minäkin liittyä joukkoonne.
plussasin sunnuntaina (ja maanantaina :) ), mutta silti on kovin epävarma olo... viikkoja olisi mun laskujen mukaan nyt 4+4. neuvolaan soitin eilen ja ajan sain 29.9. mitä siellä ekassa neuvolassa tapahtuu? otanko miehen mukaan?
mulla on koko ajan tuntemuksia mahassa. vähän kuin olisi menkat alkamassa, mutta paine on vähän ylempänä. oon muutenkin ihan turvonnut ja sen takia varmaan painokin oli pari kiloa enemmän, kuin pari viikkoa sitten. mulla on tosi kurja olo, olen laihduttanut viisi kiloa ja vielä viisi piti saada pois ennen raskautta. kuulostaa varmaan typerältä, mutta nyt tuntuu, että pelkkä tämä turvotus tuo pudotetut kilot takaisin.
onko ihan normaalia, että mahassa tuntuu koko ajan? olen tosi epäileväinen sen suhteen, että onko kaikki hyvin.
 
yellow: onnea! :flower: Ja tervetuloa mukaan hermoilemaan! Useimmiten nuo kivut ja muut juilimiset näyttävät olevan ihan normaaleja, niitä on ollut ihan alusta saakka sekä itseläni että muilla tässäkin pinossa. Kohtuun syntyy uusia verisuonia, ja tuo verestyminen tuntuu juilimisena ja pikku hijaa kohtu alkaa myös kasvaa (ainakin parin viikon kuluttua), ja se lisää tuntemuksia sitten omalta osaltaan!

 
tervetuloa yellow!

Nyt oon parina päivänä tuntenut pientä kuplintaa ihan alavatsassa. En vio vielä 100% varmuudella sanoa onko ne liikkeitä mutta siltä se alkaa tuntua. :heart:

Netistä kanssa tutkailin tuota lääkärintodistus asiaa lentäessä ja sieltä sain tietoa että vasta viikolta 28 lähtien tarttisi finnairilla. Mutta taidan ottaa varoisi mukaan tuon lääkärintodistuksen jonka jo sain sekä neuvolakortin. Reissun aikana mulla viikkoja vasta n 20.

Mä syön kanssa noita samoja vitamiinejä kuin tinyangel.

sade80 16+2 :heart:
 
Yellow onnea! :flower: Ota vaan mies mukaan. :) Siellä keskustellaan, otetaan verinäytettä ja muuta. Ja kuulostaa ihan normaaleilta vatsatuntemuksilta. Mulla on menossa nyt rv 5+1 ja koko ajan tuntuu tapahtuvan jotain... pientä polttelua ja vihlontaa aina iltaisin, turvotusta ja päänsärkyjä. Se turvotus varmaan laantuu muutaman viikon päästä ja sitten alkaa masu kasvamaan pikkuhiljaa. :) Ja kannattaa neuvolan terkalta kysellä sitten siitä painonpudotuksesta... varmaan voi jatkaa painonpudotusta vaikka raskaana onkin, mutta kannattaa kysyä vähän toimintatapoja.

Kiitos onnitteluista Lentoemo! :wave:

TA jaksuja pahan olon keskelle.

(.) eilisen idioottimaisen panikointipäivän jälkeen olen rauhoittunut. :snotty: koitan uskaltaa uskoa tähän raskauteen ja ajatella positiivisesti. :) Pientä äklötystä on havaittavissa, ja se ilmenee ruokahaluttomuutena. Otan jotain eteeni ja syön siitä vain vähän. Mikään ei oikein maistu,vaikka varsinaisesti ei oksetusoloa olekkaan. :/ Mun ei pitäis kyllä hirveesti painoa pudottaa, mutta ehkä se tästä. :)
 
Yellow onnittelut :flower: Meillä ainakin ekan kerran neuvolassa juteltiin ja täytettiin papereita sekä otettiin hemoglobiini ja paino. Meni siellä melkein 1,5 h :)

Mie oon ihan hukassa noiden vitamiinien kanssa.. Välillä söin just tuota Mölleriä, mutta nyt oon syöny taas Ladyvitaa (sitä raskaana olevien versiota) kun siitä on kaikki kalkista ja raudasta lähtien. En kai voi syödä niitä molempia yhtäaikaa kun niissä on molemmissa esim B-vitamiinia..?? Pitäis varmaan ostaa jotain omegaa, missä ei ois mitään muuta kuin se kalaöljy. Ja sit vissiin kannattais niitä maitohappobakteereja syödä kans... :/ voi aaargh..

En taida päästä tästä hermoilusta eroon millään. Nytkin välillä aina miettii että onkohan siellä mahassa ketään kun ei tunnu missään mitään kun oireetkin on menny pois. Se kotidoppler tuli taas mieleen, mutta kun se on niin pirun kallis! Jotenkin oon niin huono soittamaan neuvolaan et kävis kuunnelluttamassa sydänäänet vaikka th sanoikin et soita ihmeessä jos haluat käydä "ylimääräisellä" käynnillä. Puhuttiin kyllä viimeks neuvolassa tästä hermoilusta ja th oli sitä mieltä, että vielä ihan normaalin rajoissa mennään ;) et sit jos se pelko km:stä alkaa rajoittamaan selvästi elämää (jättää esim tekemättä joitain normaaleja asioita km:n pelossa), niin sitten pitää hakea apua. Nyt oon kyllä jo kertonu esim töissäkin kaikille raskaudesta, ihan silläkin että tää näkyy jo selvästi, mut ajattelen silleen hassusti, et jos nyt hehkutan raskautta kauheesti niin se ei onnistukaan.. voi että tuntuu itestäkin tyhmältä..

No nyt tuli tuutin täydeltä omaa napaa :ashamed:

Mutta voimia kaikille ja yritetään tsempata turhaa hermoilua pois :)

t. Jonniina, tasan 17 viikkoa täynnä :heart:
 

Yhteistyössä