Pino alkuraskauden hermoilijoille

kärppä ..ja kun meikäläinen ei jaksais oottaa huomiseen! ;) Täytyy kyllä sanoa, että kauhea on kyllä pettymys jos siellä ei mitään näy. Periaatteessahan raskausviikot voi heittää ja en olekaan niin pitkällä, eli ei sieltä välttämättä "viimeistä tuomiota" tule jos ei sykettä näykkään... mutta silti..

Mulla on tosi inhottava olo olla töissä. Vähän huono olo ja täällä on tosi huono ilma.. tuntuu että ei saa happea ollenkaan, yhtä tuskaa..

Kat
Ihana tuo meidän neuvola. Varasivat mulle maanantaille lääkärille ajan. Saapahan varmistuksen. Aamun jälkeen ei ole onneksi enää vuotanut. Jos jo vähän uskaltaisi mahan vihlonnan seasta hymyilläkin :)

Kotona ollaan!

Sain odottaa nelisen tuntia siellä Kättärin päivystyksessä, ennen kuin pääsin lääkärin vastaanotolle ultrattavaksi. Hyvä uutinen on se, että mä olen vielä raskaana, ja ainakaan tämä ei ole kohdunulkopuolinen raskaus.

Sydänääniä lääkäri ei saanut kuuluviin, koska hänen mukaan viikkoja on kasassa vasta paljon vähemmän kuin, mitä tähän asti on laskettu (7+jotain) eli pikkuinen olisikin vasta 5 viikkoinen :/

Lääkäri kuitenkin sanoi, että nyt on mahdollisuudet fifty - fifty, joko pikkuinen pysyy matkassa mukana, tai sitten tämä on alkava keskenmeno :'( Hyvä juttu kuitenkin on se, että vuoto ei ole enää niin runsasta kuin eilen. Sain uuden ajan ensi viikon torstaille, ja silloin katsotaan, mikä on tilanne. Odottelu siis jatkuu.

Sekin kyllä jo helpotti, kun näki, että pikkuinen on oikeassa paikassa.
Muuten olo on edelleen huolestunut... :(

KärppisEi haittaa, saa kysyä.
Mulla on säännöllinen kierto, 29-30 pv, siksi ihmettelenkin tuota heittoa tuossa ajassa :/ Tosin kierto on vauvatehtailun aloittamisen jälkeen venynyt muutamalla päivällä, mut siis ihan parilla kolmella päivällä. Varmaan senkin takia, kun sitä vauvaa niin toivoo, niin kiertokin alkaa heitellä... Onkohan se mahdollista, hmm.

Dada, olen todella, todella pahoillani... Oma km on vielä tuoreessa muistissa, siitä on vasta 7 viikkoa aikaa. Muistan, kuinka silloin tuntui, etteihän tästä pääse ikinä yli, tuska ja ikävä on niin valtava...luopuminen sattuu niin kovin. Itke itkusi ja anna surulle tilaa... ja tiedätkö, olosi helpottaa ajan kanssa...ihan varmasti! Mä sain itse paljon tukea kuumeilupuolen km-kokeneiden pinosta; tuntui hyvältä kuulla, kuinka ihmiset olivat päässeet asian yli. Voimia!

Alexille
rautaisia hermoja odotukseen! Sehän usein käy niin, että kun me oikein innostutaan vauva-puuhista, meidän kroppa menee hiukan sekaisin, ja oviskin saattaa myöhästellä. Toivotaan, että vuodot loppuu nyt kokonaan!

Ihana neuvola Katilla! Sulle kannsa toivon, että vuoto loppuu heti alkuunsa!

Hui, mulla on enää 3½ tuntia aikaa ultraan! Nukuin yön kuin tukki, eikä nytkään jänitä mitenkään kamalasti. Vielä. Kyllä muakin alko nyt tosissaan epäilyttämään, että miten ne voi nähdä yhtään mitään vatsan päältä, varsinkin, jos olen vasta 6+ viikoilla?? Täytyykin vaatia alakautta tehtävää, jos eivät itse tajua.

Kärppis lääkäri ei maininnut, että voisi mahdollisesti olla tuulimuna. Vaikka sitä olen itsekin hiukan epäillyt... :/ Onko tm-raskaudessa niin, että raskausoireet katoaa? Mulla nimittäin on edelleen kaikki raskausoireet (tissit kipeet ja turvoksissa, väsymys, palelu iltasin yms...) Plus, että tällä viikolla semmonen etova olo on voimistunut, niin että välillä esim. aamukahvin jälkeen rupeen yökkäilemään.

Mäkin oon lukenu, että jollain oli tuulimunassa tosi voimakkaat oireet. Mut mä sen ole ollut, koska tuulimunalta oon tähän asti välttynyt ;)

Kat ja Alexandra Hieno uutinen, että teidät on otettu tosissaan ja asiaa selvitetään/seurataan. Mulla oli vuotojen aikana varmaan kaikkein rankinta, etten päässy minnekään eikä ketään kiinnostanu. Neuvolas en ollu vielä kirjoilla (ku viikkoja oli aluksi vaan 5+), lapsettomuusklinikalle en enää kuulunut ja lisäks se oli toisella paikkakunnalla, työterveyteen en kuulunu tällasen ongelman kans ja yksityiselle ei saanu aikoja. Hulluksi meinasin tulla. Sit löytyi "vahingossa" (peruutusajalla) yks ihana lapsettomuuskuvioista kiinnostunu gyne yksityiseltä, joka otti mut sen jälkeen sairaalaan kontrollikäynneille. Hänelle sain myös soittaa, ku tilanne muuttui. Se lääkäri oli aivan ihana. Ja tää sama lääkäri mut eilen ultras ja oli niin onnellinen. Toisti mun miehelle moneen kertaan, että kun mä tiedän mitä te ootte käyny läpi. Ja vielä halas mua kun lähdettiin ja harmitteli, että jää nyt kesälomalle, ettei voi ottaa mua ylimääräseen kontrolliin sairaalaan ennen np-ultraa. Ihana ihminen!

Soitin tänään neuvolaan. Olis ottanu mut heti ens viikolla "sisäänkirjautumiskäynnille" (kuten asian ilmaisi), mut ollaan silloin reissussa, joten varas mulle ajan ma 14.7. Sanoi että kk:n mukaan lasketaan eli nyt olis se rv 7+3 (vaikka onkin vähän vähemmän) eli pidän nyt siitä kiinni. Jotenkin vaan ei jääny mitenkään miellyttävä olo siitä puhelinkeskustelusta. Kahdella km:eek:n päättyvällä kerralla oli kans molemmilla eri ihminen ja nyt taas uus. Aika tyynesti kirjas sinne, että kuudes raskaus ja kaksi elävänä syntynyttä. No, mitäs siinä nyt tunteilemaan, mutta tylyltähän tuo kuulostaa, totuus se tietenkin silti on.

Dadalle pahoittelut, yritä jaksaa. Joskus helpottaa, mutta nyt saa surra. :hug:

Ja Lentoemolle onnittelut, hienoja uutisia kaikin puolin! Saapa nähdä koska tästä hermoilusta päästään, mutta nyt on ainakin syytä juhlaan!

Tuomenmarjallapa onkin ollut ihana lääkäri! Ja Leidi, mulla kuta kuinkin samoilla päivillä tehty ultra tehtiin 'sisätutkimuksena' ja sillä syke löytyi hyvin - pyydä sinäkin sitä!

Omaa napaa: tiistaisen varhaisraskauden ultran ja sykkeen jäljiltä uskaltauduin varaamaan tänään ajan äitiysneuvolaan. Kyseessähän on esikoisemme, joten ei mitään tietoa mitä siellä tehdään. Hui, jännää. No, neuvolaan on vielä pari viikkoa aikaa koska halusin mennä vasta lomalla (noin rv 10 alkua). Siihen asti siis jännäillään taas :) Viime päivinä on vatsaa nipistellyt yskiessä ym, ja kyllähän ne pienetkin kolotukset aina jännittää. Muuten olen voinut hyvin, mutta ajoittain niin väsynyt ettei jaksaisi mitään tehdä. No, onneksi on lomakausi ja syksyllähän voi olla jo sitä reipasta (?) keskiraskautta...

Hyvää vointia kaikille!

Pakkohan tänne oli vielä kerran kirjoittaa. Aamulla menin omalle terveysasemalle, ja vastaanottanut lääkäri oli vallan ihana. oli itse raskaana, joten niin epäammattimaista kuin olikin, tuli kyyneleet silmiin hänelläkin. teki kuitenkin sisätutkimuksen ja ultrasikin, vaikka tiesinhän minä aamuisesta möykystä ettei toivoa. kaikki tuli kuitenkin itsestään ulos joten seuraava raskaus kuulemma hyvin todennäköisesti onnistuva..tiedä siitä kuinka luottavainen olen asian suhteen.

Tarrasukkia ja vauvaliimaa

:heart: :heart: :heart:

Dada: Voi kuinka kurjaa, pahoittelut!

Ja nyt seuraa pelkkää omanapaista purnausta:
Pelkään, että itse kans liityn "kerhoon" tässä piakkoin, tänään on tullut pyyhiessä ruskeaa tuhrua, ja sitä ei ole mulla onnistuneissa raskauksissa ollut. Harvemmin taitaa kuitenkaan tuhruttelu olla merkki kehittyvästä raskaudesta kuin toisinpäin. :/ Nyt pähkäilen, menisikö taas yksityiselle (en kyllä tiedä, miten "kehtaan" mennä ainakaan samaan paikkaan - toisaalta siellä on mun edelliset tiedot olemassa, ja voivat heti ohjata eteenpäin, jos tarvii). Vai odottaisiko kutsua niskaturvotusultraan...en vaan tiedä, kestänkö odottelua!!

Olin tänään neuvolassa, ja sieltä laitettiin siis lähete eteenpäin ultraan, sillä evästyksellä, että toiv. seuraavan 2 viikon aikana löytyisi aika, kun olen lähdössä lomalle ja mökkeilemään 500 km päähän. En sit tiedä, kuinka nopeasti yleensä nuo ajat tulee, kun neuvolasta on paperit lähetetty? Toisaalta sekin on sitten "kiva", jos saan kunnallisen puolen ultra-ajan juuri ennen loman alkua, ja sitten täytyy jättää mökkeilyt väliin, kun joudun kaavintaan tms. :'(

Tuomis & Lenttis: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

KössiKenguru 9+0... ehkä... ottaa kyllä ihan hirveästi päähän, että tuhruttelu alkaa nyt näillä viikoilla, kun vielä pari viikkoa sitten ultrassa oli kaikki hyvin... :(

Voi Dada :'( . Minua niin itkettää sinun puolestasi :hug: . Ei tässä varmasti lohduttelut auta, mutta onhan meidänkin pinossa monella ollut km, ja lapsia löytyy siitä huolimatta. Jostain syystä monet tulevat helposti raskaaksi km:n jälkeen, toivottavasti myös sinä :heart: Paljon voimia ja jaksamista :hug:

Alexille kärsivällisyyttä, toivottavasti ovis on tosiaan ollut myöhässä. :heart: Itselläni on kyllä epäsäännöllinen kierto, mutta noin myöhään (kp30) en olisi kyllä ikinä kuvitellut ovistelevani, mulla kierrot kuitenkin yleensä 35-38 päivää, eli jos olen aiemmissa kierroissa ovistellut, niin ainakin viikkoa aiemmin, eli kyllä noita yllättävän myöhäisiä oviksiakin on :heart:

Kat: pidän sulle kanssa peukkuja, kärsivällisyyttä, toivottavasti on vain harmitonta tuhruilua :heart: Eikös sulla ole ultra huomenna?

Kössi: kyllä se tuhru on normaaleissakin raskauksissa niin yleistä, että älä nyt vielä masennut, ethän. Toivottavasti on vain harmitonta, olethan sä kuitenkin jo aika pitkällä :heart:

Tuomis
: kylläpä kuulostikin ikävältä tyypiltä, toivottavasti hällä oli vaan huono päivä. Itsehän vaihdoin sitä gyneä, kun ei henkilökemiat kohdanneet, ja hällä oli kanssa lisäksi tosi törkeä apulainen. Mutta heille annoin kuitenkin useamman mahdollisuuden osoittaa, että oli vain huono päivä, ennen kuin tajusin, että heillä on huonot päivät jatkuvasti ;)

Leidin ultrakuulumisia odotellaan :heart:

(.) Mulla on ongelmia matalan verenpaineen kanssa. Tänään käytiin miehen kanssa rauhallisella kävelyllä, mutta olenkin ollut koko päivän tosi huonossa kunnossa. Verenpaine n. 100/50, joskus 105/60, päässä huippaa, huono olo, en jaksa ees tässä konella istua :/ . mutta eihän tää mitään vakavaa ole, onpahan vaan tosi huono olo, kun ei oikein istualla pysy, vaan joudun koko ajan makaamaan jalat ylhäällä.

Paljon tsemppiä kaikille, vauvaliimaa ja tarrasukkia :heart:

Pikaisesti ultrakuulumiset...
Sattui sama ultraaja, kuin km aikana, ja sille sitten selitin, ettei varmasti voi vielä mitään näkyä vatsan päältä, mutta niin se vaan alpoitti ultraamisen ja mittailun. Ei kertonut mulle löydöksitään mitään, sanoi vaan, että hakee mun miehen kohta odotushuoneesta, ja kertoo molemmille samaan aikaan.

Kyseli moneen kertaan, että koska se km oli (13.5.), tarvittiinko kavintaa (ei), monesko raskaus tämä on (6.) Mä ihan paniikissa, että siellä on jotain pahasti pielessä.

Vihdoin haiki sitten miehen, ja näytti meille kohdun, ruskuaispussin, ja IIIIK, VAUVAN sydämenlyönteineen!!!! Itkuhan siinä tuli...

Sanoi mittausten perusteella mun olevan rv 6+4, ja vauvan sydän jumpsutti 149 krt/min. Se ei kerta kaikkiaan voinut uskoa, että raskauduin niin pian km jälkeen, sanoi SITTEN, että "well, this baby was ment to be!"

Leidi, sydän täynnä nöyrää kiitollisuutta

Lentis tulipa mieleen että oletko muistanut juoda tarpeeksi siellä helteessä ja hankkinut siten suoloja... :) Ennestään alhainen verenpaine jos vielä laskee esim nestehukan takia niin olo on varmasti kurja.... Kokeileppa "suolodrinksuja" B) jos helpottais.

Onnittelut kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :flower: Mä odottelen niskapoimu-ultraan asti, joka on vasta 13.8. Mut jos pelottavia oireita ei tule, yritän malttaa odottaa...

Uusis 5+5

...ja Lentis vielä...kurkin tuolta plussalennon puolelta, että sulta oli otettu myös papa? Mä kysyin sitä terveydenhoitajalta kun varasin ekaa neuvola-aikaa. Sanoi, että ei oteta raskauden aikana ellei sitten ole jotain oireita. Mun papasta on jo sen verran aikaa ett pitäis ottaa, mutta neuvolassa siis sanoi että ei suositella...otetaan sitten synnytyksen jölkeen.

Mites muilla, onko otettu papa raskauden aikana?

Kössi Älä vielä menetä toivoasi! Sullahan vois nyt hyvinkin olla kuukautisten aika ja siks tullasta tuhruilua tulee. Sehän on hyvin tyypillistä.

Leidi Onnittelut sykkeistä :heart: Ihanaa :heart: Ihmeellistä, että saivat näkyviin vatsan päältä. Taitaa olla teholaitteet. Kovasti pidettiin jännityksessä teitä... Hui!

Lentoemo ja Watrossi: tehtiinkö teille ultra sisäkautta? Ajattelin vaan, et onko ulkomailla jotkut eri laitteet?

Uusioäippä Multa ei oo otettu papaa raskauden aikana. Yks ystäväni osui raskaana ollessaan (alkuraskaus) joukkopaparyhmään. Hän meni testipaikalle, mut näytteen ottaja ei suostunut ottamaan papaa. Oli sanonut, et jos tulis km, niin ei tarvis jossitella, et johtuis papanäytteestä. Km-riski kuitenkin aina olemassa, kun rönkitään paikkoja.

Mulla on taas vatsa aivan turvonnu ilmapallo ihan ylhäältä palleasta alas asti. En tajua, miks tällanen tulee aina joka toinen/kolmas päivä. Mielestäni en oo edes syöny mitään erikoista. Aivan ku olis jo puolivälissä raskautta tällasella mahalla. Toiv kukaan ei kysele mitään.

Mun äidillä on ens viikolla synttärit. Mehän ollaan silloin matkoilla. Ajateltiin, et jos otettais ultrakuvista kopiot ja lähetettäis hänelle "synttärilahjaksi". Ovat jo kaks km:eek:n johtanutta raskautta saaneet tietää ennen km:a (eka saivat vasta myöhemmin), joten jos jotain tapahtuu, niin saavatpa sittenkin tietää. Lisäks tietää mun veljen perhe ja muutama hyvä ystävä. Lapsille ei olla vielä kerrottu. Odotetaan ainakin sinne rv 12 asti. Oli heille niin kurja tuo viime raskaus, ku jouluna kerrottiin (olivat niin onnellisia) ja sit uutena vuotena olikin uutta kerrottavaa :'( No hyvin siitä selvisivät, mut uus raskaus voi taas käynnistää pohdinnat...

Lampimia ajatuksia teille, jotka painiskelette vuotojen kanssa :hug:

Karppis, mina se niista tuulimunan oireista kirjottelin ja mainitsin, etta mun viime syksyisessa tm-raskaudessa oireet olivat tosi voimakkaat.

Tuomenmarja, kylla taallakin tehdaan ultra alakautta. Suomen yksityisultrien hinnat tuntuvat aika huimilta, ma kayn taalla yksityisessa sairaalassa ultrissa ja se maksaa 21 euroo ja siita saa viela muutaman euron takas sossusta. Taalla kaydaan neljannesta raskauskuukaudesta alkaen ultrassa kerran kuussa. Hei, koska ultrat aletaan tehda mahan paalta?

Nappaileeko teilla muilla alavatsaa? Ei siis sillain, etta sattuisi vaan sellasta jatkuvaa pienta nippailua? Kuinka kauan se jatkuu?

Huomenna alkaa 9. raskausviikko. Toivon kovasti, etta vuoto pysyisi poissa.

Ja :flower: hyvia ultrakuulumisia saaneille!

Watrossi

BPL
Dada, otan osaa. Mulla tammikuinen km oli aika raskas jo ihan fyysisesti ja vielä siihen henkinen huono olo päälle...
Tämän puolen vuoden aikana aina välillä (yleensä menkkojen alettua) oon itkeny mieheni kainalossa.
Joten halaus sulle ja voimia!!!
Mä en tajua miten jotkut kestävät henkisesti jopa 7 keskenmenoa putkeen.
Vaikka kai sitä on jo aika hajalla.

Lentis, onnea tosi paljon sykkeitten johdosta!!!! Mahtaa olla ihana tunne.
Jännittää oma ultra mutta siihen on vielä vähän aikaa.

Oireet tuntuu olevan monilla samoja. Huono olo, väsymys ja tisut kipeet.
Kävin tänään lääkärissä kysymässä että oisko jotain mitä pitäis välttää työssä, esim nostamisia. En siis valittanu mitään. Enkö pyytäny saikkuu. Sain kuukauden loppuun asti semmosen sairasloman että oon vain puolipäivää töissä ja en nosta mitään. Saan komennella muita nostamaan (oon keittiössä töissä).
Ja pomot olivat todella ihania. Taitaa olla suopeampia kunnassa kuin yksityisellä sektorilla, onko teillä siitä kokemusta?

Kaikille ihanaa odotusta, vaikka sitten sitä raskaaksi tulemisen odotusta....
;)

BPL
Nii ja taitaa olla toi ei-normaali kierto sitteki aika yleistä. Siis muu ku 28pv. Ja senpä tähden en minäkään oikein tiedä missä mennää....ehkä 5+3....tai jotain....EN MÄÄ TIIÄ!!!!! :p

Watrossi Mä oon ymmärtäny, et noin rv 12 alkaen tehdään ultrat vatsan päältä, mut lääkäri sanoi, että np-ultra rv 11 tehdään myös vatsan päältä. Joo, kallista on ultrat yksityisellä, mut silti halpoja, jos vertaa esim. IVF-hoitoon... Mulla ei oo nyt ollu noita nippailuja alavatsassa. Ehkä välillä ohimeneviä.

BPL Yks tuttava kertoi kerran, et oli ollu 6. vai 7. km ja edelleen aikoivat jatkaa yritystä. Ajattelin kyllä mielessäni, et miten voi ton kaiken kestää. Enpä tiennyt muutaman vuoden päästä siitä kokevani peräkkäin kolme km:a (toiv ei tuu enempää...). Helppoa ei oo ollu. Ja kun "kohtalotovereita" on tullu vastaan, niin oon aina sanonu, et ensin piti selviytyä siitä fyysisestä tuskasta ja vasta sen jälkeen (viivellä) alkaa henkinen kamppailu. Ainakin mulla oli niin. Kyyneleiden ja tuskan määrää ei kukaan pysty laskemaan. Aiemminkin jo taisin kirjoittaa, ettei muakaan kovin tervejärkisenä pidetä, kun vielä tähän ryhdyn. En osaa selittää miksi, mutta koen, etten oo vielä saanu rauhaa asiasta (että lapsiluku jätettäisiin tähän). Jossainhan se raja täytyy kuitenkin kulkea, ei näin voi loputtomiin elämäänsä jatkaa. Tähän asti olen "selvinnyt".

BPL
Tuomis Kaipa sitä yrittää niitä lapsia saada keskenmenoista huolimatta. Mä oon nyt 34(no ookoo....koht 35...... ;) ) ja oon ajatellu et yritetään niin kauan ku luonto ja järki suo. Ja jos tulee useampi ni antaa tulla.
Ja vaikka km kummittelee mielessä ni onhan se ihanaa ku tekee testin ja se näyttää plussaa!!!!!!! Ja kyllähän ne ajatukset väkisinkin karkaa tulevaisuuden suunnitteluun!!
Ja hyvä niin.
Öitä!!!!

Noh nyt minäkin sitten kävin ultrassa ja sydän sykkii :heart:

Itse sen kyllä vaivoin erotin, mutta lääkäri totesi että vahva syke ja se riittää mulle. Pieni vastasi juuri sitä mitä olen arvellut, eli 6+6 :)

Nyt on eka etappi saavutettu :) Ihan töttöröö-olo, ei taida töistä tulla mitään ;)

t. J & pikkuruinen 6+6

Jonniina Ihania uutisia! =) Onnea sykkeestä :heart:

BPL Jep. Vähän samoissa ajatuksissa kuljen. Sen plussan saaminen vaan on meillä niin kovin vaikeaa. Kolme vuotta ollaan odotettu vauvaa syliin asti, kolme km:a ollaan saatu, mut josko tämä olis se sylivauva :heart:

Tuomenmarja + Helmer 7+4

Ps. Tuntuu hölmöltä käyttää noita rv:ja, ku tietää, et siinä on ainakin kaks pv liikaa ehkä enemmänkin... No, kai se jollakin ultralla sit tarkennetaan.

Yhteistyössä