Pino alkuraskauden hermoilijoille

Huh, taidan olla ainoa, joka haaveilee ultrasta joskus 6. viikolla :ashamed: Mutta haluaisin varmistaa, että on kiinnittynyt oikeaan paikkaan. Ja ainakin noista mun hcg-arvoista gyne voi päätellä, että pitäiskö siellä näkyä mitään vai ei siinä vaiheessa... Meillä alkaa olla helle siinä mallissa, että sauna on jo tuolla ulkona... :LOL:

muoks* ja oireista sen verran, että mun äidillä oli kaksi oireetonta raskautta, ei edes yhden aamun verran pahoinvointia tai mitään. Tai kyllähän rinnoissa tuntui, mutta esim. tuota pahoinvointia ei ollut.

Itselläni on alun pahin väsymys hellittänyt, mutta en nyt pidä sitä merkkinä oikein mistään... ;)
 
Kääk, tosiaan Lentoemo - eikö parman kinkkuakaan? Mansikoita? Eli keitettynä ja paistettuna kasvikset... Mies oli jo ihan rikki, vaikka tää ruokapuoli nyt ei edes koske sitä. Se on vaan tosi huolissaan siitä että kannattaako meidän edes lähteä reissuun jos vuodan ja stressaan lääkärillä yms. En tiedä yhtään mitä nyt sitten tehdä. En varmaan saa uidakaan vuodon takia.

Sydämen sykkeestä - mulla oli varhaisultra rv 6+3 ja silloin näkyi että sydän pumppasi. Ja olen ymmärtänyt että viikolla 6 näin usein tapahtuu.

Oireista - mulla oli enemmän oireita heti testin jälkeen, vatsassa molemmin puolin kipuja jne. Lääkäri totesi silloin, että musasarjat kipuilee (varmaan johtuen ivf:stä). Ultran jälkeen vuoto alkoi kunnolla ja kivut hävis. (Olin yksityisellä hoidossa ja klinikka meni jo kesälomalle, on tosi orpo olo.) Ei mulla ole mitään muuta ku koko ajan huono olo, menkkasärkyä ja tätä vuotoa. Ei yhtään raskaana olevan olo...tai no tää huono-olo menis sen piikkiin, mutta veikkaan että toi vuoto tekee musta huonovointisen. Oksentanu en ole.

Huh, lähden lepään. Pitää päätä kasassa :)
 
Meikku, joo, arvaa ottaako päähän, kun en voi syödä mansikoita tai ees kirsikoita!Mutta kun täällä saattaa olla sitä toksoa siis ihan kasteluvedessä :kieh:

Uimaan et varmaan kyllä saa mennä tuon vuodon vuoksi, mutta voisko se reissu kuitenkin tehdä hyvää ihan psykologiselta kannalta. Jos aattelet vain seuraavasi jotain ihme hihhulidieettiä, ja muuten unohdat kaikki hätäilyt raskauden vuoksi, mua ainakin helpottaa, kun on muuta ajateltavaa... Esim. tänään oltiin rannalla, enkä mäkään uimaan tietty mennyt, mutta vähän kävelin rantavedessä ja muuten nautin meren näkemisestä/haistamisesta/kuulemisesta... Ja gardajärvihän on myös niiiin kaunis.

Ja siis kyllähän mekin täällä Italiassa raskaudesta selviydytään, vaikka hiukan tarkempi noitten ruokajuttujen vuoksi pitääkin olla, niin että kyllä säkin ;)

Tuosta lääkäristä sen verran, että ottakaa etukäteen selvää vakuutusyhtiöltänne, että kuka on heidän lääkärinsä alueella. Tai siis jos teillä ei ole matkavakuutusta, niin hankkikaa sellainen, koska vaikka pohjois-italiassa sairaalat voi olla parempia kuin Rooman seudulla, niin yksityisella ON paljon mukavampi käydä kuin jonottaa missään kuumassa julkisessa sairaalassa. Mutta oletko sitten ihan varma, että edes tarvitset lääkäriä koko reissun aikana, jos vuoto on tuollaista jatkuvaa tuhruttelua, niin tehdänkö sille mitään edes Suomessa? Kun eikö se ole monella ihan normaalia, eikä mikään syy edes pelästyä (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän)

Mutta mä uskon, että loma tekee vain hyvää, anteeksi jos stressasin noista ruokajutuista, täällä niihin vaan alistutaan, on jotenkin vaan normaalia raskausaikana.
 
Hei kaikki! Täällä ollaan juhannuksenvietosta palanneena. Kukaan ei epäillyt mitään, tai ainakaan ääneen epäilyksiään esittänyt. Ihmeen helppoa oli ihmisiä 'hassuttaa', muutaman kuohu- ja punaviinihuikan jouduin ottamaan mutta muuten meni oikein hyvin. Eli yksi pieni ihmettelyn aihe vähemmän.
Tänään taitaa myöskin alkaa rv 6. Enää en minäkään ihan yhtä usein hyppää vessassa mutta aika 'herkillä' olen tuntemusten suhteen. Tämä on ensimmäinen raskauteni ja välillä huolestun alavatsakivuista, välillä taas siitä että ei tunnu mitään. Huomenna ajattelin soitella neuvolaan ja kysellä aikaa. Jos joku osaa ja jaksaa vastailla, niin kertoisitteko missä vaiheessa eka neuvola + eka ultra yleensä on? Tuleeko myös odottava isä mukaan?
Leppoisaa ja hyvävointista viikonalkua kaikille, kiitos tuestanne!
 
Meikku: mulla on kans se IVF-raskaus(päättyi rv 13), jossa tuli vuotoa todella runsaasti. Söin aluksi Disperiniä (lääkäri määräsi ehkäisemään keskenmenoa, joita oli ollu jo kaks aiemmin), mut koska vuoto oli niin runsasta, niin disperin lopetettiin ja lääkäri määräs sellasen lääkkeen, joka vähentää vuotoa (en nyt muista nimeä). Kai siitä jotain apua oli, mutta tuskin määrätään tollaseen tiputteluvuotoon. Mutta kielsi ehdottomasti mm. saunomisen, uimisen ja kylpemisen johtuen juuri tuosta vuodosta.

Teille tulee varmasti ihan mukava matka! Selvität vaan etukäteen varmat syötävät, niin ei tarvitse siellä niistä hermoilla B)

Almaa: Meilläpäin eka neuvolakäynti on yleensä rv:lla 9 ja isä on ainakin täällä tervetullut =) Esikoisella me oltiin molemmat, mut sit taisin toisen raskauden aikana olla yksin, samoin näiden keskenmenoihin päättyvien. Ihan vaan käytännönjärjestelyjen vuoksi olin yksin. Ultra riippuu mun käsittääkseni paikkakunnasta. Veljeni asuinkaupungissa oli kaikille niskapoimu-ultra (rv12?) ja sit vielä rakenneultra. Meilläpäin on vaan yks rakenneultra (rv 17?) ja sit tietty ekstraa sairaalan äitipolilla tarvittaessa.

Ekaa neuvolakäyntiä varten kannattaa ainakin täällä varata paljon aikaa (1,5h?), koska siellä täytetään paljon papereita, puhutaan käytännön asioita, otetaan verikokeita jne. Toiskertalaisenakin siellä on aina kestäny ekalla käynnillä, mutta ihan mukavaahan se on =)

Itse ajattelin soittaa neuvolaan vasta kun oon ensin käynyt ultrassa. Ihan vaan siksi, kun mulla on noita keskenmenoja taustalla. Kaks kertaa oon joutunut turhaan peperit täyttämään, vaikka oon miten myöhälle venyttäny ja ultrassakin sykkeen nähnyt.

Nyt yritän tässä olla positiivisella mielellä ja ajatella, ettei aina voi tulla keskenmenoa. Tätä vauvaa odotan syliin asti :heart: Sylintäytettä meille kaikille toivoen =)
 
:wave:
heips tulin oikeestaan vaan toivottamaan läjäkasapäin ONNEA lentoemo!!! :flower:

jos muistat kuume puolelta minut, täällä mennään tasaseen eteenpäin, ens kuun alussa rakenneultra on se mitä odotan nyt kuin kuuta nousevaa.
pieniä liikkeitä tuntuu jo !! ihanaa. :heart:

kaikkea hyvää sulle ja muillekin odottajahermoilijoille!

Pamuk ja Toivokolmonen rv18
 
Pamu K:kiitos onnitteluista! :hug: Voi, on varmaan ihanaa tuntea pikkuisen liikkeet! :heart: Jos tää alkuraskaus tästä nyt etenee niin kuin pitää, niin paan muuten pystyyn pinon plussalennon masunkasvattajille, niin voidaan nauttia siellä sitten alkoholittomia vitamiinishotteja :LOL: Vielä en kuitenkaan taida uskaltaa :ashamed:

kärppänä heinälatoon: mähän söin ihan piruuttani kaikkea kiellettyä vielä päivä ennen plussausta ihan siksi, että edellisissä kierroissa olin niitä välttänyt, ja aattelin, että tjottailun kunniaksi vetelen varmasti parmankinkkua ja muuta, niin ehkä sitä tulee raskaaksi... Ja tämä reseptihän sitten oli pätevä :LOL:

Eli itse en kyllä aio hermoilla näistäkään asioista sen kummemmin, pyrin nyt kuitenkin välttämään sen mitä pystyn, mutta kyllähän mun anoppikin oli syönyt sinihomejuustoa koko raskausajan, vaikka nykyään ei varmaan rennoimmatkaan odottajat sitä sentään uskalla nauttia ;)

almaa:hui, sulla alkaa jo 6. viikko! Kuinka sä oikein jaksoit odottaa niin kauan, ennen kuin testasit? :LOL: Mulla pitäis olla vasta joku 5+2 meneillään... Voi kun tää aika rientäisi turvallisesti eteenpäin...

Peukut pystyyn meille kaikille! Ja masuasukeille mukavia oloja kohtuun, että haluavat jäädä sinne LA:n saakka :heart:

muoks* ei kun hetkinen, jos mulla on 5+2, niin onko se siis jo 6. raskausviikko? Tv. laskupää ei enää toimi :xmas:
 
Joo, mun oli selvitettävä toi raskausviikkojuttu, ja mähän oon siis kans 6. raskausviikolla niin kuin almaa, mutta raskausviikolla 5... Kun Suomen kielessä tosiaan viilataan tuota pilkkua :LOL: No, hyvä, että tuli ittelle selväksi, kun en oo vielä oon ehtinyt kauheasti termistöä opettelemaan suomeksi... :p
 
Voi kauhee, luin just tohtori.fistä, että salmiakkia on käytetty keskenmenojen aiheuttamiseen... Kuulemma saa kohdun supistelemaan. Ja mä oon täällä vedellyt salmiakkia ihan onnessani, kun mulla on alhainen verenpaine, ja se sentään nostaa sitä. No, nyt heitin loput roskiin, vaikka eipä niitä enää kauheesti ollut jäljellä, kun se on aina ollut mun herkkua :p Saa nähdä, vähentyykö nuo vihlonnat nyt, kun en enää syö salmiakkia. :snotty:
 
Joo, Tuomenmarja, on meillä La't aika lähekkäin! Paitsi että minut ja mun ipanat tuntien, tää tulis vasta joskus viikon myöhässä!

Miten teillä muuten miehet suhtautuuu tähän alkuajan jännäilyyn? Mun mieheni on jotenkin paljon varovaisempi tällä kertaa (viime kerralla oli raukka niin onnessaan, että soitti kaikki sukulaisetkin heti läpi, ja kertoi uutiset!) Se kovasti suunnitteli jo elämää eteenpäin tammikuuhun ja höpötti vauvasta tuon tuosta. Km oli hänelle tosi kova isku. Nyt mä huomaan, kuinka sitä jännittää huomisen tuloksen saaminen; taidetaan molemmat ikään kuin pidättää hengitystä...

Lenttis, kerro nyt myös, mitä ihanaa siellä Italiassa SAA syödä, että Meikku voi alkaa tekemään lomamenyyta valmiiksi! Pastaa...pizzaa....?

Kanadan käytäntö noihin ruokakieltoihin on huomattavasti höllempi... foolihaposta ne vaan jankuttaa jatkuvasti (pre-natal-vitamiinit jo raskautta suunniteltaessa käyttöön), mutta ainakaan mun lääkärit/ kätilö eivät ole koskaan esim. antaneet listaa kielletyistä ruuista.
Suhia kait kehoitetaan välttämään, eikä kahvia sais ihan ämpärikaupalla juoda, mutta muuten elämä saa jatkua aika normaalina.

Muuten, mun äitini on vanhanajan kätilöitä, ja hän sanoi mulle jo esikoista odottaessani, että varsinkiin ne alkuajan krampit ja kivut on elimistön tapa sanoa, että "nyt mamma huilaamaan". Ei kait siitä haittaakaan ole! Sitäpaisti, kerrankin on hyvä syy pistää ketarat kohti taivasta ja olla vaan...mitäpä ei nainen vauvansa puolesta tekisi ;)
 
Huomenta! Joo mulla on laskujeni mukaan nyt raskausviikko 5+1, laskujeni mukaan siis : ) Kokematon kun vielä olen niin tuntuu että tässä on nyt NIIN paljon asioita opiskeltavana. Mietinkin jo, että menen kirjastoon ja lainailen jotain peruskirjallisuutta jotta ymmärrän vähän enemmän. Kahvilla ja salmiakilla olen tässä vielä viime päivät herkutellut, omega3-kapseleita en ole uskaltanut syödä enää ja muista ruuista en tiedä juurikaan. Tuo yksityisellä tehtävä ultra houkuttelisi, millä viikolla olette sellaiseen ajatelleet mennä - millä viikolla siellä mahtaa olla toivoa nähdä mitään?
Mies on ollut yllättävän innoissaan, oli tosi varovainen eikä juuri asiasta puhellut kun yritettiin mutta nyt suunnittelee jo makuuhuoneen muuttamista lapselle sopivaksi (ja muuttoa isompaan asuntoon), muistuttelee syömisestä ja on huolissaan etten loukkaa jne.
Hemmetti, työt häiritsee pahasti kirjoittelua, pakko lopettaa nyt näin lyhyeen :)
 
Moikka kaikille!

Täällähän on ollut paljon keskustelua, mukavaa :)

Oon ollu vähän alamaissa kun pelkään niin paljon että käy samoin kuin edellisessä, eli km.. Ei mulla oo oikeestaan mitään syytä siihen, mutta jotenkin ei vaan osaa iloita vaikka kuinka jankuttais itselleen että kerkee sitä surra sitten jos sen aika tulee. Mitenkähän täällä pääsis noihin verikokeisiin, että sais jotain "vahvistusta" sitä kautta.. Varhaisultraan meinasin kyllä mennä jo vkolla 27 (jos saan siis ajan). Silloin pitäis olla 6 + ?.. en malta odottaa millään.. Tekayn mukaan mulla ois menossa nyt 5+2, laskin tuon kierron ihan plussauksen perusteella, joten voi olla että olis enemmänkin.. Neuvolaa en uskalla varata ennen sitä ultraa.

leidi Meillä onkin ihan sama tilanne, eli mulla km toukokuussa ja uusi raskaus tärppäsi heti =) Mulle tosin lääkäri sanoi, että pitäis oottaa yhden menkat (että raskautta on helpompi seurata), mutta me oltiin miehen kanssa tottelemattomia :ashamed: Mutta kyllä nyt sitten panikoidaan kun on tuo km takana.. en olis uskonu että näinkin paljon!

Kärppänä heinälatoon Heh, en ookaan kehdannu kellekään kertoa, mutta meikäläinenkin teki neljä testiä kun eka haamu esittäytyi... ;)

Kiva muuten, että täällä on muualtakin kuin Suomesta odottajia! Voi vertailla kokemuksia =)
 
Kärppänä heinälatoon Kiitos kattavasta selonteosta ruokien ja juomien suhteen! Mäkin olen muuten kalalle allerginen, joten niitä rajoituksia ei ole tarvinnut koskaan miettiä. Sinehomejuustoa (auraa) oon käyttäny raskausaikanakin ruuissa eli silloin on ollut tietenkin uunin ja korkeat lämpöasteet läpikäynyttä. Miten on liivatteen laita? Onko se hyvä jättää pois? Lähinnä tulee mieleen jotkut herkkukakut, joita esim. kyläpaikassa tarjotaan? Niissähän on myös sitä tuorejuustoa usein? Mutta siinä taitaa se pastörointi olla kaiken a ja o?! Alkoholia mä en käytä muutenkaan, joten mulla ei ole ollut samoja vaikeuksia kuin muilla juhannuksen aikana. Kahvia en juo, mutta teetä kyllä. Viime raskauden aikana tosin teenjuontikin loppui, koska olo oli niin surkea. Aiempien raskauksien aikana oon kyllä pystynyt sitä juomaan. Sit noista porkkanoista tuli mieleen, että viime raskauden aikana söin paljon viinirypäleitä ja porkkanoita. Mies =) leikkas porkkanat sellasiks pieniks tikuiks ja niitä sit rouskuttelin vähän väliä. Ainut asia mikä oloa helpotti oli se, että sai jotain vähän väliä suuhunsa. Ongelma oli lähinnä se, et mitä sinne olis laittanu, ku kaikki ällötti. Vielä ei oo ällötys alkanu...

Leidi Meillä mies suhtautuu varovasti tähän kaikkeen noiden aiempien km:jen vuoksi. Se on tietenkin ymmärrettävää. Eniten se pelkää sitä, että miten mä taas kerran selviäisin siitä kaikesta fyysisesti ja henkisesti. Siks ei haluais kauheesti riemuita ja hiljaa mennään eteenpäin. Muutama mun hyvä ystävä tietää raskaudesta. Lähinnä siksi, että ovat kaikki nämä vauvatoivevuodet eläneet rinnalla ja usein itsekin kärsineet joko lapsettomuudesta tai keskenmenoista.

Taisin jo aikasemminkin sanoa, että itsellä on nyt sellanen mieli, että nyt haluan kuitenkin nauttia täysillä tästä raskaudesta niin kauan, kun olen raskaana. Tiedän todella sen kaiken, mitä voi tapahtua, mutta en millään haluaisi siihen etukäteen uppoutua. Otan vaaleanpunaisia/-sinisiä kauneusunia ja haaveilen vauvasta :heart:

Tää pino on huippujuttu, kaikki kun ollaan samassa veneessä ja ymmärretään toistemme tila/tilanne.

Aamulla oli mukava huomata, kun viestejä oli sadellut niin paljon.

 
Uusi epäuskoinen halukas liittymään joukkoon:

Kolme testiä on nyt tullut tehtyä joissa pari haaleahkoa viivaa ja Clearbluen "täplikäs" plussa. Miehen kanssa yhdessä tuijotettiin yhtä haaleaa viivaa ja todettiin, et viiva kun viiva - eletään sen mukaan. Pakko kai se on uskoa vaikkei mitään ihmeellisiä oireita olekaan -myöhässä olevia menkkoja lukuunottamatta. On ollut päiviä, että oon ollut väsynyt, mutta sitten taas seuraavana ei tietoakaan. Iltaisin oon palellut kovasti, mut se on mulle muutenkin tyypillistä. Rintoja oon yrittänyt tutkailla ja hipelöidä, josko olisivat arat, mutta ei sitäkään.

Missä vaiheessa olette soittaneet neuvolaan? Mulla nyt viikkoja 5+6.
 
tervetuloa myös nimiko! Kyllä ne oireetkin siitä ehtii vahvistua ihan varmasti!

kärppänä heinälatoon: vau, sultahan saa vaikka mitä vinkkiä! Loistavaa! =)

leidikö se kyseli miehen suhtautumisesta? Meillä mies on tosiaan ihan varma siitä, että kaikki on kunnossa kun arvotkin nousseet niin kuin pitää, mutta ollaan me kuitenkin niin varovaisia, että vaan miehen vanhemmille kerrottu, ei vielä kavereille/muulle suvulle.

Mähän oon tietty sellainen lörppä että tosi monille tyttökavereille ja suvulle oon kertonut, mutta tosiaan johtuu siitäkin, että haluaisin, että ne tietää sit myös km:stä, jos sellainen tulisi, koska mut tuntien ottaisin sen tosi raskaasti ja tarvitsisin todella muidenkin tukea. Kaikille oon kyllä painottanut sitä, että toooosi alussa vasta ollaan.

Tänään olin taas verikokeessa, iltapäivällä, kun saan tulokset, meen näyttään niitä sitten (taas) gynelle, ehkä hän jo sit määrää varhaisulra-ajan niiden perusteella.

On muuten ihmeellistä, kuinka kaikki haju-ja makumieltymykset on mulla muuttuneet. Tänään kalatiskillä haistelin aivan ihastuneena, kun tuore kala tuoksui NIIN hyvälle :LOL:

Ja hei, italialainen ruoka ON MAAILMAN PARASTA (lentoemo tietää, kun on reissannut koko maailman ympäri ;) ) myös raskaana oleville. Mulla on just lasagne tuolla uunissa paistumassa :p Syön tosi paljon pastaa, joka on oikein suositeltavaa myös raskaana oleville, tietty äyriäispastoja (itse rakastan simpukoita, mutta minkäs teet) lukuunottamatta. Ja pizzaa kanssa vetelen ihan surutta nassuun :D

Mä jo tässä ihmettelin, kun se ekojen päivien väsymys näytti kaikonneen niin PAM! Tuolla kaupungilla se iski entistä pahempana. Kaupassa nojailin ostoskärryyn, olin ihan naatti. Varmaan verenpainekin laskenut, kun en oo enää salmiakkia mussuttanut :D
 
Nimiko Tervetuloa "kerhoon"! Viiva se on haamukin =) Itse tein 2 täyttä haamua, sit kaks vähä tummempaa haamua ja siitä viikon päästä (rv 5+2) selvän plussan (yhtä tumma ku kontrolliviiva). Mulla nyt rv 6+0 eikä juurikaan oireita (pidän vasta sitä ällöttävää ällötystä itselläni oireena, kaikillehan sitä ei tuu, mut mulla ollu joka krt...). Mulla siis välillä palelua, väsytystä, nälkää, rinnat ei arat, mutta jotenkin "muuttuneet".

Kahden ekan raskauden aikana soitin neuvolaan melkeinpä heti, mutta keskenmenojen jälkeen oon vähä hillinnyt soittointoani. Täälläpäin antavat ekan ajan yleensä rv 9. Jos jaksat lukea tämän pinon aiempia viestejä, niin muutkin ovat vastanneet vastaavaan kysymykseen. Oot muuten rv:jen suhteen aika samoissa ku mä =)
 
Hei ja ketkäs ne täällä "häpeili", kun olivat tehneet neljä raskaustestiä?

Meikäläinen teki 3 päivässä 7 testiä ja lisäksi kaksi verikoetta... (ja nyt pe ja tänään sit tein 3. ja 4. verikokeen). Onko mulla joku raskaushysterian maailmanennätys? :LOL: Eikö kukaan muu ole tuhlannut omaisuutta noihin testeihin? :ashamed:
 
Lentoemo Mulla meni vaan 5 testiä ;) Joidenkin aiempien raskauksien aikana tai oikeastaan niiden toiveissa käytin pakettitolkulla ovutestejä ja ne oli vielä kaiken lisäksi kalliita eikä niistä meidän kohdalla hyötyäkään ollut...

Mutta, JOS testit helpottaa hermoilua, niin sitä vartenhan niitä on olemassa =) =) =)
 
Huomenta!
Täällä on talo vielä hiljaisena; ipanat koisii, joten on hiukan aikaa istuskella koneella. On se vaan ihana lukea teidän juttuja -kiitos Lentoemo hienon pinon aloittamisesta!
Nimikolle tervetuloa jännäilemaan!

Mua on kavsti häirinyt just tuo, että rinnat ei ole yhtään arat. Kiva kuulla, etten ole ainoa! Oireita ei ole muutenkaan vieläkään. Ellei kovia kramppeja lasketa. Niin, ja kyllä mulla on hajuaisti aika tarkkana -ihan oksetti, kun yks mies haiskahti vähän hielle. Ja roskista tyhään vähän väliä, kun se muka haisee. Ja imuriin piti ruiskauttaa ilmanraikastinta, kun sekin olevinaan haisi.

Me kerrottiin heti lähimmmille ystäville raskaudesta. Kerrottiin myös viime kerralla, ja ne oli aivan mahtavia keskenmenon aikana... toivat ruokaa, soittelivat, itkivät, tukivat. Nyt ne kaikki jännää meidän kanssa tuloksia (tohtorin toimisto aukeaa tunnin päästä, ja mä soitan kyllä heti!). Mä en pystynyt vielä kertomaan mun isälle ja äidille, halusin jotenkin suojella heitä, jos tässä vaikka käy taas huonosti. Ne asuu kamalan kaukana, ja kantavat niin kamalasti huolta... reppanat, ihanat vanhukset!

Nyt laittamaan esikoinen koulutiele, ja sit taas pureskelemaan kynsiä!

 
Vielä rinnoista Yks gyne aina kysyi (kun menin alkuraskauden ultraan), että tuntuuko rinnoissa. Viidestä raskaudesta vain yhdessä tuntui. Sen vuoksi monesti kuvittelinki, etten voi olla raskaana, kun ei oo rintatuntemuksia. No, tajusin sit, et sekin on hyvin yksilöllistä eikä ilmeisesti mulle kovinkaan tyypillistä, koska nyt tässäkään raskaudessa ei tunnu. Ainoastaan näyttävät erilaisilta ja tietty "tuntuvatkin", mutteivät ole arat...
 
Tulin toivottamaan huimasti onnea Lentoemolle!!! :heart: Tuolla kuumeilupuolella oltiin samalla lennolla. Toivottavasti kaikki menee just niinkuin pitääkin ja saatte helmikuussa tuhisevan nyytin syliinne! :hug:

Vauvaliimaa ja tarrasukkia myös kaikille muille odottajille!!

Mayah ja pikkuinen 27+1 :heart:
 
Voihan kökkö.. Mulla on ollut nenä tukossa jatkuvasti ja tietysti oon sitten tuikannu siihen otrivin-suihketta.. varsinkin illalla on epätoivoista yrittääkään nukkua kun nokka on tukossa.. Mutta nytpä sitten luin tuoteselostetta (juu-u, miksi vasta nyt..) ja siinä olikin ettei sais käyttää raskauden aikana "Mahdollisen systeemisen vasokonstriktoivan vaikutuksen takia Otrivinia ei tule käyttää käyttöä raskauden aikana.".. Mulla oli jotenkin sellainen mielikuva että nenäsuihketta sai käyttää.. Voi että on nyt inhottava olo, tuntee ittensä ihan ääliöksi kun ei voi tarkistaa asioita kuin vasta sitten kun on myöhäistä.

No.. toivottavasti vaan ylireagoin..
 
Mä oon nää kaikki vuodet, kun raskautta on toivottu, ollu kesät ilman allergialääkitystä. Nyt sit kuitenkin toukokuun lopussa ja aivan kesäkuun ekoina päivinä käytin (suun kautta otettavaa), ku jotenkin vaan ajattelin, et enhän mä oo aiemminkaan raskaaksi tullu ja just kun se siirretty alkiokin tuli ulos ennen plussaa... No olin lopettanu sen lääkkeen pari päivää ennen haamuplussaa... Pakko vaan luottaa siihen, ettei vaikuta. En muutenkaan ehtinyt syödä niitä ku ehkä max. 2viikkoa.
 
Mayah, kiitos :heart: Voi ajatella, että sä oot jo noin pitkällä! Ihanaa! Mutta justhan sä vasta plussasit :LOL: Toivotaan, että pian voin perustaa myös sen plussalennon tänne puolelle! :p

Kärppis ja tuomenmarja, noista allergialääkkeistä sen verran, että mähän just tjottailin täs kierros, ja käytin siksi kierron alussa antihistamiineja. No, ne ei ooo voineet vaikuttaa, kun lopetin käytön taatusti ennen myöhäistä ovistani, mutta sen sijaan käytin silmätulehdukseen tippoja, joissa oli sekä kortisonia että antibioottia, ja jotka poisti myös mun allergiaoireet (silmätipathan valuvat kurkkuun nenän kautta). No, niissäkin tipoissa lukee, että raskaana vain todella välttämättömissä tapauksissa ja lääkärin valvonnan alaisena. Käytin niitä siis plussaukseen saakka, eli käytännössä sen ekan viikon, mikä alkio on ollut kiinnittyneenä. En kyllä usko, että on ollut mitään haittaa, koska oli se eka viikko, jolloin se alkio vasta lähinnä jakautuu, eikä vielä mitään elimiä muodostu. Silmälääkäriltähän mä kysyinkin, että voiko olla haittaa, jos tulisin raskaaksi ja se sanoi (nauraen), että ei, ja lisäksi ihana lääketieteellisessä opiskeleva kuumeilija tuolla vauvakuumepuolella tutki asiaa ja sanoi, ettei usko siitä olleen haittaa.

Oon jotenkin koko ajan k*si sukassa siinä mielessä, että joka kerta kun käyn vessassa, odotan vuotoa, mutta sitten toisaalta en jaksa yhtään stressata noista lääkejutuista tai edes niistä kielletyistä herkuista, joita vetelin nasuun plussatestiin saakka. Outoa, mä kun aattelin, että oisin hysteerinen just kaikesta tuollaisesta, johon en enää pysty mitenkään vaikuttaa. Vaikka ehtiihän tässä vielä hysterisoitua vaikka kuinka :LOL:
 

Yhteistyössä