Pikkuviitonen vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suurperhe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Suurperhe"

Vieras
Elämän suuria päätöksiä! Ollaan kahden vaiheilla, yrittääkö viidettä lasta vai ei, mutta emme osaa päättää :(
Välillä tuntuu, että kyllä yksi vielä mahtuu joukkoon ja välillä, että kyllä neljässä on tarpeeksi. Mies samoilla linjoilla, ei osaa päättää myöskään.
Sitä mietin eniten, että jos nyt päätämme ettei enää lapsia, harmittääko se päätös parin vuoden kuluttua. Lapset on syntyneet peräkanaa ja perään viideskin halutaan jos halutaan, iltatähtiä ei tähän perheeseen tule.
Eipä tähän voi kukaan vastausta antaa, mutta mistä sen tietää onko lapsiluku täysi vai ei?

Millaiset tulot ja menot teillä on? miten asutte? jääkö lapsille muutakin kuin rakkautta perinnöksi? jos olette isotuloisia,paljon omaisuutta tekisin viidennen muuten en.

Naapureiltako kysymään, hmm sukulaisia suurin osa ja isoja perheitä ;) Meteli ei täällä maalla haitanne ;)

Keskituloisia, mutta järkevästi rahamme käyttävä perhe joilta jää kyllä perinnöksi muutakin kuin rakkautta, joka minusta silti se tärkein! On maata ja muuta. Silti minusta se ei ole ainoa perusta lasten teolle, että on talous hyvä.

Kyllä teillä on nyt lapsiluku täynnä. Neljän lapsen perheenä olette vielä normaaleja, viidennen lapsen kanssa muututte friikeiksi. Onhan neljäkin jo aika paljon, mutta normaalin rajoissa.

Kyllähän sinun täytyy itse päättää miehesi kanssa. Itse en kyllä viidettä yrittäisi. En edes neljättä tai kolmatta. Ehken edes tokaa.

Elämä on muutakin kuin sikiämistä ja lapsia.

Meillä mietiskellään myös yrittääkö neljättä lasta. Minulla hirvittävä vauvakuume ja mies on aina halunnut suuren perheen, mutta minua pelottaa. Meillä on 3 tervettä lasta ja kaikki hienosti, uskaltaisiko vielä uhmata kohtaloa...

Teidän tilanteeseen sanoisin lähinnä, että jos hymyilet enemmän kuin kiukuttelet päivän aikana, niin antaa mennä vaan. Jaksaminen on silloin kunnossa :) Tunnen/tiedän muutaman omasta tahdostaan suurperheellisen äidin, joilla on jaksamisen kanssa ollut alusta saakka vähän niin ja näin. Silti ovat tehneet lisää lapsia ja haaveilevat vielä "yhdestä".... Se on surullista. Toki jokainen on joskus väsynyt, mutta jos on onneton ja ainoa kommunikaatio lasten kanssa on heille huutaminen, ei se ole hauskaa kenellekään. Raha ei todellakaan ole tärkeintä! Itse tulen köyhähköstä perheestä ja muistelen lapsuutta vain lämmöllä, mellä oli luovuutta ja mielikuvitusta. Ja rakkautta :) Toki joskus harmitti, että monet muut kävivät ulkomailla ja saivat uusia pelejä ja laskettelureissuja. Mutta sehän on vain elämää, ei aikuisillakaan ole varaa kaikkeen ja minusta se on parempi oppia jo lapsena. Ettei tule sitten yllätyksenä ;)

Riippuu millaistaa elämää haluatte elää. Itse haluan matkustella koko perheen kanssa 1-2 viikon ulkomaan reissua ja pari lyhkäsempää vähintään vuodessa. Lisäksi haluan, että lapsilla on varaa harrastaa mitä haluavat. Joten meillä ei keskituloisina tule olemaan rahaa kuin max 3 lapseen. Mutta millainen elintaso ja elämyksellinen elämä on teille hyvä?

Samaa mekin pohditaan :) Ikää alkaa olemaan sen verran, että kohta pitäisi alkaa yrittämään jos vielä meinataan. On se vaan vaikea päätös. Minua ei niin huoleta taloudelliset asiat, koska ne on ihan kunnossa. Enemmän huolettaa se, että jos tuleva lapsi ei olekaan terve. Miten sitten aika riittää kaikille? Toisaalta turha kai kaikkea on murehtia etukäteen.

Jos tommosta edes miettii, niin vastaus on KYLLÄ! Siis 5. lapsi tervetuloa vaan. Mä jotenkin ajattelen, että se 4 on "kynnyskysymys" autot jne, mutta neljän jälkeen kyllä viideskin mahtuu :)

Meille on ehdottoman selvää ettei enempää tule. Nyt niitä on 4, joista vanhin jo kohta täys ikäinen. Itse en jaksaisi montaa pientä kerralla. Ja jotenkin tämän vaan tiedän. Lisäksi, kyllä raskaudet, synnytykset ja pikkuvauva- ajat on näiden jälkeen meillä koettu. Ja tästä olen 100 % varma.

Nuorin on muuten n. Viikon ikäinen..:D

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli