Pikkumyy-80, maitoallergiasta...

Teilläkö oli tuota maitoallergiaa?

Miten se teillä oireili ja oletteko jollain apteekin korvikkeella nyt?

Meillä pojalla näyttää sekä veritesti, että pricktestit negaa, mutta Almiron pepti otettiin kokeiluun ja varattiin vielä altistuspäivä.

Meillä tuo Almiro heti kertakokeilun jälkeen sai posket punoittamaan ja pukli lensi ehkä pahemmin kuin tavallisella semperillä ja haisivat myöskin pahemmalle.. Ärsyttää niin tämä allergiaviidakko jo alkuunsa.. :headwall:

Mietin palatako heti takaisin vaan tuohon semperiin vai odottaako pahempia oireita...??

Kiitos vastauksestasi ja tietenkin myös muiden tästä asiasta tietävien! =)
 
Hyvä, kun nostit... En o kerenny perjantai-illan jälkeen tsekkaamaan palstaa ollenkaan.

Oireita tuli poitsulle ensinnäkin rintamaidosta ihoreaktio imettäessä (punaset laikut poskilla, silmien ympärillä, ohimoilla ja korvien iholla), tosi löysää (lähes vetistä) vaikeesti pois pestävää kakkaa, runsaantunut puklaaminen ja puklujen paha halu (melkein ku oksu), yleinen heikkohermosuus ja tyytymättömyys, jatkuvan huomion tarve... Olikohan vielä muuta...?

Korvikkeesta oireina aluks pahentuva pukliminen (lopulta rajua, kaaressa lenti ison näkösiä määriä), masukivut ja lopulta sit ihan oksentaminen (yökki vielä tyhjääkin aika kauan).

Keskiviikkona on pricit ja altistus, erikoiskorviketta ei olla vielä ostettu. (oon vähän pumppaillu pakkaseen varalle)

Mä varmaan kokeilisin sillä erikoiskorvikkeella viikon, ehkä parikin, mikäli ei kovin pahaks oireet mene. Vaikee oikeestaan kommentoida tohon, kun ei itellä o vielä kokemusta, mut muistaakseni joku mainitsi vaativan hieman totuttelua. Histamiini.comissa on konkareita... Tuu sinne kyselemään lisää.

Meille sano se allergioihin erikoistunu lastenlääkäri, kun käytiin siellä, että kotiseurantaa jatketaan, jos ei testeissä tule reaktiota. Joillekin tulee viiveellä eikä testeissä välttämättä näy kovin selkeesti. Sellasen neuvon annan muitten tapauksia luettuani, että luota omaan fiilikseen ja vaadi asian selvittelyä niin kauan, että pääsette oireista. Tsemppiä!
 
Kiitos kun vastasit! =)

En kyllä omin päin uskalla edes tuota almironia enää testailla, viime yö oli yhtä huutoa ja yöllä tuli vielä aivan vihreä vesikakka. Joten kyllä se oli nyt siinä, en usko, että tuo on meille laisinkaan sopiva, semperkin tuntuu olevan parempaa..

Soittelen aamulla tuonne lasten polille ja kyselen lisää, että vieläkö kokeillaan.. Mun muistaakseni lääkäri kyllä sanoi, että perua ajan altistukseen, mikäli siltä näyttää ja kaiken järjen mukaan tämä nyt niin menee, että perua se täytyy..

Kovasti on kyllä mietinnän alla, että kuinkas tuon veijarin "oireettomaksi" edes saa altistukseen mennessä, kuten pitäisi.. :/ Olen kai jo niin tottunut tähän puklailuunkin, että tuntuu että nyt ollaan normaalitilassa tosiaan, ei ainakaan almironin jälkeen..

Inhottavaa olla epävarma.. Kun en ole itsekkään varma, vaivaako pojua joku vai ei.. :headwall: Ainakin keskiviikkona meillä tutkittiin kaikki mahdottoman perusteellisesti, maha, pää ja keuhkot, että pistää jo mietityttämään itseäkin olenko turhaan huolissani koko puklailusta..

 
Kävin lukemassa tuolla allergiapuolella keskustelua aiheesta (siis teidän tapauksesta) ja toi edellinen tekstiskin viittaa mun mielestä siihen, että jatkaa ei kannata. Soita ihmeessä sinne teidän tapausta hoitavalle lääkärille ja kysy ohjeita yms... Toi on myös totta, että tosi kurjaa joutua maksamaan hunajaa tuotteista, jotka ei välttis käy. Olis kyllä tosi hyvä saada testauserät korvikkeita sieltä sairaalasta mukaan. Ootko kysynyt sitä mahdollisuutta? Kurjinta kuitenki se, että lapsella on epämukavaa.

Olikos teillä vauveli ihan korvikkeella? Sehän hankaloittaa tilannetta, kun olis välillä hyvä saada oireet pois, että näkee mistä ne tulee. Meillä on poitsu tissillä ja mä maidottomalla, joten mahdolliset oireet tulee muusta. Mietityttääkin nyt, että miten mä toimin korviketestauksen ajan kiinteitten kanssa... Niitten antamiselle kun vaikuttaa olevan jo tarvetta. No, mut se asian vierestä.

Toivotaan, että asia selviää pian ja pienokainen pääsee mahdollisimman vähällä kärsimyksellä, kuten myös te vanhemmat. Samaa tietty toivon meille itelle ja muille samassa tilanteessa oleville. :hug:
 
Jonnakar! Jos lapseltasi tulee vihreää vesikakkaa, yö on huutoa ja oksukin vielä lentää, niin ei sun tarvitse enää meittiä onko jokin vialla!! Anteeksi kärjistys, mutta oikeesti.

Ja nyt seuraa ihan oikeasti hyvä vinkki: Osta apteekista purkki Neocatea ja kokeile. Maksaa n. 57 ? ja on tällä hetkellä paras oljenkortesi lapsen oireettomaksi saamiseksi.

Ja ÄLÄ imetä siihen päälle, mikäli imetysdieettisi ei ole kunnossa!

Anteeksi lyhyt ja paikoin töksähtelevä vastaus, mutta en halunnut asiani "hukkuvan" turhaan löpinöintiin. Nämä allergiaasiat ovat ikäviä ja vaikeita, mutta ne eivät parane työntämällä päätä pensaaseen, vaan toimimalla.
 
Tarkoititko NallePuh82, että jos Almironin jälkeen tuli tuollaiset oireet, niin kysessä todennäköisesti on maitoallergia? Eipähän noita täysin vesikakkoja ole semperillä tullut, paitsi nyt kun päivällä juotiin tuo 100ml Almironia... :/

Jeren kakka on kyllä muutoin vaihtelevaa, väliin löysähköä, väliin "liisterimäistä"..

Annoin Profylacia päivällä hitusen, 80ml sain menemään ja posket taasen punoittivat. Seuraavalla syötöllä en saanut menemään alas mitään ja totesin pojan yskän ym lisääntyneen, joten palasin semperiin. Ihan vain sen takia, että olisiko flunssan aikana parempi olla kokeilematta mitään, etten vain ainakaan pahentaisi vaivoja?

Mutta jos sitä mieltä olet NallePuh, että neocaten hankinta nyt kannattaa. niin tarvitsee mennä sitä sitten ostamaan. Ainut haittapuoli taitaa olla se, että täällä meillä sitä ei taida löytyä apteekista muuta kuin tilaamalla.. :( Täytyypä käydä kysäisemässä.

Enkä millään lailla loukkaannu tavastasi puhua, olen tainnut antaa aika empiviä vastauksia ja kertomuksia.. Jahkaan ehkä senkin takia, kun tutuistani kukaan ei oikein ota kantaa ja mieheni miettii pulauttelun syyksi liikasyömistä... :headwall:

Mutta iso kiitos sulle NallePuh, että jaksat työntää eteenpäin! :hug:
 
Ai niin.. En imetä enää.. Ikäväkseni imetys loppui jo pojan ollessa 3-viikkoinen, kun rupesi saamaan jotain raivareita rinnalla ja veti itseään taaksepäin ja huusi pää punaisena.. Eihän siinä syömisestä mitään tullut. Yritin aina ensin imettää, mutta poika tyyntyi vain pullon saadessaan.. :'(
 
Non niin... Profylacista siis suurinpiirtein samat oireet kuin Almironillakin..

Keskustelin juuri asiantuntevan lääkärin kanssa ja hän ihmetteli suuresti, miksi noista tulee vahvemmat oireet heti kättelyssä kuin Semperistä..

Sanoi, että altistukseen mennään joka tapauksessa, täysin oireeton ei tarvitse olla. Seurataan vain, vahvistuuko oireet. Altistus tapahtuu tuttelilla, jonka siis olen kotona jo todennut ei-sopivaksi.. Tämä tosin tapahtui vasta parin päviän kokeilun jälkeen, jolloin alkoi iltaiset vatsanväänteet ja iltaitkut.. Nyt testataan vielä jokin soijapohjainen ennen altistusta ja mikäli sekään ei sovi, jatketaan semperillä normaaliin tapaan altistukseen asti.

Lääketiedehän ei tue tälläistä millään lailla, mutta sanoi, että jotkut ovat ihan oikeasti saaneet avun suoraan lehmänmaidosta, jota ei siis ole käsitelty millään lailla ja sanoi että voisinhan sitäkin kokeilla.. Ei kun siis altistuksen jälkeen naapurin navettoon..

Mieli on hieman pirteämpi, kuten huomaatte. Parempi yö taas semperillä takana, vaikka poika on tosi räkäinen ja yskäinen. Käytin kaikki mahdolliset poppakonstit rauhallisen yön turvaamiseksi. Oli vettä sangossa pinnasängyn vieressä, ilmankostutin päällä ja vicksiä hierottuna pumpuliin pojan sängyssä... Noh, vähäsen valvottiin poitsun kanssa, mutta oman yskäni takia..

Lähdenpäs tästä apteekkiin, josko toi soijapohjainen olisi meidän juttu..

:/
 
Voi kun kuulostaa hankalalta tuo oireilu. Voimia sinne! :hug: Meillä apu saatiin jo mun maidottomasta imetysdietistä, joten en osaa edes kuvitella miltä tuntuu. Toivottavasti siellä altistuksessa tulee selkeät reaktiot ja säästytte taistelulta Kelan kanssa. Ne on kuulemma tosi tarkkoja ja niuhoja, jos ei sitä ekana tarjottavaa erikoiskorviketta voikaan käyttää. Toivottavasti sopiva löytyy pian, vaikka sit suoraan navetasta haettu.

Mulla itellä muuten on ton laktoosihomman kans niin, että vaikka en kaupan maitotuotteista voi käyttää muita ku täysin laktoosittomia ilman oireita, niin käsittelemätön maito ei teekään mitään oireita. Siis teollinen laktoosi-intoleranssi, ja hieman meijerialaa opiskelleena syytänkin maidonjalostusta suuresta osasta ihmisten ongelmia maitotuotteiden kanssa. Mut se oli taas jo toista asiaa.

Meillä on altistus huomenna. Jänskättää jo miten menee.
 
Meillä lapsella sopii huonoiten Almiron, jopa Nan käy paremmin. Ei siis ole mitenkään tavatonta. Neocatella on oireeton. Minkä ikäisesi lapsesi on? Alle 6 kk ikäisillä EI käytetä soijakorvikkeita, ainakaan normaalisti. Soija on HYVIN allergisoivaa tavaraa ja moni pikkuinen allergisoituu sille ainakin jonkun aikaa sitä käytettyään. Kannattaa siis pitää se "korvan takana" jos lupaavan alun jälkeen alkaa tulla oireita.

Meillä Nannilla ja Almironilla kakka oli suht ok, mutta itkuisuus ja nielemisongelmat ja nukkuminen oli huonoa. Eli siis ne pahensi refluksia ja eivät siksi käyneet. Tarkkaile siis kokonaistilannetta, älä pelkkää kakkaa. Tietysti on plussaa, jos se ei ole ripulia tai limaista. Limakakka on siis iso huuto merkki, se on allergiakakkaa!!!

Ps. Refluksi aiheuttaa myös limaisuutta ja yskää.
 
Itse aikoinaan tein lopulta nuo kokeilut niin päin, että aloitin "varmimmasta" valinnasta eli Neocatesta ja hoidin lapsen sillä oireettomaksi ja nukuin hetken aikaa :) ja sitten vasta testailtiin nuo muut korvikkeet Kelaa varten altistuksissa.
 
turhaan nyt tuohon maitoallergiaan sekoittaa enään soija-allergiaa kun on noin pieni vauva. Kuten muutkin ehdottanut, yritä saada neocatella (TÄYSIN maidoton korvike) tilanne rauhoittumaan, jonka jälkeen altistus. Almironissakin on maidon ainesosia, ja siksi voi sille reagoida.
 
Samaa ihmettelin, miten lääkäri edes soijaa ehdottanut.Meillä nuorimmainen altistui soijalle äidinmaidon kautta ja vanhin 14v sai 8kk soikamaidon ja vuoden iässä oli sille allerginen.
Sitä kanssa ihmettelin miten lääkäri ollut sitä mieltä että Semperillä voisi jatkaa vaikka altistukseen ja sitten tuttelilla altistaa :eek: kuulostaa hullulta. Meillä oltiin ensin Neocatella niin että tyttö oli mahdollisimman oireeton ja sitten altistettiin sekä tutteli että myöhemmin Profylac (joka todettiin ensin priceissä mutta ei kelvannutkaan kelalle)
 
Jippii :headwall:

Kyllähän mäkin tuota soijaa ihmettelin, kuten myös sitä, että voisin semperillä jatkaa altistukseen asti, mikäli soijapohjainen ei sovi.. :eek:

Mutta nyt meillä on niin paha flunssa ollut kaikilla ja nyt myös vauvalla, etten halua nyt testaill ayhtään mitään, vaan odottelen pahimman yskän ym menevän ohi..

Luulenpa, että meillä lääkäri kylläkin jo olettaa kysessä olevan ohimenevää refluksia, ja toisaalta olen kyllä osittain samaa mieltä. Tämä siksi, että meillä on kumma kyllä tässä parin viikon sisällä hieman ruvennut helpottamaan.. Pukleja tulee enää harvemmin ja todella paljon pienempiä ja päiväunet nukutaan paremmin.. Tai ennenhän niitä ei käytännössä juuri nukuttu, kun herättiin aina pukliin. Vatsavaivoja ei tietääkseni ole. Sanon näin siksi, että poika ei ole millään lailla valittavaa sorttia.

Mutta menemme tuonne altistukseen, vaikka olisimme semperillä olleet koko ajan.. Lääkäri epäili muuten varmaan soijan käyvän, koska se on käynyt mullekkin pienenä. Maitoallergia on kuulemma tasan yhtä yleinen, kuin soija-allergiakin.. :/

Niin ja tuo tuttelihan me kotona jo kokeiltiin neuvolan pyynnöstä, annoin sitä parisen päivää, jolloin alkoi vatsanväänteet ja iltahuudot. Olen kaikista merkeistä palannut aina semperiin, koska tuntuu olevan parasta kokeilemistani.. (Nan, tutteli, Almiron, Profylac..)

Mene ja tiedä nyt näistä. :|
 
Tää on mun tavaramerkki, että kirjoitan miljoona tekstiä peräkanaa.. :snotty:

Mutta tuosta refluksista vielä sen verran, että pojallahan ääni käheytää aika ajoin, ilman sen kummempaa syytä, siis flunssaa tms. Ja toinen, että olen koko hänen pienen ikänsä saanut kaivaa nenästä räkää.. Kummallisen paljon sitä limaisuutta kyllä on.

Mutta se on sitten ihan taas toinen juttu ilmeisesti onko refluksia, vai allergiasta johtuvaa refluksia.. (ko?)
 
Ihan samalla lailla se refluksi vaivaa, oli se aiheuttaja mikä tahansa! Tuo räkäisyys ja limaisuus ja äänen käheys yms. saattaa siis tosi todennäköisesti jouhtua siitä refluksista. Ne ovat ihan klassisia refluksin oireita, kuten hikka ja nieleskely ja joillakin puklailu! Refluksi voi olla rakenteellista tai sitten allergiasta johtuvaa, mutta oireet on samat, vaikka aiheuttaja on eri. Teillä tuo allergia nyt olisi aika vahvoilla.

Edes Kela ei vaadi soijaa alle puoli vuotiaille testattavaksi ja on tosi outoa, että sitä noin pienelle annettaisiin. Itse en antaisi mistään hinnasta.

Ja jos sinä et ole jollekin allerginen, ei se tarkoita etteikö lapsesi olisi. Minä voin syödä perunaa, lapseni ei. Lapseni voi syödä banaania, minä en.

Ja miksi maailmassa olette menossa maitoaltistukseen, jos käytössä koko ajan maitopohjainen korvike?

:headwall:

En haluaisi jankuttaa, mutta tuo toiminta on ihan älytöntä!
 
Ajattelin luottaa nyt lääkäreihin, vaikka itsekin asioita tässä ihmettelen, mutta enpä itse osaa sanoa juuta enkä jaata mihinkään... :/

Luultavasti myös tarkoittivat,e ttä menemme silloin lääkärin pakeille, jossa voimme samalla miettiä lisää.. Myös muita mahdollisuuksia, esim tätä refluksia.
Jännää sinänsä, mutta eilen ja tänään ei olla pulauteltu ollenkaan.. Meillä tosi harvinaista.. :eek:

Niin ja tuota soijaa päätin, etten kokeile ollenkaan. Siitä voivat lääkärit sitten olla mitä mieltä hyvänsä.
 

Yhteistyössä