**PIKKUKAKKOSTA TOIVOVAT VOL. 12**

Hui että...toivotaan että menee ihan levolla ohi...eräällä tuttavalla oli tuo sydänlihaksen tulehdus ja kerkesi mennä niin pahaksi, että joutui 3viikoksi sairaalaan :( Toipui kuitenkin erinomaisesti ja nyt parikuukautta tuon jälkeen viipottaa menemään entiseen malliinsa =)

Oltiin koeajamassa pojan uusi pulkka...voi sitä riemua :D Toinen vain hihkui ja lauleskeli koko matkan...käytiin samalla laittamassa uusien rattaiden renkaisiin ilmat...jee, pääsee koeajamaan ne sitten huomenna...ja kun katselin tuossa, niin niihin saa kai laitettua seisoma laudan, se on hyvä. En tahdo sisar rattaita...muutenkin hankalaa liikkua bussilla täällä päin, kun tuntuu, että kaikilla on nyt pieniä lapsia...välillä käy hyvä tuuri, että mahtuu kolmanteen bussiin näiden tavis rattaiden kanssa, eli kuvitella saattaa, että tuplarattaiden kanssa sitten saisinkin odottaa ja odottaa :LOL:

Kylläpä tuo testi houkuttaa tuolla...mutta teen sen vasta aamulla...ehkäpä se hormoni määrä olisi hitusen korkeampi aamusella, kuin nyt illalla hikisen 4h pidätyksen jälkeen...voisi jopa näkyä jotain konkreettisempaa :p

dogtor hyi että :/ Nyt vaan lepäilet, ja kun ei niissä kuvissa eikä ultrissa mitään näkynyt niin tuskin on mitään vakavempaa silti. Noi on kyllä aina pelottavia jos sydämen kohdalla tuntuu jotain epäilyttävää :|
Niin, itelläni siis on todettu paniikkihäiriö. Kävin aluks monta kuukautta sitten lääkärissä sen takia kun oli usein rinnassa puristavaa tunnetta ja vasen käsi puutui jne.. sydän hakkas tuhatta ja sataa.. Mut diagnoosiksi siis sain paniikkihäiriön. Silti vieläki sillon tällön epäilen et sydämes olis jotain häikkää, ja tosiaan kaks kertaa on täytyny piipaa-autollaki mennä sairaalaan, ku ollu niin inhottava ja kamala tunne rinnassa.. Mulla on kyllä lisäksi pientä luulosairauden poikastaki, eli jos lueskelen esim. netistä jotain sairauksista, niin saan paniikkikohtauksen ja tunnen kaikkia oireita mitä siihen kyseiseen sairauteen kuuluu, mistä luin :/ Tosi inhaa...

Ja voi että mun vauvakuume taas nousi lisää huiman määrän, kun sain pidellä 2kk ikästä vauvaa sylissä!! :heart: voi luttana sentään.. niin inaha!!! Aluks en melkein ees osannut pitää sitä sylissäkään ku oli niin pieni ja kevyt (verrattuna tohon meidän 13kg pojuun ;D )

Voi että :heart:
Ystävälläni on nyt 3kk vanha tyllerö ja voi kun muistan kun hän oli 1kk vanha ja pitelin häntä sylissä..tuntui kuin höyhentä olisi pitänyt, itsekkin kun olen tottunut tuohon meidän 10kg pikkujättiläiseen :D

Voih, on ne niin luttanoita =)

dogtor ja mmiilia, emppistä teille sydänasioissa...mullahan on tämä sydämen sähkövika, jonka vuoksi tällä hetkellä myös rytmihäiriön estolääkitys päällä. Mietin mmiilia, että tämä mun vaiva diagnosoidaan yleensä yleislääketieteen puolella juuri paniikkihäiriöksi - jos sulla on toistuvia kohtauksia joissa sydän hakkaa tosi nopeasti ja heikottaa, kannattaa käydä kardiologin luona.

Koska tässä ollaan jo tämän ikäisiä, lienee luvallista kuvata sairaushistoriaansa tarkemminkin :LOL: :

Eteistakykardiat eli supraventrikulaarinen takykardia, SVT

Eteisten puolelta lähtevä nopealyöntisyys on tyypillisesti nuorten rytmihäiriö, joiden sydän on terve. Taustalla on sydämen sähköratojen synnynnäinen poikkeavuus, mutta sitä voi liittyä myös sydän- ja keuhkosairauksiin. Oireena on äkillisesti alkava ja loppuva tykytyskohtaus. Syke on yleensä 140-260 kertaa minuutissa ja tykytys voi kestää hetken, tunteja tai vuorokausia. Nopealyöntisyyteen voi liittyä huonovointisuutta, heikotusta, kipua tai ahdistusta rinnassa. Rytmihäiriö ei uhkaa potilaan henkeä.

Hoito
Akuutin SVT-kohtauksen voi potilas itse saada pysähtymään kiertäjähermon (vaguksen) ärsytyksellä. Lopetuskeinoja ovat:

-kaulavaltimon hierominen
-hengityksen pidättäminen
-Valsalvan keino (nenä kiinni - keuhkot täyteen - suu kiinni - voimakas puhallus suljettuja hengitysteitä vasten istuvassa asennossa 10-15 sekunnin ajan - vapautus)
-kyykistyminen, makuuasento
-yskiminen,nieleminen,juominen
-kasvojen kastelu kylmään veteen

Akuutti SVT pystytään pysäyttämään tehokkaasti suonen sisäisesti annettavilla lääkkeillä, yleensä adenosiinilla. Muita lääkkeitä ovat kalsiumsalpaajat ja beetasalpaajat, joita voidaan käyttää myös estolääkkeenä. Parantava hoito nykypäivänä on poikkeavan sähköradan tuhoaminen sydänkatetrilla. Se edellyttää ensin rytmihäiriön perusteellista selvittämistä elektrofysiologisilla tutkimuksilla, joita tehdään suurimmissa sairaaloissa. SVT ei vaikuta elinikään.

Tinkerbelle olipa erittäin helpottava lukea.. Sillä toi hyvinki kuulostaa mun oireilta! Ja mä syön cipralexien (paniikkihäiriön hoitoon) lisäksi myös Propralia, eli beetasalpaajaa. Ja erittäin helpottava oli lukea toi, että ei uhkaa potilaan henkeä! Aika vahvasti epäilen että mulla voisi olla tuota samaa.. Kuinkas kardiologille pääsee? Pitääkö sinne saada omalääkäriltä ensiksi lähete?

Dogtor hui, tuollaiset kyllä säikyttää. Kantsii varmaan käydä pyytämässä toista mielipidettä jos kovasti toistuu.

Tänään tosiaan Felicitaksessa. Ja Stinkkeri ooksä nyt ylpeä musta: mä kävin jopa etukäteen kassalla kysymässä voisinko maksaa kun oli kiire käynnin jälkeen junalle. No, maksoin lähtiessä kun ei tullukaan kiire.

Ultrassa kaikki oli tosi hyvin, limakalvo jo hyvässä kunnossa ja johtofolli oikealla. Sanoi että ovisplussa pitäisi tulla huomenna tai ylihuomenna, että hyvältä näyttää tämä kierto. Vein samalla mukanani verikokeiden tulokset, jotka kävin otattamassa siis Mehiläisessä kun Fellis oli kiinni jouluna. Luteinisoivasta hormonista lekuri sanoi, että "meillä tämä lukema on alakanttiin", ja että stressi, mitä mulla on ollut viime vuonna, selittäisi sitä. Mitä teillä muilla on ollut tuo arvo? Mulla se oli 3.0.

Tänään tuli ovistestillä vain hyvin hailakka viiva, heikompi kuin eilen, joten nyt täytyy uskoa että testi ei aina näytä oikeaa, koska ultra sanoo toista.

Myös miehen simpoissa oli pienen pientä vajausta, mutta kun sanoi sen siitä koneelta aika pikaseen, niin en muista mikä tarkalleen ottaen. Sitten kun kerroin, että viime kierrossa ovisplussa oli vasta kp 16 ja kierto 28 päivää, niin sanoi sen olevan liian vähän. Että sellainen on huono kierto alun alkujaakin. 12 päivää pitäisi olla vähintään hänen mukaansa luteiinivaihe.

Antoi mulle SSG:n ohjeet; mutta puhuttiin että katsotaan vielä pari kiertoa että jääkö tuo lut.vaihe liian lyhyeksi jatkossakin. Simppojen pienet puutteet ei kuulema selitä sitä, ettei vielä ole tärpännyt. Niin, nyt muistan, että sanoi niitä olevan hyvin suuri määrä joka tapauksessa.

Mulla on kuitenkin tosi pessimistinen olo, ja välillä mietin millaista se olisi jos meidän lapsiluku jäisi yhteen.

Sunnuntailapsi, jäi sulle aiemmin kommentoimatta, että olen tosi onnellinen sun puolesta! Jos oot linjoilla, niin kerro, teittekö tärppikierrossa jotain erilaista? Olikos teillä jotain apuja? Onko sulla itsellä mitään aavistusta että miksi juuri siitä kierrosta tärppäsi?

Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua rakkaat kuumeilijasiskot! :heart:

kiitti teille :hug: meidän suvussa vaan on nii kovat rasitteet tulpalle,et ei mikää ihme jos oliski ollu toi..ja jos mulle vielä tulee toi niin meen sydänfilmiin tk lle heti..ja jos siinä taas näkyy jotain niin saavat kyllä tuol yliopistollisessa keskus sairaalassa tutkia kaiken..

mut mun pitäs päästä kans gynelle,mulla on gynealueesta johtuen niitä vatsakipuja ollu jo 4 päivää..saisivat ultrata kystat pois mahdollisuuksista..

Unis teidän keikka on melkein kuin kopio meidän perjantaisesta ja mun keskiviikkoisesta! Mullahan on ollut juuri tuo pikkuisen alimittainen luteaalivaihe synnytyksen jälkeen, 11 päivää joka kuukausi. Hain tänään apteekista lugesteronit ja niitä alkaa mennä koneeseen huomenna, pidentävät luteaalivaihetta. Niistä tosiaan kuulemma saa tosi hyvät raskausoireet, joten mielikuvitus vain liikkeelle huomisesta alkaen :eek:

Muutenkin, sun ovispäivä ja kierron pituus ja miehen simppatilanne ja kaikki - ihan kuin meillä!! Pyydä vaan ne luget jo ensi kiertoon jos tuntuu että jää taas lyhyeksi. Ne ei ole ihan halpoja mutta ei kauhean kalliitakaan, 30 e/1 kierto.

Mä en muista mun verikoetuloksia kun en pyytänyt niitä paperilla - normaaleja olivat kuitenkin kaikki.

Mainitsit Unis SSG:n - onko sulle siis tehty se vai onko vasta edessä?

mmiilia mä käytän yksityisiä lääkäripalveluita, mutta uskoisin että tk:sta saa lähetteen kardiologille. Kun sanoo että on toistuvia rytmihäiriökohtauksia ja epäilys supraventrikulaarisesta takykardiasta.

Jos on taloudellinen mahdollisuus niin suoraan vaan yksityisen lääkäriaseman kardiologille. Yksi käynti maksaa KELA-korvauksen jälkeen noin 80 e.

En nyt kehota sinua lopettamaan cipralexia yhtäkkiä, mutta sen tarpeellisuutta suosittelisin miettimään yhdessä kardiologin tai psyk.erikoislääkärin kanssa. Jos kyse on rytmihäiriöistä, beetasalpaaja riittää ja toimii paremmin. Ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin parhaiten auttaa keskusteluapu ja psykoterapia. Tiivistettynä, ja kaikella kunnioituksella lääkäreitä kohtaan, tk:n yleislääkäreillä ei ole osaamista arvioida tai diagnosoida psyk. puolen asioita vaan he määräävät pääsääntöisesti mielialalääkkeet kaikille. Toisille turhaan.

Tännehän on tullu paljon tekstiä :p

ja ei voi olla totta että muillaki on täällä sydänonkelmia, täällä ilmoittautuu myös yksi jolla rytmihäiriöitä.. :(

mutta halit mmiilia ja dogtor :hug:

medisonar kuulumisia tältä päivältä:

elikkäs siellä kävin, ja sanoi ettei mitään vikaa ole. ainoastaan siellä on 1 kysta joka on jotain sellasta laatua että on jo kehittynyt muhun mun sikiövaiheessa. Ja se ei vaikuta keskenmenoihin ja raskaaksi tulemiseen mitenkään ,JES!
Ja kohtu on ihan normaali, munatorvet toimivat niin miten niitten kuulukin ja limakalvi hyvä :)
sanoi vaan että kohdulla kestää aikansa toipua keskenmenosta ja toivotaan pian että tärppäis. Eli ei löytynyt syytä miks en raskautuisi mulla oli vaan niin helvetin huonoa tuuria, oikeastaan koko vuosi 2008.. Toivottavasti tää vuos olis hippasen parempi!! :)

mut kyllä helpotti mieltä niin paljon ku sai tietää et kaik ok.

Nemu, tosi hyviä uutisia! Onpa hienoa että mitään vikaa ei löytynyt. Nyt ei tarvita kuin sinnikkyyttä ja kärsivällisyyttä :heart: Paitsi noi sydänjutut ei tietenkään ole hyviä uutisia, mutta ainahan se helpottaa kun tietää että ei ole ainoa jolla on niitä kiusanaan. Onko sulla lääkkeitä rytmihäiriöihin? Miten sulla niiden osalta meni raskausaika?

PUAPELOOOOOOOO :D

:wave: huomenta...nukuinkin hiukka pitempään ku oli tarkoitus...poju kun päätti yrittää heräämistä jo klo05.00 ja sain taistella hänet takaisin unten maille...tuo kävelyn oppiminen vetää jätkän unet kyllä niin sekaisin, onneksi tuo menee kohta ohi :D

Ja sitten testi asiaa...tein sen ja nyt oli taas vähän vahvempi, ei kuitenkaan lähseskään kontrolliviivan tummuinen, mutta selkeästi erotettava...nyt kesti hiukan kauemmin kuin aiemmin, viiva näkyi vasta parin minuutin päästä :whistle:
Kuvaa en valitettavasti voi vielä laittaa...olin juuri laittamassa koneelle, kun tuosta prkln vekottimesta loppui patterit, nyt joutuu oottaan että uusi satsi latautuu :headwall:
Mutta heti sitten laitan kuvan tulemaan teille arvon kanssa piinaajani :D

Paapelo, mahtavaa, juu heti kuvaa tänne ku patterit latautunu =)

Täällä mulla alkaa menkkamasu kivut, eli menkat alkaa varmasti 3 päivän päästä, just sopivasti ku kierukka poistetaan.
Heti sit ilmotan ku niin tapahtuu, niin oon sit MUKANA, täysillä :D eli 3 päivän päästä...innostusta on yli yli paljon..

No se LA olisi mahdollisesti 4.10...normi kierronpituuden mukaan 6.10...mutta koska olin bongaavinani oilin 8.1 niin tuo 4.10 olisi oikeampi =)

Huuuh...nyt jännittää niin mahottomasti...nyt tarttisi saada maanantaiksi joku testin näköinen, jotta voin vielä varmistella, kun tiistaina pitäisi normikierron mukaan alkaa menkat...apua :kieh:

tällä oli ilmeisesti joku katkos, tai ainakaan en itse onnistunut pääsemään läpi piiitkään aikaan...

Tänään on kp29/29-31 ja dpo16...ovis kun aikaistui kahella päivällä, niin tuo 29pv on kaiketi oikea kierron pituus tällähetkellä :D Aika sekavasti selitetty :ashamed:

Kiitos nyt ,mutta en uskalla vielä ihan kovasti iloita...jomottaa niin ilkeästi että...ja olen nyt illalla ollut tooosi äkäinen, varsinainen sarvikuono :whistle:
Ärsyttää kaikki...naapurit, mies, pojan oikuttelu, jomotukset, raaah :headwall: :headwall:

Tulis nyt ees huominen, niin teitäisi taas hiukan osviittaa...nyt kun on dpo16 niin normaalisti jos ei raskaana ole on alkanut menkat dpo17 iltapäivällä...täää epätietoisuus KALVAA MUA :ashamed:

Kovasti onnea ja vauvaliimaa Paapelolle! :heart:

Epäluulo on vallannu mut ihan...
On vaan niin selvä tunne, että en tod oo raskaana nyt. Ja kun bongasin sen hemmetin oviksenki vasta torstaina ja täti vierailee varmaan jo reilun viikon päästä eli mahollisesti jo dpo 11 mikä on kai aivan liian lyhyt aika luteaalivaiheelle... Plääh. NYt lopetan tän omanapailun (sorryyy...) ja meen unten maille.

Plussatuulia :whistle: :wave:

Yhteistyössä