No niin! Vihdoin pääsen laittamaan tätä synnytystarinaa - niille jotka jaksavat lukea
Torstai-iltana 1.4. tuli jonkin aikaa säännöllisiä supistuksia, ja ajattelin että yöllä varmaan tulee lähtö. Yöksi rauhoittui kuitenkin kokonaan, ja voitte kuvitella että harmitti
Perjantaina iltapäivällä lähdettiin tarkoitushakuisesti kävelylenkille miehen kanssa, ja sainkin aikaan ihan hyviä supistuksia. Soitin sairaalaan ja ohjeistivat tulemaan kun itsestä siltä tuntuu. Iltaa kohti supistukset napakoitui kunnes klo 20 alkoivat tulla 10 minuutin välein, tässä vaiheessa laitoin tuon TENS-laitteen itseeni kiinni. Se vei supistuskivun lähes kokonaan. Lähdimme ajelemaan sairaalaan klo 22, ja klo 23 olin käyrällä ja noin sentin auki. Vuorossa oli sama ihana kätilö joka toi esikoisen maailmaan, ja hänen työparinaan oli todella mukava ja pätevä opiskelija.
Meidät siirrettiin tarkkailuhuoneeseen missä ehdimme olemaan noin 1,5 h, supistukset tihenivät ja voimistuivat aika vauhdilla. Yhden aikaan menin ammeeseen johon heitin tujauksen laventeliöljyä. Supistukset tuntuivat harvenevan reilusti vedessä, joten päätin puolen tunnin kuluttua tulla pois. Ammeessa olo oli kuitenkin todella hyvä juttu, jostakin syystä se paransi mielialaa, rauhoitti ja antoi lisää voimia edessä olevaan. Tuntui että vähän huumoriakin löytyi vielä tällöin.
Kahdelta olin kolme senttiä auki ja huumori alkoi olla vähissä. Tässä vaiheessa käytössä oli TENSin lisäksi akupainanta. Siirryimme synnytyssaliin, missä alettiin keskustelemaan muista kivunlievitysmahdollisuuksista. Halusin kokeilla aquarakkuloita, vaikka niiden laitto kuulemma oli tosi inhottavan tuntuista. Sitähän se todella oli, mieheltä meinasi murtua sormet kun puristin
Selän ja vatsan alue kuitenkin turtui ihan kivasti, ja taas tuntui että jaksan hetken. Seuraavaksi päätin kokeilla ilokaasua, kun en ekassa synnytyksessä oikein ehtinyt sitä opetella. Mulle ei tullut yhtään huono olo vaikka vetelin kaasua kuin viimeistä päivää, ja siitä oli todella iso apu. 03.00 olin 8 senttiä auki. Nyt TENS oli täydellä teholla, rakkulat selässä ja vatsassa ja ilokaasua meni minuutin välein - supistukset oli tosi tiheitä ja aivan kamalia! 03.45 tuli ne kaksi viimeistä supistusta joiden aikana olin varma että järki ja henki lähtee, mutta samalla tiesin että nyt lähdettiin ponnistamaan. Niinhän se sitten oli, 10 cm auki ja lapsivedet menivät pöydälle 03.50
Ponnistusvaihe yllätti täysin, esikoinen kun tuli aikalailla sujahtaen ulos kun oli niin pieni... Nopeasti eteni tälläkin kertaa, mutta kipu oli aivan kammottavaa (1,1 kiloa ja 6 senttiä enemmän työstettävää!) ja usko meinasi mennä. Episiotomia tehtiin kun repeämisvaara oli ilmeinen. Eppari auttoi tosi paljon, 10 pisteen poika syntyi saman tien vain 10 min ponnistuksen jälkeen (joka tuntui tunnilta!).
Sairaala-aika oli leppoisaa, kätilö tuli vielä keskustelemaan synnytyksestä ja juttelimme kokonaisen tunnin. Kaikin puolin olen oikein tyytyväinen, vaikka ei ihan heti tee mieli lähteä hommaan uudestaan!
Kaikille synnyttämään meneville suosittelen TENS-laitteen vuokraamista www.aktiivinensynnytys.fi, tai ostamista www.amazon.co.uk. Kokemukseni pohjalta sairaala päätti hankkia kaksi tuollaista laitetta synnyttäjien käyttöön, mutta paras apu siitä on kun laittaa lätkät selkään heti kun ekat säännölliset supistukset tulee kotona.
Mustasukkaisuudesta - meillä oli ekat pari päivää aivan kauheaa, esikoinen oli ihan tolaltaan! Hän pakkasi repun ja kertoi lähtevänsä kauas pois sekä heittävänsä vauvan lumihankeen. Nyt on kuitenkin alkanut helpottaa, pikkuveljeä hoidetaan ja suukotetaankin välillä.
Toivotaan, koita jaksaa! Pian se on ohi!
:heart:
Stinkkis + Pikkumies 8 päivää