Pikkukakkosta odottavat vol6

Neuvola kuulumisia: rv 22+0

paino: +574g/vko :ashamed:
RR : 136/75
pissa: puhdas
Hb : 121
sf : 21cm
syke : +
liikkeet : ++

Seuraavaksi onki sitte lääkäri-neuvola :D Ja sain kelan paperitkin täytettäväksi :wave:

Toivotaan ihana pikkuinen! :heart:
 
Toivotaan: Ihana pieni teillä - kerrassaan! Mukava lukea, että perustyytyväiseltä vaikuttaa ja isosiskon hoivavietti herännyt =) Vauvantuoksuista, onnellista kesää koko perheellesi!

Vauvahaaveita: Meinaatko ottaa ä-pakkauksen vai rahan?
 
Salthe: Tässä vielä linkki tulehdus-aiheeseen liittyen: http://ruohikolla.blogspot.com/2007/10/tulehduksen-vhentminen-ruokavaliolla.html Totuudesta en tiedä/mene takuuseen.

Käsien puutumisesta, joka voi pahentua ja aiheuttaa myös turvotusta, kipuilua ja jäykkyyttä. Syy: Hermokanavien puristuminen turvotuksen seurauksena (=toisella palstalla neuvolasta saatua tietoa). Eli siis sormisärkyni, joka on vielä siedettävää eli en tarvitse lääkkeitä/saikkua, on ns. normaali raskausoire :headwall:
 
Wentti: Ja voi onnea uudelleen Hieno synnytystarina! Erityisesti pisti silmään tuo, että olit onnekas, kun sait nukuttua yön ennen synnytystä (siis vesienmenon jälkeen) ja yön synnytyksen jälkeen. Ehtikö miehesi paikalle, kun syntyi lopulta niin nopeasti? Hienoa myös, että CRP:t kunnossa!
Mies ehti paikalle, onneks! :D Se sanoikin että miksi ei ekan kanssa ollu näin helppoa.. :LOL: esikoisen synnytys kesti yli 10 h ja ponnistus melkein 1 h.

Täällä voidaan hyvin, äijä nukkuu, syö ja p*skoo! :LOL: Tässä vaiheessa ainakin helppo (koputtaa puuta).
 
Enpä ole paljon ehtinyt kirjoitella... Meillä tilanne se, että tämä toinenkin on koliikkivauva. Esikoisen jälkeen sitä tietysti salaa toivoi ettei koliikki toistuisi kakkosen kohdalla. Lääkäri teki diagnoosin tänään, huutokohtauskin sattui sopivasti lääkärikäynnille.

Kaikkea on yritetty, ja yritetään, jotta tilanne helpottuisi. Tärinäsitteri, mammatee, cuplaton, rela-tipat, heijaaminen, hyssyttely, vatsallaanolo, kapalointi, maidoton ruokavalio ym... Päivät huudetaan mutta öisin sentään nukutaan :/

Kaikesta huolimatta suloinen, ihana ja rakas poika :heart:
 
Stinkkis: Jaksamista kovasti koko perheelle! Helpottiko esikkosi koliikki 3 kk kohdalla, niinkuin kai usein, mutta ei aina, käy? Toivottavasti nyt helpottaisi pian! :hug:

Mulla on ensi viikolla enää kaksi työpäivää ja sitten alkaa normiäippäloma. Lomalla ollessa en ole niin paljon koneella kuin töissä, joten kirjoitteleminen jää vähemmälle. Toisekseen nyt on alle 3 vikkoa niille raskausviikoille (36+6), jolloin esikko syntyi, joten vauvan tuloonkaan ei välttämättä ole enää pitkä aika. Näinollen kyselen, löytyisikö palstalta joku, joka haluaisi jatkaa päivittäjänä ja perustaa siis uuden pinon "Pikkukakkosta odottavat vol7:n"?

Lenniina POKS :heart: 34+0 :heart: (saavutettu ne viikot, jolloin vauvaa ei enää aleta estelemään, jos meinaa syntyä ;) )
 
Stinkkis :hug: Voimia arkeen! Kaikenlaisia vinkkejä olette varmasti saaneet ihan kylläsymiseen asti. Mieleeni tulee kuitenkin muutama, joten koita kestää vielä pari lisää. Voisiko liinassa kantaminen tuoda helpotusta? Itsellä ei ole kokemusta liinailun vaikutuksesta koliikkiin, mutta hyviä kokemuksia olen kuullut. Meillä esikoisen kovat vatsavaivat ja huudot loppuivat kun lopetimme d-vitamiinin antamisen. Kaikkia merkkejä kokeiltiin ja lopulta lopetimme antamisen vähäksi aikaa kokonaan ja hitaasti lisäsimme määrää suosituksen mukaiseksi. Pitkään mentiin 1-3tipalla, joka toki on vastoin suosituksia, mutta jos vaihtoehtoina oli tuskissaan itkevä vauva + suositeltu määrä vitamiineja tai selvästi tyytyväisempi lapsi + vähemmän d-vit, ei valinnan tekeminen ollut kovin vaikeaa...

Onnittelut vauvautuneille! :flower:

Täällä ollaan tukevasti yhdessä kasassa. Supistuksia on vähän väliä, mutta homma ei lähde käyntiin. Saa nähdä montako päivää kirjoittelen supistuksia ylös ennen kun pääsen tositoimiin. Tämä on kyllä ollut kaiken kaikkiaan niin erilainen raskaus kuin esikoisen odotus, että jos vielä joskus tässä tilassa olen, yritän olla olettamatta mistään merkeistä yhtään mitään!!! Viikon päästä on äitipoli ellei vauva ole sitä ennen maailmassa. Toisaalta on helpottavaa tietää, että silloin ainakin todennäköisesti saan tietää missä mennään.

Donu 40+3
 
tyttö syntyi
:wave:

22.4 klo. 7.47 mitat 3180g 50,5cm py 33,3 cm ja syntyi alle 3h eli aika nopea!!

eilen päästiin kotiin mutta maanantaina uudestaan lääkärintarkastukselle kun vauvalla kuului sivuääniä sydämestä.
Muuten voidaan hyvin. ja minulle tuli synnytyksessä pieni repeämä.
kivunlievityksiä en kerennyt saada joten ilokaasua sit otin välillä.

arska äippä+ typy 3 vrk
 
Nyt alkoi sitten äippälomailut ja tosi kivoissa merkeissä. Hermo menee ihan jatkuvasti, tosi kiva olla tälläinen pienestäkin hermostuva :( Ja mies ei vaan tajua, että nyt tarviin huomiota yms. enemmän ku aikasemmin...

Lisäksi tän aamua ollu pieniä napakoita supistuksia. Nyt rv 35+5 ja vauvan liikkeetkin on vähentyneet huomattavasti, mikä on kai ihan normaalia (?) kun tilaa rupee olemaan aika vähän. Kai nuo on univaikeuksien lisäks tätä loppuraskauden ihanuuksia... :attn:
 
Stinkkis: Tässä vielä yksi ohje koliikkiin, jonka olen jostain lukenut - öljypohjaiset vitamiinit pois käytöstä.

Donu: Vielä yksissä koossa? :hug:

Mitä kuuluu huhti- ja toukokuisille tänään:
huhtikuu
28.4 buam (poika 07/04)
30.4 mamiliini-85 (tyttö 04/09)
toukokuu
?.? Katyana (poika 06/08)
?.? Minäpieni
?.? sektio
?.? mamliini (Tyttö 05/09)

Arska äippä: Onnea hurjasti pienen tytön johdosta! :flower: Päivitän sut etusivulle =) Toivottavasti sydämen sivuäänikontrollissa ei sivuääntä enää löydy! :hug:

Salthe: :hug:
 
Huomenta!

Se on sitten viimeinen työpäivä aluillaan :D Mutta siitä huolimatta kaikki ottaa päähän! Toivottavasti ei ole yleistä tämä, että äippäloman alkaminen tietää yleistä ketutusta!

Sormia särkee hieman enemmän nyt. Huomenna on neuvola, joten sieltä konsultoin, mutta eiköhän ohje ole vain Panadolia, jota ilman olen vielä sinnitellyt.

Lenniina 34+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Enpä ole paljon ehtinyt kirjoitella... Meillä tilanne se, että tämä toinenkin on koliikkivauva. Esikoisen jälkeen sitä tietysti salaa toivoi ettei koliikki toistuisi kakkosen kohdalla. Lääkäri teki diagnoosin tänään, huutokohtauskin sattui sopivasti lääkärikäynnille.

Kaikkea on yritetty, ja yritetään, jotta tilanne helpottuisi. Tärinäsitteri, mammatee, cuplaton, rela-tipat, heijaaminen, hyssyttely, vatsallaanolo, kapalointi, maidoton ruokavalio ym... Päivät huudetaan mutta öisin sentään nukutaan :/

Kaikesta huolimatta suloinen, ihana ja rakas poika :heart:
Tulin kommentoimaan, että jos paikkakunnalla missä asutte on osteopaatti, niin soita ja kysy hoitaako hän vauvoja. Itselläni ei ole kokemusta muuta kuin aikuisia hoitaneesta osteopaatista, jolta sain erittäin hyvän avun purentaongelmien aiheuttamiin jatkuviin särkyihin. Olen kuitenkin lukenut, että monet ovat saaneet avun osteopaatilta vauvan koliikkiin. Osteopaatit ovat saaneet peruskoulutuksena joko fysioterapeutin koulutuksen tai ovat valmistuneet ammattikorkeasta, joten eivät ole mitään "puoskareita". Kannattaa varmaan ainakin kokeilla.
 
Nyt kun lapset nukkuvat, ehdin tännekin ilmoitella, että meille syntyi 24.4. ihana tyttö mitoin 4060g 50,5cm. Vauhti oli melkoinen, synnytyksen kestoksi merkittiin kaikkineen 2h 58min. Muutamaan supistukseen ehdin lopussa saada ilokaasua avuksi, muuten luomuna mentiin. Repeämiä ei tullut ja pääsimme kotiin jo seuraavana päivänä. Esikoinen on ottanut tulokkaan ihanasti vastaan, joten eiköhän tämä arki lähde vähitellen rullaamaan.

Arskan äipälle onnittelut!!!

Donu ja Pikkuinen 5vrk
 
Onnea Donulle ja perheelle :flower: Mukava myös lukea, että synnytyksestä palautuminen sujunee hienosti, kun ei tullut repeämiä ja kotonakin kaikki hyvin, varsinkin esikon osalta! Mukavaa vauvantuoksuista kesää ja käy toki kirjoittelemassa kuulumisia, jos jaksat/kerkiät =)

(.) Neuvola oli toissapäivänä:

rv 34+5 (30+4)
Paino/vko +270 g (-130g) yht.ensi neuvolasta tullut nyt 7,5 kg.
Turvotus + (+)
RR 105/72 (110/69)
Valkuainen - (-)
Sokeri +++ (++++)
Hemppa 122 (129)
Sf 31 (29)
RT

Kerroin th:lle, että sormia särkee, niin voi kuulemma loppuraskaudessa johtua jonkun hormonin (en muista nimeä :ashamed: ) erityksen lisääntymisestä ja turvotus pahentaa tilannetta, mutta normaalia siis on.

Istukkaveren luovutuksesta kysyin, th ei oikein tiennyt, sanoi, ettei ole synnäriltä asiasta kukaan tiedottanut mitään pitkään aikaan, joten ehkä jatkuu ennallaan eli kysyvät synnytykseen tullessa luovutushalukkuutta tai voi itse sanoa haluavansa luovuttaa. Kirjoitin sitten itse synnytyssuunnitelmaani luovutushalukkuuteni.

Rh neg- vereni takia tuli lähete vasta-aineverikokeisiin ensi viikolle ja parin viikon päästä onkin jo loppuraskauden lääkäri =)

Liikelaskentaohjeet sain myös - ihan rutiinijuttu kuulemma, että annetaan jokaiselle. En vain esikoisen aikaan muista saaneeni niitä - silloin th olin nuori sijainen.

Lenniina POKS :heart: 35+0 :heart:
 
Lenniina, mä kysyin jo ekan kohdalla tuosta istukkaveren luovutuksesta ja Suomessa ei ole kuin kaksi sairaalaa jotka ottavat istukkaverta talteen. Kätilöopisto ja Naistenklinikka Helsingissä, muut sairaalat eivät vielä ota tuota verta talteen, eivätkä lähetä eteenpäin.

Multa otettiin vasta-aineverikokeet 3 kertaa raskauden aikana. (Olen rh neg ja ukko taas rh pos) Niin ekasta kuin tästä toisestakin, molemmat raskaudet sujuneet ok. ja synnytyksen jälkeen olen saanut "vasta-ainepiikin" koska molemmat lapset olleet rh pos. Meillä neuvolantäti otti aina verikokeen.. aika jännä jos sulla seurataan tuota vasta nyt?
 
Wentti:
Mä olen menossa kätilöopistolle, joten toivoa, että saan luovuttaa istukkavereni siis on =)

Kyllä multakin on otettu vasta-aineet jo kaksi kertaa, tämä tuleva on se kolmas kerta. Mutta neuvolantäti ei ota näytettä, vaan laittaa lähetteen terveysaseman labraan.

Flunssa on löytänyt tänne. Esikko sairasti ilmeisesti tämän saman jo n. viikko sitten, nyt on mun vuoro - nuha, kurkkukipu ja vetämätön olo. Wappu menee siis kotona parannellessa, jo senkin takia, että synnytys voi teoriassa olla lähellä ja haluan silloin olla terve ;)
 
Lenniina
Aikasten hienoa että saat luovuttaa istukkaveren! Toivottavasti onnistuu.. =)
Mä oisin kans nimittäin halunnut luovuttaa molempien muksujen kohdalla, mut eihän se tosiaankaan onnistunut. Mulla kun vielä tosiaan se rh neg-veriryhmä niin ois voinu jolleen olla siitä iso apu.

Onneks nykyisin seurataan noita vasta-aineita, kun isäni syntyi niin mummollani (isäni äiti siis) oli ongelmia tuon vasta-aine homman kanssa ja hänelle jouduttiin loppujen lopuksi tekemään veren siirto. Ja vuonna -55 se ei ollut mikään "helppo nakki".
 
Pistinpä ekan koneellisen vauvan lakanoita ja sideharsoja koneeseen. Vaatteetkin pitäis kattoo, et mitä tarvii näin alkuun hommata, et pärjäisi näin aluksi... Muuten rupee kamoja olemaan jo vähän kasassa, joku hoitopöydän tapanen kyllä puuttuu et siihen sais vaatteet.

Tänä aamuna heräsin siihen ku rupes olemaan karmee paniikki jo tuosta synnyttämisestä ja lähinnä siitä mitä tapahtuu 5.5. Kun on se ultra-aika tuolle vauvalle... Määrätäänkö sektio aika, onko synnytys jo saman tien vai synnytänkö täysaikaisen (isokokoisen) vauvan alakautta ja vielä missä sairaalassa. Omassa sairaalassa 200 km päässä Helsingistä, vaiko Helsingissä naistenklinikalla????
Ja mitä tapahtuu kun vauva syntyy... mitä tutkimuksia tulee ja missä ne tehdään, onko edessä leikkaus jne... Ihan liikaa avoimia kysymyksiä, enkä enää jaksa niitä!
Rupee tää odottaminen ja arvailu ja kaikki käymään jo hermoille... rupee perhekkin kärsimään kun äiti on äkänen ja miettii vaan mitä voi tapahtua :attn:

Lenniina tästä linkistä löyty tieto istukkaveren luovuttamisesta:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;32;660;546;570;1121;807;1135;31485;31510&voucher=BB436598-8819-4BBF-B542-4D6FB6F157B7
Tossa linkissä oli, että naistenklinikalla ja jorvissa voi luovuttaa istukkaverta, virka-aikana.
 
Istukkaveri: Ehkä en siis pystykkään luovuttamaan, jos se onnistuu vain Jorvissa ja Naistenklinikalla :(

Wentti: Joo, todella hyvä, että ovat keksineet sen synnytyksen jälkeen annettavan rokotteen ja seuraavat vielä vasta-aineita, muuten edessä voisi olla kamalia toimenpiteitä tai kasa kuolleita sikiöitä!

Salthe: Tänään sulla tärkeä päivä, toivottavasti saat reilusti vastauksia/päätöksiä, ettei tarvitsisi enää elää epätietoisuuden kanssa. Tules kertomaan, mitä ultrassa/käynnillä selvisi :hug: Toivottavasti kaikki niin hyvin kuin suinkin!!

Edelleen kyselen, löytyisikö päivittäjänpestin jatkajaa? Kiinnostaisiko esim. Vauvahaaveita alkaa päivittäjäksi?

Tänään suuntaan kaupoille ostamaan viimeisiä juttuja eli pikkuruisia vaippoja, tuttipulloja jne. Sitten on vauvan hyvä tulla =)

Lenniina 35+5
 
Kiitos Vauvahaaveita :flower: Yleensä on ollut tapana kopsata tuo etusivun eka viesti uuden ketjun alkuun, jotta kaikki aiemmat tiedot (lasketut ajat, vauvan jo saaneet jne) päivittyvät, mutta koska nyt palstalla on ollut tosi hiljaista, voi ollakin ihan hyvä idea aloittaa aivan puhtaalta pöydältä ja näin mukana ovat vain uudet aktiivit =)

Tässä osoite uuteen pinoon:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1723249

Lenniina 36+0 POKS :heart:
 

Yhteistyössä