Minäkin liiityn!!
Viimeiset kolme päivää tätä ketjua koukuttuneena lukeneena haluan mukaan piinailemaan porukassa. Toinen lapsi haaveissa, ensimmäinen sai alkunsa ekasta luomukierrosta pillereiden jälkeen loppuvuodesta 2011. Sen jälkeen ehkäisynä käytetty varmoja päiviä ja kondomia. Imetyksen jälkeen kierto palautui nopeasti säännölliseksi 28-31 pv. Ovulaatio lähes aina täydenkuun aikaan ja menkat uudenkuun. Jännä homma.
Ovulaatio on tuntunut puolen vuoden ajan aina todella selvästi, niin selvästi että olen joutunut ottamaan kipulääkkeitäkin välillä. Myös oma fiilis on ollut oviksen aikaan loistava. Nyt kuitenkin juuri nämä kaksi viimeistä ovista (kun ollaan yritetty) on olleet lievempioireisia, eikä tarkkaa ovispäivää ole voinut määrittää.
Tikkuja en ole ottanut käyttöön. Tässä siis oirelistaa ja pohdintaa
(lisäys jälkeenpäin: pahoittelut romaanin pituudesta, skippaa tämä viesti jos et jaksa lukea yksityiskohtaista pohdiskelua!):
YK1: (Tässä kierrossa olin kuumeessa ja flunssassa menkkojen loppupuolella. Lisäksi söin koko kierron ajan melko paljon särkylääkkeitä ja myös vahvaa yskänlääkettä)
kp1-5: Menkat
kp3-7: Flunssa
kp12-15: Reissussa
kp14: Ekat lievät ovistuntemukset, reissussa.
kp16 = dpo-2: Lieviä ovistuntemuksia, talletuksia
dpo-1: Edelleen vain lieviä tuntemuksia
dpo0: Tuntuu, että ovis taitaa olla nyt. Talletuksia.
dpo1-3: Ei oireita, mutta varmuus raskautumisesta...
dpo4-8: Juilimista alavatsalla, nippailuja, hajujen voimistuminen, kahvi maistuu pahalta, aamuisin superpirteä, hetkittäinen huono olo jos ei ole syönyt, ystävä ilmoittaa raskaudestaan ja olen ihan varma, että itsekin olen (tiedätte varmaan, miten tässä käy
)
dpo8: Raskaustesti puhdas nega. Kaivan vielä roskiksesta, ei haamujen haamua. Hiivaoireita, epäusko raskautumiseen herää (hiiva normaali vieras 1-2 kertaa kierron aikana, ajattelin että raskaana sitä ei tulisi ehkä).
dpo10: Menkkaolo. Valtava vitutus ja räjähtäminen miehelle aika pienestä.
dpo11-13: Epäusko negatiivisia testejä kohtaan.
Leijuva olo. Olin taas aivan varma raskaudesta.
dpo14: Aamuyöllä herään omituiseen oloon, menen vessaan ja istun pöntölle valmiina pissaamaan tikkuun ja kas, pönttöön lorahtaa kunnolla verta... -> Kp1. Kierto 32 päivää! :O Pettymys omaa mielikuvitusta kohtaan.
YK2: (Tässä kierrossa alusta asti melko tiukka vhh-ruokavalio. Olen normaalipainoinen, mutta ruokavalio on auttanut noihin hiivatulehduksiin.)
Kp1-5: Superrunsaat ja normaalia kipeemmät menkat.
Kp7-10: Paha hiivatulehdus (kuten yleensä menkkojen jälkeen). Haluan välttää kaikkia lääkkeitä, myös niitä turvallisiksi luokiteltuja, joten otin hiivaan lääkettä vasta, kun se oli oikeesti tosi paha ja meinasin tulla hulluksi eli kp9. Ärtyisyyttä ja stressaava olo.
Kp11-12: Jotakuinkin normaali olo, hyvä fiilis. Lieviä ovistuntemuksia välillä ehkä jo nyt?
Kp13: Ehkä limaa? Talletuksia, mies tosin kipeänä.
Kp14: Vähän selvempää limaa, mutta aika vähän. Jotain ovistuntemuksia. Ärsyyntyminen siitä, että ovis on yhtäkkiä alkanut ilmoittaa itsestään epäselvemmin.
Kp15= Dpo0 *muokattu myöhemmin: oikeasti dpo-5*: Aamusta asti päänsärkyä, koulusta kesken päivän kotiin ja loppupäivä lepäilyä. Illalla lieviä ovistuntemuksia. Talletuksia (miesraukka, kipeänä joutuu rehkimään).
Dpo1 *dpo-4*: Nippailuja, juilimista alavatsalla. Turvotus. Ärtyisyys ja kiukkuisuus, mikä herättää pienen toivon. Normaalisti oviksen aikoihin/pari päivää sen jälkeen olen tosi hyvällä tuulella.
Dpo2 *dpo -3*: Edelleen nippailuja, juilimista, painetta alavatsalla. Välillä nivusissakin, lisäksi lieviä repäisykipuja. Olo, että ei ole tärpännyt. Ja taas limaa??! Vai onko se valkovuotoa? Vai ulos tulevaa spermaa? Mies ei innostu enää petipuuhista, flunssa vienyt voimat. Illalla lasi punkkua, minkä jälkeen nukkumaan mennessä huono olo.
Dpo3 *dpo -2*: Yöllä näin selviä rakkausunia :heart: Edelleen juilimista, nippailua ja painetta. Välillä repäisykipuja. Näitähän oli edellisessä kierrossakin, joten en innostu. Ja taas vähän jotain limaa? Epäilys ovulaatiosta, ehkä se onkin tänään? En ole ikinä mittaillut lämpöjä, joten en tiedä normaalilämpöäni tarkkaan. Sen tiedän, että se on alle 36. Mutta nyt mittari näyttää aamulla aamupalan jälkeen kainalosta
35,9 (joo voi olla epäluotettava). Eikö lämpötilan pitäisi nousta aina oviksen jälkeen, vaikka ei olisikaan raskaana? Alkaa ärsyttää. Tuskin olen edes ovuloinut tässä kierrossa, syytän viikko sitten otettua diflucania.
Aamulla limojen huomaamisen jälkeen talletuksia. Aamupäivällä lievä huono olo. Iltapäivällä flunssainen olo, lämpötila
36.5. Usko alkaa taas voimistua. Mies ja lapsi on kyllä olleet koko viikon flunssassa, mutta voihan tää silti olla oirekin.
Kylmä. Alkuillasta jotenkin levoton olo. Illalla lasi punkkua kiinnittymistä ajatellen (kaikki keinot käytössä
), tällä kertaa ei tullut huono olo.
Dpo4 *dpo -1* Aamulämpö
35.9. Usko hiipuu. Lievää jomotusta aamulla, muuten normaali olo. Aamulla huomaan hiusten ehkä tummentuneen iiiihan pikkasen (mulla oma väri, en oo värjännyt vuosiin). Mieskin huomaa, kun kysyn (tai sitten vaan myötäilee mun mieliksi, "ehkä ne vähän on.."). Tyypillistä ovista ennen. Myös synnytyksen jälkeen tummeni selvästi. Jomotusta ja nippailua pitkin päivää. Haravoidessa repäisee kerran kovemmin oikeeta nivusta. Toispuoleista päänsärkyä koko päivän, mutta ei pahaa. Koko päivä ulkona pihahommissa ja ulkoillessa, joten ei ihmekään että illalla väsyttää kovasti (lisäks meijän taapero herättää mut aina kuuden jälkeen aamulla). Ihan lievä flunssainen olo, lihaksiin särkee, mutta voi tietysti johtua reippaasta haravoinnista. Illalla on vähän masentunut olo, oon hiljainen ja omissa oloissa, mieskin huomaa. Välillä oon ihan varma, että en ole raskaana ja välillä toivo taas herää. Illalla saunassa kokeilin kohdunnapukkaa ja se oli pehmeä ja kai aika ylhäällä. Viime kierrossakin kokeilin ja se oli ihan erilaisen tuntuinen, kova ja alempana. Tosin en muista missä vaiheessa kiertoa kokeilin, joten se siitä. Luen netistä, että jokaisella kn toimii yksilöllisesti. Jep.. Illalla lasta nukuttaessa koskee muutaman minuutin ajan vähän kovemmin oikealle alavatsaan/nivuseen ja mahassa kuplii. Lisäksi ummetus. Nämä kaikki voi olla seurausta siitä, että söin edellisenä iltana pari tortillaa, eli vehnää pitkästä aikaa ja sokeriakin siinä tacokastikkeessa on (molemmat ollut tiukasti pannassa pari viikkoa). Illalla telkkaria kattoessa (punkkulasin kera) emättimessä tuntuu n. 10s ajan iiihan hentoinen elohiiri, jota en taatusti olisi tuntenut, jos en tarkkailisi itseäni jatkuvasti. Kaiken sitä tosiaan panee merkille, hulluksihan tässä tulee...
Yöllä nään unta, että tein hentoisen haamun ja siinä testissä luki myös dpo5. Olin ihan onnessani, mutta äitini ei.
Lisäksi muita outoja unia, mutta niitä nyt on mulla aina. Alaselkä vähän kipee, mutta se on ihan satavarmasti haravoinnista. Alakerrassa ihan kuivaa.
dpo5 *dpo0* : Aamulla herään nenä tukossa. Menee ohi noustessa, mutta lievä nuhainen olo jää. Aivastelua. Alaselkä jumissa, luultavasti haravoinnista.. Ensin tuntuu, että mahatuntemukset on hävinneet, mutta aamupalalla ne taas alkaa tuntua. Edelleen siis samaa nippailua ja juilimista lähinnä oikealla. Ehkä samanlaista, kuin negakierrossa oli, tai sitten erilaista.
Nännit ihan hivenen arat, mutta niin ne normaalistikin kipeytyy hyvissä ajoin ennen menkkoja.
Päivitys dpo5 illalla: Täähän menee mielenkiintoseksi. Ovulaatio olikin tänään. Koko päivän jomotteli ja iltapäivällä viiden aikaan tuli ihan selkeät oviskivut. En edes ajatellut, että voisiko olla jotain kiinnittymiskipua, koska oli niin selkeää ovista. Viimeöinen uni haaleasta raskausplussasta tarkottikin ovisplussaa ja dpo5 vaihtuu
dpo0:ksi. Hain vielä testin mielenkiinnon vuoksi ja hymynaamahan siihen tuli. Fiilis on ristiriitainen. Toisaalta olen onnellinen, että ovulaatio tuli tuttuine oireineen ja kyllä sitä näköjään jotenkin tuntee oman kroppansa, koska aavistelin alkuviikosta, ettei ovis ole varmaan edes tullut vaikka kalenterin mukaan piti olla tiistaina. Harmittaa kuitenkin, että piinaviikot alkaa nyt alusta. Pitkiä päiviä... Jotenkin ei jaksaisi kyttäillä oireita, ja päätänkin että yritän olla ajattelematta asiaa (HAH!! nii varmaan!) Miehen kanssa oltiin tietty petipuuhissa ja onneksi oltiin myös eilen ja toissa-aamuna. :heart: Mutta mulla on veikkaus, että tästä päiväkirjaviestistä tulee piiiiiitkä....
dpo1: Hivenen tuntuu vielä oikealla alavatsalla ajoittaista nippailua ja jomottelua, mutta tosi lievää. Vatsa on turvonnut, nännit vähän arat. Aamulla huimaa pari tuntia oudosti. V-Ä-S-Y-T-T-Ä-Ä ja tenttiin pitäis lukee. Piti mitata aamulla lämpö, mutta unohdin. Mittaan puolenpäivän aikaan kainalosta,
36.5. Palelee.
dpo2: Aamulämpö kainalosta
35.0!!! Aamulla myös sellasta kananmunamaista limaa, ovislimaa kenties?? Oon ihan sekasin näitten limojeni kanssa!!
Aamulla lievä menkkaolo, mutta iltapäivällä ei enää mitään mahatuntemuksia. Asiaa pähkäiltyäni tulen siihen tulokseen, että ovis onkin ollut ehkä eilen, viime yönä tai juuri nyt. Eikös se lämpötila laske oviksen aikoihin ennen kuin lähtee nousuun. Meillä on myös hyvin viileä makkari joten tiiä sitten mistä moinen alhainen lämpötila (plus että enhän mä ole mittaillut niitä lämpöjä aikasemmin!). Ovistesti näytti positiivista sunnuntaina (toissapäivänä) iltapäivällä, ja eikös se näytä sitä aina
ennen ovulaatiota. Oon aina luullut, että mun ovis on silloin kun on ne pahimmat kivut, mutta ehkä ne kivut johtuukin jostain munarakkulan kasvamisesta. Mutta toisaalta, menkat kyllä alkaa aina tasan kaksi viikkoa noiden kipujen jälkeen... No, oli miten oli, talletuksia on onneksi tehty pe, la, su ja tänään eli ti. Päivällä lämpömittari näyttää
36.7. Ovis on siis todennäköisesti ainakin ohi (onneksi, sillä tässä kun on reilu viikko sitä odoteltu ja ihmetelty ja pupuiltu, niin alkaa olla aika kyllästynyt tähän touhuun). Ärsyttää oviksen viivästyminen viikolla ja oon lukenut, että jos ovis viivästyy niin munasolukin on luultavasti huonompilaatuinen.
dpo3: Aamulämpö
35.9, eli 0.9 enemmän kuin eilen. Sama aika, sama mittauspaikka ja yhtä viileä makkari. Nenä vuotaa ja aivastuttaa. Aamupäivällä iskee selvät pms-oireet eli ärsyttää, ärsyttää, ärsyttää. Sitten ärsyttää vähän vielä enemmän, koska ajattelen etten ole raskaana kun kerran pms-oireet tulee ja leuassakin perinteinen menkkafinni. En anna itseni leijua ajatuksella, että normaalisti tuo pms-ketutus tulee vasta dpo7-8, koska tämä kierto on muutenkin myöhässä/sekaisin. Lieviä virtsis-oireita, ei kai hiiva ole taas tulossa... Nälkä koko ajan. Iltapäivällä ei enää ärsytäkään ja mielialat tuntuu heittelevän vähän miten sattuu. Lieviä tuntemuksia alavatsassa ja nivusissa. Vähän nuhainen olo, kuin olis flunssa tulossa, palelee. Illalla lasi punkkua rentouttaa selvästi.
dpo4: Aamulla herään viideltä enkä saa enää unta vaikka väsyttää. Aamulämpö
36.0. Vähän tukkoinen olo, nännit hieman arat. Melko oireeton päivä, jos ei oteta huomioon muutamia lieviä sukkapuikkotuikkaisuja alapäähän ja hyvin nopeasti ohi meneviä menkkaolojen häivähdyksiä ja nivustuntemuksia. Nälkä koko ajan! Pieni itkuherkkyys. Jotenkin rauhallinen olo ja fiilis jossain takaraivossa, että ehkä olenkin raskaana... En halua innostua, enkä innostukaan.
dpo5: Aamulla herään taas viideltä! Lämpö
35.6 :| On tuo meidän makkari kyllä tosi viileä (lämpötila ehkä +17, rakastan nukkua viileässä), mutta silti... Nenä tukossa ja kurkku vähän kipeä, mutta se on kyllä seurasta eilisestä puistoreissusta kun palelin ilman kaulahuivia. Mielialat vaihtelee, ensin olen loistotuulella ja tulee joku siivousinto, sitten ihan yhtäkkiä alkaa ärsyttää ja äksyilen miehelle. Muutenkin ärsyttää melkein joka asia mitä mies sanoo/tekee. Tuttua pms-oireilua siis. Alavatsalla taas erikoisia tuntemuksia, pissattaa mutta tuntuu ettei rakko oikein tyhjene. Aamulla tuli kummallinen dejavu-olo edelliseen raskauteen littyen. Minun pieni pääparkani alkaa taas kehitellä omiaan... Päivällä jatkuva nälkä ja tekee mieli ihan kaikkea, mutta kaapeista ei löydy mitään. Kauppareissulla ei enää teekään mieli oikeestaan mitään eikä ole nälkäkään. Illalla hurjan kylmä, mulla oli päällä tavallisen kotiasun lisäksi villapaita, fleecekankainen aamutakki ja fleecehuopa ja palelin silti! Hysteerinen naurukohtaus illalla telkkaria kattoessa. Se oli kyllä tosi hauska ohjelmakin.
dpo6: Aamulämpö
36.6. Näin yöllä unta, että olin menossa papakokeeseen ja ottaessani housuja pois huomasin tiputteluvuotoa. Heräsin siihen yöllä ja oli ihan menkkaolo. Mulla ei koskaan ole ollut menkkaolo ennen kuin max 3 päivää ennen menkkojen alkua, yleensä vasta kun vuoto on jo alkanut. Ja menkkojen pitäisi alkaa vasta viikon päästä. Joten pakostikin alkaa pohtimaan kaikennäköistä.
Kuten että eilinen alhainen aamulämpö oli ehkä se kuuluisa kiinnittymisen aiheuttama lämpöjen lasku... Kohta taas tiputaan korkeelta ja kovaa... En tietenkään saa unta enää yöllä herättyäni, vaan valvon pari tuntia. Silti herään aamulla 7 pirteenä. Taas iskee siivousinto eikä ärsytyksestä tietoakaan. Energiaa on ihmeen paljon. Iltapäivällä mummolareissulla huimaa vähän ja mahassa velloo, kestää onneksi vaan hetken. Päivän mittaan tulee muutaman kerran lieviä menkkatuntemuksia. Tisseihin alkaa sattua iltapäivällä ja illalla ne on jo tosi arat. Lähinnä nännit, mutta kyllä muutenkin. Muita erikoisempia tuntemuksia joita tulee, on todella kipeä oikea takareisi, siis sellainen että olisi treenannut sitä tosi kovasti (en ole). Lisäksi sekoilen sanoissani urakalla ja olo on muutenkin vähän hömelö.
Tuskin liittyy raskauteen, mutta kirjataan nyt kuitenkin kaikki ylös seuraavia kiertoja varten (joita toivottavasti ei kuitenkaan tule ainakaan vuoteen). Illalla iskee aivan järkyttävä väsymys, ei vaan pysy hereillä. Ihmekös tuo, kun on nukkunut vähemmän kuin normaalisti. Illalla alavatsassa tuntuu ihmeellistä hentoa "kehräämistä" tai kuplintaa. Taas on villapaitaa ja aamutakkia ja fleecehuopaa päällä ja palelee. On kyllä todella sellainen olo, että olisi tärpännyt. Toivottavasti en tule viikon päästä taas ihmettelemään mielikuvitukseni voimaa.
dpo7: Aamulämpö
36.2. Herään taas viideltä. Väsyttää, mutta ei saa unta. Joko tää on todella voimakas psykologinen seuraus siitä, että haluaisin olla raskaana, tai sitten todellinen oire. Esikoista odottaessani heräsin aina aamulla tosi aikasin, enkä enää saanut unta. Normaalisti kuitenkin pystyn helposti nukkumaan 9-10 aamuisin, jos on mahdollisuus. Aamulla raskauden mahdollisuus tuntuu todennäköiseltä, mutta iltaa kohti ei enää. Mukaan iskee perinteinen viikko ennen menkkoja alkava ketutus ja äkäily miehelle. Mielialat vaihtelee aika nopeesti, mutta päällimmäisenä on kuitenkin ärsytys. Tuntuu hieman hiivaoireitakin, mikä sopisi tyypilliseen kiertooni juuri tässä kohtaa.
Alakerran tähän asti suhteellisen reilu valkovuoto on muuttunut saharan kuivuudeksi. Mahatuntemukset ja fyysiset menkkaolotkin on kadonnu, tissit edelleen kipeet, mutta sekin on ihan normaalia. Nännipihat on vaaleammat kuin normaalisti, minkä huomasin viime kierrossakin. Nyyyh!!! Yks ainut mahatuntemus oli, ja se tuli nostaessa esikoista nopeesti niin repäs oikeeta nivusta pikkasen kovemmin. Illalla palelee ja en pysy hereillä. Ei kai mikään ihme kun herään aina jo klo 5.
dpo8: Heräsin yöllä neljältä vessaan (normaalia), mutta onneksi sain vielä unta. Sit herättiin esikoisen kanssa normaaliin aikaan 6.30. Näin toista kertaa peräkkäin unta sukulaisistani. Aamulämpö oli
36.1. Voi itku.
Aamupäivällä siivotessa iihan pikkasen huippaa välillä. Muuten koko päivä menee oireettomasti. Tissikipukin hävinnyt lähes kokonaan (ja ne oli todella kipeät toissapäivänä!), alta vaan vähän arat. Asennoidun, että menkat alkaa sunnuntaina aamupäivällä. Olen kuitenkin yllättävän tyyni, eikä ihan hirveesti harmita tai masenna. En tiedä onko tyyni oikea sana, vai olisiko turta parempi. Jos jotain oiretta oikein hakemalla hakee, niin olen turvoksissa ja näytän siltä, kuin olisin neljännellä kuulla raskaana. Tääkin on normaalia kierron tässä vaiheessa ja sitäpaitsi mun neljän viikon vhh-ruokavalio loppui eilen illalla kun söin pakastepizzan (kokonaan, en ikinä jaksa kokonaista grandiosaa vetää!) ja jäätelön. Tästä siis turvotus. Lisäksi iiiihan hieman närästystä välillä, mikä johtuu luultavasti tuosta samasta pizzasta. Mutta jatkuva nälkä, menkkaolot, nippailut ja kuplinnat on hävinneet kuin tuhka tuuleen. Eikä palele illalla niin paljon.
dpo9: Heräsin 4.30 vessaan (miksi edes kirjaan, koska on normaalia?). Aamulämpö silloin ennen nousua
36.7. Nukahdin uudestaan ja heräsin kuudelta. Tein raskaustestin pissasta, joka oli ollut rakossa 1,5h. Tosi fiksua. No puhdas negahan se oli. Uskottelin itselleni, että kokeilen vaan noita netistä tilattuja halpistestejä että osaan sitten viikonloppuna testata, jos menkat ei ala. Aamupäivällä taas hirveesti energiaa ja iltapäivällä väsyttää. Aamupäivällä koskee vähän mahaan siihen tyyliin, kuin olisi syönyt huonosti (tavallaan oonkin). Pieniä nippailuja ja pistelyitä alavatsalla molemmin puolin pitkin päivää. Pari kertaa lieviä menkkatuntemuksia. Järkeilen, että tässä kierrossa ovis oli ekaa kertaa ikinä viikon myöhässä, joten menkkakivut ja tuntemuksetkin on varmaan erilaisia kuin normaalissa kierrossa. Tissit ei oo enää ollenkaan kipeet, mutta tuntuu pikkuriikkisen täyteläisimmiltä. Mikä ihme niitä vaivasi lauantaina (dpo6) kun oli tosi kipeet? Pelottaa, että siellä on ollut meneillään joku epäonnistunut kiinnittymisyritys silloin. Ei nälkää, illalla palelee. Onko mun hiukset taas tummentuneet?? :headwall:
dpo10: Aamulämpö
36.7. Herään tuttuun tapaan viideltä, eikä väsytä. Tää on tosi outoa. Tällä viikolla käännetään kelloja, heräänkö mä sitten aina neljältä??? Heti aamupalan tulee vähän huono olo ja mahassa kiertää ja velloo. Syön normaalisti aamulla jogurtin kanssa mustikoita, mutta nyt söin mustaherukoita... voisiko olla vaan siitä.. Vatsa kovalla (aika normaalia sillon tällön). Lievää närästystä tai sellasta tunnetta, että ruoka nousee ylös tai jää tohon rintalastan alapuolelle jumiin. Kaatopaikalla haisee hirveelle, mutta niinhän siellä aina.
Nyt vaan tuntuu haisevan vielä pahemmalta. Iltapäivällä tulee taas perus pms-vitutus. Mutta illalla tuntuu yllättävän koviakin tuntemuksia ja painetta alavatsalla ja ehkä jopa vähän alapäässä. Voi johtua tosin ilmavaivoista... Isäntä laittaa pizzan päälle ilmakuivattua kinkkua ja en pysty hengittämään nenän kautta kun haisee niin pahalle. Palelee.
dpo11: Aamulämpö
36.4. Höh. Nukun jopa 5.20 asti! Nenä vähän tukossa ja vuotaa. Aamulla oikeeta rintaa välillä särkee tai pakottaa. Ei nänniä, vaan sivulta ja "sisältä". Menee ohi nopeesti. Lieviä menkkaoloja vatsalla/selässä/lantiolla. Pari tuntia aamupalan jälkeen iskee hillitön nälkä, mutta sitten en jaksa syödä edes kokonaista ruisleipää. Lievästi huono olo, huippaa ja sellanen outo olo. Hengästyttää helposti, tuntuu ettei mitään tartte tehdä niin on jo ihan poikki. Vahvoja mahatuntemuksia. Oireet tuntuu lupaavilta ja päivällä oon ihan varma että oon raskaana. Isäntä kommentoi, että onpa sulla tumma tukka! En edes itse viitsinyt kysyä, että huomaako hän mitään eroa. Tiedä sitten, onko oire alkavista menkoista vai raskaudesta. Aiemmin olen huomannut hiusten tummenevan vain oviksen aikoihin. Illalla ei tule mitään mahatuntemuksia eikä palelekaan enää niin paljon kuin aiemmin. Illalla tuntuu, ettei ole tärpännyt.
dpo12: Heräsin neljältä kun esikoinen pyysi etsimään unirättiään enkä sitten enää saanut unta (tietenkään, koska oli ajatellut tehdä testin). Aamulämpö
36.4 ja pessimistisin mielin tein testin (David-merkkinen netistä tilattu halpis). Mutta siihenpä ilmestyikin testiajan sisällä haalea
haamu! Toki haalea, mutta nähtävissä ja pinkki.
Toivotaan että vahvistuu. Malttaiskohan odottaa seuraavan testin kanssa sunnuntaihin asti, eli kun menkkojen pitäs alkaa... Nenää kutittaa ja aivastuttaa. Päivällä ja illalla sukkapuikkotuikkuja alavatsalla ja alapäässä. Väsyttää mutta silti uskomattoman paljon energiaa.
dpo13: Aamuyöllä heräsin taas neljältä. Tein testin ja
haamu on hitusen tummempi kuin eilinen viiva. :heart: Olo, että menkat alkaa hetkellä minä hyvänsä. Mut ihanaa, sain unta vielä heräämisen jälkeen ja isäntä heräsi esikoisen kanssa niin sain nukkua yli 8 asti!
Huomenna pitäis alkaa menkat joten teen jemmassa olevan apteekin oman testin sitten huomenna. Jännittävää... oireina oikeestaan vaan koko päivän kestävä menkkaolo.
dpo14: Heräsin aamulla 4.17 eli kun kelloja just käännettiin niin 3.17 uutta aikaa. Huooooh... Tein apteekin testin ja varuiksi vielä davidin liuskan ja molempiin tuli selkeä
plussa.
Jos nyt vielä pitkitetään tätä romaania hieman, niin tässä yhteenveto ennen plussaa olleille "oireille", jotka sai välillä toiveet korkeallekin:
-
Aamuyön unettomuus ehdottomasti selkein ja alkoi jo dpo4
-Vähäisestä nukkumisesta huolimatta
paljon energiaa ja tarmoa aamupäivisin
-Tosi kova (siis normaalia pahempi)
palelu varsinkin iltaisin
-Vahva puolen minuutin
dejavu edelliseen raskauteen liittyen dpo5
-Vain päivän kestäneet melko voimakkaatkin
menkkakivut viikkoa liian aikaisin dpo6
-
Hiusten tummentuminen