Pihit appivanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimo

Vieras
Auttavatko vanhempanne teitä rahallisesti? Mun vanhemmat auttavat aina jos tarvitsemme (en ole ikinä rahaa pyytänyt, mutta jos tulee puheeksi jokin ostos mikä meidän pitää hankkia niin vanhemmat aina antavat rahaa siihen ), mutta miehen vanhemmat eivät anna ikinä rahaa, lainaavat vähän jos tarvitsemme. Jotenkin outoa mun mielestä kun appivanhemmat ovat niin pihejä, eivätkä yhtään voi meitä auttaa. En tarkoita ettemme itse pärjäisi rahallisesti, mutta nyt kun vauvakin on niin kaikkea tarvitsee hankkia ja rahaa palaa. Appivanhemmat pyytävät meitä kuskiksi (heillä ei ajokorttia ) ja rahaa emme siitä saa, kuten emme tietenkään mitään muutakaan. Jos kerromme, että meillä on todella tiukka tilanne rahallisesti ja ettemme oikein voi tulla heillä käymään (matkaa kun on 300km ) niin he eivät edes tajua sanoa, että maksavat matkan kyllä. Omat vanhempani kun maksavat meidän matkat aina (kun tietävät, että ei meillä rahaa liikoja todellakaan ole ).

Ja tämän tekstin ei todellakaan ole tarkoitus olla "antakaa rahaa vanhemmat!"-tyylinen, vaan siis mun oma mietintä kuinka vanhemmat ovatkaan erilaisia. Toiset auttavat (ja kun muuta apua emme nyt kaipaakaan kuin rahallista ) ja toiset eivät. Ja mua ärsyttää toi piirre appivanhemmissa ja toivon, että osaavat sitten joskus viedä lapsenlapsensa vaikka huvipuistoon tms (eivätkä ala piheilemään rahassa ).

Meillä anoppi auttaa rahallisesti sekä muutenki ku asuttaa samas huushollissa, miulla o jopa käyttöoikeus anopin tilliin. :whistle:

Isältäni en oo koskaa pyytäny rahhaa..

Onko appivanhemmillasi sitten rahaa, jota antaa? Seuraavan kerran, kun pyytävät teitä kuskiksi niin sanotte suoraan ettei teillä ole rahaa bensaan, joten kai tajuavat sitten, etteivät voi ilmaiseksi kyytiin istua.

Tämä on tällainen kinkkinen asia. Sanot tulevanne toimeen, mutta sitten kuitenkin appivanhempien pitäisi rahaa antaa.

hmm..mun omat vanhemmat auttaa myös enemmän rahallisesti ja erilaisissa hankinnoissa,mutta miehen vanhemmilta saadaan sitten toisenlaista korvaamatonta apua,esim.remontissa,muutossa,lapsenhoidossa aina kun tarvitaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Tämä on tällainen kinkkinen asia. Sanot tulevanne toimeen, mutta sitten kuitenkin appivanhempien pitäisi rahaa antaa.

300km auto kuluttaa 10l/100km on 60litraa ees taas. Bensa 1,3e/l palttia rallaa 100e harvalla on laittaa tuosta vaan sileeksi

Onko appivanhemmillasi sitten rahaa, jota antaa? Seuraavan kerran, kun pyytävät teitä kuskiksi niin sanotte suoraan ettei teillä ole rahaa bensaan, joten kai tajuavat sitten, etteivät voi ilmaiseksi kyytiin istua.

Siis tulemme toimeen muuten, mutta eipä meillä rahaa riitä kun pitää jotain isompaa hankkia (esim. autoon uudet renkaat tms ) tai kun pitää alkaa makselemaan matkoja appivanhempien luokse. Ja silloin olisi kiva jos appivanhemmatkin auttaisivat rahallisesti (ettei mun vanhemmat aina kaikkea avustusta anna, vaikka sen mielellään tekevätkin ). Molempien vanhemmat kun ovat suurinpiirtein samantuloisia, ettei ole mitään, rahallisia eroja siinä suhteessa. Mies sanoi kerran, että hän ei lähde kuskaamaan vanhempiaan enää ja hänen äitinsä suuttui...(eipä sitten tajunnut ajatella, että meiltä menee siihen aikaa ja bensaa ).

Alkuperäinen kirjoittaja mietippä:

300km auto kuluttaa 10l/100km on 60litraa ees taas. Bensa 1,3e/l palttia rallaa 100e harvalla on laittaa tuosta vaan sileeksi

Tuo on kyllä ihan totta, ei monella ole laittaa noin suurta summaa tosta noin vaan bensaan
:/ Ja kyllä mullakin käpy palais jos ilmatteeks joutuisin koko ajan kuskaamaan toisia, kun se ei todellakaan ilmasta ole.Meillä ainakin on rahalle paljon muutakin käyttöä kun laittaa kaikkea auton tankkaukseen.

Oon huomannut, että ihmisillä on todella erilaisia asenteita ja periaatteita tuohon asiaan liittyen. Jotkut haluavat "antaa lapsille heidän perintöään etukäteen", eli antavat isojakin summia rahaa tai ostavat jotain kallista. Jotkut hemmottelevat lapsenlapsia melkein liian kanssa... Joillain ei ole mistä antaa, ja jotkut eivät periaatteesta anna, vaikka varaa olisi.

Ei kai ole yhtä vastausta siihen, mikä tapa on oikea.

Meillä eivät omat eikä appivanhemmat koskaan anna meille rahaa emmekä sellaista heiltä odotakaan. Ei ole heidän velvollisuutensa elättää aikuisia, työssäkäyviä lapsiaan.
Se, että antavat joskus pikkukolikoita lasten säästölippaisiin, tuntuu kivalta. Siinäkin siis tärkeämpää ajatus kuin rahan määrä.

Mitä, jos suoraan sanotte ettei teillä ole rahaa bensaan seuraavan kerran kun kyytiä pyydetään tai pyytävät teitä kylään. Nykyään eletään paljon leveämmin kuin silloin, kun appivanhempasi olivat nuoria. Heillähän ei ole edes ajokorttia ja teillä on. Ehkä eivät edes tajua että rahanne ovat tiukalla.

Mun mielestä vanhemmat eivät ole millään lailla velvollisia auttamaan rahallisesti. Omat vanhempani auttavat muilla tavoin, esim ostelevat lapsille vaatteita ja auttavat hoidossa kun siellä käymme (matkaa 450km). Mulle tulisi varmaan ihan vaivaantunut olo jos rupeisivat rahaa tyrkyttämään... Mutta tottakai lainaisivat jos vaan tarvetta olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
Musta appivanhemmat tai omat vanhemmat eivät ole millään tavalla velvollisia antamaan rahaa tms. taloudellista tukea.
peesaan tätä. elämähä oliskin helppoa jos se noin olis, että vanlhlemmat ja appivanhemmat olis velvollisia elättämään lapsiaan ja miniöitään elämänsä loppuun saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos on tiukkaa niin kannattaa vaihtaa autoa, toi 10l /100km on aika paljon matka-ajossa :)

jos pörrää lähinurkissa niin vanhalla romulla pärjää... pitäisikö auto vaihtaa sellaiseen mikä vie 7l/100km ja ottaa sitä varten esim 14000e laina, jotta pääsee paremmiin kuskaamaan muita?

Meidan periaatteena on parjata ihan omillamme. Jos omat tai appivanhemmat haluavat jotain antaa, niin kiva, mutta parjaamme ilmankin. Mielellaan kuitenkin autamme heita, kuskaamme autolla, viemme jotain lahjoja jne, koska niin hyvia vanhempia he ovat olleet, etta asaitsevat meidan apumme vuorostaan.

Mua suoraansanottuna ketuttaa, kun miehen veljen perhe on jatkuvasti kinuamassa rahaa miehen vanhemmilta, jotka on molemmat jo eläkkeelläkin, eli rahaa ei ole liikoja. Ovat jo ennenstään monta tonnia velkaa autosta. Ja toisille appivanhemmille ovat velkaa asunnosta. Vanhemmat ei kehtaa kieltäytyä vaan aina antavat/lainaavat. Lisäksi auttavat lastenhoidossa todella usein ja kaiken maailman remonttihommissa. En sitä sano etteikö saisi auttaa ja pyytää apua, mutta välillä tuntuu etteivät mitään osaa itse tehdä. Ostivat vielä omakotitalonkin, vaikka peukalo on ns. keskellä kämmentä...Itsellä vaan ei ole pokkaa pyytää rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
meillä anoppi voi ostaa tytöille jätskit tai patukoita. äitini taas auttaa muten ja kerää avustusjuttuun vaatteita joista tuo sitte myös meille niitä.

Onkohan tuo ihan sallittua? Laillista? Olla muka hyväntekeväisyystyössä mukana ja rahdata omille lapsenlapsille siitä päältä parhaat?

Meillä vanhemmat auttavat tasapuolisesti, kahden työttömän tuilla kun ei todellakaan herroiksi eletä. Tarkkaan laskemalla saadaan maksettua vuokrat ja laskut, elämiseen rahaa ei juuri jääkään sitten. Kaikki ylimääräiset menot on karsittu. Talous uhkaa kaatua pieneenkin yllättävään menoerään.
Anoppi pyytelee aina syömään meitä, ja lainaa autoa tarvittaessa, on joskus maksanut muutaman laskunkin pojallensa kun ulosottomies lähettelee uhkauskirjeitä. Isäni laittelee aina kaikessa hiljaisuudessa rahaa tililleni, ja ne käytänkin "hätävaroina" jos jotain yllättävää ilmaantuu. Äitini taas on hiukan omanlaisensa, mutta aina kaupungissa käydessään täydentää kuiva-ainekaappiamme ja pakastintamme. Pikkuhiljaa tästäkin on kuitenkin selvitty, miehellä alkaa olla jalka työpaikan ovenraossa, joten toivottavasti jatkossa pystymme itse maksamaan olemisemme ja elämisemme, eikä tarvitse elää toisten varassa. :)

Yhteistyössä